.jpg)
Ismeretségi körünkben (mi több, szerkesztőségünknél is) többen vannak, akik nem a közlekedési igényeik kielégítésére tartanak autót, hanem egyetlen, vagy második járművük kizárólag örömszerzési, vagy hobbicélokat szolgál. Éppen a velük folytatott beszélgetések kapcsán merült fel a probléma, hogy többen közülük tanácstalanok azzal kapcsolatban, hogy szívük csücske hogyan is fogja átvészelni a lehető legvidámabban a csapadékos, hideg évszakot.
A tél ugyan már az ajtó előtt áll, a veterán - és hobbiautóknak a napokban azonban már nem a felhajtón a helyük. A többhónapos medveálom közel ideális körülményeinek megteremtéséhez némi szabadidőre mindenképp szükségünk lesz, amennyiben nem fordulunk szakemberhez. Ezen kívül azonban csak egy kis türelem, és szerényebb beruházási hajlam legyen hű útitársunk!
A téli pihenő előtt mindenképp hajtsuk meg jól kedvencünket, majd alaposan mossuk/ápoljuk le
Az első kötelességünk azonnal örömteli lesz, ugyanis a téli álmot megelőző utolsó utunk alkalmával kiélhetjük zabolázatlan vágyainkat, és jó alaposan beletaposhatunk a gázpedálba. A motort mindenképp legalább az üzemi hőmérsékletre kell melegíteni, hogy a lerakódott korom és a kondenzvíz távozhasson a kipufogórendszerből.
Azok, akik igazán biztosra szeretnének menni, akár olajcserét is eszközölhetnek, még akkor is, ha ez az eddig megtett távolság miatt még nem lenne szükséges. Így az esetleges kopadékokat, és az elégtelen égés során lerakódott savak egy részét is eltávolítjuk, elejét véve ezzel egy, a tömítések közelében és a "hajlatokban" kezdődő korrózios jelenség kialakulásának. A friss olaj ezek ellen optimálisan védi a motort.
Érdemes az autót feltankolni, a kerekeket pedig akár 4 barra felfújni, de a legjobb a bakokra állítás
Az utolsó száguldás végeztével bekanyarodhatunk a kiválasztott téli parkolóhelyhez legközelebbi benzinkúthoz. A mechanikus befecskendezéssel rendelkező autónkat célszerű csurig tankolni, és a benzinhez stabilizáló adalékot önteni, ami meggátolja a vízképződést a rendszerben; utóbbival többek között védjük a szelepeket a rozsdásodástól, veterán korú autók esetében gyakori K-jetronic rendszer esetén pedig az üzemanyagmennyiség-szabályzó és elosztó egységet óvjuk, emellett a bádog üzemanyagtartályok belsejében sem indulhat el az oxidáció. A kerekeket ezúttal akár 4 bar nyomásra is felfújhatjuk az állás alatt keletkező esetleges deformációk megelőzésének érdekében.
Hazatérve azonnal szivacsot és szarvasbőrt ragadhatunk, hogy lehetőleg kézzel, alaposan megtisztítsunk minden szegletet a szennyeződésektől. Különösen ügyeljünk a kerékjárati ívek, a vízelvezető árkok és az apró hajlatok, sarkok, küszöbök szárazra törlésére, de lehetőség esetén az alvázmosásról se feledkezzünk meg - ha máshogy nem megy, akkor akár egy komolyabb gépi mosóban.
A takaróponyva szintén hasznos, feltéve, ha szellőzik, és ha nem szívja magába a nedvességet
A kemény felületet képező vakszolás védi leginkább a karosszériát, de ez jó időpont arra is, hogy a fényezés állapotától függően polírozást is alkalmazzunk. A felnik tisztítása is precíz munkát kíván, hiszen ezek könnyen elszíneződhetnek az agresszív lerakódásoknak miatt. A krómozott részeket fényesre töröljük, majd konzerváljuk azokat. Erre kiváló eszköz a gyógyszertárakban kapható paraffin, vagy éppen a vazelin is.
