250 km. Jelenleg itt tart az elérhetőbb árú elektromos autózás hatótáv tekintetében, amely rekord ki máshoz, mint a szegmensben piacvezető Nissanhoz fűződik. Okosabb központi rendszer és nagyobb, 30 kWh-s akkumulátor duójával mutatkozott be a 2016-os modellévű Nissan Leaf, mi pedig Budapesten már alaposan ki is faggattuk az újdonságot.
Egy feltöltéssel negyedével messzebbre250 kilométer. Ha minden nap ennyit autóznánk, több mint 90.000-es éves futásteljesítmény lenne a végeredmény. Valljuk be: napi szinten jóformán egyikünk sem közlekedik ennyit. Ráadásul most egy olyan elektromos autóval tehetjük ezt egyetlen feltöltéssel, amelyet jól felszerelve elvihetünk egy kis alkuval 10 millió forint alatt. Ez persze rengeteg pénz egy kompaktért, de a Nissan Leaf komoly észérveket sorakoztat fel maga mellett.
Hatótáv-növelő, de nem benzinmotor: opcionálisan nagyobb akkumulátor-csomag
Kezdjük a közepén, az egyik legfontosabbal: objektív tulajdonságok alapján menet közben az elektromotoros a világ legjobb hajtáslánca. Egyetlen benzinmotoros modell sem tud kisebb tempónál ilyen halk lenni, szinte egyik sem reagál ilyen gyorsan, egyetlen másik hajtáslánc sem ad le ekkora kezdő nyomatékot és egyetlen másik motor sem annyira gondozásmentes, mint az elektromotor. Ezek tények.
Megérdemli a dicsfényt is - galériaÉs csak a kezdet. Hiszen milyen másik autót tudunk egyre több helyen ingyen tankolni? Melyikben széria a programozható álló helyzeti fűtés? Melyik tesz minket különlegessé és szerethetővé egyszerre? Az elektromos autók a zöld rendszámmal árulkodva már ezt is tudják. Sőt, szervizköltségük a belsőégésű társaikénak a fele, a potenciális hiba lehetősége is kisebb a hajtásláncban. Sokat elárul, hogy 5 évnyi karbantartás mindössze 110 ezer forintba kerül. Ha magunk is töltjük, akkor is körülbelül a harmadába kerül a tankolásuk – városban még annyiba se. Mivel itt az elektromos autók kevesebbet fogyasztanak, mint városon kívül, vegyes felhasználás során.
A világ legnépszerűbb és hazánk legolcsóbb jól használható villanyautója
Mindezt persze már kiveséztük Nissan Leaf tesztünkben. Az új modellévre azonban fejlődött a típus – ha sokat nem is ugrott előre, azt kétségtelenül a legjobb területen tette. A világ legnépszerűbb és továbbra is hazánk legolcsóbb jól használható villanyautója opcionálisan nagyobb akkumulátorokat kapott.
A nagyobb akku sem nagyobb - változatlan csomagtartóA 24 kWh-s akkucsomag (melyből kb. 21,8 a ténylegesen kihasználható) megmaradt a kínálatban, viszont 530 ezer forintért 30 kWh-s csomagot is kapunk. Az akku továbbra is lítium-ionos, de különlegessége, hogy fizikai méretei pontosan akkorák, mint az előzőnek, így ez nem csökkenti sem a helykínálatot, sem a csomagteret. A tömeg terén csodák nincsenek, plusz 21 kilóval számolhatunk, azonban az autó 1,6 tonnás üres tömege ismeretében ez elenyésző pluszt jelent. A kövérebb akkuk mellett szól, hogy a rájuk vonatkozó garancia 8 év vagy 160 ezer km, szemben a régebbi egység 100 ezres limitjével. Külön jó pont, hogy a potensebb pakk gyorstöltése sem vesz igénybe több időt: fél óra alatt a teljesen lemerült csomagot 80 százalékos szintre tölthetjük – épp úgy, mint a „kisebbik” társat.
Távolabbi helyekre is lazán eljuthatunkA 30 kWh-s opció a teljesítmény nem befolyásolja, így marad a 109 lóerő, valamint az alapjárattól gumisanyargató 254 Nm nyomaték. A hatótáv viszont 25 százalékot hízik. Az akár 250 km-es hatótáv több ezer olyan európai sofőr számára nyitja meg az elektromos autózás kapuit, akik eddig nem voltak teljesen biztosak benne, hogy jó választás volna számukra egy elektromos autó. Igaz, a hazai vásárlói küszöb szerintünk úgy 300 km körül mozog, de ha igazak a hírek, a néhány év múlva érkező új Leaf generáció ezt lazán megugorja majd.
Nagyobb és okosabb - galériaA jelenbe visszatérve folytassuk a jó hírekkel: belül ugyanolyan praktikus a modell, mint elődje, viszont nála okosabb lehet. Ez pedig annak köszönhető, hogy már a közepes felszereltségi szinttől szériában jár a nagyobb, hét colos navigációs rendszer, tolatókamerával és internetes szolgáltatásokkal. Közöttük a legfontosabb a kimondottan a Leaf tulajdonosok számára fejlesztett mobiltelefonos program, mellyel az autónkon kívül programozhatjuk be az állófűtést – például indulás előtt 5 perccel szólhatunk, hogy fűtsön be a modell.
