Még érzem a tenyeremben a finom puha alcantara kormány tapintását, az ülést, ahogy körbeölel, még hallom, ahogy prüszköli a kipufogó: amore mio! Ez bizony egy vérbeli sportautó, az utolsó benzines harsonaszó a Lotus kínálatában.

A Lotus Emira, ahogy azt nemrégiben a bemutatóban is leírtuk, egy nagyon szép és kompakt kis sportautó, amely a vezetés fékezhetetlen vágyát hivatott kielégíteni. A menetpróba előtt már a parkolóban, álló helyzetben is újfent lenyűgözött. Arányos kis vadóc, aki azonnal aszfaltot szaggatna már a puszta léte is dinamizmust sugall. A személyes tapasztalás alapján pedig azt mondom nem csak szaggatna, szaggat is! Minden mérnöki munkaóra megérte, frenetikus lett! Bár csak át tudnám adni ebben az írásban az élményt!

A statikus bemutató után alig vártuk, hogy menet közben is vallatóra foghassuk a vadonatúj Lotus Emirát – nem csalódtunk benne...

Ahogy beültem és beállítottam az ülést, rögtön feltűnt, milyen széles sávban állítható, elképesztően kényelmes, jól tart és természetesen nagyon alacsonyan ülünk. A kormány, a műszerfal, az ajtó és az ülés is csodás alcantara kárpitozást kapott. Azonnal elfogott egy „otthonos” érzés a sok puha anyag közé befészkelődve.

Az ülés mögött van egy jól használható hálóval ellátott polc, ide a kabátot, fotós cuccot be lehet dobni, a közvetlen mögötte doromboló motor ellenére nem melegszik fel, jól szigetelt. Ideális a kormány és a váltó távolsága, ez jól jön gyors váltásoknál alig kell a kormánytól elvenni a kezünket.

Zárt pályán igencsak elemében van – ilyen kérem egy rendes sportautó!

Meglepően közel van a kuplung és a fék is egymáshoz, nem véletlenül: szintén a váltási időket optimalizálja minden centiméter. A kilátást nem zavarja a központi kijelző, meg mondjuk engem sem zavart sokat, ahogy elindultam el is felejtettem, hogy létezik. Mindenesetre gyors és minden hasznos infót megad, tudja a CarPlay-t és Android Auto-t, engem mégis a vezetés nyers élvezete hozott jobban lázba.

A kormány mögötti műszeregység is teljesen digitális, minden fontos infó egy pillanat alatt leolvasható róla és ez itt a lényeg, mert ezzel a gépsárkánnyal nagyon gyorsan történnek a dolgok! A KEF hangrendszer is szuper, de éppen csak egy belehallgattam egy zeneszámba, mert a fülemnek legkedvesebb dallam itt a kipufogóból érkezett. Érces, öblös V6 üvöltés a sportos fajtából. Bent az utastérben persze csillapítottan kapjuk, de ott van és élvezet volt hallgatni: minden oktávja egy mérnökök komponálta zenemű!

Az Emira úgy közúton, mint zárt pályán elemében van – a 3,5 literes, kompresszoros V6-os motorral felejthetetlen élmény

A menetpróba helyszíne egy zárt versenypálya volt kanyarokkal és rövid, de kigyorsításra alkalmas egyenesekkel megspékelve néhány bójasorral a rénszarvasok kedvéért. Rendesen meg lehetett kergetni a Lotus üdvöskéjét, aki eminens tanulóként állt helyt, de hát legyünk őszinték, pont ezt vártuk tőle. Már az első métereken érezhető, hogy nagyon el tud indulni a kis Emira és a kormány apró mozdulatokra is közvetlenül reagál, élvezet fickándozni vele. Az egész autó olyan finoman nyers, amolyan „medium well”, ahogy az angol mondaná egy jó steak-re, amit kevésbé véresen, de azért nem teljesen átsütve szeretne elfogyasztani. így van ez a komforttal, azért egyes autóutakon még kíváncsi lennék, hogy viselkedik.

Ez a konkrét példány a „Tour” futómű hangolással volt ellátva, amely kényelmesebb és lágyabb mint a feláras, állítható „Lotus Driver Pack.”, de így is elképesztően stabil. A kérdés, hogy akkor most ez ettől sportautós vagy 'granturizmós', egyértelműen eldőlt a teszt során: nagyon finoman hangolt kényelmes de igazi sportautó. Olyan vezetni, mintha a gondolataimmal és a kinyújtott karommal terelgetném az íveken. Kezes, türelmes, feszes de ugyanakkor nagyon is megbocsátó az elöl és hátul is dupla keresztlengőkaros futómű.

Ilyen egy tökéletes sportautó belső: igényes, modern, kényelmes és csak a lényegre fókuszál – galéria

Forszírozva finoman elindul a popója, de könnyű megfogni és élvezet kicsit riszálgatni vele kanyarból kifelé, ugyanakkor nem nehéz az ideális íven tartani. A bóják között szlalomozva egészen finom, de gyors kormánymozdulattal pontosan oda tereltem az autót ahová akartam még olyan tempónál is ahol más autóval biztosan elvittem volna a bójákat.

