Napjainkban a szabadidőautók térnyerését és rendkívüli népszerűségét tények igazolják, szinte nincs is olyan autógyártó, melynek kínálatában ne lenne legalább egy, de inkább több ilyen modell. Körülbelül egy évtizede növekszik töretlenül az érdeklődés a magasabb felépítésű autók iránt, amit sokan a kényelmesen magas üléspozícióval, a baleset esetén biztonságosabb magas felépítéssel és az ennek köszönhető minden irányban tágas belső térkínálattal magyaráznak. Az SUV-k számos méretosztályban jelen vannak, sorra jöttek/jönnek ki újabb modellek, nem könnyű jellegzetes, egyedi autót alkotni. A Range Rover sorozat 1970-es megjelenése óta még mindig képviseli az akkor megfogalmazott értékeit, miszerint egy autó lehet egyszerre kényelmes, elegáns, és terepjárásra tökéletesen alkalmas, egyszóval sokoldalúan használható. Mindemellett a kidolgozás minősége sem megkérdőjelezhető. Éppen ezért a Range Rover-t joggal nevezhetjük a luxus szabadidőautó kategória megteremtőjének, mai napig iránymutatást ad a konkurenseknek minőség, kidolgozás, kényelem és használhatóság szempontjából. Tekintsük hát meg a Land Rover-hez tartozó Range Rover sorozat történetét!

Mai napig töretlen sikerük - galéria

Az anyacégnél szerettek volna a meglévő Land Rover sorozatnál nagyobb autót gyártani, amely mellett nem csak a kitűnő terepképesség miatt döntenek az emberek, hanem a luxus és a kényelem okán is. Az első komolyabb próbálkozás egy prototípus volt 1969-ben, a Range Rover Velar. Ezt az autót forradalmian újszerűnek tartották tervezői és titokban tesztelték. Nem szerették volna, ha kitudódik a jármű Land Roverhez való tartozása, ezért a Velar nevet kapta, mely az olasz „velare” vagyis „eltakarni” szóból származik. A konkurencia megtévesztésének érdekében olyannyira biztosra akartak menni, hogy az első 26 prototípusra még hamis Velar emblémát is helyeztek.

Az 1969-es prototípus, elején a hamis Velar emblémával - galéria

A Velar sikeres tesztjeit követően már a következő évben, 1970-ben bemutatták az első háromajtós Range Rover-t, melyet nagy sikerrel fogadtak. Ebben jelentős szerepe volt a kiváló terepjáróképesség és az elegáns formaterv egyesítésének. Az első Range Rover-nek számos újítása volt a konkurensekkel szemben, köztük az állandó összkerékhajtás, a vízszintesen osztott csomagtérajtó és az előre nyíló motorháztető. A háromajtós változat bevezetését követően 1981-ben bemutatkozott a praktikusabb ötajtós változat, kiszélesítve a modell rajongótáborát. Az első generációt egészen 1996-ig gyártották. Ez idő alatt belekerültek olyan extrák is, mint a szervokormány, légkondicionáló, szövetborítású padló, szövet vagy bőr ülések és az utastéri fabetét.

Az első generáció 5 ajtós változata még inkább népszerűvé tette a típust - galéria

A motorkínálatot kezdetben a Buick-tól származó 130 lóerős 3,5 literes V8-as motor alkotta, később a motor teljesítményét 155 lóerőre növelték. Az 1990-es modellévet követően a 3,5 literes V8-ast felváltotta egy 3,9, majd 4,2 literes nyolchengeres egység, melyek 182, illetve 200 lóerős teljesítményüknek köszönhetően dinamikusabbá tették a Range Rover-t. A kínálat egy 2.5 literes 112 lóerős dízel erőforrással egészült ki. A dízelmotoros változattal felállították a leggyorsabb dízel SUV rekordját, az autó végsebessége elérte a 160 km/h-t. A motorokhoz 4 vagy 5 fokozatú kézi és 4 fokozatú automata váltó volt elérhető.

