Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Az ’50-es évek végén leleplezett BMW 507 Roadster kétségtelenül a BMW (egyik) legértékesebb és legkülönlegesebb veterán modellje; nem csupán azért, mert az autó csodaszép, és technikailag is igencsak finomnak számított, de különösképp azért, mert újkorában is méregdrága és nagyon-nagyon ritka volt, csupán 254 példány született belőle, ami egy szériagyártású négykerekűnél bizony nem túl sok.

Ezt nevezik kihívásnak - galériaMindez már önmagában bőven elég ahhoz, hogy valami ritka magas értéket képviseljen, de ha hozzátesszük, hogy a szóban forgó példány valaha Elvis Presley, vagyis a „Király” tulajdonában volt, nem nehéz kitalálni, hogy szinte felbecsülhetetlen értékről beszélhetünk – még akkor is, ha a fellelt állapotban az 507-es borzalmas állapotban volt, gyakorlatilag nem volt ép eleme, alkatrésze, színe sem az eredeti volt, és motor nélkül került a BMW gyári restauráló műhelyében, ahol aztán csodát tettek vele. De ne menjünk még ennyire előre, a különleges 507-es történelme ugyanis megérdemel néhány mondatot!

Mintha csak egy pajtából érkezett volna... ebből kellett újjáépíteni az 507-est.

Szép története van ennek az alvázszámnakA 70079-es alvázszámú BMW 507-nek nagyon nehéz volt kinyomozni a történetét, de egy amerikai újságíró, Jackie Jouret idejét és energiáját nem kímélve mégiscsak összerakta a kirakót. A lényeg, hogy a szóban forgó, elegáns elefántcsont színű 507-es ki volt állítva az 1957-es Frankfurti Autószalonon a BMW standján, majd sajtóautó szerepet kapott a modell, tehát újságírók vezeték. Ezt követően Hans Stuck versenyző kezébe került, aki számos versenyt nyert az 507-essel, annak ellenére, hogy a modell korántsem versenyautónak született: a legendásan ügyes pilóta számos hegyiversenyt nyert vele Németországban, Ausztriában és Svájcban. Az autó eredeti rendszáma különben M-JX 800 volt.

Gyakorlatilag a nulláról épült fel - galériaMiután Stuck befejezte a versenyzést az 507-essel, az autó elkerült egy frankfurti kereskedésbe, mégpedig felújított motorral és új váltóval. Ekkor érkezett be a kereskedésbe egy 23 éves amerikai katona, Elvis Presley, aki Németországban töltötte katonai szolgálatát. Az autóba első látásra beleszeretett, kipróbálta és megvásárolta. A modell történetét különben azért volt olyan nehéz visszakövetni, mert mint kiderült, katonai rendszámtábla került a BMW-re, amit évente cseréltek. Elvis annyira megszerette a BMW-t, hogy miután végzett a katonai szolgálattal, kihajóztatta magával Amerikába, ahol átfényeztette vörös színűre, mégpedig állítólag azért, mert a rajongói sokszor rúzzsal írtak szerelmes szövegeket a csontszínű 507-esre, ami vélhetően zavarta a Királyt, így úgy döntött, hogy inkább rúzsszínűre fényezteti az autót.

Az eredeti motornak is lőttek - Elvis sajnos egy Chevy-féle V8-at építtetett be a BMW V8 helyére...

Ismét elefántcsont színben pompázik - galériaEz még félig-meddig érhető (bár kétségtelenül szentségtörés, főleg az autó különlegességének ismeretében), de az sokkal inkább szentségtörés, hogy a relatíve gyengécske, 150 lóerős 3,2 literes V8-as BMW motort Elvis egy  Chevrolet-féle V8-ra cseréltette, ami számos átalakítást igényelt az autóban. Innentől gyári állapotról már nagyon nem beszélhetünk. Ezután nem tudjuk, hogy mi lett a BMW-vel, azt viszont igen, hogy 2006-ban Jack Castor autógyűjtő Jackie Jouret cikkét olvasva a 70079-es alvázszámú 507-esről jelentkezett, hogy az említett példány az ő tulajdonát képezi. A gyűjtő elmondása szerint azt tudta, hogy egykoron Hans Stuck versenyzett büszkeségével, azt azonban csak sejtette, hogy Elvis Presley is a tulajdonosok között volt, de nem volt rá bizonyítéka.

