Egyre népszerűbb, egyre nehezebb és még izgalmasabb – a Tíz Torony Túrát immár ötödik alkalommal szervezte meg egy szimpatikus Porsche-barát társaság, és bár nem volt egyszerű a hosszú szeptember végi nap sem a rendezőknek, sem pedig a versenyzőknek, életre szóló élményeket bezsebelve emlékezünk vissza az idei eseményre (is), és olyan festői helyeket csodálhattunk meg, hogy igazán büszkék lehetünk Hazánk kincseire.
Idén immár 5. alkalommal rajtolt el a Tíz Torony Túra - rekordszámú, 72 induló autóval
Régi olvasóinknak nem hiába cseng ismerősen a Porsche Tíz Torony Túra neve: 2014-ben immár ötödízben szervezte meg a Porsche Club Pannonia a programot, amelyen eddig mindannyiszor részt vehettünk a Porsche Centrum Budapest jóvoltából.
Nagy örömünkre ezúttal is egy, a tetejétől megfosztott Porsche volánja mögött foglalhattunk helyet. Igen ám, de míg tavaly egy méregdrága, összkerékhajtású 911 Cabrio üléseiben faltuk a kilométereket, idén a Porsche kínálatának legjutányosabb áron megkaparintható négykerekűjét, a Boxster alapváltozatát élvezhettük. És bár „csak” 265 lóerőt kaptunk a 2,7 literes szívómotortól - amennyi bizony manapság egy-egy izmosabb kompakt sportmodellből is könnyedén előbújik -, semmihez nem fogható örömöket élhettünk át az úton.
Mi idén a Porsche kínálatának legolcsóbb tagjával vághattunk a versenynek
No de milyen úton? Kis, és nem éppen dúsgazdag ország vagyunk, mégis aktívan pezseg hazánkban a Porsche-élet, amiről ismét kiváló tanúbizonyságot tett a Tíz Torony Túra. Egy megmérettetés, melynek középpontjában a valódi versenyzés helyett sokkal inkább a Porschék iránti lelkesedés, a kellemes társaság és a jókedv áll. Az idei Tíz Torony Túrán nem kevesebb, mint 72 páros mérhette össze ügyességét, a nevezett autók tekintetében a Porsche történelméből közel 60 éves szeletet lefedve.
Az idei jelentkezők száma messze rekordértéknek tekinthető (és különösen örömteli, hogy egyre több gyermek segíti szüleit a navigálásban), így nem meglepő, hogy a tervezetthez képest némileg megcsúsztunk időben az egynapos rendezvényen. A 72 autóból nem kevesebb, mint 65 érkezett a zuffenhauseni gyártótól, a maradék hét négykerekű pedig zömében Mercedes volt, egy újabb BMW-t és egy régebbi Volkswagen Bogár kabriót leszámítva.
A verseny előtt mintegy 150 ember hallgatta az eligazítást a Porsche Centrumban
A legidősebb Porsche képében idén is a jól ismert matt szürke, 1957-es évjáratú 356A-t tisztelhettük 75 lóerős csúcsteljesítménnyel, amelynek abszolút első helyezése hűen tükrözi, hogy ez a rendezvény nem a száguldásról és az erőről, mint inkább a kitűzött feladatok, valamint az 1/100-as és átlagtartó veteránversenyes szakaszok minél pontosabb, ügyesebb teljesítéséről szólt.
A mezőny különösen változatos volt: a korai 356-osok mellett a 911-sorozat összes generációjával találkozhattunk, és természetesen orr- és középmotoros sportautók is szép számban jelen voltak az eseményen.
Régi ismerős az 1957-es, szürke 356A - Gál Istvánék idén is nyertek vele
A különlegességek sorát olyan finomságok tarkították, mint például a 993-as szériájú (vagyis az utolsó léghűtéses) Speedster, amit utólag építtetett büszke tulajdonosa - eredetiben mindössze két darab létezik belőle. Hasonlóan érdekes jószág volt a pályára felkészített, teljes versenyszerelésben pompázó 1985-ös Carrera 3.2, Martini Racing köntösben.
Egy csodaszép, korai targa rajtkészültségben - galéria
A korai, csodaszép 911-esek és 912-esek mellett említést érdemel még a szépséges 993 Turbo, valamint a vadonatúj, tűzpiros 991 GT3, amit egy osztrák Hölgy terelgetett, nem kis meglepetésünkre.
