
Önök gondolkodtak már azon unalmas perceikben, hogy vajon milyen lett volna egy Porsche Cayenne a '70-es évek elején, vagy éppen egy Audi R8 1980-ban? Persze, ha már akkor is léteztek volna ezek a típusok. Nekem már átfutottak hasonló kérdések és gondolatok az agyamon és így volt ezzel Ruben Ooms is, a holland úriember pedig grafikusi képességeit kihasználva nem is állt meg gondolati szinten, hanem több más modellel egyetemben képernyőre vetette elképzeléseit, amelyek szerintünk nagyon jól sikerültek, így néhány háttér-információval és érdekességgel együtt szeretnénk is megosztani ezeket Önökkel.
Egy grafikus dolga nem egyszerű ilyen esetekben, hiszen nem könnyű ráérezni arra, hogy a jelenlegi modern négykerekűek jellegzetességeit hogyan lehet a legjobban átültetni az adott márka korabeli stílusára. A holland illusztrátor munkája pedig éppen azért igazán dicséretes, mert a legtöbb esetben nagyon jól eltalálta azt, hogyan lehet az 50-es, 60-as, 70-es vagy éppen 80-as évekbeli stílusba illeszteni ezeket a karakterjegyeket – és még találó neveket is adott némelyik autónak. A következőkben a teljesség igénye nélkül, az itthon is jobban ismert, szerintünk legjobban sikerült alkotásokat vesszük sorra. Galériánkban a látványos grafikák mellett az adott modellek újkori, valódi verzióit is megtekinthetik.
1. Porsche Cayenne (1972)
Akkor még talán nem a Cayenne nevet adták volna neki - galéria
Ha már a bevezetőben ezzel a modellel kezdtem, akkor legyen ez az első a sorban is. A német márka rajongói bizony szkeptikusan fogadták a Cayenne első generációját még 2002-ben, hiszen akkoriban még szinte kizárólag sportautók foglaltak helyet a palettán – noha a prémium kategóriákba már akkor kezdett begyűrűzni a SUV-őrület. Gondoljanak bele, hogy mi lett volna a reakció 1972-ben, amikor az emelt hasmagasságú modellek még gyakorlatilag kivétel valódi terepjárók voltak.
Az persze nem is volt kérdés, hogy a korabeli 911-es orrmegoldását ültették volna át az autóra, aminek többi része inkább egy Volkswagenre emlékeztethet minket – leszámítva a léghűtéses farmotort, aminek kellettek a nagy nyílások hátra.
2. Audi R8 (1980)
A BMW M1 ellen mehetett volna harcba az R8 - galéria
Az Auditól már 1980-ban sem állt távol a sportolás, ám akkor még teljesen más irányba tartottak a négykarikások, mint most. Az 1978-as, futurisztikus BMW M1 ellenlábasa helyett sokkal inkább a rali világában látták a fantáziát, így az azóta már legendásnak mondható quattro összkerékhajtási rendszer fejlesztésére koncentráltak, aminek eredményeképp 1980-ban be is mutatkozhatott az Audi Quattro, aminek ralis sikereit nem szükséges taglalnunk.
Mindenesetre a korabeli R8 az akkori, szögletes stílusban is igazán mutatós lett volna – némi hasonlóság azért felfedezhető az M1-gyel. A középmotoros arányok, az egyenes vonalak és a hatalmas első hűtőrács helyén lévő, teljesen normális, egyszerű orrkialakítás már-már kívánatossá teszi az autót – nagyon szívesen megnéznénk, hogy a valóságban hogyan mutatna.
3. Toyota Prius (1977)
Talán jobban is állt volna neki akkor a csepp forma - galéria
A Toyota még 2000-ben mutatta be azóta már amolyan szimbólummá vált hibridjének első generációját, de mi lett volna, ha már 1977-ben megtörténik mindez? Akkoriban még jóval kisebb figyelmet fordítottak a gyártók az aerodinamikára, de a japánok természetesen már akkor is odafigyeltek volna erre. Annyi biztos, hogy akkor sem a legszebb négykerekűek közé tartozott volna a Prius, de a cseppforma a szögletes, sarkos vonalakkal valahogy mégis mintha jobban mutatna, mint manapság. A 70-es évek olajválságának közepette pedig sokan örültek volna egy ilyen hatékony modellnek.
