Egyáltalán nem véletlen, hogy filozófiájának megújítását a kompakt SUV modelljével indította a Lexus. Az NX egy különösen népszerű kategória egészen sikeres képviselője, így aktív szerepet játszik a japán prémium márka térhódításában. Az új generáció pedig egészen komolyat lépett előre, még ha ez a külső formák alapján nem is egyértelmű. A teljes mértékben új autó ugyanis azt helyezi középpontba, akiről egyre többen megfeledkeznek: a felhasználót. Erről már hazai pályán győződhettünk meg.
Négy év alatt húsz típusát frissíti fel vagy cseréli le a Lexus. Átlagosan minden tizedik hétre jut egy premier, vagyis a márka minden tekintetben padlóig nyomja a gázpedált. Szerencsére a hazai képviselet is lépést tart a tempóval, így az eddigi három (Buda, Szeged és Debrecen) mellett már az idén Pesten (a Váci út végén) és Monoron is vehetünk Lexust, amit aztán Halászteleken és Kaposváron is szakszerűen szervizeltethetünk. A portfólióban a Dunántúl kissé alulreprezentált ugyan, de egyértelműen látszik a márka nem elhamarkodott, magabiztos térnyerése.
Folyamatosan terjeszkedik a márka - nem véletlenül
Hogy mire számíthatunk a következő időszakban, azt leginkább az NX generációváltása szemlélteti. Az új, TNGA-K platformra épülő modell egyrészt új formanyelvet használ, másrészt új belső kialakítást is kapott – vagyis teljes megújulásról beszélhetünk, 95 százalékban új alkatrészekkel és a márka történelmének első konnektoros hibrid hajtásláncával.
Új beltér, új kezelési elvvel - galéria
Teljesen újra gondolták az alapoktól áttervezett autó belsejét, és minőségi anyagokból igyekeztek modern hangulatú utasteret építeni. Szerencsére nem vált egyeduralkodóvá a tablet, az ülésfűtés kivételével minden fontosabb funkció dedikált gombot vagy kapcsolót kapott. A letisztultság jegyében a belső kilincset azért eltakarították, bár a nyomógombos megoldás biztonsági funkcióval is bír: a rendszer a holttérfigyelővel együttműködve kerékpár vagy más jármű észlelésekor megakadályozza az óvatlan ajtónyitást. Üzemzavar vagy előre megfontolt szándékú veszélyeztetés esetén a kilincs dupla teljes kihúzásával felülbírálható a döntés. Egyébként pedig egészen jól működik az alapverzió kivételével alapáras elektromos ajtónyitó - késlekedés nincs, a használat pedig kellően intuitív.
Kívül-belül elektromos jelt ad csak a kilincs - galéria
Digitális, héthüvelykes műszercsoport és 9,8 vagy 14-es méretű középső érintőképernyő kerülhet az autóba, utóbbin a Lexus Interface néven ismert új rendszer fut, a korábbinál 3,6-szor nagyobb számítási teljesítménnyel. Amit hiába cseréltek frissre, a megjelenített grafika már most, a megjelenéskor is kissé múltidézőnek hat. A megoldást lehet tisztelni, szeretni, vagy éppen megmosolyogni, a lényeg, hogy a vezeték nélkül is működő telefontükrözés miatt a látvány igazából másodlagos - utóbbinál pedig az 50 százalékkal gyorsabb vezeték nélküli telefontöltés is jó pont. Ugyanakkor tudását és sebességét tekintve is rendben van a rendszer. Érdekesség, hogy szinte unikumként magyarul is adhatunk neki beszédvezérlési parancsokat, ami persze, mint funkció, továbbra is az érdekesség szintjén marad, hiszen sokkal egyszerűbb az adott funkciót gyorsan kikeresni a logikus felépítésű menüben vagy az adott gombhoz nyúlni.