A mezőny nemzetközi mivoltát tökéletesen jellemezte a felségjelzések változatossága: találkoztunk horvát, német, sőt, cseh rendszámú autókkal is, de a magyarok mellett egyértelműen osztrák jelzéssel érkezett a legtöbb Porsche, amelyeknek egy részében németül, míg a többiekben magyarul beszéltek külföldön élő honfitársaink. Vicces volt, amikor német nyelven próbáltunk meg segíteni egy veterán 911-es párosának, erre egy aranyos, fiatal Hölgy magyarul köszönte meg jószándékunkat.
Az osztrák rendszám révén németül szóltunk hozzájuk, de magyarul válaszoltak :)
A hagyományoknak megfelelően a Tíz Torony Túra a kora reggeli eligazítást követően idén is a Porsche Centrum Budapest tágas udvaráról indult, mégpedig nem akárhogyan: a versenyzők Le Mans-i rajttal startolhattak, a legendás 911-es modell iránti tisztelet okán pedig az első autó egészen pontosan 9:11 órakor vágott a futamnak.
A többiek a rajtszámok sorrendjében percenkénti késleltetéssel következtek. Az időjárás tekintetében nem is kívánhattunk volna jobbat; a Porsche-motorok hangzatos dallamaira gyorsan előbújtak az első napsugarak, és szinte végig csodálatos időnek örvendhettek a túrázók. Így mi is – aminek örömére csak a rövid megállók erejéig húztuk fel a vászontetőt, amit a Boxster zseniálisan, alig 9 másodperc alatt és akár 60 km/h-s sebességig képes volt abszolválni. Az autó tesztje rövidesen érkezik.
A név kötelez: a tornyok idén is fontos szerepet játszottak - galéria
De miért pont Tíz Torony Túra? Az ok egyszerű: az interaktivitás és az izgalmak fokozása érdekében a csapatoknak a befutást követően ezúttal is 10 fotót kellett bemutatniuk az értékelő zsűrinek.
Értelemszerűen mindegyiken egy-egy toronynak kellett szerepelnie; azoknak, amelyek körvonalai a részletes itiner kezdőlapján szerepeltek, és abból a szögből lefotózva, ahogyan ott kerültek ábrázolásra.
Igazi veterán versenyautó: méterszámláló, jegyzettömb és sok-sok mechanikus stopper
A versenyzők dolgát megkönnyítendő, a kijelölt tornyokat az adott fotózási ponthoz érkezve jelezte az itiner, de némi cselt is szőttek a rendezők a rendszerbe: az útmutatóban a szükségesnél jó néhány toronnyal több szerepelt, a csőbehúzottakat pedig a nem odaillő fotókért cserébe pontlevonással ’díjazták’ az értékelők. Természetesen a hiányzó képekért is hasonló büntetés járt.
Mindezeken felül, idén először kreatív toronyrajzolással bővült a repertoár; a versenyzők maguk választhatták meg, hogy a Velencei-tavi mért szakaszt követően milyen útvonalon közelítik meg Szekszárdot, azonban a rendezők meghatároztak három tornyot, amelyek közül egyet útba kellett ejteni, majd szabad kézzel le kellett rajzolni - mondanom sem kell, érdekes művek születtek.
Idén immár 5. alkalommal rajtolt el a Tíz Torony Túra - rekordszámú, 72 induló autóval
Régi olvasóinknak nem hiába cseng ismerősen a Porsche Tíz Torony Túra neve: 2014-ben immár ötödízben szervezte meg a Porsche Club Pannonia a programot, amelyen eddig mindannyiszor részt vehettünk a Porsche Centrum Budapest jóvoltából.
Nagy örömünkre ezúttal is egy, a tetejétől megfosztott Porsche volánja mögött foglalhattunk helyet. Igen ám, de míg tavaly egy méregdrága, összkerékhajtású 911 Cabrio üléseiben faltuk a kilométereket, idén a Porsche kínálatának legjutányosabb áron megkaparintható négykerekűjét, a Boxster alapváltozatát élvezhettük. És bár „csak” 265 lóerőt kaptunk a 2,7 literes szívómotortól - amennyi bizony manapság egy-egy izmosabb kompakt sportmodellből is könnyedén előbújik -, semmihez nem fogható örömöket élhettünk át az úton.
