Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Elektromos járműveket már több gyártó is kínál, ám az mindegyikükben közös, hogy képtelenek versenyképes árat garantálni, így pedig a fejlesztésekre szánt erőforrások az adott márka javuló megítélésétől eltekintve előre borítékolhatóan kútba dobott összegnek tekinthetőek.

A zsákutcából alapvetően két kiút mutatkozik, melyek közül az egyik szerint a villanyautók értékesítése prémium termékként lehetséges, míg a másik alapján a kompromisszumokra kész vásárlók számára a még elfogadott lehetető legpuritánabb csomagolásban kell piacra dobni a portékát.

A puritán, vagy a prémium lesz a nyerő?

Ez utóbbi elmélet kapcsán apró mellékvágány, hogy a továbbra is a tízmillió forintos lélektani határhoz konvergáló árcédula csupán a család második, harmadik autójának megvásárlására ad lehetőséget, miközben egy tátongó piaci rés továbbra is kínálja magát. A felvilágosodott városiak számára ugyanis kell egy viszonylag jól kihasználható, megfizethető, a közösségi közlekedést helyettesítő jármű, s ennél is jobban kell még valami, ami igen nagy hiánycikk a betondzsungelekben: "vidámság".

A vidám nyitottság az, ami őrületes hiánycikk a nagyvárosokban

Vidámságban pedig a Renault Twizy nem szenved hiányt, hiszen felbukkanását mindenütt széles mosoly kíséri, s bizony örülhetünk magunk is, mert a franciák magukra vállalták azt a hálátlannak tűnő feladatot, hogy valós válaszokat adjanak az elektromos autózás kezdeti kérdéseire, problémáira. Az újdonság pedig hazánk számára is érdekesnek Fiataloknak főnyeremény - galériabizonyul, hiszen a forgalmazó a közlekedési hatóságok tétovázásának kiküszöbölése után a szalonokba állítja a kis kétülésest, ami egyelőre se nem robogó, se nem autó, de nyugati példák alapján a forgalmi engedélyben, és a biztosítótársaságok szemében jó eséllyel quaddá avanzsál.

A kevesebb mint fél tonnás tömeggel mérlegelő Twizy két teljesítményszinten gördül le a gyártósorokról, hiszen a franciák elképzelése szerint az 5 lóerős (Twizy 45) kiadás több régióban jogosítvány nélkül is vezethető, így már gimnazisták számára is választási lehetőséget kínál, azonban felnőttek számára inkább a hátsókerékhajtású, farmotoros autó viszonylag szerény felárral kínált 18 lóerős verziója lehet ideális.

A gyengébb változat a jogosítvánnyal még nem rendelkező fiatalokat célozza meg

A mindenféle elektronikus segédlet, így ESP, vagy éppen ABS nélkül kínált autó aszinkron-motorjának 57 Nm-es nyomatéka persze már nem ad okot a szégyenkezésre, s akadályt sem képezhetünk a forgalomban, hiszen 8,1 másodperc alatt érhetjük el a rendfenntartók szemszögéből már elítélendő 60 km/órás sebességet, miközben tempónkat egészen a külvárosi régiók meghódításához még éppen elegendő 80 km/órás határig fokozhatjuk.

100 km-re merészkedhet a konnektortólIlyen körülmények között 100 kilométeres hatótávolsággal számolhatunk, ami az első tesztek alapján még a legrosszabb körülmények között is csak a felére csökken, s az egy töltéssel való 83 kilométeres szakasz megtétele tökéletesen reális célkitűzésnek tekinthető, ami ekkor 8,4 kWh/100 km-es fogyasztásnak feleltethető meg. A 6,1 kWh-ás és 98 kilogrammos akkumulátorok tehát megteszik a magukét, s ha globális szemlélettel zéró emissziós autóról nem is beszélhetünk, az európai termelési mix alapján a származtatott 40 g/km-es CO2 kibocsátás még mindig kiemelkedő a jelenleg megvásárolható járművek között.

