Az első Kia Niro bemutatásakor nem igazán tudtam még hova tenni ezt a típust. Az idő azonban a Kia előrelátó gondolkodását igazolta és keresetté vált az Niro, mégpedig minden formában. Annak idején, amikor az első prototípust bemutatták, az újságírói visszajelzések alapján a Kia mérnökei teljesen újratervezték a modellt, amit már mi is ismerünk: az általunk eddig ismert (kifutó) Kia Niro egy jelentősen átdolgozott változat.

A Kia tehát igazán komolyan veszi a vásárlói és szakértői visszajelzéseket egyaránt, ezért is lehet jelenleg az értékesítési listák élvonalában. Bizony, a Kia a 4. helyen áll a magyar értékesítési ranglistán (a Suzuki, Toyota, Dacia triász után következik) maga mögé utasítva a Hyundai-t, Volkswagent és a Fordot míg a flottaértékesítésben az 5. legkeresettebb autómárka Magyarországon.

Az új Kia Niro csinos jószág – a forma kisebbnek mutatja az autót a valóságnál

De nézzük ezt a konkrét típust. C szegmens, városi crossover, érdekes formai játékokkal és tágas jó minőségű belső térrel. Háromféle hajtási lánccal kapható: hybrid, konnektoros hybrid és teljesen elektromos változatban 10 és 18 millió forint közötti árakon. Ez induló árnak soknak tűnt első hallásra, de a felszereltséget tekintve nem vészes, ha azt vesszük alapáron automata váltóval és temérdek, máshol feláras extrákkal vehetjük át az autót takarékos hybrid hajtással és hála az égnek még négyhengeres 1.6-os szívó benzinmotorral.

Bizony, jó hír, hogy a hibrid erőforrások alapja ugyanaz a 105 lóerős 1.6 GDI szívó benzines motor, amelyet minden verzióban kiegészít egy elektromotor. Az alap hibrid 1,32 KWh-s akkumulátorral 141 lóerős, a konnektoros változat 11,1 KWh-s akkuval már 183 lóerős, amely 65 km-es elektromos hatótávot tud WLTP vegyes ciklusban mért adatok alapján. Az EV a 64,8 KWh-s akkumulátornak köszönhetően a WLTP szerint 460 km megtehető hatótávot teljesít és 204 lóerő áll rendelkezésünkre. A fogyasztási adatok igen kedvezőek a gyár szerint, de várjuk meg felelős kijelentésekkel a tartósabb teszteket.

Még mindig nem tudtuk megszokni az új autók aktuális árazását: az új Niro például 10 millió forinttól indul...

Az új Kia Niro 6,5 cm-rel lett hosszabb elődnél, jópofa formai játékok a szívdobbanás alakú helyzetjelzők – nem tudom a kardiológusom mit olvasna le róla, de tény, hogy másnak ilyen nincs. Osztott lámpák elöl, bumeráng alakú hátul, de hagyjuk is a marketing szöveget: kompakt, egyedi hatást kelt az autó megjelenése.

A beltérben még az alapváltozatnál is minőségi ugrás tapasztalható. Szép a dupla kijelző elhelyezése a középkonzolon, jó minőségű, kellemes műanyagok tarkítják a világos árnyalatú kárpitokat. A szövetek, a kalaptartó és a tetőkárpit is tartalmaz újrahasznosított anyagokat, többek között PET palackot, papírt és eukaliptusz rostokat. Ez dicséretes, mert a „zöldítés” nem csupán a kibocsátás (kötelező) csökkentésénél kezdődik és fejeződik be.

Az elődmodellnél kétségtelenül sokkal mutatósabb – és nyilván jobb is

Kényelmesen el lehet férni elöl és hátul, a kijelző grafikája alapáras modellben is kitűnő, a head up display logikus és szélvédőre vetíti a fontos infókat. Elérhető a telefonok vezeték nélküli töltése, de A és C típusú USB portokat is helyeztek el benne. Okos ötlet, hogy az első ülések háttámlájába integrálták az USB bemeneteket a hátul ülők így könnyen elérik a töltési lehetőséget és a lábtérből sem vesz el konzol.  A csomagtartó is jó méretű, a sima hibrid esetén 451 liter, a konnektoros változaté 328 literes, míg a teljesen elektromos verzióé 475 liter.

Meglepő a kategóriában, hogy mindegyik változat, tehát a „teljesen alapváltozat” is 6 sebességes automatával érkezik, nincs a kínálatban manuális váltó. Menetdinamikai kapcsoló segíti az erő „testreszabását” a kocsink pedig a Kia Connect applikáció segítségével folyamatosan kapcsolatban maradhat velünk. A szoftver vagy térkép frissítésekért sem kell többet szervizbe járnunk, online magunk intézhetjük ezeket online kapcsolattal.

