Az Autó Pultnál elsősorban a személyautókra összpontosítunk, a haszongépjárművekről pedig csak nagyon ritkán olvashatnak hasábjainkon, azonban ezúttal épp egy áruszállítót veszünk górcső alá.
Néhány éve nevettünk volna az 1,6 literes motoronMi ennek az oka? A válasz egyszerű: lakásfelújítás zajlik nálunk, s eddig mindent sikerült megoldani a családi autóparkkal, azonban egy méretes sarokkád kifogott rajtunk. A Pappas Auto viszont kisegített, s nagy örömünkre épp egy vadonatúj Mercedes-Benz Vitót sikerült megkaparintanunk, amely több szempontból is érdekes, úgyhogy triviális volt a beszámoló megírása. Az egyik, hogy a kisáruszállítók nem csak legfrissebb, de egyben leginnovatívabb és talán legkívánatosabb modelljéről beszélünk, így megérdemli az odafigyelést, a másik pedig az, hogy mivel a Vitónak van akár 9-személyes személyszállító változata is, számos nagycsaládnak lehet okos alternatíva.
5,14 méter hosszú - és ez még csak a közepes változat...
És tudják, hogy fehér próbaalanyunkban mi volt a legérdekesebb? A Vito vadonatúj belépő hajtáslánca: eddig csupán hátsó- vagy összkerékhajtással, és viszonylag nagyobb motorokkal lehetett megvásárolni a csillagos munkagépet, azonban az új generáció ebben a tekintetben is jobb lett: a megszokott, kissé drága hajtásláncok mellett kis dízelmotorral és elsőkerékhajtással is kérhető, ennek pedig rendkívül sokan örülhetnek. A keresztben beépített motor a Renault büszkesége, ami jó hír, hiszen a franciák mostanság igencsak jók a kis dízelekben, azonban a Vito nehézsége révén nem a kisebb Citanban (ami mellesleg a Renault Kangoo ikertestvére) alkalmazott 1.5 dCi egységet kapta meg, hanem a Renault friss 1,6 literes dízelét. Persze az 140 köbcentiméternyi plusz semmi – gondolhatnánk -, azonban új konstrukcióról lévén szó ezúttal a fejlettebb technika a lényeg.
Odafigyelve akár 6,5 literből is eljárhatunkS hogy milyen az új 'kismotor', ami a Vito esetében 88 és 114 lóerővel rendelhető? Örömmel jelentjük, hogy a nem éppen kis növésű modellt vígan mozgatja, s így a legtöbb feladatra bőven megteszi. Tesztalanyunkban az erősebbik változat dolgozott, ami 114 lóerejét 3800/percnél, 270 Nm csúcsnyomatékát pedig 1500-2500/perc között adta le, s már a Vito hazai menetpróbáján éreztük benne a fantáziát. Ugyanis amikor az ’egyhatos’ után beültünk a leggyengébb, 136 lovas 2,15 literes dízelváltozatba (itt már Mercedes motort és hátsókerékhajtást kapunk), meglepődtünk, hogy az azonos terhelés ellenére alig érződött dinamikusabbnak a nagytestvér. Főleg kihúzatva lepett meg minket a különbség csekélysége, ugyanis a 136 lóerős 2,15 literesen érződött, hogy egy fent elfojtott, vagyis nem éppen pörgős motorról van szó, míg az 1,6 literessel az autó vígabban forgott.
A formatervezés során az elsődeges szempont a praktikum volt, de...
Csodák persze nincsenek, az alsó és a középső (de főleg az alsó) fordulatszám-tartományban sokkal nyomatékosabb volt a Vito 114 CDI jelzéssel ellátott nagytestvér a kisebb 111 CDI-nél, azonban pillanatok alatt megszokható, hogy a legalul, főleg 1600/percig kissé nyomatékszegény egyhatost kicsit minden váltás előtt a megszokottnál tovább kell forgatni, s máris nem érzünk semmit a hiányosságból. Persze egy haszonjárműhöz jobban illenek elvileg az alacsony fordulatszámok, azonban a Renault-féle kisdízel abszolút nem érzi rosszul magát fordulaton, így tényleg csak megszokás kérdése.