Jócskán meghízott, okosabb és gyorsabb is lett a központi kijelző
Ez utóbbit pedig nem győzzük éltetni: miközben digitális tekintetben egyértelműen előrelépett az autó, minden lényeges funkcióhoz tartozik tisztességes nyomógomb. Ahol pedig elkerülhetetlen volt a kapacitív felületek használata (például a kormánykeréken), ott az adott gombra téve az ujjunkat a rendszer előre megsúgja nekünk, hogy milyen funkciót használunk a megnyomásával. Ez pedig azt jelenti, hogy nem kell levennünk a tekintetünket az útról (vagy legalábbis a műszercsoportról), ebből pedig a vezető közvetlen közelébe került, odanézés nélküli is működtethető üzemmódválasztó is kiveszi a részét. Az új NX belsője tényleg olyan, mintha emberek tervezték volna emberek számára, azt szem előtt tartva, hogy miképpen boldogulhat egyszerűen a felhasználó. Végre felgyorsult az elektromos csomagtérnyitás/zárás is, amely az eddigieknél nagyobb, alaphelyzetben 500 literes teret kínál. Belül is bőven elegendő a helykínálat négy fő számára, de panorámatetővel már beszűkül a fejér, ami így legfeljebb 1,9 méteres magasságig elegendő.
Az üléspozíció kényelmes, a fejtér még panorámatetővel is elég 1,9 méterig hátul
Biztonság tekintetében is naprakész lesz az autó. A Lexus Safety System+ 3.0 többek között intelligens vezérlésű távfényt, táblafelismerőt, fejlesztett ütközés-elkerülőt, illetve a kanyar ívét is számításba vevő távolságtartós sebességszabályozót tartalmaz. A megnövelt és lábtér mellett előrelépést jelentenek a kényelmesebbé varázsolt, immár alapáron fűthető ülések is. A modell most először kaphat panoráma üvegtetőt és digitális visszapillantót.
A motorizáltság a piac függvényében alakul. Egyes országokban (tőlünk keletebbre és Oroszországban) egy 2,5 literes négyhengeres benzines jelenti az alapot. Az NX 250-es változat 206 lóerős és 249 Nm nyomatékú, összkerékhajtással, illetve nyolcsebességes automata váltóval rendelkezik. Szintén négyhengeres és szintén nem nekünk szól a 2,4 literes turbós erőforrás. Az NX 350 a 279 lóerő mellé 430 Nm-t is ad, amivel már egészen dinamikus mutatványokra képes az autó. Na és persze ott van még a hibrid vonal is, ami már hazánkban is releváns.
Jó 15 százalékkal erősebb a hibrid - galéria
A 350h jelzés a 2,5 literes motort kombinálja a hátsó tengelyre ható villanymotorral. 242 lóerős rendszerteljesítményével 20 százalékkal erősebb a kifutó modellnél, így nem meglepő módon érezhetően gyorsabb, ráadásul még takarékosabb is lett. Alapáron elsőkerék-, felárért összkerékhajtással elérhető, amelynél plusz egy hátsó elektromotor hajtja a hátsó tengelyt. A jelek szerint ez bizony nagyobb teljesítményt hoz játékba, ugyanis míg az elsőkerékhajtású NX 350 0-100-as sprintje 8,7 másodperc, addig az összkerekes verzió ennél egy szekundummal gyorsabb.
És nem ő a kínálat egyetlen benzin-elektromos hajtáslánca. 2022-től (450h+ jelzéssel) lítium-ion akkumulátoros konnektoros hibrid is szerepel a kínálatban. Közel 60 km elektromos hatótávot kínál a RAV4-ből származó, minimálisan módosított erőforrás. 306 lóerős eredő teljesítményével nem is gyenge az összkerékhajtású hajtáslánc. Teljesen lemerült akkumulátora 4,5 óra alatt tölthető fel a 3,3 kW-os töltővel, az opcionális 6,6 kW-os egységgel már csupán két és fél órás a művelet. Állandó összkerékhajtás és a használati szokásokat megtanuló (az ismert útvonalakat hatékonyabban megtenni képes) Predictive Efficient Drive rendszer is jár a plug-in verzióhoz.
