Volt valaha a Škodának egy 1203 típusjelű mikrobusza. Ismertségben nem vetekedett a műfaj örök klasszikusával, a Volkswagen Transporterrel, mifelénk pedig inkább a Barkas B1000 uralkodott a kategóriában, de a csehek nem feledkeztek meg róla. Annyira nem, hogy még néhány évvel ezelőtt is gyártották – igaz, csak megrendelésre, évi mintegy 100 darabos szériában – az időközben TAZ (ez a Nagyszombati Autógyár neve) márka alá betagozódott kisbuszt.

Az egyelőre csak számítógépen elkészített új Škoda 1203 egy szép történet végeredménye: a gyárban dolgozó Daniel Hájek még kamaszként vezethette a család tulajdonában lévő 1203-ast. Az első méterek szép emléke rögtön megihlette, amikor meglátta a csehek belső pályázatát: a cégvezetés lehetőséget biztosított munkavállalói számára klasszikus típusok újragondolására.

A kiemelhető tető alapján jól használható lakóautó válhatna a 1203-ból

Szó szót követett, majd a beszélgetések után megkezdődött a rajzolgatás. A digitális terveken szereplő autó így Hájek emlékeit kombinálja a Škoda modernkori stílusával – és nem mellesleg a koronavírusra is reflektál, hiszen a vírus terjedésével arányosan emelkedik a lakóautók értékesítése is.

Néhány részletében szinte kísérteties a hasonlóság az ős 1203-assal: a kerek fényszórók, a tetővonal, a hűtőrács vonalai és talán még inkább a tető és a szélvédő találkozása mind-mind a múlt előtti tisztelgés része. Ennek ellenére Hájek nem akart túlzásokba esni, így igyekezett számos ponton módosítani a kialakításon.

Ez nem Barkas, ez az eredeti Škoda 1203

Az autó egyik legnagyobb érdekessége, hogy az utastérből hiányzik az érintőképernyős fedélzeti rendszer. Különösen figyelemreméltó a tervező döntése, ha ismerjük a munkakörét: Hájek úr főállásban a mai Škodák felhasználó felületét tervezi, vagyis egyik fő feladata a kijelzők utastérbe illesztése.

Az elképzelés szerint persze nem maradna képernyő nélkül a sofőr. Annyi csavar van csupán a koncepcióban, hogy a jármű rendszere helyett a tulajdonos saját táblagépét, illetve mobileszközét lehetne az autóhoz csatlakoztatni. Így nem fenyegetné a 1203 fedélzeti rendszerét a gyors avulás réme.

Modern és minimalista a beltér; de hol maradt az érintőképernyő?

Felmerülhet a kérdés: megvalósulhat valaha a koncepció? Soha nem mondjuk, hogy soha; de jelen fázisban a tervek nem jelentenek többet puszta ötletelésnél, a szériagyártástól még nagyon távol áll a projekt.