Mi idén a Porsche kínálatának legolcsóbb tagjával vághattunk a versenynek
No de milyen úton? Kis, és nem éppen dúsgazdag ország vagyunk, mégis aktívan pezseg hazánkban a Porsche-élet, amiről ismét kiváló tanúbizonyságot tett a Tíz Torony Túra. Egy megmérettetés, melynek középpontjában a valódi versenyzés helyett sokkal inkább a Porschék iránti lelkesedés, a kellemes társaság és a jókedv áll. Az idei Tíz Torony Túrán nem kevesebb, mint 72 páros mérhette össze ügyességét, a nevezett autók tekintetében a Porsche történelméből közel 60 éves szeletet lefedve.
Az idei jelentkezők száma messze rekordértéknek tekinthető (és különösen örömteli, hogy egyre több gyermek segíti szüleit a navigálásban), így nem meglepő, hogy a tervezetthez képest némileg megcsúsztunk időben az egynapos rendezvényen. A 72 autóból nem kevesebb, mint 65 érkezett a zuffenhauseni gyártótól, a maradék hét négykerekű pedig zömében Mercedes volt, egy újabb BMW-t és egy régebbi Volkswagen Bogár kabriót leszámítva.
A verseny előtt mintegy 150 ember hallgatta az eligazítást a Porsche Centrumban
A legidősebb Porsche képében idén is a jól ismert matt szürke, 1957-es évjáratú 356A-t tisztelhettük 75 lóerős csúcsteljesítménnyel, amelynek abszolút első helyezése hűen tükrözi, hogy ez a rendezvény nem a száguldásról és az erőről, mint inkább a kitűzött feladatok, valamint az 1/100-as és átlagtartó veteránversenyes szakaszok minél pontosabb, ügyesebb teljesítéséről szólt.
A mezőny különösen változatos volt: a korai 356-osok mellett a 911-sorozat összes generációjával találkozhattunk, és természetesen orr- és középmotoros sportautók is szép számban jelen voltak az eseményen.
Régi ismerős az 1957-es, szürke 356A - Gál Istvánék idén is nyertek vele
A különlegességek sorát olyan finomságok tarkították, mint például a 993-as szériájú (vagyis az utolsó léghűtéses) Speedster, amit utólag építtetett büszke tulajdonosa - eredetiben mindössze két darab létezik belőle. Hasonlóan érdekes jószág volt a pályára felkészített, teljes versenyszerelésben pompázó 1985-ös Carrera 3.2, Martini Racing köntösben.
Egy csodaszép, korai targa rajtkészültségben - galéria
A korai, csodaszép 911-esek és 912-esek mellett említést érdemel még a szépséges 993 Turbo, valamint a vadonatúj, tűzpiros 991 GT3, amit egy osztrák Hölgy terelgetett, nem kis meglepetésünkre.
A mezőny nemzetközi mivoltát tökéletesen jellemezte a felségjelzések változatossága: találkoztunk horvát, német, sőt, cseh rendszámú autókkal is, de a magyarok mellett egyértelműen osztrák jelzéssel érkezett a legtöbb Porsche, amelyeknek egy részében németül, míg a többiekben magyarul beszéltek külföldön élő honfitársaink. Vicces volt, amikor német nyelven próbáltunk meg segíteni egy veterán 911-es párosának, erre egy aranyos, fiatal Hölgy magyarul köszönte meg jószándékunkat.
Az osztrák rendszám révén németül szóltunk hozzájuk, de magyarul válaszoltak :)
A hagyományoknak megfelelően a Tíz Torony Túra a kora reggeli eligazítást követően idén is a Porsche Centrum Budapest tágas udvaráról indult, mégpedig nem akárhogyan: a versenyzők Le Mans-i rajttal startolhattak, a legendás 911-es modell iránti tisztelet okán pedig az első autó egészen pontosan 9:11 órakor vágott a futamnak.
A többiek a rajtszámok sorrendjében percenkénti késleltetéssel következtek. Az időjárás tekintetében nem is kívánhattunk volna jobbat; a Porsche-motorok hangzatos dallamaira gyorsan előbújtak az első napsugarak, és szinte végig csodálatos időnek örvendhettek a túrázók. Így mi is – aminek örömére csak a rövid megállók erejéig húztuk fel a vászontetőt, amit a Boxster zseniálisan, alig 9 másodperc alatt és akár 60 km/h-s sebességig képes volt abszolválni. Az autó tesztje rövidesen érkezik.
