Mára talán már az autózás iránt kevésbé érdeklődők is tisztában vannak egyrészt azzal, hogy mely márkák vannak a Volkswagen konszern tulajdonában, másrészt pedig azzal, hogy ezek műszaki megoldások tekintetében közösködnek. Van azonban egy márka a csoportban, aminek nevét hallva és logóját látva talán még a kevésbé laikusok is furcsán néznek, és bár műszaki alapjait tekintve szintén beáll a sorba, mégis ki tud emelkedni: a Cupráról van szó, amelynek legújabb modellje, a Tavascan is kifejezetten izgalmasra sikerült.

Amikor a Cupra (saját) modelljeire nézek, mindig az ugrik be: bárcsak már 20-30 évvel ezelőtt is létezett volna ez a márka, mert nagyon kíváncsi vagyok rá, hogy milyen autókat csináltak volna azelőtt, a nagy SUV hatalomátvétel miatt kényszerűen emelt modelleket kellene készíteniük. Nos, erre valószínűleg már sosem derül fény, de így is érdemes foglalkoznunk a márkával, hiszen valóban ki tud emelkedni a Volkswagen konszern olykor kissé unalmassá váló kínálatából – és nem csak formák tekintetében, ugyanis teljesítmény terén is feljebb pozícionálták a Cuprát.

Igen látványos lett a Tavascan - galéria

A Tavascan arra az MEB platformra épül, amelyre Volkswagen és a Skoda – illetve némelyik Audi – elektromos modelljei is. A 4644 milliméter hosszú, 1861 mm széles és 1597 mm magas modell – amelynek tengelytávja 2766 mm – így a Volkswagen ID.5 és a Skoda Enyaq Coupe közvetlen testvérének tekinthető, ugyanakkor jóval különlegesebb és sportosabb formákat kapott. A Cupra legfrissebb formanyelvét felöltve a néhol éles, máshol íves vonások egészen agresszív összképet eredményeznek.

Noha elektromos autóként olyan mértékű hűtésre nincs szüksége, mint a belső égésű társainak, mégis hatalmas, látványos légbeömlőket kapott az első lökhárító és a motorháztető is. A szigorú tekintetű, hármas nappali menetfénnyel ellátott LED-es fényszórókat a lemezek és a Cupra felirat takarásában egy fénycsík köti össze, de maga a Cupra embléma is világít. A kupés tetőív természetesen adott, a hátsó fényszórók pedig – amelyek középen a szintén világító logónál egyesülnek – szintén nagyon látványos grafikát kapott. Az egész összkép igazán mutatós lett – persze ez ízlés kérdése is.

Van, ami adott volt, de a körítés tényleg egyedi lett - galéria

A Cupránál pedig az utastérben sem fogyott el a puskapor, ugyanis a konszern más modelljeiből ismerős, egyébként hatalmas, 15 colos multimédiás képernyő és aprócska műszeregység olyan körítést kapott, amelyre nyugodtan használhatjuk az egyedi és különleges jelzőt. A lebegő középkonzol, a látványos fényjáték, a gyönyörűen kialakított kilincsek vagy éppen a formákba tökéletesen illeszkedő légbefúvók mind-mind szót érdemelnek, és akkor a mutatós ülésekről még nem is beszéltünk. Jár a taps a Cupra tervezőinek, hiszen valóban egyedi autót alkottak meg, még ha a műszaki alapok adottak is voltak.

A Volkswagen csoport multimédiás megoldásait sok kritika érte, de a Cupra egy új interfészt kapott, de ennél is fontosabb talán, hogy a szép sportülések alapáron járnak. A hátsó tér egyébként az ID.5-ből kiindulva kellemes lehet, ahogyan az 540 literes csomagtérre sem lehet panasz, így családi autónak is tökéletes lehet a Tavascan. Természetesen nincs hiány fejlett extrákból sem, legyen szó vezetéstámogató asszisztensekről vagy éppen kényelmi funkciókról. A Cuprában azonban ezeknél fontosabb lehet a hajtáslánc.

Vannak igazán kifinomult megoldások is - galéria

Az ID.5 és az Enyaq Coupe esetében a GTX és RS változatok képében a 300 lóerő jelentette a csúcsot, ám a Cupra ezen a fronton is egyedi tud lenni, ugyanis a legizmosabb kivitel, ami a VZ jelölést kapta, 340 lóerőt csihol ki magából, ami mellé 679 Nm-es csúcsnyomaték társul. Ezt két motorból hozza ki az autó, amelyek természetesen összkerékhajtást is biztosítanak. Van egy gyengébb verzió is, ám a maga 286 lóerejével az is bőven elegendőnek bizonyulhat, főleg annak fényében, hogy ezt mindössze egy elektromotor biztosítja, ami a hátsó tengelyt hajtja.

Ez utóbbihoz sajnos nem adtak meg gyorsulási adatokat a gyáriak, de a VZ kivitel 5,6 másodperc alatt képes letudni a 0-100-as sprintet, ami több mint elegendő lehet egy SUV esetében. Az energiát egyébként egy 77 kWh-s akkumulátorban tárolja az autó, amely a VZ esetén 520, a gyengébb változatnál pedig 550 kilométerre elég szuflát tud befogadni – legalábbis papíron. A maximális töltési sebesség 135 kW, amivel 30 perc alatt 10-ről 80 százalékra tölthető a Tavascan, tehát nagyjából 7 perc alatt lehet beleszuszakolni 100 kilométernyi energiát az autóba.

A hátsó lámpatest is figyelmet érdemel

Az újdonság a konszern kínai gyárában készül majd, de legkorábban 2024-ben láthatjuk majd az utakon, és jobb, ha felkészülünk, hogy igen vastagon fog majd a ceruza az árazás során.