Az önvezetés bonyolult kérdéskör, hiszen a konkrét képesség mellett a jogszabályi háttérnek való megfelelés és a hivatalos szervek engedélye is komoly kritériumok – így tehát elválik maga a képesség megléte, és az, hogy az használható-e közúton. Előbbit már gyakorlatilag minden nagy gyártó fel tudja mutatni, és van, aki igyekezett már a használatba is átültetni ezt, ám mégis a Mercedes-Benz S-osztály lett az első modell a világon, amelyik – persze bizonyos körülmények között – hivatalosan is képes hármas szintű önvezetésre közúton.
Mindez pontosan azt jelenti, hogy a Mercedes-Benz az első gyártó a világon, amely képes volt megfelelni az ENSZ hatályos előírásainak ezen a téren, ezzel pedig megnyílt a lehetőség a németek előtt, hogy nemzeti szinten is elfogadtassák az S-osztályban egyébként már bemutatott, Drive Pilot névre keresztelt rendszert, hogy az közúton is használható legyen. Németországban pedig már meg is kapta az engedélyeket a csillagos gyártó, így 2022 elejétől elérhető lesz a Drive Pilot.
Ez a gomb a Drive Pilot sajátja - galéria
Mindez pedig azt jelenti, hogy autópályán, 60 km/h-s sebességig – tehát olyan szakaszokon, ahol lassulás van, vagy dugó – valóban bármit csinálhatnak majd a sofőrök az S-osztály és az EQS volánjánál. És valójában ez jelenti a valódi újdonságot, hiszen a legmodernebb technológiáknak köszönhetően már autópályás tempónál is képesek átvenni a teljes irányítást, de minden esetben a vezető kezében van a felelősség – és persze az autó fel is szólít minket, hogy tegyük a kormányra a kezünket. Most azonban hivatalosan is foglalkozhatunk mással, tehát nem fog nekünk csipogni az autó, hogy fogjuk meg a kormányt, hanem valóban nézegethetünk videókat a telefonunkon, vagy foglalkozhatunk bármi mással.
Rengeteg kifinomult érzékelő van jelen - megbízhatunk a rendszerben
Kezdetben tehát csak Németországban lesz elérhető a rendszer, de az engedélyeztetés már folyamatban van az Egyesült Államokban és Kínában is, és ha ezeken a vezető piacokon már elérhető lesz a Drive Pilot, onnantól valószínűleg villámgyorsan terjed majd tovább a világ minden táján. Így előbb-utóbb itthon is elérhető lehet majd, és bár elsőre röhejesnek hangzik, hogy csak a többsávos, autópálya-jellegű utakon és csak 60 km/h-ig használható a rendszer, aki bármelyik autópálya be- és kivezetőn közlekedik csúcsidőben – vagy sűrűn jár a Balatonra hétvégente –, az pontosan tudja, hogy elképesztően hasznos és pihentető lehet ez a képesség.
A Drive Pilot így tehát elméletben minden akadállyal megbirkózik, köszönhetően az elképesztően kifinomult érzékelőrendszereknek, melyek többek között egy aprócska, finom púpot eredményeznek az autó tetején, míg belül plusz gombok kerülnek a kormánykerék karimájára – leginkább ezeken látszik, ha az adott példány fel van szerelve Drive Pilot rendszerrel. A cikkben megtalálható videóban egyébként részletesen is bemutatják, hogy milyen egységek kerültek bele az autóba, és mire is képes ez a technológia. Kíváncsian várjuk, hogy hazánkban mikor lesz majd használható a Drive Pilot.