A motort kézzel, a 'semmiből' építették összeLényeg a lényeg, a nagyon romos-hiányos állapotú vörös színű 507-est – amiben különben már motor és váltó sem volt, vagyis a motortérben egy űr tátongott – a gyűjtő a BMW Group Classic részlegére bízta egy teljes gyári restaurálásra, aminek az árát még megtippelni sem merjük (nyugodtan gondolhatnak milliódolláros nagyságrendre), viszont annyi bizonyos, hogy jól befektetett pénzről beszélhetünk, mert egy ilyen történelemmel büszkélkedő 507-esnek felbecsülhetetlen értéke van a veteránpiacon, a gyűjtők, rajongók egy komolyabb árverésen teljesen irreális összegeket ajánlanának fel érte.

Garantáltan jobb, mint újkorában - persze rengeteg munka (és pénz) kellett a sikerhez

A műszercsoport ismét európai lett - és újAnnyi mindenesetre biztos, hogy a profi gyári restaurátoroknak nem volt könnyű dolguk: nem elég, hogy gyakorlatilag az egész hajtásláncot konkrétan a nulláról, egyenként összeválogatott cserealkatrészekből kellett felépíteniük, a rozsda-ette karosszériát újjávarázsolták, a teljesen lepusztult műszercsoportot az eredetire cserélték, és az üléseket is a nulláról alkották újra. Mivel a tulajdonos célja a gyári állapot visszaállítása volt, ezért a mérföldes óra is kikerült, hiszen ugye egy eredetileg német piacos autóról beszélhetünk.

Ennek megfelelően ismét megkapta eredeti elefántcsontszínű fényezését a 70079-es alvázszámú különlegesség, ami a restaurálás után pontosan úgy néz ki, mint ahogy az 1957-es Frankfurti Autószalonon pompázott a nagyközönség előtt. Különben azt, hogy milyen állapoban volt a keménytetővel is felszerelt roadster a munkálatok előtt, a következő videó kiválóan prezentálja:

A beltér is csodálatos lett - galériaAz már magától értetődik, hogy az autó ismételten megkapta eredeti M-JX 800 rendszámát. Összességében nyugodtan kijelenthetjük, hogy az 507-es minden bizonnyal jobb, mint újkorában, ugyanis kétségtelenül nagyon igényesen építették meg már 1957-ben is a méregdrága roadstert, azonban az is biztos, hogy annyi energiát közel sem fektettek bele, mint a mostani restaurálás során, amelynél ráadásul mai technikák alkalmazásával tették még jobbá az autót, a fényezés például egészen biztosan tartósabb lesz, mint az eredeti.

Ismét eredeti fényében pompázik a közel 60 éves BMW 507

Minden idők egyik legszebb BMW-je az 507-esAmennyiben valaki meg szeretné élőben is csodálni a Király egykori szerelmét, augusztus 18-tól megteheti a kaliforniai, Pebble Beach-i Concours d’Elegance rendezvényen, ahol a BMW kiállítja a restauráló részleg legújabb büszkeségét, de akkor se szomorkodjanak, ha pusztán ezért nem áll módjukban ellátogatni Amerikába, ugyanis tartalmas galériánkban alaposan szemrevételezhetik a gyönyörű autót úgy a restaurálás előtti, mint utáni állapotában. Apropó, tudták, hogy nem csak Elvis Presley, de egy másik amerikai világsztár énekes is egy 507-est hajtott? No, tudják, kire gondolunk? Ha szabad a gazda, segítünk: Frank Sinatrára. A két úriembernek kétségtelenül remek ízlése volt az autók terén (is)...