Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Korunk egyik legjobban fejlődő márkája egy generációváltással az utolsó foltot is betömi a palettán. A közepes családi egyterűek közé érkező új Carens rögtön két modell helyét veszi át – de vajon mire lesz elég a nyüzsgő konkurencia ellen?

Az autóipar jelenlegi állását tekintve abszolút kijelenthető, hogy a Kia szárnyal. Testvérmárkájával, a Hyundai-jal együtt a koreai márka 2012-ben 6,6 millió autót adott el, amivel immár az ötödik helyet foglalja el a gyártók versenyében. Az 5 év alatt közel megduplázódott értékesítés mellett maga a Kia név korunk egyik leggyorA recept ismerős, a célközönség eltérő - galériasabban fejlődő márkája: 2005 óta közel megötszörözte értékét a Kia elnevezés, melynek márkaértéke immár 3,9 milliárd dollárt tesz ki. A pozitív trendekben ráadásul Európa vállalja az oroszlánrészt, így Magyarország is, ahol a márka átlag feletti népszerűségnek örvend. Hogy a trendek meg ne álljanak, ezúttal a családi egyterűk kategóriájában erősítenek a koraiak.

Az elődnél rövidebb, de tengelytávja hosszabb

Jókor jött erősítés - galériaA modelldömping felettébb költséges dolog. Éppen ezért igyekszik minden gyártó a saját, már elkészült építőkockáiból létrehozni a vásárlók számára tökéletes modellt. Így tesz most a Kia is: bár a bővülésről sem feledkeztek el, a sikereket inkább minőségi, okos fejlesztéssel igyekeznek megtartani, mint sem radikális újítással. Ennek következtében a Carens új generációjában már ismert motorokat, hajtásláncokat találunk, sőt, a márka legújabb modelljeinek ismerői számára semmi meglepetést nem tartogat – de ennek ellenére, ahogy a Kia többi modellje, ő is erős ajánlatnak ígérkezik.

Ebben már viszonylag sportos formaterve is a segítségére van. A típus megjelenését az alapfelszerelésként kínált LED-es nappali fények, illetve az opciós LED-es hátsó lámpatestek teszik még modernebbé. Amellett, hogy némi dinamikát tagadhatatlanul áraszt a Carens formája, egyúttal széles rétegek számára meggyőző lehet.

Sokrétűen variálható - galériaA 2,75 méteres tengelytávjával és 4.525 mm-es hosszával a Carens a középkategóriás egyterűek széles palettájának éppen a közepére érkezik. Belül a megszokott műszerfalat találjuk, rengeteg hellyel és jó variálhatósággal. Bár a kategóriában szinte alapkövetelmény az ülések széleskörű mozgatása, a Carens jól átlátható karosszériája még ehhez mérten is sokat kínál. Az öt- és hétüléseseként elérhető modell alapból 536 literes csomagtere a hátsó üléssor kihasználásával 103 literesre törpül, ám ha csak ketten utaznak benne, akkor közel 1,7 köbméteres raktér áll rendelkezésre. Ráadásként az anyósülés is síkba dönthető, amivel még nagyobb teret, s nem utolsó sorban 2,15 méter hosszú tárgyak szállítására alkalmas helyet kapunk.

Világos belsővel is elérhető - galériaHa már ülések: örvendetes tendencia, hogy a Kia egyre jobban figyel a nagyobb igények kielégítésére is, így felár ellenében elektromosan növelhető combtámaszt és ülésszellőztetést is kérhetünk, de a márka többi modelljében megtalálható összes opció elérhető a Carens esetében is. Rövid menetpróbánkon pont egy ilyen tejben-vajban fürösztő példányt sikerült lencsevégre kapnunk, amely első benyomásaink alapján nem csak könnyű kezelhetőségével és viszonylag tágas belső terével, de minőségi összhatásával is meggyőzőnek tűnt. Kibontakoztatva átlagos, 1,8 méteres magasságomat a harmadik üléssorban is helyet foglaltam. Bár hosszban meg lehetett találni a tökéletes kompromisszumot, a kategóriában jellemzően korlátos fejmagasság okán hosszabb túrákra csak alacsonyabb embereket kényszerítsünk ide. A magasak úgyis elfoglalják az első sorokat, ráadásul középső üléspad értékét tovább növeli az ide jutó légbeömlő rostély és a jó formázottság.

A kényelmes ülésekben a kissé magas vezetési pozíció jó átláthatóságot biztosít

A Carens európai vásárlói négyféle motor közül választhatnak. A két benzines és két dízelmotor már régi ismerős. Az 1,7 literes öngyulladós ezúttal is két változatban elérhető. Az alapkivitel legnagyobb teljesítménye 115 lóerő, maximális forgatónyomatéka 260 Nm, míg a nagyteljesítményű variáns 136 lóerőt és 330 Nm-t ad le. Mindkét benzinmotor közvetlen befecskendezéses. A Cee'd-ből is ismerős 1.6 GDI legnagyobb teljesítménye 135 LE, maximális nyomatéka 165 Nm.  A 2,0 literes benzinmotor 166 lóerőre képes, legnagyobb forgatónyomatéka 213 Nm.

A hatfokozatú váltó széria, a start-stop felárasMindegyik erőforráshoz hatfokozatú kézi váltó jár alapból, amelyet 300 ezer forintos felárért az erősebbik dízel és benzines változat esetében szintén hatgangos bolygóműves automatára cserélhetünk, amely viszont kissé negatívan érinti a menetdinamikai adatokat és a fogyasztást. A hazai piacon valószínűleg unikum státusszal bíró kétliteres benzines, automatás verziót faggatva rövid próbánk alapján is megállapítottunk, hogy leendő tulajdonosa nem a fogyasztással fog kérkedni (erre utal a 7,9 literes gyári adat is), ám elfogadható dinamika melletti finom járásával kellemes partner volt a benzines. Különösen akkor értékelődnek fel képességei, ha ránézünk az árlistára. Még a gyengébbik öngyulladóshoz viszonyítva is 400 ezer forintra adódik a differencia, az izmosabb dízel pedig további 150 ezerforintossal drágább. Dinamika terén pedig egy kategóriával kevesebbet nyújt, igaz, közel háromliteres fogyasztáselőnye a különbözet kiautózhatóságát is bebiztosítja.

Elsőre meggyőző, de hamarosan nehezebb dolga lesz - tesztünkben tüzetesen megvizsgáljuk

Az akciósan 4,75 millió forintos vételárat körülbelül 680 ezer forintért már kényeztető extrákkal megtoldott, kellemes típust kapunk. A hétszemélyes kivitel 250 ezer forintos felára és a rengeteg elérhető opció viszont szavatolja, hogy egy makulátlanul felszerelt csúcsdízeles kivitel ára 9 millióra emelkedik.

Hogy mire képes a Carens a konkurensek ellen, azt hamarosan egy teszt keretében megvizsgáljuk, addig is az árakról és a műszaki adatokról a hivatkozásokra kattintva tájékozódhat.