Bizonyára Önök közül is sokan ismerik országunk észak-nyugati szegletének elbűvölő tájait. A Kisalföld nem csak hazánk egyik virágzó területe, hanem egyben egyik legszebb része is, mely hangulatos kis fogadóival és csárdáival kiváló helyszínt biztosíthat akár négykerekű bemutatójához is. Ezt a Honda is így gondolta, és Dunakilitibe kalauzolt el bennünket, hogy kipróbálhassuk a vadonatúj Jazzt és HR-V-t.
Festői környezetben fogadtak minket - galériaA japánok modelloffenzívájának két rendkívül fontos tagja pedig kiváló kontrasztot alkotott a nyugodt környezettel, hiszen mindkét típus nem titkolt célja, hogy támogassa az aktív életet élő vásárlók ambícióit. A két újdonság pedig nem véletlenül került egyszerre bemutatásra, hiszen bár nem csak kategóriájukat, de külső formáikat és utasterüket tekintve is jócskán eltérnek egymástól, ugyanarra a padlólemezre épülnek.
Kellemes kontraszt - galériaMielőtt rátérnénk az új Jazz és HR-V elemzésére, érdemes néhány szót ejteni az elődökről is, hiszen – ahogyan azzal valószínűleg az autózás kedvelői is tisztában vannak – mindkét típus rendelkezik felmenőkkel a márka történetében. A Jazz esetében egyértelmű a helyzet: az immár harmadik generációba lépő típus megszakítás nélkül elérhető volt a piacon 2001 óta. A nagy helykínálatával, praktikumával és sokoldalúságával hódító kisautóból az elmúlt 14 évben közel 5,5 millió példány kelt el, ebből 781 ezer Európában, így nem csoda, hogy a legújabb változattól is sokat várnak a gyáriak, és ennek érdekében természetesen tettek is a mérnökök.
Mielőtt belevetnénk magunkat a japánok legfrissebb kis mindenesébe, nézzük, hogy miként teljesített a HR-V a múltban! A jól csengő betűhármast az 1999-ben leleplezett, korát talán némileg megelőző, három- és ötajtós verzióban is kapható kis crossovertől örökölte, mely két kisebb frissítéssel 2006-ig volt a piacon. Az előd szellemiségét öröklő újdonság tehát 9 évnyi száműzetés után tér vissza az immár virágzó kis SUV-k piacára.
Gyári fotók is vannak a galériábanMiután leástunk a gyökerekig, térjünk vissza az új hajtásokhoz, kezdve a Jazz-zel. A külsőről nem érdemes sokat vitázni, hiszen mindenkinek saját szíve joga, hogy eldöntse, a Honda új – saját elmondásuk szerint valamivel férfiasabb – formanyelve tetszik-e neki, vagy nem. Annyit azért érdemes leszögezni, hogy a főbb vonalak tekintetében az elődök örökségét viszi tovább a harmadik generáció, így továbbra is kissé egyterűs benyomást kelt profilból a kisautó – amiből persze rengeteg előnye származik.
A Jazz egyébként 9,5 centivel nő túl az elődön (3995 mm), amiből 3 centi jutott a tengelytávnak (2530 mm), 4 az első túlnyúlásnak, 2,5 pedig a hátsónak – utóbbiak egyébként biztonság szempontból is fontosak voltak. A rendkívül széles vásárlói réteg kiszolgálásához nem csak a formák, hanem az utastér tekintetében is univerzálisnak kell lennie a Jazznek, ezzel kapcsolatban pedig valóban minden lehetőséget megragadtak a mérnökök. Nem csak az autó növekedésével kaptunk plusz teret, a szakemberek a helykihasználáson is sokat javítottak.
Hátulról megosztóbb lehet a Jazz - galériaKétségtelen, hogy eddig sem voltak problémák a japán kisautó belső méreteivel, az újdonság immár egyeduralkodóként van jelen a kategóriában, amit leginkább az első és a hátsó utasok vállterének 3-, illetve 2-centis növelésével, valamint a második sorban ülők térdei számára kialakított 6,5 centivel nagyobb hellyel érték el a mérnökök. Emellett szinte minden dimenziót tekintve nőtt a kisautó, amit üléspróbánkon is bizonyított. Ezzel párhuzamosan még a csomagtartóra is tudtak figyelni a gyáriak, ami 354 literes értékével – ami a hátsó üléseket lehajtva 1314 literesre nő – 17 literrel lett nagyobb.
