Miközben az európai autógyártók megszakadnak a kis, 3-/4-hengeres motorok károsanyag-kibocsátásának csökkentésében, az amerikaiak röhögnek a markukban és sorra jelentik be egymásra licitáló, brutális V8-as benzintemetőiket. Persze nekünk, autómániásoknak ez maga a mennyország, így a Shelby friss csúcsmodelljéről is örömmel számolunk be.
Hogy miről is van szó? Az új Ford Mustang legerősebb szériagyártású verziója, a Shelby GT500 rövidesen debütál, az amerikaiak pedig a napokban hivatalosan bejelentették, hogy minden idők legerősebb utcai Ford modelljét tisztelhetjük az új GT500 képében.
Erőmű: az 5,2 literes, kompresszoros V8-as 760 lóerő és 850 Nm leadására képes...
Igen, annak ellenére, hogy a legtökösebb Mustang nagyságrendekkel olcsóbb lesz a 656 tagú ménest számláló Ford GT szuperautónál, csúcsteljesítménye több, mint 100 lóerővel magasabb lesz – persze versenypályán esélye sincs az izomautónak a szofisztikált Ford GT ellen, de a GT500 nem is a ide készült...
Máskülönben nem szabad meglepődni a magasabb teljesítményen: miközben a könnyű GT-nek egy V6-os, ‘mindössze’ 3,5 literes duplaturbós szíve van, a Shelby GT500-ban egy 2,65 liter kapacitású kompresszor által lélegeztetett 5,2 literes V8-as dolgozik. A végeredmény 760 lóerő és 850 Nm, ami már abszolút szuperautós számpárnak felel meg.
Brutális menetteljesítményekre képes a 760 lóerős Shelby GT500
Összehasonlításképp: a Shelby többszörösébe kerülő McLaren 720S, amely jelenleg a szuperautók egyik krémje, 720 lóerőt és 770 Nm-t ‘tud’. Persze a Mustang – bocsánat, Shelby – hiába izmosabb, mint a McLaren, a jóval könnyebb brit sportkocsi egyértelműen gyorsabb az amerikai ‘kalapácsnál'.
Az 5,2 literes kompresszoros V8-as őserejét különben egy hétfokozatú Tremec duplakuplungos automataváltó továbbítja a hátsó kerekekhez egy szénszálas kardántengelyen és egy önzáró differenciálművön keresztül. Vezetési üzemmódból négy áll rendelkezésre: normál, sport, gyorsulás és versenypálya. Annak ellenére, hogy a Shelby nem lesz a versenypályák ördöge, a Mustang minden egyes részegységét a lehető legjobb köridők eléréséhez tervezték át a fejlesztők.
Sajnos Európa nem kap a brutális Shelby GT500-ból, de szürke importtal minden bizonnyal nálunk is lesz majd néhány...
A mérges kígyó végsebességét a hírek szerint 290 km/h-ban fogja korlátozni az elektronika, azon egyszerű oknál fogva, hogy túl sok időbe és pénzbe került volna ennél magasabb sebességeknél is garantálni a biztonságos menettulajdonságokat. Az itt megspórolt időt és pénzt a gyáriak állítólag inkább az aerodinamika, a futómű, a fékrendszer és a hajtáslánc fejlesztésébe ölték.
Az üröm az örömben, hogy Európában nem lesz hivatalos úton kapható az új Shelby GT500 (sem), vagyis nekünk be kell érnünk a ‘sima’, szívó 5-literes Mustang GT-kkel, de aki mindenképp a 760 lóerős Shelby GT500-ra vágyik és anyailag is megengedheti magának a brutális izomkupét, szürke import útján minden bizonnyal meg fogja tudni valósítani álmát...