Kompakt alapokon annyira nem is kompakt autót mutatott be a Mercedes-Benz. A vadonatúj GLB a Kecskeméten készülő A-/B-osztály és CLA elemeit felhasználva tágas SUV modellként áll rajthoz, amely főleg a nagycsaládosok számára, állami kedvezménnyel lehet igazán jó vétel – ugyanis hét üléses kiadása is van.

Alig telt el pár hónap a Mercedes-Benz GLB Concept premierje óta, és már a sorozatgyártású változat premierjéről számolhatunk be – úgy tűnik, hogy maximális fordulatszámon pörög az innováció a csillagos márkánál is. Persze ezúttal csak félig új modellel van dolgunk: az alapokat és a belső elrendezést például az A-osztályból már jól ismerjük. Csak éppen a GLB kis túlzással kétszer akkora belül.

A kompakt felső szintje: tengelytávban nagyobb, mint egy Škoda Kodiaq

Az újdonság 2829 milliméteres tengelytávolsága 10 centiméterrel hosszabb, mint az egyterű B-osztályé, amivel a GLB messze a legnagyobb kompakt Mercedes modell. A 4,634 méteres hosszúság is inkább kompakt dimenziókat tár elénk: a Škoda Kodiaq tengelytávja például rövidebb, teljes hosszúsága pedig csak 6 centiméterrel nagyobb. Így aztán nem csoda, hogy a GLB nagyon is tágas, különösen, hogy a formatervezők ezúttal nem a dinamikára, hanem a G-osztály által is ihletett dobozformákra helyezték a hangsúlyt.

Itt az egyik lényeges pont: a harmadik üléssorral jogosult a 2,5 milliós nagycsaládos támogatásra

Az eredmény: alaphelyzetben 560 literes csomagtartó, amely 1,755 köbméteresre bővíthető, de még fontosabb, hogy hátra kérhetünk harmadik üléssort is. Ezt kihasználva ugyan 179 literesre csökken a csomagtartó (tetődobozosok előnyben), de nagycsaláddal jogosultak vagyunk a 2,5 millió forintos állami kedvezményre: így pedig a GLB jóval olcsóbb lehet egy azonosan felszerelt és motorizált A-osztálynál is, és ha annyira nem vagyunk ráfixálva a literekre és a centiméterekre, a népszerű Kodiaq igényesebb alternatívájaként is tekinthetünk az újdonságra. A harmadik üléssort egyébként gyermekeknek vagy alacsonyabb felnőtteknek ajánlja a gyártó 1,68 méteres magasságig, de még ide is kapunk Isofix rögzítési lehetőséget például.

Belül az A-osztály megoldásai és lehetőségei fogadnak - nincs panaszunk

A beltér az A-osztály ismeretében nem kínál nagy újdonságot: a minőségi anyagok mellé fejlett opciók járnak, így például a látványos szélesvásznú műszercsoport, ami tulajdonképpen két egymásba nőtt képernyő. Ezen fut a csillagos márka legmodernebb központi rendszere, amely ügyes beszédvezérlést és kiterjesztett valóság alapú navigációt is fel tud mutatni a szokásos, népszerű dolgok (pl. telefontükrözés) mellett. Természetesen nem csak a kényelmi és látványfokozó opciók, de az asszisztensek kínálata is meglehetősen bőséges: ízig-vérig prémium termékről beszélünk.

Az alaphelyzetben elsőkerékhajtású modellt teljesen változó nyomatékelosztású, állandó összkerékhajtással is felruházhatjuk. Az elektromechanikus működési elvű 4MATIC rendszer 20 és 50 százalék között variálhatja a hátsó tengelyre érkező erőt, az opcionális offroad csomaggal pedig némi valós terepképesség is szorulhat a modellbe – igaz, egy jó terepgumi és egy tisztességes emelés képes igazán csodákra.

Az izmosabb motorokhoz ügyes összkerékhajtás is jár

Az új GLB négyhengeres turbómotorjai azonban szerintünk szinte kizárólag aszfalton fognak dolgozni. A beszállót a Renault-val közösen használt 1,33 literes új turbómotor jelenti 163 lóerővel és 250 Nm nyomatékkal. Felette a 250 4MATIC hajtáslánc áll 224 lóerővel, immár a Mercedes-Benz saját fejlesztésű kétliteres turbómotorjával és hétfokozatú duplakuplungos automatájával (a kisebb egységhez Renault gyártmány jár). A GLB kétliteres dízelmotorja szintén a csillagos márka készítménye: az új generációs erőforrás 150 és 190 lóerővel lesz elérhető, méghozzá nyolcfokozatú duplakuplungos automatával. Kisebb/gyengébb motorokról és kézi váltóról egyelőre nem szól a sajtóanyag, de az A-osztály alapján van lehetőség lefelé történő bővülésre.

Kezdetben 150-től 224 lóerőig - galéria

A magasan futó tetővonallal rendelkező, ezáltal pedig kimagasló fejteret kínáló újdonság Mexikóban készül majd és az év vége felé érkezik meg a kereskedésekbe. Az árak tekintetében így még nem tudunk nyilatkozni, de még ha kézi váltóval és elsőkerékhajtással vizsgáljuk a GLB-t, akkor is biztosan 10 millió feletti beszálló árral számolhatunk. Persze a 2,5 milliós állami kedvezménnyel és egy kis gyári akcióval megspékelve ez nem is hangzik rosszul…