Noha az 1967-es Shelby GT500 Eleanornak csak egyetlen gazdája lesz, most már nyugodtan állíthatjuk, hogy nem csak szerkesztőségünk, de a tulajdonos, az építők, és a hazai, de még a nemzetközi nagyközönség is egy emberként várja, hogy elkészüljön. Az álmatlan éjszakáknak egyetlen oka van, nevezetesen, hogy a leégett Cobra szívével üvöltő ragadozó minden korábban létezett Eleanornál jobb, erősebb, gyorsabb, és szebb lesz.
Tavaly decemberi cikkünkben már beszámoltunk arról, hogy a makrancos hölgy filmbéli felmenője egyszerű bicikli volt ahhoz képest, ami Tatán készül, s erről az áprilisi motorindítás során volt is alkalmunk meggyőződni. A hatalmas, hétliteres monstrum ugyanis kipufogórendszer hiányában olyan hangerővel kért szót magának, amitől még a versenysportban edződött fülek is kegyelemért könyörögtek.
Kiporolja az óvatlanok fenekét - itt éppen a 'játszós' kerekeken
Napjainkra Eleanor már-már teljes fényében pompázik, csakhogy az alkotók olyannyira maximalisták, hogy az avatatlan szemek által fel nem tárható hiányosságokkal nem adják ki kezeik közül. A hátsó lökhárító például egy-két milliméteres pontatlansággal illeszkedik a karosszériához, ami talán megengedhető a Ford gyárában, de nem az észak-magyarországi műhelyben. Az Nyersnek tűnik, de vannak finom vonalai isilyen módon szükségesnek ítélt módosítások persze a fényezés javítását is indokolttá teszik, ami miatt már bizonyára kocsonya módjára reszket a festőműhely munkatársa, akit nem irigylünk, ha az építők szigorú minőségi elvárásainak meg szeretne felelni.
A nemsokára szabadon vágtató paripára persze mindez jó hatással van, hiszen többek között a motorházban olyan rendet vágtak a szerelők, ami egyrészt példátlan a típus történetében, másrészt már-már versenyautókhoz méltó szerelhetőséget, karbantarthatóságot biztosít.
Könnyen sárba tiporja a realításérzetet
Korábban a Mach1-es Mustang teszt kapcsán említettük, hogy a hazai piac korántsem képes egy ilyen szuperautó alkatrészeinek leszállítására, így látogatásunk alkalmával éppen gyújtógyertyákra vártak az építők, melyek darabja alig hat dollárba kerül (a 6 százalékos ÁFA miatt), ám az Egyesült Államokból történő beszállításuk további 90 dolláros költséget emészt fel.
Lassan a káprázattól elhomályosult tekinteteknek ilyenkor illene kitisztulnia, vagy fontolóra venni, hogy befogadjanak-e egy hasonló szörnyeteget, de szerencsére a teljesítménytől megrészegült rajongóknak semmi sem állhat az útjába.
Minden más csak játék - akcióban valóban brutális
A végeredmény pedig minden korábbi elképzelést felülmúl, hiszen az első tesztek alapján Eleanor egy brutális izomkolosszus lett, ami a gázpedál legkisebb pöccintésére is gumikat ríkat, dobhártyákat szaggat, és az egekbe repít. Egyelőre minden fokozatban éppen csak felbőghet a bejáratós motor, aminek képességeihez képest minden más közlekedő egyszerű játékszernek tűnik.
A megengedett sebességhatárok legyőzése persze még vállrándításra sem készteti a Mustangot, ami kívánságra folyamatosan az ülésbe préseli utasait. A végleges teljesítményt illetően még nincsenek mérési eredményeink, de a 600 tagú ménes jelenléte bizony érződik a próbautak során, s az előzetes becslések alapján vizionált 750 Nm körüli nyomaték sem tűnik álomnak.
Gázelvételre még berezonál a feneke - nem is vártunk mást a szeszélyes Eleanortól
A tesztelés korai fázisa során persze kiderült, hogy Eleanor nem veszít a filmben megismert csökönyösségéből, így jelenleg a hátsó futómű felől éreznek rezonanciát az építők, melynek okainak felderítése pillanatnyilag az elsőszámú célkitűzés
Látogatásunk idején még egyszerűen a kerék kiegyensúlyozottlanságára gyanakodtak az alkotók, így fel is szereltek egy már ismert tulajdonságokkal rendelkező szettet, amit pedig tanúbizonyságul a nyers erőre a Mustang még akkor is megríkatott, amikor alig alapjáraton kellett átlendítenie az első kerekeket a kétkarú emelő 4-5 centiméter magas kereszttartóján. Ekkor pedig a „big block” már olyan erősen fújta meg az oldalt kivezetett kipufogókat, hogy az minden nehézség nélkül fújta be az alkatrészek csomagolópapírjait az autótól 15 méterre lévő irodába.
