Az Audi Q3 izgalmasabb vonalvezetésű testvéreként megérkezett a Q3 Sportback. A lendületesebb SUV kupé testvéréhez hasonlóan Győrben készül, mi pedig éppen ott ismerkedtünk meg vele közelebbről. Hogy milyen lett? Nagyjából ugyanolyan, mint hagyományosabb testvére, ami jó hír.

Az Audi Q3 Sportback a maga 4,5 méteres hosszúságával, 1,84 méteres szélességével és 1,56 méteres magasságával dimenzióit tekintve is abszolút közel áll általunk is tesztelt testvéréhez – a 2,68 méteres tengelytávon is osztoznak a praktikusabb modellel. A kupé azonban jó 5 centiméterrel alacsonyabb, illetve a dinamikusabb kialakítású lökhárítók miatt egy árnyalatnyival hosszabb is.

Milliméterekben más, meg persze a csapott hátsóban

A nyolcszögletű hűtőrács a Sportback esetében méhsejtrácsos mintával és alacsonyabbra tett rendszámtáblával kelt dinamikusabb hatást, amellyel jól harmonizál a mélyebbre húzott első lökhárító nagyobb, trapéz alakú légbeömlője is. Ez az elem hátul is visszaköszön, ahol diffúzort mímelő lökhárítóval és rejtett kipufogóvégekkel találkozunk. A magasabbra húzott hátsó különlegessége az oldalvonallal szinte összefutó légterelő-szerű törés, amely az erőteljesebben lejtő tetővonallal együtt dinamikusabb összhatást kölcsönöz.

Alaphelyzetben kap izgamalmasabb hűtőrácsot

A tervezők igyekeztek úgy megalkotni a belső teret, hogy az a kupé kialakítás ellenére is megőrizze az alapmodell praktikumát. Ennek érdekében a háromszemélyes hátsó üléspad hosszirányban mozgatható 130 mm-es tartományban, három részben dönthető, a háttámla dőlése pedig hét fokozatban állítható. A csomagtartó alaphelyzetben 530 (mint a Q3-nél), ledöntött hátsó üléstámlákkal pedig akár 1400 literes az 1525 helyett. Belül a testvérmodell fejlett megoldásait találjuk, digitális tekintetben akár 10,1 colos központi kijelzővel és 12,3 colos digitális műszercsoporttal, opcionális asszisztensek hadával.

Az izgalmasabb modell a kialakításához hűen szériában kap néhány sportosságot fokozó kiegészítőt, amely a hagyományos Q3 esetében az opciós listán csücsül. Ilyen például a progresszív kormányzás, amelynek áttételi skálája a végállások felé közeledve folyamatosan szűkül, így minél nagyobb műveletet készülünk végezni vele, arányaiban annál kevesebbet kell forgatnunk (ennek hatására a végállások között kevesebbet fordul). Továbbá üzemmódválasztó és króm ablakkeret is többletként jár a hagyományos testvérhez képest.

A belső elrendezés megegyezik a Q3-mal - galéria

Mindez 450 ezer forintos felárat képvisel, ami teljesen reális differencia, ugyanis a fent említett opciók a Q3 esetében bő 250 ezer forintot érnek, a dinamikusabb megjelenés pedig megérhet ennyit, különösen, hogy tapasztalataink alapján nem igazán kötünk kompromisszumot vele. Elöl és hátul is maradt a kompakt léptékkel mérve bőséges tér, a fejnek is jut elég hely 185 centis magasságig, ráadásul úgy, hogy ehhez nem kell mélyebbre tett hátsó üléspadon lábunkkal a nyakunkban kuporognunk, a csomagtartó pedig ugyanakkora a valóságban is, csak a kalaptartó felett találunk kisebb helyet. Vagyis úgy készült "kupé" változat, hogy valójában nem kellett igazán kupés kompromisszumokat kötni. Akkor most kupé vagy nem? Nem értjük a kérdést, mert tulajdonképpen a SUV-ok között nincs kupé, csak hagyományosabb és dinamikusabb rajozolatú modellek. A Q3 Sportback az utóbbi kategóriát gyarapítja, de szerencsére ezzel nem köt indokolatlanul nagy kompromisszumokat.

Négy átlagos méretű felnőtt kényelmesen elfér és a csomagtartó sem kisebb

Az Audi Q3 Sportback két benzines és egy dízelmotorral választható. Az izgalmasabb alternatívát a 230 lóerős (350 Nm) 2.0 TFSI adja, a takarékosabbat pedig a 150 lóerős (340 Nm) kétliteres dízel, de a legnépszerűbb és leginkább költséghatékony választás a 150 lóerős, 1,5 literes, négyhengeres benzines turbómotor lesz. Ez a 10,1 milliós induló modell kizárólag hatfokozatú kézi váltóval kapható (egyelőre), 6,6 l/100 km-es vegyes fogyasztása pedig az új WLTP normák alapján még alacsonyabb is egy deciliterrel, mint a kizárólag összkerékhajtással választható kézi váltós dízelé. Utóbbi felára bő 1,7 millió forint, ami hűen jelzi, hogy nagyjából teljesen feleslegesen szerepel az árlistában - terepre ezzel a modellel úgysem megy senki. Az öngyulladóshoz egyébként kérhető a hétfokozatú duplakuplungos automata (elsőkerékhajtással, 11,3 millió forinttól), amely váltás lecsökkenti a fogyasztást: a WLTP vegyes szerint 5,9 l/100 km-rel számolhatunk. Ez a hajtáslánc egyébként 9,2 másodperc alatt gyorsítja fel álló helyzetből 100 km/h-ra a Q3 Sportback-et, a végsebessége pedig 207 km/h - de a kézi váltós modellek is hasonlóan, azaz ideálisan mennek.