A praktikumot ezentúl is a rengeteg tárolórekesz biztosítja, és továbbra is jelen van a „mágikus ülésrendszer” is, ami a Honda felhajtható ülőlappal ellátott hátsó székeit takarja. Olyan megoldásokat is biztosít a Jazz, melyeket más márka kisautóiban eddig nem tapasztalhattunk, így például az első ülések háttámláját – a fejtámlákat eltávolítva és az ülőlapot teljesen előretolva – szinte vízszintesbe dönthetjük, ezzel gyakorlatilag egy kétszemélyes heverőt varázsolva az utastérbe, de a hosszú (akár 2,8 méteres) tárgyak szállítását is megoldja ez a rendszer.
Akár heverővé is alakíthatjuk - galériaNem mehetünk el szó nélkül a vezetői környezet új formái mellett sem, mely mutat némi rokonságot a HR-V-vel. Az anyaghasználat tekintetében javulást ígértek a gyáriak, amit sikerült is elérniük, de a komor műanyag elemek azért néhol így is jelen vannak még – noha ez minden kisautó sajátja. A műszerfal és a középkonzol környékén új kezelőszervekkel is találkozhatunk: az újabb Hondákból ismert, Android alapú multimédiás rendszer a Jazzben (és a HR-V-ben is) már érintőgombokkal társul, melyek bár jóval mutatósabbak, nem könnyítik meg a kezelhetőséget.
Ugyanígy a digitális klíma konzolja is nélkülözi a fizikai kezelőszerveket, ezzel letisztulttá téve a középkonzolt, ám valamivel bonyolultabbá varázsolva a vezetés közbeni eligazodást – noha azt le kell szögeznünk, hogy a legfinomabb simításra is készséggel reagál az autó, ami dicsérendő. Az ergonómiával továbbra sincs gond, ahogyan az összeszerelés is példásnak bizonyult fél órás próbánk során.
A manuális klíma is jól mutat - galériaAz eddig elérhető 1,2 és 1,4 literes szívómotor helyett a Honda az arany középutat választotta az új Jazz esetében, és egyetlen erőforrásként egy új fejlesztésű 1,3 literes i-VTEC benzinmotort kínál a kisautóhoz. Az Atkinson-ciklusra is képes, 102 lóerőt és 123 Nm-es csúcsnyomatékot nyújtó szerkezet nem csak erősebb, de természetesen hatékonyabb is lett, mint elődje. Az Earth Dreams motorcsaládba tartozó újdonság 11,2 másodperc alatt gyorsítja 100 km/h-s tempóra a Jazzt, ami aztán meg sem áll egészen 190-ig. A gyári fogyasztási adatok 4,6 és 5,0 liter között vannak.
Nagy, jól kihasználható csomagtér - galériaA friss erőforráshoz új váltók is dukáltak, így az eddigi ötsebességes megoldás helyett immár hatsebességes manuális szerkezettel van párosítva, mely minden tekintetben előrelépést jelent az elődhöz képest: a szélesebb áttételskálának és az ebből következő alacsonyabb fordulatnak köszönhetően kisebb fogyasztást, zajt és vibrációt sikerült elérniük a mérnököknek – amire persze a hatékonyabb hangszigetelés is rásegít.
A Jazz ezentúl egy új, fokozatmentes CVT váltóval is elérhető lesz, mely a gyáriak szerint ugyan 100-ig 8 tizeddel lassabbá teszi az autót, hatékonyság tekintetében felülmúlja a kézi váltós változatot. A Honda ráadásul európaspecifikus vezérlőelektronikát is ígér az automata szerkezethez, amit a HR-V-ben sikerült kipróbálnunk, de erről kicsit később.
Ha kíváncsiak rá hogyan teljesítettek az újdonságok rövid próbautunkon, lapozzanak!