4. Alfa Romeo MiTo (1960)
A Fiat 500 alapjain készülhetett volna el a MiTo - galéria
Az olasz miniautóknak van múltja: elég csak a legendás Fiat 500-ra gondolni, mely 1957-ben mutatkozott be. Talán az Alfa Romeo MiTo is napvilágot látott volna már akkoriban, ha olyan egyszerű lett volna a helyzet, mint manapság, amikor azonos alapokra rengeteg modellt tudnak felépíteni, és konszernen belül csak úgy cserélgetik a platformokat a gyártók. Az Alfa Romeo azonban csak 1986-ban került a Fiat tulajdonába, előtte pedig sokkal inkább a hátsókerekes, orrmotoros sprotszedánok és sportautók gyártásában voltak otthon, mintsem a kis városi modellekben – pedig a MiTo kerekded formái már akkor is igazán elbűvölők lettek volna.
5. Citroën C4 Cactus (1962)
Igazán mutatós lett volna már akkor is a C4 Cactus - galéria
A Citroën mondhatni sokkolta a nagyérdeműt, amikor 2014-ben bemutatta a C4 Cactust a maga dupla első fényszórójával és AirBump betétjeivel. Könnyen lehet azonban, hogy 1962-ben nem okozott volna ekkora meglepetést egy hasonlóan különleges modell, hiszen elég csak a DS-re vagy éppen a 2CV-re gondolni, melyek akkor már léteztek, és azokat látva már szinte senki nem lepődött volna meg egy Cactushoz hasonló modellen.
A grafikán egyébként jól látszik, hogy a színes betétek helyére inkább mintás díszeket képzelt el Ooms, ezzel egy igazán divatos autót megálmodva, aminek még a szögletes és kerek formák váltakozása is igazán jól mutat – Párizsban, a divat városában könnyen találhatott volna vevőket magának egy ilyen modell.
6. BMW i8 (1956)
Elektromos rendszer még nem valószínű, de vagány formák már akkor is jártak volna az i8-hoz - galéria
A BMW már az 50-es, 60-as években sem panaszkodhatott, ha látványos kupékról volt szó. A legendás 507-es például éppen 1956-ban mutatkozott be, az általunk is kipróbált, 1959-es 503 Coupé is igazán lenyűgöző formákat visel magán. Az i8 persze ezeknél még futurisztikusabb lett volna – vagy legalábbis valami ilyesmi. Ooms egyébként ezt a grafikát is kifejezetten jól eltalálta: a tetőt és a hátsó kerékjárati ívet összekötő szárnyacska az egész összképet olyan modernné teszi, miközben minden egyéb elem mintha valóban egy 50-es évekbeli BMW-ről származna. Az elektromos erőforrás helyére persze jó eséllyel egy V8-as került volna, de mi így is imádtuk volna.
7. Mercedes-Benz A-osztály (1955)
Talán a Mercedes számára a legkevésbé hízelgő a művész grafikája - galéria
Talán a csillagos márka nézhet a legrosszabb szemmel a holland illusztrátor munkájára, de valljuk be, ezt bizony maguknak köszönhetik a németek. Az első generációs, 1997-ben bemutatkozott első és 2004-ben érkező második A-osztályt is sokan csúfolták szappantartónak, és valljuk meg, nem teljesen érdemtelenül. Mindezt ráadásul az is tetézi, hogy az 50-es években egy ilyen kisautót valószínűleg ugyanígy képzeltek volna el, magas üléspozícióval, amolyan aránytalan formákkal – ez pedig Ooms elképzelésén is visszaköszön, amelyen az íves és egyenes vonalak már kevésbé harmonikusak, mint mondjuk a Citroën C4 Cactus esetében.
8. Land Rover Range Rover Evoque (1979)
Már akkor is menő lett volna az Evoque - galéria
A Land Rover luxust és terepképességeket összehozó Range Rover modellcsaládjának első tagja 1970-ben mutatkozott be, és egészen 2005-ig, a Sport kivitel megjelenésééig tulajdonképpen csak egy típusról beszélhettünk, nem is egy modellcsaládról – bár sokáig kapható volt háromajtós kivitelben is. Talán éppen ez volt az oka annak, hogy a gyáriak nem is gondoltak egy külön verzió megalkotására – na meg persze az, hogy akkor még nem volt szükség divatos terepjárókra. Mindezek ellenére az Evoque igazán jól mutathatott volna eltérő árnyalatú tetejével és sportosan magasra húzott övvonalával.
Szerintünk ezek voltak a leginkább kiemelésre méltó grafikák, amelyek esetében Ruben Ooms nagyon jól ráérzett arra, hogy milyenek is lettek volna az adott korban ezek a modellek. Mi csak biztatni tudjuk rá a művészt, hogy ne hagyja abba ezt a projektet, és újabb képekkel kápráztasson majd el bennünket. Önöknek melyik tetszik a legjobban, és melyik modell korabeli mását néznék meg legszívesebben?
A látványos grafikákat Ruben Ooms készítette