Ami egy óriási pluszpont, hogy középmotoros autó ellenére versenyautósan forszírozva sem akar megölni, játszi könnyedséggel lehet az úton tartani gumiradírozós kanyarsebességnél is. Szerintem ez így van jól, elvégre kilépve a versenypályáról közúton is meg kell állnia a helyét, belefér egy minimális oldaldőlés.

Minden irányból kecses és gyönyörű – Lotus Emira gyári sajtógaléria

A tesztautóban a kompresszoros 3,5 literes V6-os Toyota eredetű motor szolgáltatta a talpalávalót. 405 lóerejét 6800-as fordulaton adja le és szereti is a pörgést, ugyanakkor a 420 Nm nyomaték már 3500-as fordulaton rendelkezésre áll. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a 6-os manuális Aisin váltót nem kell agyon 'gyepálni', a 3. fokozatban is megtartható volt szinte az egész pályán a lendület.

Ez a hétköznapokban is kiegyensúlyozottan sportos használhatóságot biztosít, nyomatékból szinte mindent megold az autó. Visszatéve kettesbe persze elképesztőt megy leszabályozásig, de mire hármasba tettem volna jött a következő kanyar és a gázelvétel, ezért többnyire hármasban hagyva is élvezetes kigyorsításokat produkált, inkább csak az élvezetes hangorkán miatt kapcsolgattam vissza.

A manuális váltó tovább fokozza (főleg 2022-ben) a vezetés vegytiszta élményét – galéria

A váltó nem az a könnyed slisszanós szerkezet, hanem inkább fémes, „be kell tenni a fokozatba” típus, ami erőt, határozottságot igényel. Nagyon élvezetes, benne van a nyers pályagép feeling. Bár a 290 km/h-s csúcssebességet nem tapasztalhattam meg, ahogy teltek a körök egyre jobban forszíroztam és mindig meglepődtem milyen tartalékok vannak még a futóműben és a fékekben, de nyilván a motorban is. A fékek finoman adagolhatók, az ABS alig érezhetően avatkozik be. A kormányzás pedig pont annyira közvetlen, hogy nem ideges és jól uralható marad az autó egészen nagy sebességnél is. Biztos vagyok benne, hogy nem autóztam ki mindent és abban is, hogy bármikor újra visszaülnék bele hosszabb távra is.

Visszanézve rá fájt a szívem otthagyni, már-már féltékenység öntött el, amikor más is megközelítette a szépséges Emirát, a benzinégetés 'lotusi' világának utolsó vérpezsdítő tüneményét! A birtoklási vágyat persze háttérbe kell kicsit szorítani, amikor számot vetünk: mennyit is ér egy ilyen szerelem? Nos, azért ha azt vesszük, hogy egy valamire való vezetői cégautó is lassan a 30 millió forintos határt elhagyja, akkor azért nem mondanám drágának a 2023-ban érkező vélhetően 69.000 EUR környékén elérhető belépő modellt. Nyilván a komoly féket, és még néhány dolgot majd extraként kell megvenni hozzá, de így azért az ár azt kell mondjam, hogy ideális lesz.

Csodaszép kerekek, fantasztikus futómű és kiváló fékek – nem csak a hajtáslánc és a forma bombasztikus

A most tesztelt árára pedig azt tudom, mondani, hogy reális hiszen minden Magyarországra szánt modell gazdára talált, így a palettáról egyelőre a 360 lóerős 2 literes AMG féle sornégyes turbó motorral rendelhető a szinte minden extrával ellátott First Edition felszereltségben a Lotus Emira jelenleg 39.720.000 Ft-os áron, várhatóan jövő év második felében történő szállítással. A 3.5 V6 pedig újra harmadik negyedévtől várható, csakúgy, mint az alapváltozat kedvezőbb árcédulával.

Minket levett a lábunkról az új Lotus Emira, a (valódi) sportautók kategóriájában bizony mindenképp ajánlott figyelembe venni

Azt szokták mondani, hogy szép állat a zsiráf, de otthonra nem kéne. Nos, ez esetben nagyon is kéne, azt hiszem, sok mindent megtennék, hogy jól is érezze magát nálam!

Erre a képre kattintva a gyári Lotus Emira sajtófotó galériát tekinthetik meg

Néhány szóban

A Lotus hagyományaihoz hűen az Emira egy kemény, de a mindennapi utcai közlekedésben is jól használható sportautó. Aki egy egyedi, vagány, kétüléses, igazán élvezetes sportautót keres, amellyel nem csak a versenypályán lehet közlekedni, mindenképpen vegye fontolóra, mert élőben még inkább lenyűgöző, mint a képeken.

Előnyök: Csodálatos, arányos külső, igényesen kidolgozott belső és elképesztő menetteljesítmények, mindez megspékelve egy gyönyörű hangon üvöltő V6-os motorral – a mérnöki elhivatottság minden oktávból kihallatszik

Hátrányok: Az Emira ára az egyetlen bökkenő jelenleg (bár a többi hasonló kaliberű sportautó sem olcsóbb), az alapmodell viszont 70.000 Euró körül tuti vétel lesz a kategóriában

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek