Kicsit megkésve bár, de számos élménnyel a tarsolyomban referálok a bő egy hónapja megtartott hazai MINI menetpróbáról, amelynek középpontjában a márka nemrégiben megújult klasszikus modellcsaládja állt: a három- és ötajtós, valamint a kabrió MINI-ket nemrégiben frissítették a gyáriak, az importőr jóvoltából pedig mindegyik kivitelt kipróbálhattuk, mégpedig csodás, a bohó MINI modellekhez tökéletesen passzoló útvonalon.
Már előre borítékolhatom, hogy a hajtásláncokat és a vezethetőséget illetően nincs sok új a nap alatt, a ráncfelvarrás ugyanis ezúttal elsősorban a külső-belső hangulatra, valamint a személyre szabhatóság fokozására koncentrált. De tudni érdemes, hogy a hajtásláncok és a vezethetőség volt az a két pont, amelyekhez eleve bűn lett volna hozzányúlni, élményben ugyanis eddig is sokat tudtak és adtak a kisautók, a karosszériaváltozattól teljesen függetlenül. De mielőtt elmélyednénk a frissítés hozományaiban, engedjenek meg egy kis kitekintést a márka jövőjét illetően.
A klasszikus MINI család összes tagja megújult; a MINI-k most jobbak és egyedibbek, mint valaha – galéria
A mai trendeket ismerve – illetve különös tekintettel arra, hogy a MINI leginkább az urbánus környezetben élő vásárlókat célozza meg – talán nem meglepő az a hivatalos bejelentés a gyártó részéről, aminek értelmében 2025-ben vásárolhatjuk meg az utolsó szimpla belső égésű motorral szerelt új MINI-t.
Ezt követően csak benzines-elektromos hibrid, valamint elektromos hajtásokból fog állni a kínálat 2030-ig, 2030-tól pedig beköszönt a tisztán elektromos korszak a MINI-nél (is). A közelebbi jövőre koncentrálva a márka életében még 2023 lesz egy fontos évszám, két év múlva debütál ugyanis a sikeres Countryman harmadik generációja. Kiegészítő információ, hogy a MINI Cabrio utódja már csak tisztán elektromos hajtással lesz elérhető, de a bemutatkozás időpontját nem ismerjük.
Szemből nézve azonnal szembeötlőek a frissítés formai hozományai – galéria
A rövid kitekintő intermezzo után evezzünk át a hazai bemutató főszereplőire, nézzük meg, hogy milyen újításokat hozott a friss modellcsalád, amelynek még mindig lényeges szerepe van az eladások tekintetében, ami hazánkban a jelenlegi számok alapján 400-500 eladott új MINI modellt jelenthet évente.
Az eladásokból kiváló ár/érték/élmény aránya okán egyre jelentősebb szerepet kap (a hazai MINI eladások 25-30%-át teszi ki jelenleg) a MINI egyetlen elektromos típusa, a háromajtós, 184 lovas Cooper SE, ami ráadásul jó eséllyel még jobban teljesítene, ha nem csak háromajtósként, hanem legalább öt ajtóval is elérhető lenne, bár kabrióként is izgalmas csomagot képezne, hiszen megtestesítené a kabriózás lényegét – sebaj, majd a következő generáció ugye...
Ezúttal a 3- és 5-ajtós, valamint a kabrió MINI újult meg; mindhárom verzió élvezetes vezethetőséget kínál – galéria
A jelenre visszatérve, ahogy az a fotókon is szembeötlő, letisztultabb, mégis karakteresebb arcot kapnak a MINI modellek. A harmadik generációs MINI család esetében különben ez már a második megújulás, az újdonságok pedig éppúgy érvényesek a hagyományos 3-/5-ajtós modellekre, mint a JCW csúcsváltozatra, az elektromos SE-re vagy éppen a kabrióra.
Azonnal látható, hogy hol történt változás: az arcon, amelynél a hűtőrács körbefutó fekete kerete a karosszéria színével egyező betétet foglal körbe, egyszerre letisztultabb, mégis karakteresebb megjelenést biztosítva. Ez persze nem minden: mindkét lökhárító alaposan átalakult, az autók új stílusú oldalsó irányjelző paneleket kaptak, vannak új színek és felnik, széria lett elöl-hátul a LED-es lámpa (hátul stílusos brit zászló motívummal), továbbá világújdonságnak számít szériaautóban az opcionális színátmenetes tető (ún. Multitone roof), amivel igazán egyedivé varázsolható a MINI.
