A kilencvenes évek első felének ikonikus autója a Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evo II. A kerek évfordulóról a gyártó is megemlékezett, hiszen harminc éve már, hogy a DTM versenysorozatban versenyző modell utcai változatát bemutatták. Az 1990-es Genfi Autószalonon, pontosan március 8-án leplezték le Mercedes-Benz akkori büszkeségét.
Elődjének az 1984-ben bemutatott 190E 2.3-16 tekinthető: a fekete színben készült modellből pontosan 502 darabot gyártottak le.
Minden méter örömünnep egy Evo II-vel
Az autós történelem leghíresebb légterelőit összegyűjtő válogatásunkba is belekerült az Evo II: az aerodinamikai célokat szolgáló hátsó szárny a csúcsváltozat talán legszembetűnőbb jellegzetessége. A leszorítóerőt növelő hátsó légterelő mellett két fokozatban rögzíthető első kötényt is kapott az autó. Az EVO I-hez képest elöl bő 20 kilogrammal, hátul majdnem 60 kilogrammal nőtt a maximális leszorítóerő nagysága.
A legendák szerint a BMW akkori fejlesztési igazgatója azt mondta a hatalmas szárnyakat meglátva: ha ezek a légterelők valóban működnek, akkor más aerodinamikai törvények érvényesek Münchenben és Stuttgartban – vagy át kell alakítanunk a szélcsatornánkat. Mindenesetre a BMW kevéssel ezután átalakította a légellenállást vizsgáló laboratóriumát.
A legendás szárny 1990-ben, Genfben
Az Evo II-ből is 502 darab készült. Az összes példány teljesen állítható futóművet kapott, az autó magassága egy beltéri kapcsoló segítségével vezérelhető. A klasszikus kékesfekete fényezés mellett az utolsó két jármű ezüstszínű lett, így ezek lettek a legritkább Evolution változatok.
Extra merevítésekkel látták el a karosszériát, továbbá akkoriban nagynak számító 17 hüvelykes felnik kerültek az autó alá. A látványos külsőhöz méltó volt a műszaki tartalom: bár a DTM versenyváltozat 373 lóerejét nem érte el az utcai kivitel, a 2,5 literes soros négyhengeresből 7200-as fordulatszámnál kinyert 235 lóerővel és az 5000-es fordulaton ébredő 245 Nm-es nyomatékkal nem kellett szégyenkezniük a mérnököknek.
Napjainkban egy 1,6 literes dízel is nyomatékosabb, mégsem azokból lesz a legenda
A versenyváltozat a Nürburgringen mutatkozott be 1990. június 16-án, augusztus 5-én pedig már Kurt Thiim győzelmét ünnepelhettek a stuttgartiak. Az 1992-es évadban a 24 versenyből 16 alkalommal nyert a Mercedes-Benz.
Újkorában is a tehetősek játékszere volt, és ez napjainkra sem változott: ritkasága és kultusza magasan tartja az árakat, így az Evo II csak kevesek kiváltsága maradt.