Immáron 20 éve annak, hogy a Porsche is beadta a derekát: a forradalmi Cayenne azóta nagy karriert futott be, s vélhetően a zuffenhauseinek sem bánták meg, hogy sportmárkaként a divatos hobbiterepjárók szegmensége kóstoltak bele. Ezúttal a Porsche Múzeum kivételes lakója, a világon egyedülálló Cayenne Convertible kerül reflektorfénybe.

Sokan túlságosan kompromisszumosnak ítélték meg a méretes és nehéz, ráadásul magas építésű terepest, azonban a Cayenne hamar sikerre vitte, hiszen Porscheként is praktikus, kényelmes, prémium modell volt, amely használhatóságban a klasszikus sportmodellek előtt jár, közben a márka jellegzetességei azért megmaradtak minden porcikájában. Azóta sokan belátták, hogy a recept igen jó, így nem meglepő módon már létezik BMW X5 M és Lamborghini Urus is, amelyek a Cayenne szellemiségében fogantak.

Rögtön kétféle farral alkották meg az egyedi modellt

A Porsche szakemberei persze nem ültek sokáig babérjaikon, és rögtön elkezdtek valami még izgalmasabb koncepción dolgozni: belső körökben Package Function Model vagy PFM néven emlegették az a prototípust, amely kizárólag tanulmányként épült meg, olyannyira, hogy hajtásrendszert sem kapott. A kabrió karosszéria lehetőségeinek vizsgálatára épített modellt karosszéria-merevség szempontjából sem tesztelték, tényleg csak a tetőnélküliség miatt jött létre.

A Cayenne Convertible PFM összesen négy pontra fókuszált. Első körben azt vizsgálták a szakemberek, hogy a kabrió modell esetében a rövidített A-oszlop és a kupésan ívelő tető mennyire lenne komfortos. Másodsorban a mintegy 20 centivel hosszabbított ajtók használhatóságára voltak kíváncsiak. A harmadik kérdés az volt, hogy képesek-e olyan magas minőségű vászontetőt építeni, ami kellően hamar nyílik és záródik. Az utolsó kérdés a legfontosabb: mennyire jól néz ki a végeredmény?

Furcsa arányok és megosztó formaterv jellemzi

És pont ez a kérdés sarkallta a Porsche embereit arra, hogy a koncepciót kétféle hátsóval alkossák meg. A gyártó elmondása szerint nagy nézetkülönbségek alakultak ki 2022-ben az eltérő hátsó formatervek miatt: a menetirány szerinti bal oldali hátsó sportosabb, alacsonyabb építésű, míg a jobbos praktikusabb, de emiatt kevésbé dinamikus, magas építésű. Előbbi inkább a 911-re hajazó a lentebb pozícionált lámpák miatt, utóbbi pedig a lökhárítóba jobban simuló világítótesteket kapott. Noha a kabrió végül nem kelt életre, a Cayenne Coupé esetében ezeket a formai játékokat viszontláthatjuk.

Nem meglepő módon azért kaszálták el a koncepciót, mert nem tűnt elég profitábilisnek, az akkori előrejelzések szerint nem lett volna elég kelendő modell, miközben a vezetőségben folyamatosan kétségek voltak afelől, hogy mennyire lenne vonzó az autó a vásárlók számára. „Egy SUV kabriósítása esztétikai szempontból óriási kihívás. Az SUV-k kocsiteste nagy és nehézkes. Ehhez hozzáadva a szűkebb felső részt és a levágott tetőt, nagyon érdekes formákat kapunk” – mondta Michael Mauer, a Porsche dizájnrészlegének vezetője, aki 2002-ben még nem volt a tűz közelében.

Vonzó lehet bármelyik fele is?

S valóban, meglehetősen kevés nyitható SUV létezik, ám a Volkswagen példának okáért végül mégis meglépte ezt a karosszériaformát, mégpedig a T-Roc Cabriolet piacra dobásával.