A sikeres első szériát követően 1994-ben piacra lépett a második generáció, mellette két évig gyártásban maradt elődje. A karosszéria 20 centiméterrel lett hosszabb az elődmodellnél és a 4,0, valamint 4,6 literes Rover V8 benzines erőforrásokkal szerelték. Újdonság volt a Bosch befecskendező rendszeres 2,5 literes hathengeres BMW dízel a kínálatban, mely az első elektronikusan vezérelt befecskendező rendszerű dízelmotor a közös nyomócsöves dízelek megjelenését megelőzően. Az erőátvitelről 5 fokozatú kézi és 4 fokozatú automata váltó gondoskodott. A második generáció ikonikus sziluettje és a kerek lámpákat felváltó szögletes világítótestek jellegzetessé és könnyen felismerhetővé tették az autót. Ezek a stílusjegyek a későbbi generációkon is visszaköszönnek.

A második Range Rover jellegzetes vonásai a legújabb generáción is láthatók - galéria

A 2002-ben debütált harmadik generációt még feljebb szerették volna pozícionálni, ezért a BMW égisze alatt fejlesztették, az E38-as 7-es BMW-vel számos erőforráson és elektronikán osztozott. Opcionálisan bi-xenon fényszóró is szerepelt az extralistán. Az előző két generációval ellentétben a harmadik Range Rover már önhordó karosszériával rendelkezett. Érdekesség, hogy a karosszéria kialakítását az olasz Riva sporthajó alakja ihlette, az utastérben a fémhatású díszítőelemeknek a luxusjacht csigái szolgáltak mintául. A kompresszoros 4,2 és 5,0 literes V8-as a Jaguar által fejlesztett, a szívó 4,4 V8 a BMW-től származik. A dízelek 6- és 8-hengeres 2,7, 3,0, 3,6 és 4,4 literes BMW és Ford motorok. A harmadik Range Rover váltókínálatából elhagyták a kézi váltót, kizárólag 5, 6, később 8 fokozatú automata váltó kapcsolódhatott a hajtáslánchoz.

A harmadik generáció érettebb, minőségibb lett - galéria

2005-ben jelent meg az első generációs Range Rover Sport a Range Rover kínálaton belül, mely a meglévő Range Rover-nél kisebb méreteket, ezáltal csekélyebb tömeget és sportosabb menetteljesítményeket tudott felmutatni. Motorkínálata a nagyobb testvérével megegyező volt. Különlegességképpen keresztben összekapcsolt légrugózást kapott, opcionálisan magasságállítással kiegészítve, így terepen és közúton egyaránt optimális és kényelmes futást biztosított.

Az első Range Rover Sport kinézetét előre vetítő Stormer tanulmányautó - galéria

A Sport sorozat csúcsmodelljébe 4,2 literes kompresszoros Jaguar V8-ast szereltek, mely 390 lóerő és 550 Nm leadására volt képes. Ezzel a teljesítménnyel a több, mint 2 és fél tonnás autó 7,6 másodperc alatt gyorsult fel 100 km/h-ra, végsebessége elérte a 225 km/h-át. A 2010-ben elérkezett modellfrissítést követően ezt a motort leváltotta egy nagyobb, 5 literes alumíniumblokkos V8-as. Teljesítménye kompresszor nélkül 375, kompresszorral 510 lóerő. Az kompresszor által nyújtott 510 lóerős teljesítménynek köszönhetően a gyorsulás 6,2 másodpercre javult, a végsebesség változatlan maradt. A korábbi 2,7 literes hathengeres dízelt az újabb 3 literes, 241 lóerővel és 600 Nm maximális nyomatékkal rendelkező egység váltotta le.

2011-ben a negyedik generációs nagy Range Rover debütálását megelőzően bemutatták a szubkompakt szegmensbe érkező, az összes korábbi Range Rover-nél kisebb Evoque-ot. A kis Range Rover 3 és 5 ajtós, később 2017-től kabrió változatban is elérhető volt. 2017-től a 3ajtós coupé változatot az eladási számok miatt nyugdíjazták, a nyitható tetejű és 5 ajtós variáns 2018-ig, a második generáció érkezéséig gyártásban maradt.

