Alaposan megújulva, mégis változatlan recepttel lépett színre a Mazda3 még tavaly Los Angeles-ben. Az autókiállításon bemutatkozó kompakt az új CX-5 által diktált irányban lépett tovább: hangsúlyosabb, mégis letisztultabb külsőt és minőségi belső teret kapott. Ráadásul továbbra sem váltottak turbómotorra a japánok, de így sem maradtunk műszaki csemege nélkül. Most pedig végre az európai bevezetés is megtörtént, aminek köszönhetően óriási galériával és rengeteg új információval szolgáltak nekünk a gyáriak – főleg a hajtásláncok terén.

A testvérek ismeretében senkit sem fog meglepni az új Mazda3 formaterve, de ez nem jelenti azt, hogy ne lenne látványos az újdonság, amely hagyományosan a japánok különleges vörös színében a legvonzóbb, de a szedán egyedi új szürkéjében is izgalmas. A jelenlegi formanyelv továbbfejlesztett megoldását magán hordozó ötajtós és szedán modellek egyik különlegessége, hogy a manapság hangsúlyos határozott élek helyett inkább a nagy felületeket és a finom íveket részesíti előnyben – ez különösen oldalnézetből megfigyelhető.

Formai evolúció - galéria

A jelenlegi modellek 2,7 méteres tengelytávja az újdonság esetében 25 mm-rel gyarapodott, de a túlnyúlások jelentős csökkenésének köszönhetően az ötajtós valójában egy milliméterrel még rövidebb is (4459 mm) hosszúságban, ám a szedán 82 mm-es növekedéssel végül 4,66 méternél áll meg. A szélesség és a magasság csak szimbolikusan változott: előbbi 2 mm-rel gyarapodott, utóbbi 5 mm-rel csökkent.

Eddig bírtuk, az architektúrát tárgyalva viszont meg kell osztanunk egy szomorú változást is: a gyári sajtóanyag szerint az igényesebb többlengőkaros hátsó futómű helyett egyszerű csatolt lengőkarost kapunk, amely bár a karosszéria növekedésével együtt jótékonyan hathat a helykínálatra és a csomagtartó méretére, azonban a sokoldalú viselkedés terén kétségtelenül visszalépést jelent. Ez pedig főleg egy olyan, a vezetési élményt állítólagosan középpontba helyező márkánál fájó döntés, mint a Mazda – hozzátéve, hogy a csatolt lengőkaros megoldást is meg lehet egészen jóra alkotni, csak éppen sosem lesz annyira szofisztikáltan sokoldalú, mint egy jó többlengőkaros hátsó futómű.

A szedán is kifejezetten jól mutat - galéria

Belül különösen finom anyagokat találunk: a csúcsváltozatok a kategóriától szokatlan módon gazdagon kapnak finom bőrkárpitozást, amelyből a műszerfalra, sőt, a váltókar körüli részekre is kerül. Egyelőre sokat nem tudunk róla, de a fényképek tanulsága szerint az új Mazda3-ban mutatkozik be a japánok megújult központi rendszere, amely helyett legtöbben a természetesen széria Apple CarPlay vagy Android Auto látványát élvezik majd a 8,8 colos érintőképernyőn. A képeken látható vörös belső bőrkárpitozás sem lesz túl gyakori látvány: csak a Skyactiv-X csúcsmotorral és csúcsfelszereltséggel lesz elérhető.

Letisztult formák, minőségi megoldások - galéria

A személyre szabhatóság egyébként nem csak a választható külső-belső árnyalatok, de a belső tér szolgáltatásainak tükrében is bővült. A kormánykerék hosszirányban 20 mm-rel nagyobb tartományban (összesen 70 mm) állítható, ráadásul széria az ülőlap dőlésszögének állítása. Előrébb és magasabbra költözött a váltókar/előválasztó kar is, a központi rendszer vezérlői is előrébb, jobb helyen találhatóak, a középső könyöklő hosszabb, a pohártartók pedig jobban hozzáférhető helyen, a váltókar előtt kaptak helyet. A vékonyabb A-oszlop még jobb körpanorámát tesz lehetővé, az ablaktörlő pedig még nagyobb felületen töröl, a karba épített mosófúvókák pedig szintén javítják a kilátást ablakmosás közben.

