A Mazda immár hosszú évek óta más utakat jár a motorgyártásban – főként benzines fronton –, mint a többi autógyártó: a japánok töretlenül hisznek a szívómotorokban és ameddig csak lehet, a ‘hagyományos’ technológiát preferálják a turbófeltöltés helyett.
A Mazda modelljeiben szolgáló Skyactiv benzinesek vidám karakterükkel, hatékonyságukkal és megbízhatóságukkal már bebizonyították, hogy jó úton jár a japán gyártó, de most új fejezetéhez érkezett a Skyactiv család: bemutatkozott a 'gyertya által vezérelt kompressziós gyújtással', vagyis alapvetően öngyulladással dolgozó Skyactiv-X erőforrás, amelyről már írtunk a vadonatúj Mazda3 kapcsán, de eddig nem ismertük a pontos műszaki specifikációkat. Most már szinte minden fontos információt tudunk.
180 lóerővel már a dinamikus formához méltó módon megy a Mazda3 – galéria
Az előzetes ígéreteknek megfelelően a Skyactiv-X egység az új Mazda3 motorházteteje alatt debütál (átmenetileg?) az aktuális széria csúcsmotorjaként, a jelenlegi palettát kiegészítve. Van is helye a plusz teljesítménynek: épp egy 2-literes, 122 lóerős benzines Mazda3 tesztautót hajtunk, és bár a hajtáslánc nagyon kiegyensúlyozott, az autó pedig gyönyörű, néhány lóerőt még bőven el tudna viselni a sportos futómű, vagyis igazán jól jön egy erősebb motor a 3-asnak.
Örömmel jelentjük, hogy az új Skyactiv-X jó néhány lóerőt és Nm-t ad pluszba: a változatlanul 2-literes szívó 4-hengeres, amelynek sűrítési aránya 16,3:1, 180 lóerőt biztosít 6000/percnél, maximális forgatónyomatéka pedig 224 Nm, 3000/percnél. A szívó kétlitereseknél abszolút korrekt adatok ezek, ráadásul speciális üzemanyagra sincs szükség, a Skyactive-X beéri a ‘sima’ 95-össel. Az új benzinmotor a Mazda szerint az első sorozatgyártású erőforrás, amely egyesíti a benzin- és dízelmotorok előnyeit.
Különösen kézi váltóval lesz élmény vezetni a 180 lóerős Skyactiv-X motoros Mazda3-at – galéria
A lényeg tehát a hatékonyságon van: a gyártó sajtóközleménye szerint a 180 lóerős 2-literes benzinmotorral ellátott Mazda3 vegyes fogyasztása már-már dízelesen alacsony: az új WLTP mérési ciklus szerinti vegyes érték elsőkerékhajtással a karosszéria (ötajtós vagy szedán) és a kerékméret függvényében elsőkerékhajtással és kézi váltóval 5,4-5,8 l/100 km, elsőkerékhajtással és (szintén) 6-fokozatú automata váltóval 6-6,3 l/100 km, összkerékhajtással és automatával pedig 6,6-6,9 l/100 km. A CO2-kibocsátás 122 és 157 g/km között mozog.
Az új Mazda3 Skyactiv-X modellekben az alapfelszereltség részét képezi a Mazda M Hybrid technológiája. A 24 V feszültségű ‘mild hibridrendszer’ csökkenti a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást, miközben a fékezésből visszanyert energiát egy villanymotoron keresztül a benzinmotor teljesítményének javítására használja. Az új Mazda3 Skyactiv-X ötajtós és szedán karosszériával egyaránt rendelhető, és amint már fentebb említettük, (csak az ötajtós) a Mazda i-Activ nevű összkerékhajtással is elérhető.
És hogy mennyi az ára? Az új Skyactiv-X motorral az ötajtós Mazda3 listaáron kézi váltóval és elsőkerékhajtással 8,1 millió forinttól indul a legdrágább változat pedig összkerékhajtással, automata váltóval és csúcsra extrázva 10,9 millió forintba kerül. A Mazda3 szedán szintén 8,1 milliótól indul, a legdrágább kivitel pedig 10,1 millió, igaz, itt összkerékhajtás nincs. A vásárlók az első Skyactiv-X motorral rendelt új Mazda3-akat idén ősszel vehetik majd át a kereskedésekben.