Puritán, de két fő számára viszonylag kényelmes

Mindezek alapján látható hát, hogy a napi teendők ellátására kiválóan alkalmas a Twizy, ami 230 Voltos háztartási hálózatról töltve tapasztalatok szerint 5,5, míg a gyári leírások alapján 3,5 óra elteltével teljes vállszélességgel áll rendelkezésünkre, miközben 2,5 óra után már a teljes hatótávolság 80 százalékával számolhatnánk.

3,5 - 5,5 óra alatt teljesen feltölthetőA konnektorból a kábelt kihúzva újra útra kellhetünk a 13 collos kerekeken, melyek gördülési zaja korántsem elenyésző, igaz, mindez egy robbanómotorral szerelt autó gépzaja mellett sosem szúrhatna szemet. Mindazonáltal a 2,34 méter hosszú, 1,45 méter magas, ugyanakkor alig 123 centiméter széles Twizy futóműve meglepően feszes, s a vezetőülés alatt megbúvó akkumulátoroknak köszönhetően a tömegközéppontja is igen alacsonyan fekszik, így aztán a rendkívül közvetlen, mindenféle rásegítéstől mentes kormányműnek is köszönhetően nem okozhat gondot a hirtelen manőverek, irányváltások abszolválása sem.

Farmotoros, és hátul hajt - igazi nagymenő a körforgalomban

A hátul szélesebb (145/80 R13) abroncsok ilyenkor még sziklaszilárdan kapaszkodnak, azonban a keskenyebb első kerekek (125/80 R13) a határokat keresve már alulkormányozottsági hajlamhoz vezetnek. Azt persze mondanunk sem kell, hogy avatott kezekben a jármű felépítéséből adódóan az ’erőcsúsztatás’ sem lehetetlen mutatvány, melynek kivitelezése a szervózatlan kormányzással karöltve élményszámba megy.

Hátulra tároló alkalmatosságot is helyezhetünkMindezek alapján joggal merülhetnek fel bennünk a biztonsági jellemzőket firtató kérdések, melyekre ugyan megnyugtató válaszokkal felelhetünk, azonban egy ’hagyományos’ autóval természetszerűleg e tekintetben sem összehasonlítható a vezető számára légzsákkal, és elől-hátul biztonsági övvel felvértezett Twizy. Az európai szabályozás ugyan a Renault újdonsága számára nem ír elő törésteszteket, de a mérnökök végeselemes módszerrel elvégzett számítógépes szimulációi az oldalirányú ütközéstől eltekintve nem hoztak fenntartásokra okot adó eredményeket. A négy féktárcsával szerelt, ám blokkolásgátlóval nem ellátott autó egyébiránt 9,7 m/s2-es lassulásával végsebességről lassítva 25 méteren belül áll meg, így szerény féktávolsága igazán figyelemre méltó.

Légzsák és biztonsági öv is van, de azért nem páncélautó

Felárért egy kicsit Lamborghini..A vezetés közben szerzett örömteli percek persze feledtetnek minden megkötött kompromisszumot, s az egymás mögött helyet foglaló utasok jó idő esetén bizonyára nem panaszkodhatnak, hiszen a kabriózás és a motorozás élményének furcsa egyvelegével azonosulhatnak. A nyitott autókhoz az alapesetben ajtókkal sem rendelkező felépítés miatt hasonlítható a Twizy, miközben a felfelé nyíló, alul átlátszó plexiborítással is rendelhető szerkezet felára nagyságrendileg 180.000 forintra tehető.

Fentiek tükrében persze már sejthető, hogy az utastér kialakítása meglehetősen puritán, ugyanakkor tökéletesen vízálló, s a gyártóval folytatott beszélgetésünk alapján az is kiderült, hogy tökéletesen zárt fülkével nem is kívánják gyártani az újdonságot, hiszen az individualistákat megcélzó beszállítók, tunerek amúgy is idejekorán különböző kiegészítők gyártására adták a fejüket, noha a személyreszabhatóság tekintetében már a Renault sem tréfálkozik, s e tekintetben az autóban rejlő lehetőségeknek szinte csak a fantázia szabhat határt.