Kezdetben 150-től 230 lóerőig, de rövidesen érkezik az RS változat

Ha már dinamikusabb megjelenés, akkor a jelenlegi csúcsot képviselő hajtásláncot különösképp érdemes bevizsgálunk. Már csak azért is, mert a kétliteres turbómotor 230 lóereje és 350 Nm nyomatéka valóban sportos menettulajdonságokkal ruházza fel a típust, amit a 6,3 másodperces 0-100-as sprint és a 233 km/h-s végsebesség is jelez. Meg persze az árcédula, ami közel listaáron közel 13 millióról beszél, a vegyes fogyasztás egyébként a WLTP szerint még barátságosnak mondható 8,6 l/100 km. Hozzá különösen jól passzol a 17 helyett 18 colos kerekeket is felmutató S line sportcsomag, amiért bő 800 ezer forintot kér el a gyártó (egy kicsit sokat, ahhoz képest, hogy lényegében csak enyhén módosított külső elemeket és sportfutóművet kapunk). A hétfokozatú duplakuplungos automata itt széria, mint ahogy az aktív (azaz szükség esetén hátul is dolgozó) összkerékhajtás is. Később pedig elérhető lesz a 190 lóerős benzines és dízel hajtáslánc is a típusból - a győri gyárban már ezekkel is találkozunk.

Sajnos igazán hosszú menetpróbára most nem volt mód, de azért sokat nem szomorkodunk, mert a Q3 tesztből bőven meríthetünk ihletet a koncepció milyenségére vonatkozóan. A kapott képességekkel pedig nincsen semmi baj, az pedig már más lapra tartozik, hogy a csinosabb kivitelezés nélkül ezt máshol, akár ugyanolyan hajtáslánccal is megkaphatjuk kedvezőbb áron. Ez viszont prémium szint, ahol ennek megfelelő anyagok és opcionális lehetőségek fogadnak, ráadásul a futóműre, a kormányzásra és a zajszigetelésre sem érkezhet panasz a kategória határain belül. A Q3 Sportback egy látványos, de mégis kiegyensúlyozott modell lett, amely tökéletesen kiszolgálja az aktuális divatot.

Hozza a kötelező szintet, Sportback-ként pedig izgalmasabb

A modell sorozatgyártása már javában folyik az Audi Hungariánál, amit mi már szemügyre is vettünk, a Q3 Sportback pedig már rendelhető, sőt, lassacskán a legtöbb kereskedésben is megtapasztalható. Az árazása a fentiek alapján igazi prémium modellhez hű, amit természetesen rengeteg extrával növelhetünk: nem véletlen, hogy Q3-as tesztautónk ára már a legolcsóbb hajtáslánccal is 16 millió fölé rúgott. Ez persze valamennyire szélsőség, mint ahogy az a tény is, hogy a 230 lóerős verzióból össze tudunk állítani olyat is, amely 25 millióba (!) kerül - valójában 3-4 millió forint plusszal számolva teljesen jónak mondható felszereltséget kapunk.

Egy méltó módon gazdag alapfelszereltséget örömmel látnánk

Hogy ez megéri-e? Ha többre, igényesebbre, kifinomultabbra, modernebbre és aprólékosan kidolgozottabbra vágyunk, mint egy hagyományos kompakt SUV/crossover esetében, akkor igen, ha pedig a Q3-at már célkeresztbe helyeztük, a Sportback nem annyival drágább és nem is igazán kíván kompromisszumot, ellenben sokkal látványosabban néz ki, így szerintünk megéri beruházni rá. Ugyanakkor a típus alapfelszereltsége csalódást kelt: szerintünk a prémium szinten már problémás olyan alapfelszereltséget felmutatni, mint egy bármelyik fapados kompakt esetében. Alaphelyzetben ugyanis nincs középső könyöklő, de még automata klímaberendezés, sőt, hátsó légbeömlő sem, így mire elviselhető szintre extrázzuk a típust, már akkor is jócskán 11 millió forint feletti árról beszélünk. Ennél pedig az alapból több extrát kínáló, most frissült Audi A4 sokkal jobb ajánlat, persze közel sem olyan divatos.

További helyszíni és gyári képek a galériában

A küldetés viszont sikerült az Audinak: új és érdekes irányba bővítette SUV/crossover kínálatát, ráadásul egy szívünkhöz közel álló, vagyis Győrben készülő modellel, ami jóval látványosabb, mint a hagyományos Q3, miközben sem anyagilag, sem helykínálat terén nem kér ezért nagy áldozatot. Így kell ezt csinálni.