Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Az 1960-as évek hajnala (avagy az autógyártás hőskora) mind a mai napig befolyással van az autós világra; ekkor például két, napjainkra már legendává vált európai típus is harcba indult a vásárlók kegyeiért. A Volvo P1800 egy előszériás változata ugyan már az 1960-as brüsszeli autószalonon bemutatkozott, de az igazi csillaghullás 1961-ben a genfi kiállításon következett be, amikor is a látogatók miközben egyik szemüket a Jaguar E-Type-on legeltették, addig a másikkal már a Volvo gyönyörű sportautóját mustrálhatták.

A Jaguar már ünnepelt - link a cikkhezÍgy történt, hogy mindkét típus napjainkban ünnepli fél évszazados múltját. A nemes nagymacska már Genfben elfújhatta születésnapi tortájának mind az ötven gyertyáját, ám a svéd kupé csak a március 30 és április 3 között megrendezésre kerülő esseni TechnoClassica kiállításon jubilál. A Volvo modellek történetét illetve örökségét gondozó Volvo Cars Heritage a P1800-as legkülönlegesebb változatait hozza majd el nekünk.

Nem csak szép, de a sportban is remekelt

Az X1 névre keresztelt prototípus még 1957-ben született meg igen tehetséges torinói művészek keze alatt, de mellette az 1963-ból származó P1800S raliváltozata is feltűnik a kiválóan restaurált sorozatgyártású példányok között.

A jeles eseményről persze nem hiányozhatnak majd a P1800-as modellhez szorosan kötődő személyek sem. A kiállításra ellátogat többek között Pelle Petterson, aki 1957-ben megtervezte az autót, de a Volvo standján feltűnik majd Irv Gordon is, aki több időt töltött a P1800 kormánykereke mögött, mint bárki más a világon.

Irv Gordon igazi milliomos - ha minden kilométerért csak egy dollárt kapna..

Olyan időkben, amikor már kis túlzással néhány tízezer kilométer könnyedén egy jármű életciklusának végét jelentheti, el se merjük hinni, hogy 4,82 millió km megtétele után nem hullik atomjaira az Egyesült Államokban élő úr Volvo P1800-asa. Hősünk azonban nem átallott svéd csodájával több, mint 3 millió mérföldet a háta mögött hagyni.

Volvo P1800 - galériaA napjainkban 70-es éveiben járó Gordon 44 évvel ezelőtt, 1966 júniusában vásárolta meg piros P1800S-ét, ami később szinte második otthonává vált. Már az első napokban 2400 km-t autózott, és a napi penzum szinte sosem csökkent 200 km alá. Így történhetett, hogy a piros Volvo tízedik születésnapját már 800.000 km-rel az órájában ünnepelhette, amit évi 161.000 újabb kilométer követett. Mint azt 'barátunk' elmondta, az autóban a motor, a tengelyek, a váltó, de még a rádió is eredeti, szinte hozzá sem kellett nyúlni. Irv tervei szerint a P1800S később egy múzeumba kerül, vagy mint tréfálkozva megjegyezte, talán eladja 1 dollárért – kilométerenként.

Vásárláskor érdemes 1963 utáni példányt felkutatni

A festői szépségű és megbízható Volvo P1800-assal kapcsolatban nem árt megjegyezni, hogy vásárlási szándék esetén érdemes 1963 utáni példány keresni, amit S jelzéssel is elláttak a gyáriak. Ez az egyetlen betű jelöli a gyártás Svédországba helyezését - eddig az időpontig az összeszerelést ugyanis a brit Jensen végezte, a skandinávokkal összevetve csapnivaló minőségben.

Az 'ES' jelű kombival ment nyugdíjbaA Magyarországon Roger Moore angyali Volvójaként elhíresült típust végül 1973-ig gyártották, ám az utolsó darabok már ES néven, kombiszerű (shooting brake) karosszériával készültek. Az autó 100 lóerős teljesítményéhez 1100 kg össztömeg társul (hozzáteszem, ennél erősebb motorok is hajtották a "svéd acélt"), ami napjainkban is mindennapi használhatóságot tesz lehetővé. Többek között ezért, és megnyerő külseje miatt is közkedvelt a típus a veteránosok körében, minek okán néhány szerencsés kivételtől eltekintve 3-4 millió forintot szemrebbenés nélkül elkérhetnek a jelenlegi tulajdonosok egy-egy felújítandó példányért.

Íme a P1800 napjaink tervezőinek szemével!

Szerencsére azoknak sem kell csalódniuk, akik kevésbé rajonganak az idősödő autókért, hiszen a Koenigsegg egyik mérnöke a Jaguar E-Type modernkori átiratát is rajzlapra vető Vizualtech vállalkozással karöltve a típus újjáélesztésén fáradozik.

Mindeközben az Autó Pult szerkesztőségében nagy a tanácstalanság azzal kapcsolatban, hogy a veterán autókért rajongók tábora a korábban az egekbe magasztalt Peugeot 504 Coupé-val, vagy inkább a Volvo P1800-assal kíséreljen-e meg anyagi öngyilkosságot - sőt, van, aki az E9-es kódjelű BMW 3.0 CS-t illetve 3.0 CSI-t favorizálja... És önök? Melyik (európai) klasszikus szépséget választanák?

Talán inkább az 504 Coupéval essünk bűnbe? - link a cikkhez