Az Evoque alapjait az LRX tanulmány adta - galéria

Az Evoque számos különlegességet felvonultatott, mely eddig nem volt jellemző a márkára. Többek között négyhengeres motorokat kapott, melyekhez a 6, később 9 fokozatú automata váltó mellett alapáron 6 fokozatú kézi váltó és elsőkerékhajtás járt. A dízelmotorok a ráncfelvarrás előtt 2,2 literesek voltak 150 vagy 190 lóerővel, majd a frissítéskor megjelent egy új fejlesztésű 2 literes erőforrás 150 vagy 180 lóerős teljesítményszinttel. Benzinesként egyetlen motor szerepelt a listán, a kétliteres 240 lóerős turbómotor, mely számos Ford-ban is megtalálható. Az autó gyártásánál a márka történelmében először alkalmaztak súlycsökkentő módszereket: a motorháztető és az autó teteje alumíniumból készült. Az első generációs Evoque belül szűkebb helykínálattal rendelkezett, mint nagyobb testvérei és nem mérték kifejezetten olcsón sem, mégis sikeres lett, olyannyira, hogy 2018-ban megérkezett a második generáció. Kis mérete és az egyes vélemények által titulált „nőies” volta ellenére meglepően jó terepjáróképességgel rendelkezett, méltón viselheti a Range Rover nevet.

Az Evoque cabrio a világ első nyitható tetejű SUV-ja - galéria

Egy évvel az első Evoque piacra dobása után megjelent a nagy testvér, a Range Rover negyedik generációja 2012-ben. A negyedik generáció elsőként könnyű, teljesen alumínium karosszériával érkezett, benne mutatkozott be a Land Rover Terrain Response elnevezésű rendszerének új generációja, mely automatikusan az aktuális terepviszonyoknak leginkább megfelelően állítja be a futóművet.

A legújabb Range Rover sportos, hibrid és luxus változatban egyaránt elérhető - galéria

A dízelek közül a háromliteres 258 (később 275) lóerős V6-os és 4,4 literes 340 lóerős V8-as motort, benzinesként a háromliteres 340 lóerős hathengeres és az ötliteres 510 lóerős nyolchengerest lehetett választani. A motorok a 4,4 literes Ford V8 kivételével Jaguar-ral közös fejlesztésűek. Az összes motorhoz kizárólag a ZF-féle 8 fokozatú váltót társították. A márkánál először konnektoros hibrid változatban is elérhető volt a típus. A háromliteres dízelmotoros hibrid összteljesítménye 340, a kétliteres benzines változaté 404 lóerő. A hibridekkel célirányosan felhívták a figyelmet arra, hogy a visszafogott károsanyag kibocsátás és fogyasztás nem jár kompromisszumokkal és a terepjáró képesség csökkenésével. Ennek bizonyítására a hibrid modellek egy Solihull-ból Mumbai-ba, a Himaláján át vezető 16 ezer kilométeres utat tettek meg.

A 2013-ban megjelent konnektoros a márka első hibridje - galéria

A hibrid változatokkal egy évben, 2013-ban lépett piacra a Range Rover Sport második generációja, melyből később két féle csúcsváltozatot is készítettek. Ezek voltak a 2015-ben megjelent Range Rover SVR és Range Rover Autobiography. Az SVR a Land Rover Special Vehicle Operations részlegének alkotása, 5,0 literes Jaguar V8-assal 550, vagy 575 lóerős teljesítménnyel a valaha gyártott leggyorsabb Range Rover. 0-ról 100 km/-ás sebességre való katapultáláshoz csupán 4,5 (a ráncfelvarrás utáni 575 lóerős változatnak 4) szekundumra van szüksége, a végsebesség eléri a 261 km/h-át. Az SVR teljesítményét hangsúlyozza a 4 krómozott kipufogóvég és a nagyméretű hátsó szárny.

Az SVR egy sportautó menetteljesítményét nyújtja terepjáró bőrben - galéria

Az Autobiography egy nyújtott tengelytávú, két különálló hátsó üléssel rendelkező csúcsváltozat, amely egy luxuslimuzin kényelmét kínálja egy igazi terepjáró személyében. Olyan extrákkal adja meg a felsőkategória hangulatát, mint a 24 irányban motorosan állítható fűthető-szellőztethető masszázs ülések, vagy a 19 hangszórós Meridian hangrendszer és a négyzónás automata klímaberendezés. Még a nyújtott tengelytávú, nehezebb csúcsváltozat is képes az ötliteres 525 lóerős teljesítményű V8-as motor segítségével akár 250 km/h-val haladni. Ezenkívül természetesen más Range Rover változatok motorkínálatával osztozik.

