Egy igazi munkagép: 84-től máig gyártják a 70-est, amely a 40-es szellemét vitte/viszi tovább
Ahogy az előbb említettem, 1984-től a kényelemre hangolt 60-assal párhuzamosan futott a 70-es, melynek érdekessége, hogy mind a mai napig gyártják és jó néhány piacon árulják – persze közben számos ráncfelvarráson esett már túl.
A 70-est végtelen sok területen használják, az adott célra történő legmegfelelőbb verzió kiválasztását pedig a széles kínálat könnyíti meg: nem kevesebb, mint öt tengelytávolság között lehet dönteni. A 70-es motorházában eleddig 11-féle erőforrás teljesített szolgálatot az öt-hathengeres szívódízelektől a négy- és hathengeres benzineseken keresztül a 4,5 literes nyolchengeres turbódízelig.
A sok luxust kínáló 80-as a 60-as széria utódja; első ízben Lexus emblémával is gyártották
Nos, 1989-et írtunk, amikor megérkezett a sikeres, kockaformájú FJ60 (ha még tudják követni, ugye a kényelmesebb változat) kerekdedebb utódja, a 80-as széria, mely – első ízben – Lexus néven is értékesítésre került, és tekercsrugós futóművet kapott. A 4,8 méter hosszú típust egészen 1997-ig gyártották Japánban és Venezuelában 4-4,5 liter közötti sorhatos szívódízel, turbódízel és benzinmotorokkal.
A 80-ashoz természetesen sok-sok kényelmi extrát lehetett rendelni, de a biztonság terén is tartotta a lépést a korral: 1995-től elérhetővé váltak az első légzsákok, az ABS pedig már ennél korábban megjelent. Némi érdekesség: ugyanettől az évtől kezdve váltotta fel a TOYOTA feliratot a márka mindenki által ismert ovális emblémája. És egy újabb bizonyítékkal is gazdagodhattunk a típus megbízhatóságára, hogy az 1996-os Dakar-ralin a Toyota által küldött két autó a szériagépek osztályában az első két helyet szerezte meg.
Igazából 1996-tól kezdve él a mai vérvonal: ekkor 'kettévált' a 80-as, belőle lett a Prado és a V8-széria
1996-tól aztán egy érdekes lépés, egyben éles váltás következett: a 80-as sorozat utódjául a japánok kétféle Land Cruisert dobtak piacra – miközben a kemény terepvonalon ugye továbbra is a 70-es szolgál(t) –, méghozzá a 90/95-ös (rövid/hosszú tengelytávú) Prado, valamint a 100-as luxusterepes személyében.
Ezek új alapokra épülnek, és mind a mai napig meghatározzák a Land Cruiser modellkínálatát, hiszen jelenleg is ezzel a felállással találkozhatunk, csak a nemrégiben általunk is tesztelt 90/95-ös legfrissebb változatát napjainkban rövid/hosszú Pradónak, míg a 100-ast egyszerűen Land Cruiser V8-nak nevezi a Toyota.
Az 1998-tól gyártott 100-as (V8) a sivatagok királya; egy vontatójárműnek született igazi luxusbatár
De térjünk csak vissza kicsit a 90/95-ös pároshoz, hiszen tartogatott egy kis érdekességet: ő volt az első Land Cruiser, amely független kerékfelfüggesztést kapott. Különben a típust sokan a 70-es úgynevezett Light Duty (vagyis könnyebb terhelésre épített) kivitelének követőjeképp titulálják, ám az igazsághoz hozzátartozik, hogy egyetlen közös elemet sem találhatunk a két széria között, ráadásul méretileg és komfort terén a 90-es széria jóval közelebb állt a 80-ashoz.
Az óriási 100-as pedig a sejkek kedvence volt (illetve még ma is az): V8-as dízel- és benzinmotorjai dinamikusan mozgatják az óriási testet, míg a magas komfortról a rengeteg extra mellett hidropneumatikus légrugózás gondoskodik. Nyugodtan kimondhatjuk: a százas (és utódja) a sivatagok koronázatlan királya.
Egy új V8-as, vagyis 200-as: hiába óriási és nehéz, hihetetlen dolgokra képes - Lexusként is árulják
El is érkeztünk napjainkig: a 90-es sorozat közel azonos alapok mellett, de természetesen folyamatos fejlődést felmutatva először 120-assá, majd tavaly 150-essé avanzsált (róla tesztünkben részletesen is olvashatnak), míg a 100-as a bázisokat megtartva, sok-sok technikai finomsággal és még erősebb motorokkal kiegészülve, itt-ott néhány plusz centit felszedve 200-assá alakult. Hatvanéves mesénk – amiben tényleg csak dióhéjban tudtuk felvázolni a sztorit - ezzel be is fejeződött.
A Land Cruiser legendás megbízhatóságát, elnyűhetetlenségét az évtizedek során folyamatosan magával görgetve milliószor fejlettebb és természetesen egyre sokrétűbb lett, a történet pedig biztosan nem ért véget és reméljük, hogy a mindig is a legjobbak közé tartozó terepes legalább olyan hosszú jövő előtt áll, mint amilyen szép múlttal büszkélkedhet. Isten éltessen, Land Cruiser!
Az általunk is tesztelt, friss 150-es Pradóval zárnám a sort; szép sztori volt, és reméljük, hogy a jövőben is folytatódik: Isten éltessen Land Cruiser, boldog 60. születésnapot!