A konnektoros hibrid is rendelhető már
Alacsonyabb tömegközéppontot és – a lézeres hegesztési eljárásnak is köszönhetően – még merevebb karosszériát eredményezett az új platform. Meg kell említeni azt a mintegy 90 kg-ot is, amennyivel az NX könnyebbé vált. A külsőről beszéljenek a képek, külön csak az új, meredekebb hűtőrácsra, illetve az összekötött hátsó lámpákra hívnánk fel a figyelmüket.
Visszatér az F Sport csomag, amely aktív futóművel, átdolgozott hűtőráccsal, sportosabbra szabott lökhárítókkal és 20 hüvelykes, fényes fekete keréktárcsákkal képviseli a sportos irányt. A beltéri különbségek listáján kétszínű sportülések, perforált NuLuxe kárpitozás, alumínium pedálok és természetesen sportkormány szerepel.
A kezelési koncepció és az összeszerelési minőség is meggyőző
Az év második felében indul a következő NX sorozatgyártása, amely nem csak szolgáltatásokban, hanem ár-érték arányban is igyekszik meggyőző lenni. Ezt bizonyítja a 15 milliós beszálló verzió, amely céges kedvezménnyel már 13,5 millióért elvihető. Ez már akkor is jó ár lenne egy 242 lóerős hibrid kompakt SUV modellért, ha túl szerény lenne az alapfelszereltség, de nem ez a helyzet: egészen átfogó biztonsági csomagot, esőérzékelőt, hő- és hangszigetelt üvegeket, 18 colos kerekeket, LED-es fényszórókat, automatikusan sötétedő és elektromosan behajtható külső tükröket, tolatókamerát, 9,8 colos kijelzőt és 10 hangszórós hifit is kapunk ennyiért. Persze csábító innen a feljebb lépés azért, de nem olyan olcsó.
Ülésfűtésért, kulcsnélküli rendszerért és elektromos csomagtérnyitásért például egymilliót kell otthagynunk, de 500 ezer forintba kerül a finomabb bőrbe csomagolt, fűthető, váltófüles kormánykerék és a vezeték nélküli telefontöltő, hogy az összkerékhajtás irreális, 1,5 milliós áráról ne is beszéljek. Ezen a szinten azért a bőr üléskárpitozás már elkél, ami jó nagy csokor egyéb extrával együtt (és az előbb említettekkel) 19 millió fölé tolja a listaárat, igaz, itt már közel kétmilliós céges kedvezmény segít a vétel megvalósításában. Az abszolút csúcsváltozat 23,29 millió listaáron, amit úgy enyhít a Lexus, hogy egy kis alkuval a metálfényezés is belefér 21 millióba.
A jól kidolgozott opciók árát azért itt is meg kell fizetni
Ugyanakkor viszont a konnektoros hibrid is beszáll a játékba: a RAV4 esetében a túlzó felár sokakat elrettenthetett még a zöld rendszám nyújtotta kedvezményeket és a kedvezőbb üzemeltetés lehetőségét beleszámítva is, azonban most némileg változott a kép. Itt kedvező beszálló ugyan nincs, de közepesen gazdag felszereltséggel 22,59 milliós árról beszélünk, ami 3,6 milliós felárat jelent, ami a teljes palettán végigvonul. Ugyanakkor arányaiban hasonló a kedvezmény, ami fontosítva 3,3 millió környékére csökkenti a differenciát. Ebből 4 év alatt már visszajön majdnem egymillió a cégautóadó révén, amihez egy kis ingyenes parkolást és átírásmentességet hozzátéve kijön, hogy ennek a fele megspórolható, plusz, ha eleget töltögetünk otthon, még üzemeltetésben is lefűrészelhetjük a fennmaradó százezreket. A végén még nagyobb érték is maradhat a kezünkben, vagyis nem feltétlenül rossz vétel ez, főleg, hogy a plusz lóerők 6,3 másodpercre csökkenthetik a 0-100-as sprintet. Vannak persze kompromisszumok, de ezekről majd tesztben beszámolunk.
Az új NX már rendelhető, az első példányok pedig várhatóan még az idén befutnak.


