1994-ben a Toyota – saját bevallásuk szerint– világújdonságot mutatott be: az első RAV4 modellt, amely hatásosan ötvözte a szabadságot szimbolizáló terepjáró képességet és robusztusságot a kompaktokra jellemző méretekkel és kezelhetőséggel. Azóta 24 év telt el, és most megérkezett az új generáció, ami a japánok új formanyelvének megfelelően szögletesre váltva szakított teljesen az elődökkel, ráadásul már nálunk is rendelhető.
Az úttörő szellemiség a japánok ígérete szerint továbbra is jellemzi a vadonatúj, immár ötödik generációs RAV4-est, amely a Párizsi Autószalonon mutatkozott be az európai közönségnek. Az kétségtelen, hogy formailag igencsak markánsra sikerült az autó, amely ezúttal szakít a testvérekkel, és a saját útját járja a jóval marconább, szögletesebb vonásaival.
Jól állnak az agresszív vonások a RAV4-nek - galéria
Az alacsonyabbra helyezett súlyponttal és a jelentősen megnövelt merevséggel a GA-K jelű platformra épített új RAV4 kiváló kezelhetőséget, menetkomfortot, tágas utas- és csomagteret ígér, miközben alacsonyan húzódó gépháztetejével és tetővonalával, illetve az elődnél 1,5 centivel nagyobb hasmagasságával terepjárósabb megjelenést kapott. A hasmagasság növelése ellenére a magasság 1 centit csökkent (1650 mm), miközben a szélesség ugyanennyit nőtt (1855 mm), a hossz pedig fél centivel lett rövidebb (4600 mm), annak ellenére is, hogy a tengelytáv 3 centivel nagyobb lett (2690 mm).
A komfortosabb kabinban nemcsak több a hely, de a minőség is magasabb szintet képvisel – ezzel pedig már az elődnél sem volt probléma. A belső formák egyébként a külsővel ellentétben sokkal inkább hajaznak a Toyota legfrissebb modelljeire, így hasonló kezelőszerveket és a középkonzol tetején, táblagép-szerűen helyet foglaló multimédiás megjelenítőt kapunk. A megnövelt tengelytávnak köszönhetően minden irányban nagyobb tér fogadja az utasokat, és a csomagtér pedig 580 (bővítve 1690) literes.
Különleges az új digitális visszapillantó - galéria
A japánok egyéb izgalmas újdonságokkal is készültek, mint például a digitális belső visszapillantó. Az eszköz használható hagyományos, fényre elsötétedő elektrokróm tükörként, amely közvetlenül az autó mögötti forgalmat mutatja, vagy akár szélesebb látószöget adó digitális monitorként. Egy kapcsoló megnyomásával a hátsó ablaknál elhelyezett kamera képe nagy felbontásban, valós időben jelenik meg a tükörben. Ez a megoldás akkor is biztosítja a megfelelő hátra látást, ha egy nagyméretű csomag, vagy egy magas hátsó utas kitakarná a képet. A kamera ráadásul sokkal szélesebb látószöget kínál, a vezető pedig mindent részletesen beállíthat a képen, még a zoom mértékét is. Van ugyanakkor 360 fokos kamera és prémium JBL audiorendszer is, az adaptív tempomatot, a sávtartót és a táblafelismerőt is magában foglaló Toyota Safety Sense-ről már nem is beszélve – utóbbi ráadásul alapáron jár, akárcsak a teljesen LED-es fényszórók.
A RAV4 „csodája” azonban még mindig leginkább a hibrid hajtáslánca lehet, hiszen a nyugat-európai vásárlók túlnyomó többsége az elődmodellből is ezt választotta (2018-ban 85%-os részaránnyal). Az új 2,5 literes, 222 lóerős összkerékhajtású, illetve a 218 lóerős elsőkerékhajtású hibrid hajtásláncok teljesítménye, rugalmassága és hatékonysága várhatóan még vonzóbb lesz a vásárlók számára, miközben a kategória legcsekélyebb üzemanyag-fogyasztásával és károsanyag-kibocsátását ígérik a gyáriak – az előd valóban meggyőző volt.
Az összkerékhajtású verzió esetében konkrét számokkal kifejezve ez 8,1 másodperces 0-100-as sprintet és mindössze 4,5 literes vegyes fogyasztást jelent a régi NEDC ciklus szerint. Az összkerékhajtást alaposan továbbfejlesztették a Toyota mérnökei, hogy az autó minden úton magabiztosan mozogjon, amit többek között a csúszós útfelületekre készült Trail üzemmód is jól mutat. Mivel a legtöbb felhasználó nem terepen használja a típust, így az elsőkerékhajtású kivitel is abszolút releváns, amely az új WLTP ciklus szerint 5,6 l/100 km-es átlagfogyasztással büszkélkedhet és 8,4 másodperces 0-100-ra képes. A benzinmotor egyébként mindkét verzióban 176 lóerős, csak éppen az összkerékhajtású kivitel a hátsó tengelyt is képes elektromosan hajtani - ebből származik a különbség. Ha vontatnánk, akkor egyébként kötelező lesz a 800 ezres felárú AWD kivitel, az ugyanis 800 helyett 1650 kilogrammot húzhat maga után.
A 11,49 millió forintos alapár csak elsőre tűnik borsosnak, hiszen ha beleszámoljuk, hogy az automata váltó és a dízeles étkű, bő 200 lóerős hajtáslánc is széria, máris érthetőek a kövér számok. Annál is inkább, mert a beszálló Selection felszereltségi szint is egész bőséges, például fűthető szélvédőt, elektromosan behajtható külső tükröt, kulcsnélküli rendszert, el. csomagtérajtót, aut. sötétedő belső tükröt, tolatókamerát, kétzónás klímát, radarokat, LED-es fényszórót, vezeték nélküli töltőt, elektromosan mozgatható (mű)bőr üléseket és közel teljes biztonsági arzenált is kínál. Ha ezt figyelembe vesszük, még akár kifejezetten jónak is titulálhatjuk az árazást. A minden jóval felszerelt, összkerekes abszolút csúcsváltozat azért eléri a 14,34 millió forintot, de sajnos már ez is olyan szám, amihez a kompakt SUV modellek kínálatában is hozzászoktunk.
Később jönnek majd a szerényebben felszerelt változatok és a szívó benzines modellek is, amire szükség is van, hiszen, ha csak az elődöt nézzük, akkor bizony még úgy is drágult a típus, hogy a C-HR-nek helyet csinálva az előző RAV4 Hybrid premierjét követően egy évvel már egyszer feljebb tolták az árakat.