Az Autobiography a két különálló hátsó ülésével egyedülálló kényelmet kínál - galéria

2017-ben bemutatták a Range Rover sorozat megújult formanyelvét megtestesítő Velar-t, mely nevét az 1969-es prototípustól örökölte. A külső formatervet immár simább vonalak uralják és maga az autó is alacsonyabb, szélesebb, mint az eddigi Range Rover-ek, ezzel is sportosságot, dinamizmust sugallva. A legújabb Range Rover immár szériában adja a teljes egészében LED-es fényszórót. Az autó oldalán a korábbiaktól eltérően rejtett kilincseket találunk, melyek a kulccsal az Velar mellé érve emelkednek ki az övvonalból. A beltér is gyökeres változáson ment keresztül a korábbi modellekhez képest. Az enteriőrben elsőre szembetűnő változás az elegáns vonalvezetés mellett a 3 érintőképernyő, mellyel a Velar legfontosabb funkciói, köztük a klíma is vezérelhető.

A Velarral mutatkozott be a Range Rover aktuális formanyelve - galéria

A motorkínálatot a dízelek terén az egy és két turbós, 180 és 240 lóerős kétliteres, valamint a 275 és 300 lóerős teljesítményű háromliteres hathengeres dízelmotorok képviselik. Az erősebb háromliteres motor kétturbós, maximális nyomatéka 700 Nm. Benzines fronton a négyhengeres kétliteres turbós egység nyitja a sort 250 vagy két turbós változatban 300 lóerővel. A hárinliteres V6-os turbós benzines 340 vagy 380 lóerős teljesítményszinttel választható. A csúcsmodellbe a márka jól ismert ötliteres V8-as egysége kerül 550 lóerővel. A váltó szériában 8 fokozatú ZF automata.

Az Evoque első sikeres generációját követően 2018-ban bemutatkozott a második generáció kívül-belül a Velar által elkezdett új formanyelvvel. Nagy testvéréhez hasonlóan kívül rejtett kilincseket kapott, az első és hátsó lámpák szériában LED-esek és formájuk hasonlít a Velar lámpáihoz. A beltér az amúgy is elég magas minőséget képviselő elődhöz képest még tovább fejlődött, a funkciók vezérléséért itt is érintőképernyők felelnek, ugyanakkor a térkínálat és a csomagtartó mérete (immáron 610 liter) is sokat javult az előző generációhoz képest.

Az első generáció sikereire hajt a második Evoque - galéria

A benzin és dízelmotorok egyaránt a Jaguar-Land Rover által fejlesztett új Ingenium motorcsaládhoz tartozó kétliteres négy hengeres erőforrások. Benzines fronton 200, 250 és 300 lóerős teljesítménnyel, utóbbi 48 voltos mild hybrid rendszerrel egészül ki. A kétliteres dízelek 150, 180 és 240 lóerős teljesítményszinttel érhetők el. A leggyengébb dízel 6 fokozatú kézi váltós és elsőkerékhajtású, az összes többi változathoz szériában jár a 9 fokozatú automata váltó és az összkerékhajtás.

A márka jövőjét tekintve az egyre szigorodó károsanyag kibocsátási normák miatt a sikeres eladási számok fenntartása, növelése érdekében a meglévő motorok mild hibrid technológiával való ellátása mellett elengedhetetlen új, hibrid hajtásláncok fejlesztése is. Az egyik ilyen új plug-in hibrid hajtáslánc a jelenleg kapható Evoque-ban fog bemutatkozni. Alapját az 1,5 literes háromhengeres turbós benzines adja 197 lóerős teljesítménnyel. Ezt egészíti ki egy 107 lóerős elektromos motor, mely a hátsó kerekeket hajtja. A modell elektromos hatótávja 65 km, összteljesítménye körülbelül 240 lóerő lesz. A 2020-tól érvényes 95 g/km-es CO2 kibocsátási átlagot kizárólag hibrid hajtásláncokkal tudják teljesíteni, melyek kisebb részben már most vannak a kínálatban.