Jól áttételezték a 6-fokozatú kézi váltótRáadásul így is nagyon gazdaságos működéssel ajándékozza meg használóját. Nekünk tesztutunkon 6,7 l/100 km-es fogyasztást sikerült regisztrálnunk, ami nagyon kevésnek tűnt, azonban odafigyelve mégis reális érték, ugyanis a fedélzeti számítógép egy korábbi, nagyobb távon (mintegy 1400 km-en) mindössze 6,5 litert jelzett. Persze csodák nincsenek: a nagy homlokfelület révén ha 130 km/h-val suhannánk az autópályán, akkor jelentősen megugrana (8 liter fölé) az étvágy, de ezt eleve csak akkor tehetjük meg, ha személyautóként van forgalomba helyezve a típus.
... szerintünk kimondottan szép lett - galéria
A 0-100 km/h-s gyorsulási időkről és a pontos végsebességről nem tudunk beszámolni, ugyanis haszonjárműről lévén szó a Mercedes katalógusában nem találtuk meg az adatokat, azonban nincs is jelentőségük: a lényeg, hogy még közepes terheléssel sem fogjuk magunkat egy pillanatig sem lassúnak érezni a forgalomban, ha nem sajnáljuk mélyre nyomni a gázt, becsületesen lép az autó. Ráadásul a motorhang sem zavaró, a hatfokozatú váltó kapcsolhatósága pedig személyautós. Az áttételezést szintén eltalálták a tervezők: az alsó fokozatok rövidebbek, hogy jól lendületbe lehessen hozni a nagy bódét, a felsőbb gangok viszont a takarékosság érdekében A kormányzást szokni kell - de a hiányzó belső tükröt még inkább...kellemesen hosszúak, 100 km/h-nál például hatodikban mindössze 1800-at mutat a fordulatszámmérő mutatója, ráadásul mivel itt már akad bőven nyomaték is, a gyorsítás sem jelent gondot innen.
Személyautókhoz szokott érzékekkel a nem túl pontos és nem éppen kommunikatív kormányzást szokni kell, azonban nekem sokkal nehezebb volt megszokni a belső tükör hiányát: mivel egy zárt áruszállítót kaptunk, aminek nem voltak üvegezve a hátsó ajtói, csak a külső tükrökre számíthattunk, ami nagyon zavart, de hosszabb távon vélhetően ezt a problémát is meg lehet szokni.
Mindössze 1,6 literes motor mozgatja ezt az óriási autót - és nem is rosszul!
S hogy mennyit lehet pakolni a Vitóba? Minden viszonyítás kérdése, de személyautókhoz szokott szemünkkel nézve természetesen fantasztikusan sokat, s a katalógusadatok is azt mondják, hogy az új Vito szegmensének egyik legtágasabb tagja. Legyen szó bármelyik motorvariánsról, a típus 3-féle hosszban rendelhető: a kompakt 4,9 méter hosszú, a hosszú változat – ilyen volt tesztautónk – a V-osztályhoz hasonlóan 5,14 méter hosszú, az extra hosszú kivitel pedig 5,37 méteres. A két rövidebb Vito 3,2 méteres tengelytávolsága megegyezik, az extra hosszúé viszont 23 centivel nagyobb, 3,43 méter. Az árkülönbség nem irreális a kivitelek között: az általunk tesztelt modellnél körülbelül bruttó 220 ezer forinttal olcsóbb a kompakt, és nagyjából ugyanennyivel drágább az extra hosszú.
Ügyes a válaszfal kialakítása - galériaA Vito nem csak a karosszéria hosszát, de az össztömeget tekintve is háromféle opciót kínál: alapesetben 2800 kiló, felárért azonban 3050, sőt, 3200 kg is lehet a modell össztömege. Az elődhöz viszonyított alacsonyabb tömegnek (is) köszönhetően kiváló a terhelhetőség is: az 1369 kilós maximális érték kategória-első. A raktér magassága 1,4 méter, az űrt – ami a zárt áruszállító kivitelnél a karosszériahossz függvényében 5.8, 6.3 vagy 6.9 köbméteres – pedig alapesetben a hátsó ’szárnyas ajtókon’ vagy a jobboldali méretes tolóajtón lehet megpakolni. Opcionálisan baloldalra is kérhető tolóajtó, az extralistán pedig számtalan tétel szolgálja ki a legkülönfélébb elvárásokat. A mi kádunk meg sem kottyant az autónak: hihetetlen, hogy a sarokkád, aminek szállítása bármilyen személyautóban esélytelennek tűnt (tetőn nem akartuk vinni), egyszerűen elveszett a tágas raktérben.