A motorház tisztítása közben ügyeljünk arra, hogy a világító berendezések, a generátor és a vezérlés körül ne tegyünk kárt az elektronikában! Ha már felnyitottuk a motorháztetőt, figyeljünk, hogy a hűtőkör és a mosóberendezés folyadéktartálya ellenálljon a jegesedésnek. Ezúttal ne sajnáljuk a pénzt a drágább fagyálló megvásárlására!
A szabad ég alatt semmiképp se pihentessünk télen egy hobbiautót - egyszerűen kár érte...
Az olajos rongy most jó barátunkká válik, ugyanis a kipufogó, a karburátor és a légszűrő nyílásaiba gyömöszölve lezárja a nedvesség útját. A fékfolyadék szintén hajlamos a víz felvételére, ezért célszerű a tartályt műanyag ragasztószalaggal lezárni. Az akkumulátor saruit kapcsoljuk le a telepekről, és azokat minden negyedik héten töltsük újra, így őrzik meg leginkább állapotukat.
A műanyag és gumi alkatrészek karbantartását se hagyjuk figyelmen kívül, ezeket ápolószerrel töröljük át, melyek munkánkat újszerű látvánnyal hálálják meg. Kabriók esetében a tetőt egyszerű samponnal is tisztíthatjuk, de impregnálás előtt feltétlenül győződjünk meg arról, hogy a felület megszáradt, ellenkező esetben ráncosodni és penészedni fog a ponyva. A műanyag ablak apró karcait polírozással eltűntethetjük, de ne használjunk olyan oldószert, ami matt hatást eredményezhet. Ezek után még olajozzuk meg az ajtók pántjait és a zárakat! Az ablaktörlő lapátjait emeljük fel, hogy a gumi betétek ne deformálódjanak!
...ez a másik véglet: ezek a régiautó-csodák valószínűleg nem csak egy téli álmot aludtak itt
Az autót a kerekek, és a rugók/legéscsillapítók tehermentesítésének érdekében célszerű felbakolni, de amennyiben ez nem lehetséges, időnként akár kézi erővel mozgassuk át a járművet! Az ajtókat és az ablakokat a szabad szellőzés érdekében ne zárjuk teljes mértékben! A legédesebb téli álom helyszíne persze egy száraz és jól átszellőztethető, lehetőleg fűtött helyiség.
A takaróponyva kiválasztásánál ügyeljünk arra, hogy ugyan védjen a portól és engedje át a levegőt, de a nedvességet ne tudja magába szívni. A takaró alatt elhelyezhetünk egy páramentesítőt is, de egyes elbeszélések alapján az egérfogó kirakása sem haszontalan művelet - "jobb egy egér az egérfogóban, mint egér által perforált kárpit kedvenc hobbiautónkban", mondják egyesek.
Érdemes télre elvégezni az említett műveleteket, hogy aztán tavasszal újra kezdődhessen a móka!
Könnyű, és végtelenül egyszerű lépések ezek, melyeket veterános és/vagy hobbiautókért dobogó szívvel könnyedén elvégezhetünk, így gondoskodhatunk arról, hogy büszkeségünk tavasszal is új legyen, vagy, hogy új autónk a következő szezon beköszöntével is korábbi fényében pompázzon.
A fenti tevékenységeket természetesen szakemberekre is bízhatjuk, akiknek vigyázó kezei között akár az egész telet eltöltheti szeretet autónk, de ekkor mindenképp írásban fektessük le, hogy milyen tevékenységeket és szolgáltatásokat kapunk a pénzünkért! Ezek után időnként rápillanthatunk szívünk csücskére, hogy a karácsonyfa árnyékában már napsütötte, kanyargós hegyi utakról álmodozhassunk a tavasz beköszöntéig...
Egy utolsó tipp: jobb egy egérfogó a garázsban, mint egy kirágott üléskárpit imádott autónkban