A látszat ellenére minden megvan benne, amit napjainkban a kényelemi kritériumok megkövetelnek
Az igazán bátrak megnyomhatják a piros gombot isKétség sem férhet hozzá, hogy a garázsban várakozó, kéjgázzal erősítő Dodge Viper nem lesz több egyszerű sárga pöttynél a visszapillantó tükörben, de a végső finomhangolásig a volán mögé mégsem merészkedünk. A „Go-Baby-Go” feliratú gomb megnyomására egyébként a Shelby volánja mögött is lesz lehetőség azok számára, akiket elég kemény fából faragtak a sors ilyen módon való kísértésére, - no meg elég vastag pénztárcával rendelkeznek a becslések szerint 100 kilométerenként 40 liter üzemanyaggal ketyegő Mustang felbőszítéséhez.
Szörnyeteg bújkál az ajtó mögött
Vele könnyű motiválni a 'haderőt' - galériaPartnereink garázsában persze más csodák is rejtőznek, így adhatunk egy kis ízelítőt abból, hogy mi is vár ránk a jövőben. A kapu nyílásakor rögtön egy 1967-es kabrióból átépített Drag tárul a szemünk elé, ami a műhely munkatársainak motiválását, és a csapatszellem erősítését tűzte ki céljául, mely feladatát a 650 lóerős teljesítmény tükrében könnyedén képes is betölteni. A távoli sarokban már a vállalkozás eddigi legértékesebb büszkesége pózol, hiszen a Boss 302-es modellből ’69 és ’70 között kizárólag a Trans Am futamokon induló versenyautók kvalifikálásához gyártottak le néhány utcai példányt, amik még a Shelby kiadásoknál is ritkábbak.
A Boss302 a Mustang-éra egyik legritkább darabja, s egyben a gyűjtemény ékköve is
Az előttünk álló autó olyannyira eredeti állapotú, hogy az ajtón még a fényezést ellenőrző gyári munkatárs szignója is olvasható, ráadásul az első adás-vételi szerződés is rendelkezésre áll. A majdani szerencsés tulajdonos persze vélhetően befektetési célból jut majd az autóhoz, de ettől eltekintve akkor sem fog csalódni, ha szabadjára engedi az ötliteres motor papíron 290-, de a valóságban inkább 350 tagú ménesét.
Mustangok sorakozója - galériaAz 1968-as California Special Cabrio is igazi ritkaság, de a veteránautók közé beékelődik egy külföldi ügyfél driftelésre épülő versenyautója is, ami hamarosan egy meglepetésnek ígérkező fekete-piros konvoj elsőszámú felvonuló tagja is lesz. A sarokban álló egyszerű piros Coupé már szinte elbújik a sokaságban, pedig jelenléte ékes bizonyítéka annak, hogy a Mustang-életérzés elérhetőbb közelségben van, mint gondolnánk, hiszen őt nem kínálják nagyobb összegért, mint egy új alsó-középkategóriás autót, melyek viszont százával rajzanak körülöttünk.
Sokáig nem is fog magányosan várakozni a sarokban, hiszen tatai partnereink immáron teljeskörű szolgáltatást nyújtanak a restaurálástól a karbantartáson keresztül az utógondozásig, így pedig sokan könnyű szívvel voksolhatnak a megbízható háttérrel rendelkező, veteránkorú csődörök mellett.
A Coupé meghúzza magát a sarokban - vele elérhető a szabadság-élmény, amihez már a szükséges háttér is rendelkezésre áll
A vállalkozás mindeközben nemzetközi hadszíntérre lép, s ennek jegyében újul meg a hamarosan még színesebb weboldal is, ami több nyelven, s még igényesebb formában várja majd az érdeklődőket. Eleanor pedig hamarosan a várt tökéletes állapotban robban be az egyik hazai tesztpályára, hogy összemérhesse erejét a Viperával. Az eseményről az Autó Pult szerkesztősége sem maradhat távol, így az első mérések után a valós teljesítményadatokra is fény derül.
Kapcsolódó cikkek
Eleanor épülőben - I. rész: a Shelby GT500 ébredése
Eleanor épülőben - II. rész: már félúton jár a 700 lóerős Shelby GT500