Mit neki egy sikátor..

Mindenesetre fűtés nincs, s nem is lesz, de a légkondicionálásra a menetszélnek köszönhetően sosem lehet panasz, s kívánságra mindeközben a fejünk felett szóló hangszórókból áradhat a zene, amit az aktuális reklámkampány szerint David Guetta szolgáltat. Ami a praktikumot illeti, két kisebb rekesz kínálja magát a digitális kijelzővel ellátott műszerfalon, melyek közül csak az egyik zárható, s ezeken túl az utasülés mögött egy 31 literes űr tátong, miközben kaphatóak különböző sarkokba és szegletekbe akasztható hálók, vagy éppen a szabványos sörös rekeszt még éppen befogadni képes hátsó helyre erősíthető divatos zsákok is.

Mindezek alapján persze kétszer is meggondolnánk, hogy az elektromos Twizyre voksolunk-e, de itt jön a képbe a Renault alaposan megtervezett konstrukciója, ami a hat cellából álló telepek bérbeadásával kímélné meg az ügyfeleket az akkumulátorok amortizációjával hirtelen, egy összegben keletkező költségektől. A tárolási kapacitás 75 százalékosra való csökkenése után ezzel újakra cserélhetjük a modulokat, miközben megtehető távolságra és időtartamra is szerződést köthetünk.

Ezek alapján a töltés költségeivel nem számolva a havi terhek nagyságrendileg 14.500 és 21.000 forint között ingadoznak, melyek továbbra is konkurálhatnak a közösségi közlekedéssel, hiszen a buszok, villamosok, metrók gyakorta szintúgy nem kímélnek meg minket az időjárás viszontagságaitól, miközben a Twizy némi komfortérzet mellett támogatja az egyén idő- és térbeli szabadságát is.

Nem kell nagy fantázia ahhoz, hogy idilli képet festhessen

Egyszerűen nagyszerű - könnyen kezelhetőNem marad más hátra, minthogy az árcédulákra is vessünk egy pillantást, melyen hazai értékesítés esetén a Twizy 45 esetében 2,15 milliós, míg a 18 lóerős változat kapcsán ~2.380.000 forintos összeg díszeleghet, de egy luxusváltozat sem kerülhet többe 2,65 milliónál. A Renault forradalmára tehát fejvakarásra adhat okot, hiszen a robogót elhagyni szándékozók könnyen drágának találhatják az újdonságot, míg az autósok kevésbé szívesen mondanak le a korábbi kényelemről, de azok számára, akiket nem csak elméletben foglalkoztat a környezettudatosság, valódi alternatívát kínálnak a franciák, arról nem is beszélve, hogy a realitások talaján mozgó fiatalok és tinédzserek a jövőben jó eséllyel a Twizy képeivel tapétázzák ki a szobáik falát.

Bérautónak, flottásnak, futárnak is ideális

A hazai importőr persze nem dédelget kisded álmokat, ám titkolt remények szerint az sem lenne ördögtől való ötlet, hogy az állami vállalatok is letegyék voksukat a lokálisan zéró emissziós közlekedés mellett, így például a félmilliós kemping kerékpárok, vagy éppen az egyetlen vezető által terheletlenül használt személyautók helyett hasonló járműveket is hajthatnának a postások, futárok, s egyéb cégek alkalmazottai, de urbánus bérautónak, s „car sharing” szolgáltatást nyújtó vállalkozások számára sem elvetendő a Renault újdonsága. Mindenesetre a törekvések szépek, a Twizy pedig immár a józan ész megfontolása alapján is valódi megoldást hozhat a nagyvárosok egyre sürgetőbb közlekedési problémáira.