Négy év alatt húsz típusát frissíti fel vagy cseréli le a Lexus. Átlagosan minden tizedik hétre jut egy premier, és hogy mire számíthatunk a következő időszakban, azt leginkább az NX generációváltása szemlélteti. Az új, TNGA-K platformra épülő modell egyrészt új formanyelvet használ, másrészt új belső kialakítást is kapott – vagyis teljes megújulásról beszélhetünk, a márka történelmének első konnektoros hibrid hajtásláncával.

Teljesen újra gondolták az alapoktól áttervezett autó belsejét, és minőségi anyagokból igyekeztek modern hangulatú utasteret építeni. Szerencsére nem vált egyeduralkodóvá a tablet, az ülésfűtés kivételével minden fontosabb funkció dedikált gombot vagy kapcsolót kapott. A letisztultság jegyében a belső kilincset azért eltakarították, bár a nyomógombos megoldás biztonsági funkcióval is bír: a rendszer a holttérfigyelővel együttműködve kerékpár vagy más jármű észlelésekor megakadályozza az óvatlan ajtónyitást. Üzemzavar vagy előre megfontolt szándékú veszélyeztetés esetén felülbírálható a gépi döntés.

Igényes anyagok, tágasabb beltér... de hol a kilincs?

Digitális, héthüvelykes műszercsoport és 9,8 vagy 14-es méretű középső érintőképernyő kerülhet az autóba, utóbbin a Lexus Interface néven ismert új rendszer fut, a korábbinál 3,6-szor nagyobb számítási teljesítménnyel. Amit hiába cseréltek frissre, a megjelenített grafika már most, a megjelenéskor is kissé múltidézőnek hat. A megoldást lehet tisztelni, szeretni, vagy éppen megmosolyogni, a lényeg, hogy a vezeték nélkül is működő telefontükrözés miatt a látvány igazából másodlagos - utóbbinál pedig az 50 százalékkal gyorsabb vezeték nélküli telefontöltés is jó pont.

Biztonság tekintetében is naprakész lesz az autó. A Lexus Safety System+ 3.0 többek között intelligens vezérlésű távfényt, táblafelismerőt, fejlesztett ütközés-elkerülőt, illetve a kanyar ívét is számításba vevő távolságtartós sebességszabályozót tartalmaz. Az üzemmódválasztó érdekes helyre, a vezető jobb térdéhez került, ami egyben azt is lehetővé teszi, hogy odanézés nélkül kezelhessük. Ez egyébként a teljes belső koncepció kialakításánál fontos szempont volt, így például a kormánykerék gombjait megérintve az (opcionális) szélvédőre vetítő kijelzőn láthatjuk, hogy melyik kapcsolót is fogtuk meg - vagyis lepillantás nélkül megtaláljuk a megfelelőt.

Alaposan átgondolt a beltér, igyekeztek nem elkövetni a modern autók gyakran előforduló hibáit

A megnövelt fej- és lábtér mellett előrelépést jelentenek a kényelmesebbé varázsolt, immár alapáron fűthető ülések is. A modell most először kaphat panoráma üvegtetőt és digitális visszapillantót.

A motorizáltság a piac függvényében alakul. Egyes országokban (tőlünk keletebbre és Oroszországban) egy 2,5 literes négyhengeres benzines jelenti az alapot. Az NX 250-es változat 206 lóerős és 249 Nm nyomatékú, összkerékhajtással, illetve nyolcsebességes automata váltóval rendelkezik.

14 téma, 64 árnyalat: szabadon választható hangulatfényeket is ad az NX

Szintén négyhengeres és szintén nem nekünk szól a 2,4 literes turbós erőforrás. Az NX 350 a 279 lóerő mellé 430 Nm-t is ad, amivel már egészen dinamikus mutatványokra képes az autó. Na és persze ott van még a hibrid vonal is, ami már hazánkban is releváns.

A 350h jelzés a 2,5 literes motort kombinálja a hátsó tengelyre ható villanymotorral. 242 lóerős rendszerteljesítményével 20 százalékkal erősebb a kifutó modellnél, így nem meglepő módon érezhetően gyorsabb, ráadásul még takarékosabb is lett. Alapáron elsőkerék-, felárért összkerékhajtással lesz elérhető. És nem ő a kínálat egyetlen benzin-elektromos hajtáslánca. 2022-től (450h+ jelzéssel) lítium-ion akkumulátoros konnektoros hibrid is szerepel a kínálatban. Közel 60 km elektromos hatótávot kínál a RAV4-ből származó, minimálisan módosított erőforrás. 306 lóerős eredő teljesítményével nem is gyenge az összkerékhajtású hajtáslánc.

Megérkezik az összkerékhajtást adó konnektoros hibrid is

Teljesen lemerült akkumulátora 4,5 óra alatt tölthető fel a 3,3 kW-os töltővel, az opcionális 6,6 kW-os egységgel már csupán két és fél órás a művelet. Állandó összkerékhajtás és a használati szokásokat megtanuló (az ismert útvonalakat hatékonyabban megtenni képes) Predictive Efficient Drive rendszer is jár a plug-in verzióhoz.

Alacsonyabb tömegközéppontot és – a lézeres hegesztési eljárásnak is köszönhetően – még merevebb karosszériát eredményezett az új platform. Meg kell említeni azt a mintegy 90 kg-ot is, amennyivel az NX könnyebbé vált. A külsőről beszéljenek a képek, külön csak az új, meredekebb hűtőrácsra, illetve az összekötött hátsó lámpákra hívnánk fel a figyelmüket.

Organikusan fejlődik a Lexusok formája, ezúttal a lemezek alatti alapok is megváltoztak

Visszatér az F Sport csomag, amely aktív futóművel, átdolgozott hűtőráccsal, sportosabbra szabott lökhárítókkal és 20 hüvelykes, fényes fekete keréktárcsákkal képviseli a sportos irányt. A beltéri különbségek listáján kétszínű sportülések, perforált NuLuxe kárpitozás, alumínium pedálok és természetesen sportkormány szerepel.

Az év második felében indul a következő NX sorozatgyártása, a végleges csomagok, illetve a vonatkozó árak közzététele ekkora várható.