Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

RS – a Škoda márka ismerői és rajongói a „Rally Sport” betűiből származó rövidítést a különösen sportos, magával ragadó és dinamikus autókkal azonosítják. Az RS irányvonal története 1974-ben kezdődött a 180 RS és 200 RS versenyautókkal. Korának egyik legsikeresebb versenygépe volt az 1970-es és 1980-as években a legendás Škoda 130 RS. Az új korszak első RS modellje, az Octavia RS 2000-ben mutatkozott be, majd 2003-ban a cseh gyártó piacra lépett a Fabia RS modellel is. Innen pedig minden idők leggyorsabb és legerősebb Octavia modelljéhez vezetett az út.

RS modelljeink a Škoda erőgépei” – nyilatkozta Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland, a gyártó igazgatótanácsának elnöke. „Ez ma ugyanúgy igaz, mint 40 évvel ezelőtt. Az RS jelölés egyaránt jelzi a motorsportban elért sikereket, és a szériagyártású autóink közül kiemelkedő modellek nagy teljesítményét és dinamizmusát. Az RS sorozat ezeket a kiemelkedő motorsport eredményeket fejezi ki” – tette hozzá Vahland.

Először 1974-ben használta a Škoda az RS rövidítést, mint modelljelölést. A 180 RS és a 200 RS modelleket tekintjük az „Ős-RS” modelleknek. Fejlesztésük hátterében az az igény állt, hogy magasabb presztízsű és több versenyautóval felálló versenysorozatban méresse meg magát a márka illetve nemzetközileg elismert márkák kihívója legyen a versenypályákon.

Csupán fél év előkészület után a márka 1974 tavaszán bemutatta három szupersportautóját (egy 180 RS és két 200 RS modellt), amelyek még ugyanebben az évben júniusban hivatalos motorsport versenyen, a Škoda Rally-ként ismert bajnokságban vettek részt. „A 180 RS és a 200 RS belépőt jelentett a márkának a legmagasabb versenyosztályba” – jelentette ki Michal Velebný, a Škoda Múzeum restauráló-műhelyének vezetője.

A versenygép motorházteteje alatt kétliteres, 163 lóerős motort találunk felül elhelyezett vezérműtengellyel. A Škoda 200 RS legnagyobb sebessége 210 km/h volt. Az újonnan fejlesztett hosszlengőkaros hátsó futóműnek köszönhetően irányíthatósága is kiemelkedően precíznek bizonyult. A váltó a Porschétól érkezett.

A 200 RS modellel kapcsolatos pozitív tapasztalatok alapján a döntéshozók gyorsan belátták, hogy szükség van egy, a motorsport területén széles körben bevethető járműre. Egy évvel később, az 1975-ös versenyévadban megjelent a Škoda 130 RS a nemzetközi autóversenyek színpadán, amelyet hat kitűnő motorsportos év követett.

A 130 RS korának egyik legsikeresebb versenyautója volt és kemény ellenfélnek számított mind a rally, mind az egyéb versenyek világában egészen az 1980-as évek kezdetéig, így hát nem csoda, hogy ráragadt a „Kelet Porschéje” elnevezés. A 130 RS sikerei jelentősen formálták a márka hírnevét a motorsport világában és mind a mai napig hatással vannak a márka megítélésére.

A 130 RS legnagyobb sikere egy kettős győzelem volt az 1977-es Monte Carlo Rally-n a maximum 1300 cm3 hengerűrtartalmú autók versenyében, amelyhez csatlakozott az Európai Túraautó Bajnokságban (European Touring Car Championship – ETCC) szerzett arany 1981-ben.

A hátsókerék hajtású versenyautót 1,3 literes, négyhengeres, 140 lóerős motor hajtotta. A sikeres versenybeállítás többek között a Weber karburátornak, a nyolc csatornás hengerfejnek és a száraz karteres olajozásnak volt köszönhető. A versenyautó, amely kereken 4 méter hosszú, 1,72 méter széles és csak 1,34 méter magas volt, 220 km/órás maximális sebességet tudott elérni.