A név kötelez: a tornyok idén is fontos szerepet játszottak - galéria
De miért pont Tíz Torony Túra? Az ok egyszerű: az interaktivitás és az izgalmak fokozása érdekében a csapatoknak a befutást követően ezúttal is 10 fotót kellett bemutatniuk az értékelő zsűrinek.
Értelemszerűen mindegyiken egy-egy toronynak kellett szerepelnie; azoknak, amelyek körvonalai a részletes itiner kezdőlapján szerepeltek, és abból a szögből lefotózva, ahogyan ott kerültek ábrázolásra.
Igazi veterán versenyautó: méterszámláló, jegyzettömb és sok-sok mechanikus stopper
A versenyzők dolgát megkönnyítendő, a kijelölt tornyokat az adott fotózási ponthoz érkezve jelezte az itiner, de némi cselt is szőttek a rendezők a rendszerbe: az útmutatóban a szükségesnél jó néhány toronnyal több szerepelt, a csőbehúzottakat pedig a nem odaillő fotókért cserébe pontlevonással ’díjazták’ az értékelők. Természetesen a hiányzó képekért is hasonló büntetés járt.
Mindezeken felül, idén először kreatív toronyrajzolással bővült a repertoár; a versenyzők maguk választhatták meg, hogy a Velencei-tavi mért szakaszt követően milyen útvonalon közelítik meg Szekszárdot, azonban a rendezők meghatároztak három tornyot, amelyek közül egyet útba kellett ejteni, majd szabad kézzel le kellett rajzolni - mondanom sem kell, érdekes művek születtek.
A versenyzői tájékoztató, röviden - galéria
De még ez sem volt elég. A toronyfotózások és a jó járműismeretet, összehangolt közös munkát illetve folyamatos számolást igénylő pontossági etapok mellett néhány állomást érintve hat pecsétért is meg kellett küzdeniük a csapatoknak.
A helyszíneket ötletes jelekkel definiálta az itiner, a pecsétek felkutatása pedig nem mindenhol volt egyértelmű, így előfordult például, hogy Pécsett sokadmagunkkal a belvárosban sétálgatva, viszonylag sokáig kutattuk az adott pecsét lelőhelyét.
Nem túl gyakori látvány egymás mellett egy 997 Turbo S és egy 991 GT3... - galéria
Mindezen feladatok mellett Porschés rendezvényről lévén szó számos kanyargós, izgalmas útszakaszt tartalmazó etap is belefért a programtervbe – különösképp a Mecsek rali útvonalán, az Orfűi-tavak környékén. A közel 12 órás vezetés alatt az előzetes tervek szerint körülbelül 320 km-t kellett országúton megtenniük a versenyzőknek, azonban az idei, természetesen továbbra is papír alapú itiner különösképp bonyolultra sikeredett, ami azt eredményezte, hogy a legtöbben (és ezzel mi is így voltunk) inkább 400 kilométernyi versenytávon tehettek tanúbizonyságot tájékozódási illetve itiner-olvasási képességeikről vagy éppen képtelenségükről.
Ha nem lett volna elég az eddigi feladathalmaz, akkor egy kulturális és egy márkaismereti kvíz tetézte az egészet – büszkén jelentjük, utóbbit sikerült megnyernünk, így mi sem tértünk haza üres kézzel, és ha a gyakorlatban nem is, legalább elméleti síkon letettünk valamit az asztalra. A mért, ’veterános’ versenyszámokban különben a 19. helyen sikerült végeznünk a 65 Porsche között.
Porsche, Porsche hátán - nem éppen egy megszokott siklósi körkép
A fentiek értelmében nem csupán szép tornyok, de friss levegőben dús, madárcsicsergéstől visszhangzó erdei szerpentinek, festői szépségű tájak és csendes falvak tarkították a mezőny útját. A túra során Budapestről indulva, a Velencei tó érintésével a Mezőföldön áthaladva a Dél-Dunántúl borvidékeit céloztuk meg, s Szekszárd, Villány és Siklós érintésével, Pécsen áthaladva a Mecsek legszebb látképeinek érintésével futottunk be Bikalra, a Kastélyszállóhoz.
Különösképp köszönjük a siklósi vár ’fogadóbizottságának’ kedvességét, hiszen olyan fotózásra volt lehetőségünk, amire nem igazán van máskor alkalma az embernek: az autókkal egyenként be lehetett hajtani egy gyors fényképezkedésre a vár udvarába, mindaddig, ameddig el nem kezdődött a szombati esküvő. Mindemellett művelődni is volt alkalmunk, például a szekszárdi Babits-házban, vagy Pécs belvárosában.
