A Citroën a hét első felében mutatta meg nekünk új logóját, és egyben ígéretet tettek, hogy pár napon belül az első olyan modellt is leleplezik, amelyen már az új jelvény és márkaidentitás tükröződik. Természetesen már akkor is tudtuk, hogy egy koncepcióról van szó, de a most bemutatott Oli – amely egyébként az „all-e” kifejezésből származik, utalva a tisztán elektromos hajtásláncra – valószínűleg a legvadabb elképzeléseinket is túlszárnyalja.
Hogy mindez pozitív, vagy éppen negatív irányba, azt döntse el mindenki maga, de annyi bizonyos, hogy a Citroën „kerekeken guruló laboratóriuma” egészen megdöbbentő formákat és felépítést kapott. A végletekig szögletes vonások – amelyek egyébként az aerodinamikára nincsenek túl jó hatással, pedig egy elektromos modellnél ez nem mellékes dolog – és a pickupokhoz hasonlóan nyitott, vagy legalábbis részben nyitott hátsó „plató” mind-mind igen meglepő képet festenek.
Nem egy konkrét modellt vetít előre, csupán néhány ügyes megoldást szeretne megmutatni
A 4,2 méteres modell persze egyéb érdekességeket is felvonultat, ám a hátrafelé nyíló hátsó ajtók szinte már fel sem tűnnek, ellenben a „lépésállóra” kialakított tető és motorháztető kifejezetten érdekes elképzelés, és bár a szögletességgel sokat rontottak a légellenálláson, igyekeztek néhány különleges megoldással ellensúlyozni ezt, mint a fényszóróktól a motorháztetői húzódó belső légfolyosó. Hogy a már eddig is elég sokak által alkalmazott, C-alakú fényszórómegoldások, illetve úgy összességében az Oli formái mennyire lesznek hatással a Citroën jövőbeli modelljeire, az egyelőre kérdés marad.
Itt azonban még nincs vége az érdekességek sorának, hiszen szinte az egész autó újrahasznosított anyagokból készül, és a későbbiekben is újrahasznosítható lesz – a tető, a motorháztető és a plató alumíniumnál is erősebb borítása például kartonból készült. Több alkatrész is felcserélhető, mint például a lökhárítók fekete részei, vagy éppen az ajtók. Az alapból 679 mm hosszú, 994 mm széles és 582 mm magas hátsó csomagtere 1050 mm hosszúra lehet bővíteni, amire a felfelé nyitható hátsó ablak és a ledönthető hátfal biztosít lehetőséget.
Ügyes megoldásokat kínál - galéria
Noha a szögletes formák nem tesznek jót az aerodinamikának, és így a hatótávnak, ám a gyáriak bizony számolgattak, és – valószínűleg a városi használatot vizsgálva – több előnyt csiholtak ki ebből, mint amekkora hátránnyal jár. A 90 fokos első szélvédő például hatékonyabb hőháztartást biztosít, hiszen a kisebb üvegfelülettel kevésbé melegszik fel az utastér, igaz, a magasan elhelyezett közlekedési lámpákkal meggyűlhet a bajunk. Emellett a tömegcsökkentésre helyezték a hangsúlyt, aminek meg is lett az eredménye, hiszen az Oli mindössze 1 tonnát nyom a mérlegen.
A könnyű anyagok mellett olyan különleges megoldásokkal érték ezt el, mint a látványos ülések, amelyeket háromdimenziós nyomtatóval készítettek termoplasztikus poliuretánból, és mindössze 3 darabból állnak. A franciák mindenen spóroltak, nincsenek nagy képernyők, sokhangszórós auudiorendszer és hasonló luxuscikkek, ellenben ügyesen integrálható okostelefonunk, ami így egyben központi rendszerként is üzemel, valamint hordozható hangszórót is befogad az autó – érdemes megnézni az alábbi videót, hogy lássuk ezek működését, hiszen elképzelni a képek alapján nem könnyű. A padló egy darabból áll és vízálló, így akár slaggal is tisztítható, aztán dugón keresztül kiereszthető a víz az autóból.
Lehet ám bővíteni is a platót - galéria
Az Oli mottója is az, hogy „elegendő”, hiszen a gyáriak szerint az autó mindenből elegendőt nyújt, se többet, se kevesebbet. Ennek megfelelően nincs bivalyerős elektromotor és óriási akkumulátor sem: az autó teljesítményét ugyan nem árulták el, de a 110 km/h-ban korlátozott végsebesség arról árulkodik, hogy nem egy erőgép az autó. Ezt támaszthatja alá a mindössze 10 kWh/100 kilométeresre ígért fogyasztás is, amelyhez persze a kis tömeg is hozzájárul. Így a 40 kWh-s akku, amelyet mindössze 23 perc alatt lehet 20-ról 80 százalékra tölteni, 400 kilométeres hatótávot tesz lehetővé.
Azt ugyan nem árulták el, hogy mely részleteket, anyagokat vagy formai megoldásokat kívánják majd átültetni a jövőbeli modelljeikre, de nagyon egyértelműen kifejezték a gyáriak – pontosabban Pierre Leclercq, a márka vezető tervezője –, hogy nem sok értelme lett volna ennyit dolgozni az autón, ha aztán nem használják fel az új megoldásokat a jövőben. Kíváncsian várjuk, mit láthatunk majd viszont az izgalmas koncepcióból.