Hajtásláncok tekintetében a kétliteres SKYACTIV-G jelenti majd az alapot, amelyet azonban alaposan felfrissítettek a mérnökök. Mindennek köszönhetően megkapta a gyáriak M Hybrid névre keresztelt, 24 Voltos lágy hibrid rendszerét, és ezentúl hengerlekapcsolásra is képes lesz. Egyelőre csak egy, 122 lovas verzióról szól a fáma – ami mellé 213 Nm-es nyomaték tartozik –, azonban az elődből kiindulva ez is meggyőző lehet, a már WLTP szerint mért mindössze 6 literes átlagfogyasztás is. Utóbbi főleg annak fényében lehet kifejezetten biztató, hogy több mint 2600 kilométeres genfi kalandunkat már a korábbi verzió is képes volt mindössze 6,3 literből abszolválni.

Az új multimédiás rendszernek nagyon örülünk - galéria

Dízelfronton is akad újdonság, ugyanis az 1,5 és 2,2 literes gázolajosokat egy 1,8 literes szerkezet váltja majd fel, amely 116 lóerőt és 270 Nm-es csúcsnyomatékot bocsát majd a vásárlók rendelkezésére. Emellé a WLTP alapján mindössze 4,7 literes vegyes átlagfogyasztás társul majd. Egyelőre ugyan nincs hír róla, de nem lepődnénk meg, ha később egy izmosabb dízel is csatlakozna majd a kínálathoz.

Azonban a vadonatúj a Skyactiv-X erőforrás mellett minden más eltörpül, hiszen az újdonság a dízelek és a benzinesek előnyeit ötvözve, hagyományos benzinmotorként funkcionálva is képes a kompressziós gyújtásra. Mindez a valóságban mintegy 20 százalékkal (szélsőséges esetben pedig akár 30 százalékkal) takarékosabb működést eredményez, amelyből az új 24 V-os enyhe hibrid fedélzeti rendszer is kiveszi a részét. A kétliteres erőforrás teljesítménye egyelőre nem teljesen hivatalos, de egy korábban kiszivárgott dokumentum alapján 181 lóerőt várhatunk, amivel beigazolódni látszik korábbi sejtésünk, miszerint a z egyszerűbb benzines csak a gyengébb, 122 lovas verzióban lesz elérhető, és az új egység jelenti majd a csúcsot.

A SKYACTIV-X erőforrás igazi világújdonság - galéria

A hatfokozatú manuális váltó mellett minden hajtáslánchoz kérhető lesz ugyancsak hatsebességes automata is. További újdonságot jelent az új összkerékhajtás megjelenése: a továbbfejlesztett i-Activ AWD rendszer elsőként a Mazda3-hoz lesz elérhető, és 60 százalékkal kisebb mechanikus veszteséget teremt, mint a többi Mazda jelenlegi összkerékhajtásai – azonban egyelőre csak a SKYACTIV-X erőforráshoz lesz elérhető majd. Emellett a típus zajszigetelésének fejlődését is megígérte a gyártó, illetve az aktív és passzív biztonsági rendszerek is a kor színvonalát képviselik. A szokásos vészfékrendszer és fáradtságérzékelő mellett az adaptív tempomatot, a sávtartót és egyéb rendszereket összefogó, félig önvezető asszisztens is elérhető lesz, a 360 fokos kamerarendszerről és az adaptív LED világításról már nem is beszélve.

Bizony komolyan kell venni a Mazda3-at - galéria

Genfben élőben is megcsodálhatjuk majd az autót, de hamarosan már a kereskedésekben is megcsodálhatjuk az autót – tréleren mi már láttunk egyet hazánkban is. A SKYACTIV-X egység pontos adatai ugyan még nem ismertek, de még 2019-ben elérhető lesz az új erőforrás is, ám az árakról egyelőre még semmit nem tudni.