Íme, gyári sajtófotókon a megújult MINI-k – galéria
Belül a műszerfal is megújul: a letisztultabb hatáshoz az átdolgozott légbeömlők és az új felületek is hozzájárulnak, akárcsak az érintőgombos kormánykerék, amihez első ízben fűtés is kérhető. A kárpitanyagok is módosultak, akárcsak a hangulatvilágítás.
A kezelhetőség tekintetében a főszerepet a 8,8 colos érintőképernyő kapja, de az elektromos MINI-ből megörökölte a többi változat is a teljesen digitális, bár sajnos kissé fakó és erős fényben nem annyira jól leolvasható 5 colos digitális műszercsoportot is. Szintén újdonság az elektromos kézifék megjelenése, a távtartó tempomat pedig Stop&Go funkciót kapott.
A beltérben is számos újdonságot hozott a frissítés – kifejezetten jól sikerült az új bőr-szövetkárpit a sportüléseken
A motortérben, ahogy fentebb is írtuk, nincs változás, tehát az 1,5 és 2,0 literes, három-, és négyhengeres turbós benzinmotorok 136 (Cooper), 178 (Cooper S), valamint 231 (John Cooper Works) lóerővel elérhetők, míg az elektromos hajtáslánc is maradt 184 lóerős (Cooper SE) és az akkucsomag is változatlan.
A motorháztető alatt nem történtek változások – a csúcsteljesítmény 136 és 231 lóerő között mozog
Egyedül a futóművek hangolásához nyúltak finoman a mérnökök, de a menetpróbán ezt nem igazán éreztük: eddig is tökéletesen illett a MINI-k karakteréhez a futómű hangolása és ez nem változott. S hogy melyik a legjobb változat? Már a 136 lovas 1,5 literes 3-hengeres is vidám jószág, de a tuti tipp véleményünk szerint továbbra is a bivalyerős, hangulatos Cooper S verzió, ami kétségtelenül megéri felárát – és mi kézi váltóval vennénk.
Gyári sajtófotókon a 231 lóerős JCW kivitelek – galéria
Egyes piacokon különben van még egy belépő 3-hengeres változat is szerényebb teljesítménnyel, Magyarországon viszont a 136 lovas Cooper verziók jelentik a belépőt a MINI világába, mégpedig a legkedvezőbb árfekvésű klasszikus háromajtós karosszériával listaáron 6,99 millió forinttól, amely összeg a magas felszereltség, a tisztességes teljesítmény, valamint a prémiumfaktor okán az aktuális piaci környezetben egyáltalán nem számít elrugaszkodottnak. Szintén Cooper kivitelben a megújult ötajtós MINI 7,26 millió, míg az élménydús kabrió 8,43 millió forinttól startol.
A MINI-kben még mindig a kormány mögött a legjobb ülni – galéria
A Cooper S család ugyanebben a sorrendben 8,12, 8,39 és 9,65 milliótól indul, a 231 lóerős, sportos JCW pedig csak 3 ajtóval és kabrióként létezik, előbbi esetben 9,58, míg utóbbiban 11,09 millió forintos indulóáron. Az elektromos MINI Cooper SE-ért legalább 10,995 millió forintot kérnek a kereskedések, ami azt jelenti, hogy ez elektromos MINI még jó néhány extrával megpakolva is simán belefér a 2,5 milliós állami támogatás felső árkorlátjába – már amikor elérhető, illetve lehívható az állami támogatás.
Összességében nem kérdés, hogy minden eddiginél jobbak lettek a klasszikus MINI modellek, amelyek prémium voltuk és stílusok ellenére ár/érték arányban közel kerültek a nem prémium ellenlábasokhoz, így nem lepődnénk meg, ha egyre több MINI-t látnánk az utakon.
7 millió forinttól startolnak az új MINI-k, de ha tehetik, érdemes valamely Cooper S verziót választani, mert az élmény úgy az igazi...