Csinos és tágas a belső tér – galéria

Megmaradt a dedikált klíma panel és az átgondoltság itt is tetten érhető. Modern matt kijelzőre került a gombsor, így nem kell menükben kutatnunk a klíma funkciókért, ez elég menő! Az ülésfűtés- és szellőztetés is dedikált gombot kapott, ami sokakat megment a befülledt ülepű menüben keresgélő, forgalmat nemfigyelő kamikázéktól! A konnektoros hibrid modell kiegészítő elektromos fűtést kapott, így már nem kell fagyoskodni az agglomerációból ingázva ha zöldek kívánunk maradni.

A Kia további átgondolt és vevői igényekre szabott szolgáltatásokat is nyújt az elektromos autózást választók számára. A Kia vállalja, hogy nemcsak elad, hanem országos szinten be is szereltet a garázsunkba egy otthoni profi fali töltőberendezést (ún. wallbox), amellyel kényelmesen és kb 6 óra 20 perc alatt tölthetjük az autót (nyilván nem ingyen szereli fel ezt a Kia, de legalább nem kell kivitelezők és szakik után futkosni, éljen!). Az otthoni töltőnek az is nagy előnye, hogy reggel szuper jó beülni egy előtemperált autóba, amelyről adott esetben a hó leolvad, kellemesen meleg van és nem csökkent a hatótávunk a fűtés miatt egy kilométert sem.

Négy személy számára teljesen komfortos a belső tér

A másik jó szolgáltatás a Kia Charge rendszer: a tulaj egy Kia kártyát kap újdonsült elektromos autójához, amellyel Magyarországon 1789 db AC, 226 db DC (100 KW alatti) és 34 db HPC (100 kW feletti) kapacitású töltőponton töltheti az autóját, a Kia pedig hó végén küld egy egyenleget a havi töltésékről. Ez flotta szolgáltatóknak is megkönnyíti az életét mert szépen nyomon követhetőek a költségek.

Szintén a Kia jövőbelátását bizonyítja, hogy ezek az autók már most tudják a Green Zone vagyis a zöld zóna funkciót. Egyes városok tőlünk nyugatra már meghatároztak (mások később fognak kijelölni) olyan zónákat, amelyeken keresztülhaladva nem lehet belsőégésű motort használni. A Niro ezt felismeri és a zónán belül automatikusan elektromos üzemmódba kapcsol a konnektoros hibrid verzió. Amíg nincs ilyen zóna Magyarországon manuálisan is beállíthatjuk pl. lakókörnyezetünket, ahol mindenképp elektromosan suhannánk.

Láttunk már nagyobb csomagteret, de a kategóriában ez rendben van



Újdonság, hogy már a konnektoros hybrid modellben is segít bennünket a regeneratív fékezés – vagyis az autó erősebben visszatáplál fékezésnél az akkumulátorba ahelyett, hogy a féktárcsákat koptatná. Adaptív tempomatnál pedig bőszen számolgatja a kocsi számítógépe a leghatékonyabb fékezési módot. Az elektromos modellnél az egypedálos vezetés is elérhető, vagyis a gázelvétel rögtön erős fékezésbe csap át, így kímélve a fékeket és erősítve a visszatöltést.

Az elektromos modellnél az akku előtemperálásának köszönhetően 43 perc alatt tölthető 10%-ról 80%-ra az akku, természetesen a leggyorsabb elérhető töltőkapacitásokra is fogadókész a Niro.

A rövid menetpróbán nagyon kevés idő maradt a fotózásra, ebben a galériában további gyári képeket láthatnak az új Kia Niróról

Az árak a mai piachoz igazítottak – ezt mindenütt szokni kell, de sajnos hozzá kell szokni, ide értéktelenedett a pénzünk. Szóval minimum 10 millió a (jó alapfelszereltségű) sima hibrid, 12,79 milliótól indul a konnektoros hibrid és 15,69 milliótól az elektromos változat. Jó hír, hogy az alapfelszereltség részét képezi a temérdek biztonsági felszerelés mellett többek között a távolságtartós tempomat, az ülésfűtés, az Android Auto és Apple Carplay támogatású fejegység, usb portok elöl-hátul, a távolsági fényszóró asszisztens – na meg a megnyugtató 7 év vagy 150.000 km gyártói garancia. Ár/érték arányban tehát továbbra is teljesen rendben van a modell. Már alig várjuk a tesztautókat, hogy jobban is megismerhessük az új Niró(ka)t.