A siklósi várban még egy kis fotózkodásra is lehetőségünk nyílt - galéria
A dél-magyarországi falvak és városok nyugalma persze csak addig tartott, ameddig megérkezett a porschés kolónia: a települések apraja-nagyja életkortól függetlenül sok-sok mosollyal, örömteli füttyszóval és integetéssel üdvözölte a sportautókat, amelyek cserébe jellegzetes lég- illetve vízhűtéses Box(st)er-szólamokkal töltötték meg a kipufogógázok hőjétől lágyan remegő levegőt.
A Porsche Centrum Budapest Classic Partnerré vált
A remekül sikerült eseményt egy örömteli hír koronázta meg: Magyarország egyetlen hivatalos Porsche márkakereskedése és szervize, a Porsche Centrum Budapest (ahonnan a 72 autó elrajtolt) épp a Tíz Torony Túra reggelén, vagyis szeptember 27-én ünnepelte a klasszikus Porsche modellek felújítását és alkatrész-utánpótlását szolgáló Classic részleg felavatását. Ennek során természetesen a külföldi gyári képviselők is jelen voltak, akik közül néhányan még a Tíz Torony Túrán is részt vettek a hivatalos oklevélátadás után, nagy élményeket gyűjtve.
A Porsche Classic Partner 'kitüntetés' óriási dolog, hiszen világszerte alig találunk néhány hasonló szolgáltatásokkal büszkélkedő hivatalos Porsche központot, a közép-kelet-európai régióban pedig egyáltalán nincs a közelünkben ilyen lehetőség, ahol gyári garanciával és eredeti minőségben tudnánk restauráltatni veterán Porsche álomautókat, vagy ahol biztosítani tudják a régiségek alkatrész-utánpótlását, amivel még hosszú ideig róhatják az oldtimer sportkocsik az utakat.
A rendezők, és a nyertes páros
A Porsche Tíz Torony Túra ötéves múltja és egyre nagyobb népszerűsége immár garancia arra, hogy jövőre ismét nekivág az egyre népesebb mezőny Magyarország legszebb tájainak, kézzel fogható közelségbe hozva mindenkihez az izgalmas Porsche-történelmet,no és persze a márkakedvelő embereket: a résztvevőket, a rendezőket és az alkalmi nézőket egyaránt.
A Bikali Kastélyszálló parkolója a verseny utáni ködös reggelen - szép gyűjtemény
Mi már most várjuk a jövő évi visszatérést, örök emlékként felidézve az agyunkba vésődött, lágy napsugarak által kísért hörgő, üvöltő boxerhangot, a Boxster utánozhatatlanul precíz kormányzását és egyensúlyát, az időmérő szakaszok izgalmait, és a társaságot, amely ezúttal is kitörő lelkesédessel és barátsággal ölel magához minden résztvevőt, függetlenül autója típusától, márkájától vagy korától. Ha Önök úgy érzik, ne legyenek restek felvenni a kapcsolatot a klubbal, megéri.
A Porsche Club Pannonia szervezői pedig ezúttal is kitettek magukért: el sem tudjuk képzelni, hogy a verseny megszervezése mennyi energiát és időt követelt a túra házigazdáitól, akik kizárólag elhivatottságból és klubjuk szeretete által hajtva dolgoztak az esemény megvalósításán.
Csodálatos hazai tájakból idén sem volt hiány a TTT-n - galéria
Különösképp gondolok itt Gábeli Tiborra, Kaszás Istvánra és a klub aktív, segítő tagjaira. Ráadásul István és családja nem elég, hogy szinte megszámlálhatatlan órát ölt a szervezésbe, még az élményből sem vették ki teljesen részüket, hogy legalább kiélvezhessék a nap szépségeit: helyette versenyen kívül igyekeztek megoldani a 72 tagú mezőny kisebb-nagyobb problémáit, végigtelefonálva és végigizgulva az eseményt.
A képen látható Úriemberek rengeteget fáradoztak a TTT szervezése során
Reméljük, hogy jövőre ők is beneveznek, a lebonyolítás oroszlánrészét pedig inkább rábízzák valamilyen külsős csapatra. Nagyon megérdemelnék.
Jövőre vajon még több autó fog rajthoz állni? - galéria
