Pár hónapja kompakt alapokon annyira nem is kompakt autót mutatott be a Mercedes-Benz. A vadonatúj GLB a Kecskeméten készülő A-/B-osztály és CLA elemeit felhasználva tágas SUV modellként áll rajthoz, amely főleg a nagycsaládosok számára, állami kedvezménnyel lehet igazán jó vétel – ugyanis hét üléses kiadása is van. A prémium típus most vált rendelhetővé, mi pedig mondjuk is az árait.
Alig telt el pár hónap a Mercedes-Benz GLB Concept premierje óta, és már a sorozatgyártású változat premierjéről számolhatunk be – úgy tűnik, hogy maximális fordulatszámon pörög az innováció a csillagos márkánál is. Persze ezúttal csak félig új modellel van dolgunk: az alapokat és a belső elrendezést például az A-osztályból már jól ismerjük. Csak éppen a GLB kis túlzással kétszer akkora belül.
A kompakt felső szintje: tengelytávban nagyobb, mint egy Škoda Kodiaq
Az újdonság 2829 milliméteres tengelytávolsága 10 centiméterrel hosszabb, mint az egyterű B-osztályé, amivel a GLB messze a legnagyobb kompakt Mercedes modell. A 4,634 méteres hosszúság is inkább kompakt dimenziókat tár elénk: a Škoda Kodiaq tengelytávja például rövidebb, teljes hosszúsága pedig csak 6 centiméterrel nagyobb. Így aztán nem csoda, hogy a GLB nagyon is tágas, különösen, hogy a formatervezők ezúttal nem a dinamikára, hanem a G-osztály által is ihletett dobozformákra helyezték a hangsúlyt.
Itt az egyik lényeges pont: a harmadik üléssorral jogosult a 2,5 milliós nagycsaládos támogatásra
Az eredmény: alaphelyzetben 560 literes csomagtartó, amely 1,755 köbméteresre bővíthető, de még fontosabb, hogy hátra kérhetünk harmadik üléssort is. Ezt kihasználva ugyan 179 literesre csökken a csomagtartó (tetődobozosok előnyben), de nagycsaláddal jogosultak vagyunk a 2,5 millió forintos állami kedvezményre: így pedig a GLB jóval olcsóbb lehet egy azonosan felszerelt és motorizált A-osztálynál is, és ha annyira nem vagyunk ráfixálva a literekre és a centiméterekre, a népszerű Kodiaq igényesebb alternatívájaként is tekinthetünk az újdonságra. A harmadik üléssort egyébként gyermekeknek vagy alacsonyabb felnőtteknek ajánlja a gyártó 1,68 méteres magasságig, de még ide is kapunk Isofix rögzítési lehetőséget például.
Belül az A-osztály megoldásai és lehetőségei fogadnak - nincs panaszunk
A beltér az A-osztály ismeretében nem kínál nagy újdonságot: a minőségi anyagok mellé fejlett opciók járnak, így például a látványos szélesvásznú műszercsoport, ami tulajdonképpen két egymásba nőtt képernyő. Ezen fut a csillagos márka legmodernebb központi rendszere, amely ügyes beszédvezérlést és kiterjesztett valóság alapú navigációt is fel tud mutatni a szokásos, népszerű dolgok (pl. telefontükrözés) mellett. Természetesen nem csak a kényelmi és látványfokozó opciók, de az asszisztensek kínálata is meglehetősen bőséges: ízig-vérig prémium termékről beszélünk.
Az alaphelyzetben elsőkerékhajtású modellt teljesen változó nyomatékelosztású, állandó összkerékhajtással is felruházhatjuk elképesztően sok pénzért (1,7+ millió forint). Az elektromechanikus működési elvű 4MATIC rendszer 20 és 50 százalék között variálhatja a hátsó tengelyre érkező erőt, az opcionális offroad csomaggal pedig némi valós terepképesség is szorulhat a modellbe – igaz, egy jó terepgumi és egy tisztességes emelés képes igazán csodákra.
Az izmosabb motorokhoz ügyes összkerékhajtás is jár
Az új GLB négyhengeres turbómotorjai azonban szerintünk szinte kizárólag aszfalton fognak dolgozni, mi nem igazán ragaszkodnánk az összkerékhajtáshoz - de nincs mindenhol választás. A beszállót a Renault-val közösen használt 1,33 literes új turbómotor jelenti 163 lóerővel és 250 Nm nyomatékkal. A maga 12,18 millió forintos árával ez a modellsorozat legkedvezőbb modellje és egyelőre szériában jár hozzá a Renault hétfokozatú duplakuplungos automatája is. A hatékony benzines hajtáslánc közel sem rossz (vegyes fogyasztás: 6,2 l/100 km), de a nagycsaládosok számára van jobb ajánlatunk. A GLB 180 d felett papíron könnyű elsiklani, ám a beszálló dízel kivitel rögtön két szempontból is érdekes. Egyrészt a márka saját fejlesztésű, legmodernebb 1950 köbcentiméteres dízelmotorja dolgozik benne 116 lóerőre visszafojtva, másrészt a márka saját, ügyesebb nyolcfokozatú duplakuplungos automatája jár hozzá szériában. Emellett nagyjából éppen ugyan annyiba kerül, mint a benzines, csak éppen a minimális fogyasztása 1,2 literrel jobb (a gázpedált jobban nyomva pedig még nagyobb a különbség). Így aztán a nagycsaládosok 2,5 milliós állami támogatásával 10 millió alá is befér a modell, igaz, ehhez komoly alku is kell, ugyanis a hétüléses kivitel felára 444 ezer forint, de ez csak jobb felszereltséggel rendelhető, összesen 1,6 milliós pluszért.
Számoljunk máshogy! 15 millióért már jól felszerelt, ízlésesen összeállított hétüléses GLB alapmodellt kapunk, számoljunk alkuval, számoljunk állami támogatással és nagyjából 10,5 millió forintért van egy egészen tágas, praktikus, prémium modellünk tisztességes dízelmotorral és automatával.
Mercedes-Benz-ről van szó, felfelé így bőven léphetünk mind opciók (sok-sok milliónyi, de nem mindig hasznos), mind pedig hajtásláncok tekintetében. Utóbbiból még a dízelből választhatunk 150 lóerős kivitelt félmillió ellenében elsőkerékhajtással, majd következik az összkerékhajtás terepe. A csúcson (az AMG kivitelek érkezéséig) a 15,42 milliós 250 4MATIC hajtáslánc áll 224 lóerővel, immár a Mercedes-Benz saját fejlesztésű kétliteres turbómotorjával és nyolcfokozatú duplakuplungos automatájával. Nála bő 200 ezerrel kedvezőbb a 190 lóerős dízel, a 150 lóerős 4MATIC kivitel alapára pedig 14,6 millió forint.
Kezdetben 116-tól 224 lóerőig - galéria
A magasan futó tetővonallal rendelkező, ezáltal pedig kimagasló fejteret kínáló újdonság Mexikóban készül majd és az év vége felé érkezik meg a kereskedésekbe. Később nem csak felfelé, de lefelé is bővülhet a kínálat. Az A-osztály alapján következtetve például a GLB 180 papíron 136 benzines lóerővel és hatfokozatú kézi váltóval listaáron 10,5 millió forint lehet, amiből a családi kedvezményt levonva éppen ott tartunk, mint a jelenleg kapható, jóval szerényebb motorizált legolcsóbb Mercedes-Benz modell esetében.