Az új rendszeren kívül belül nincs más változás
Finom kis adalék: egy napelemHa már módosítások, a fényezések kínálatát egy új, elegáns bronz metálfényezés is gazdagítja, emellett a 30kWh-s Leaf külső megjelenésén is végrehajtottak több kisebb módosítást, így például új tetőantennát, átdolgozott első és hátsó lámpatesteket, valamint kerékemblémákat kapott. További érdekesség a hátsó légterelőbe épített kéttenyérnyi napelem, amely a fedélzeti (12 V-os) elektromos rendszert tölti, tovább fokozva a hatékonyságot.
És a rossz hírek? Sajnos azok is vannak. A Leaf ugyanis nem csak megújult, drágább is lett. Ez persze relatív módon értendő, de tény, hogy az eddigi 8,77 millió forintos beszálló 9,08-ra emelkedett. Apró vigaszként immár az alapfelszereltség részét képezi a guminyomás-ellenőrző. A legjobb alternatívát viszont a középső csomag jelentheti, amely már nagyon jól felszerelt, és a nagyobbik akkupakkal is elérhető (9,87/10,4 millió forint). Innen egészen 11,6 millió forintig van feljebb.
Drágább lett valamivel, de jobb is tud lenni
Ez pedig rossz hír sokaknak, hiszen az elektromos autózás takarékos mivolta ellenére a beszálló igencsak drága. A kés élét tompíthatja a holnap Budapesten megrendezett E-mobilitás konferencia, ahol többek között Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter is felszólal, és egy lépéssel közelebb kerülünk az elektromos autók támogatásához. Az eseményről mi is beszámolunk, de egyelőre nem számítunk arra, hogy már konkrét előrelépés történik, de az elkövetkező években különböző területeken biztosan kapnak támogatást az elektromos autók. Annyi viszont már biztos, hogy bővül a továbbra is ingyenesen használható töltő és gyorstöltő állomások listája, jövő márciusig hat új ponttal. Ha lassan is, de valami mozgolódik.
Jó hírek vagy üres ígéretek? - holnap talán előre mozdul az eddig tétova kormány
Reális városi használat eredményeAz igazi tűzijáték érzésünk szerint még körülbelül két év múlva kezdődik, de a 30kWh-s Leaf érdekes alternatívát jelenthet innovatív egyéneknek, valamint gazdaságossági szempontból cégeknek is. Főleg, hogy városi tapasztalatink szerint teljesíti az elvárást. Átlagosan 10 fokos hőmérsékletben több mint 50 kilométert autóztunk vele a fővárosban, működő fűtéssel, a reggeli dugót is elcsípve. Végig takarékosságra törekedve közlekedtünk, de felvettük a forgalom ritmusát és kihasználtuk a megengedett maximum sebességeket – így az M1/M7-es bevezető 100 km/h-s közlekedési lehetőségét, és megmásztuk a Gellért-hegyet is. A végeredmény?
Elektromos - ha nem tudnánk, a rendszám árulkodikA tapasztalataink szerint pontos, sőt, kissé negatívan becslő fedélzeti számítógép 218 km-es teljes hatótávot jelzett, amely bizony valós, koránt sem ideális városi körülmények között esedékes. Nagy hidegben ez persze 20-30 kilométerrel csökkenhet, de magasabb hőmérsékletnél 10-15 km-t növekedhet is. Az autópályás közlekedés továbbra sem a Leaf területe, az egyenletes, sík úton való 50-nel haladásnál viszont „kifut a világból”. A szélsőséges körülmények közepette való kiváló teljesítményt jellemzi, hogy az előddel 268,4 kilométert tettünk meg egy feltöltéssel. Ha igazak a gyári adatok, az új modellel akár 335 kilométerig folytathattuk volna rekordkísérletünket.
Mostanában különösen innovatív a Nissan - a Le Mans-i különcöt a Nemzeti Színház előtt láthattuk
Vissza a jövőbe? Benéztünk egy Datsun műhelybe isSzép értékek, a lényeg viszont nem ez. Hanem az, hogy komolyabb kompromisszumok nélkül ingázhatunk és közlekedhetünk a 30 kWh-s Leaf-fel és akkor sem kell aggódnunk, ha hazafelé még váratlanul el kell ugranunk a boltba, vagy ha esti programnak még át kell ugranunk pár várossal odébb, rokoni látogatásra. A lényeg viszont az, hogy különösebb trükkök nélkül, egy kis visszafogottsággal számíthatunk 200 kilométeres hatótávra, amely budapesti indulással az ország 80 százalékát lefedi egy töltéssel – ha pedig útba ejtünk egy gyorstöltőt, akkor 15 perc használat után bárhová eljuthatunk.
Így kell egy tisztességes garázsnak kinézni - a Datsun szentélyről készült írásunkat a képre kattintva olvashatja
Egyel előrébb. A mai autózás picike szegmensének egyik tagja fejlődött egy picit, mégis érdemes odafigyelni. Az elektromos autózás ugyanis már néhányaknak most is valós, racionális alternatíva, és akkor még nem beszéltünk az érzelmi oldaláról. Arról, hogy nem csak „menő” és jó érzés elektromosan autózni, hanem, hogy objektív, minőségi értelemben jobb hajtásláncot kapunk. Ha pedig ezen a receptet egy picit még finomítanak, hamarosan komoly forradalom indulhat el az autóiparban. A Nissan Leaf pedig lehetővé teszi, hogy ehhez már most sokan csatlakozzanak.
Újabb lépés egy forradalom felé
Drágább lett az elektromos modell valamivel, de jobb is. Hogy mennyivel, arról hamarosan egy részletes teszt keretében is beszámolunk. Addig pedig stay tuned, ahogy az angol mondaná – ki tudja, lehet, hogy meglepő nyilatkozatok érkeznek a holnapi E-mobilitás konferencián?