Amikor a 130 RS gyártása 1980-ban befejeződött, az RS korszak a cseh márkánál közel 20 évre megszakadt.
Az ezredfordulón a Škoda egyértelmű jelét adta, hogy - ezúttal sorozatgyártásban - ismét sportos modellekkel lép a piacra, nyilvánvaló utalással az RS korszakra. 2000-ben a cseh gyártó bemutatta a Octavia RS modellt. Négy évvel korábban ünnepelte premierjét az Octavia, amely az első teljesen új fejlesztésű modell volt a márka történetében, amely a vasfüggöny leomlása és a Volkswagennel való szövetség után született. A Škoda legnagyobb számban értékesített modellje volt az első sorozatgyártású autó, amelyből RS változat is készült.

Az új korszak RS modellje azonnal felkeltette a vásárlók figyelmét. Erős motor, jó kezelhetőség és sportos kisugárzás, egy kompakt családi autó előnyeivel kombinálva – ellenállhatatlan kombináció.

Az Octavia RS-t a győri gyártású 1,8 literes, négyhengeres turbómotor hajtotta, amelynek 180 lóerős teljesítményét ötfokozatú kézi váltó továbbította az első kerekekhez. A modell 0-ról 100 km/ óra sebességre 7,9 másodperc alatt gyorsított fel, maximális sebessége pedig 235 km/óra volt.

2001-ben egy igazán sportos, limitált darabszámban gyártott Octavia RS hívta fel magára a figyelmet. A Škoda Motorsport 100 éves jubileumára kiadott Octavia RS WRC Edition modellből limitált darabszám, öszesen 100 autó készült. Az 1998 óta a World Rally Championship (WRC) mezőnyében versenyző Škoda Octavia WRC alapján készült modellt a gyártó különösen sportos formai elemekkel és opciókkal ruházta fel. Többek között ilyen volt a 17 colos könnyűfém felni vagy a xenon fényszóró. Az autó szériafelszereltségként megkapta az elektronikus menetstabilizálót (ESC) is.

2003-ban a cseh gyártó tovább bővítette RS-kínálatát egy második modellel és zöld utat adott a sportos külsejű kisautónak, a ŠKODA Fabia RS-nek. A márka első sportos ferdehátú modelljét egy 1,9 literes turbódízel motor hajtotta, amely 130 lóerős teljesítményre volt képes. Az erőátvitelről hatsebességes kézi váltó gondoskodott. Az apró dízelmozdony 0-ról 100 km/órás sebességre 9,6 másodperc alatt gyorsult fel, végsebessége 204 km/ óra volt.

Az Octavia új generációjával eljött az idő egy új Octavia RS számára is. A versenyautó második generációját egészen 2013-ig gyártották. A lépcsőshátú kivitel mellett az RS változat már a kombi kivitelből is elérhetővé vált. Ezen felül az új RS esetében immár kétféle motor közül választhattak az ügyfelek: a 200 lóerős kétliteres benzines turbómotor az izgalmasan gyors, a 170 lóerős dízelmotor pedig a racionálisan sportos irányvonalat képviselte. Mindkét motorváltozathoz elérhető volt a hatsebességes kézi váltó illetve az RS modellekben első alkalommal megjelenő hatsebességes automata DSG váltó.

A ŠKODA Octavia RS második generációja mély benyomást gyakorolt az ügyfelekre gyorsulási értékével és maximális sebességével. A benzines kivitel a korábbi 7,9 másodperchez képest 7,2 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/órás sebességre, legnagyobb sebessége pedig 240 km/órában állapodott meg.

A 2010-es Genfi Autószalon alkalmával mutatta be a ŠKODA a Fabia RS új, második generációját. Azóta a kompakt sportautó két kivitelben, ötajtós és kombi karosszériával is elérhető. Kis autó erőteljes motorral: a Fabia RS alapfelszereltsége a hétsebességes automata DSG váltó. Az 1,4 literes turbós-kompresszoros TSI benzinmotor 180 lóerős teljesítményével 7,3 másodperc alatt gyorsítja fel az autót 0-ról 100 km/órás sebességre. Maximális sebessége 224 km/óra.

A ŠKODA Octavia RS harmadik generációja az előző generáció kínálatának sokszerűségét örökölte, csak éppen hozzá még jobban használható belső tér, még kevesebb kompromisszum, mégis még intenzívebb sportosság társult. Hogy mennyire jól sikerült, azt menetpróbánkon eláruljuk.