6,3 köbméternyi cuccot pakolhatunk bele - a hasznos teherbítás bőven 1 tonna feletti
Ráadásul úgy igyekeztek a tervezők a lehető leghosszabb rakteret elérni, hogy az okosan kitalált válaszfalnak köszönhetően az első ülések állíthatósági tartománya meglepően nagy, így szinte bármilyen termetű sofőr jól érezheti magát a méretes és kényelmes vezetőülésben. Az utastér különben legfeljebb háromszemélyes lehet, de a mi autónk kétszemélyes volt. A kialakítás teljesen korrekt, nem zörgött a Vito utastere, a komfortszint pedig bőven kellemes, azonban egyértelműen érezhető, hogy a Mercedes hova pozícionálja a munkagépet: a V-osztály beltere az azonos alapok ellenére sokkal-sokkal igényesebb, kívánatosabb. Azonban itt is van minden, Az utastér kényelmes és egészen csendesami nélkülözhetetlen, opcionálisan kérhetnek a vásárlók navigációs rendszert, bluetooth-os telefonkihangosítót, parkolóradart, ülésfűtést, sőt, akár automataváltót is, igaz, utóbbi csak a hátsókerékhajtású ’nagymotoros’ változatokhoz áll rendelkezésre.
A klímaberendezés sajnos feláras tétel, cserébe viszont a Vito biztonsági színvonala személyautós szinten is kiváló. Egyedül légzsákokból juthatott volna kettőnél több szériában (persze opcionálisan plusz légzsákok is kérhetőek), azonban akad hegymeneti elindulást segítő rendszer, ESP, tempomat, keréknyomás figyelő, éberségfigyelő, sőt, oldalszél-asszisztens is, ami nagyon hasznos dolog. Felárért mindent megvásárolhatunk, kezdve a sávtartótól a holttérfigyelőn keresztül az önparkolóig.
A jobboldali tolóajtó szériában jár - de az opcionális lista nagyon hosszú
Már csak az a kérdés, hogy mennyit kell fizetni mindezért. Sajnos nem keveset, a Mercedes emblémát és a vele járó magas szintű technikai és biztonsági színvonalat bizony a haszonjárműveknél sem adják olcsón. A 88 lovas bázismotorral bruttó 7,09 millió forinttól indul a legolcsóbb Vito zárt áruszállító, persze a rövid verzióban. A 114 lovas motor felára 300 ezer forint, ami nem kevés, viszont szerintünk megéri, mert ez a motor a szükséges minimum a dinamikus közlekedéshez. A következő lépcső viszont – vagyis a fentebb emlegetett 136 lovas 2,15 literes Mercedes szív – plusz 650 ezer forintot kóstál, ami bár szintén megéri, nagyon megdrágítja az autót. És ne feledjük, hogy extrákra még szinte biztos, hogy súlyos százezreket fogunk költeni.
Kis motorral is nagy az új Vito - de nem olcsó...Összességében minket igencsak meggyőzött a Mercedes újdonsága, ami hiába egy valódi munkagép, személyautós szemmel is megállja a helyét, így mondjuk Tourer kivitelben valódi álomautó lehet egy nagycsalád számára. Ha pedig nincs szükség 8-9 ülésre, de 2-3 nem elegendő és mondjuk a munkánk révén kell a nagy raktér, a Vito Mixto jelent megoldást akár 6-személyes utasterével, válaszfalával és méretes puttonyával. A Mercedes tehát mindenre és mindenkire gondolt, ami ebben a szegmensben mindennél fontosabb. Talán még az árnál is.
A korrekt minőségű utastérben jó ülni, de a V-osztályénál sokkal szerényebb a berendezés
Az új Mercedes-Benz Vito tesztelésének lehetőségét köszönjük a Pappas Auto-nak!
