A Peugeot hazai importőre egy igazán érdekes sajtóanyaggal lepett meg minket ma délután, amit élvezettel olvastunk, a képeket nézegetve pedig csak ámultunk és bámultunk; bízunk benne, hogy Olvasóinknak is örömet szerzünk vele. A főszereplő az 1937-es gyártású Peugeot 402 Pourtout Cabriolet, amelyből mindössze egyetlen példány készült, így garantáltan nem fog még egy hasonló oroszlános modellel találkozni az a szerencsés amerikai gyűjtő, aki nemrégiben 390 ezer dollárt, vagyis átszámítva mintegy 113 millió forintot fizetett a francia veterán kabrióért.
A Peugeot 402 (1935-1942) két korszak határán született. Az autógyártó saját formatervezői az akkoriban egyeduralkodóvá váló style paquebot-t, az Art Déco mechanikus ihletésű irányzatát követve különösen áramvonalas, előremutató karosszériát terveztek a három különböző tengelytávval kínált, eleinte 2-, majd 2,2-literes, soros négyhengeres benzinmotorral épített, kifejezetten gazdagon felszerelt modellhez. Ugyanakkor a független karosszériaépítő műhelyek csillaga sem áldozott még le és számos ünnepelt mester álmodott látványos idomokat a modern technika köré.
Manapság már sajnos elképzelhetetlenek az ilyen elegáns és kortalan formatervek... – galéria
A kor két legnevesebb karosszériaépítő művésze, a Peugeot hivatalos megbízottjaként tevékenykedő Émile Darl'mat és a kor legfényűzőbb luxusautóit presztízsükhöz méltó karosszériába öltöztető Marcel Pourtout közös munkáikkal érték el pályájuk csúcsát. Örökké emlékezetes marad például az Eclipse lenyitható keménytető, amelyet a Peugeot számos típusához elkészítettek, de sikeres Le Mans-i versenyautókat is terveztek együtt, alapvetően mégis külön utakon jártak.
Míg a ma is népszerű 402 Darl’mat roadsterek kompakt, sportos hangvétele a típus dinamizmusára helyezte a hangsúlyt, Marcel Pourtout légies eleganciájú kabrióként értelmezte újra a harmincas évek megkerülhetetlen doktrináját, az aerodinamikát.
Nincs párja: egyetlen példányban készült csak ez a szépséges nyitott Peugeot 402
A Carrosserie Pourtout alkotása a 402-es leghosszabb alvázát vette alapul. A fényszórókat kiemelte a hűtőmaszk fogságából, és torpedó alakú foglalatban helyezte el azokat. Az autó lekerekített orrát büszke, meredek rácsra cserélte, a sárvédőknek pedig nagyobb hangsúlyt adott, így azok szinte kiáltványként hirdetik az Art Déco elveit. A hátsó kerekek hosszan elnyúló burkolata főúri arányokkal ruházta fel az autót, amelynél Marcel Pourtout jó érzékkel lemondott az Eclipse tetőről és feszes szabású vásznat borított a rövid utastér és a kifejezetten alacsony szélvédő fölé.
A Peugeot 402 Pourtout Cabriolet túlzás nélkül a kor egyik legharmonikusabb autódizájnja volt, amely ma a gyűjtők féltett kincse lehetne, ha sorozatgyártásba került volna. De nem került, így csupán egyetlen példány készült ebből a mestermunkából. Nem kevésbé rejtélyes, hogy vajon miért a széria kisebbik, 55 lóerős motorját építették be a 333 centiméteres tengelytávon nyugvó csodába, ám a fekete-szürke fényezésű, krómmal gazdagon díszített autó ezzel is 110 km/h-t meghaladó végsebességre volt képes.
A beltérben is az elegancia és a luxus dominál – galéria
A sebességváltó egy négyfokozatú Cotal egység, amit nem csupán automata kuplungja tett különlegessé, hanem az is, hogy külön irányváltó tartozott hozzá, így hátramenetben is négy áttétel között választhatott a vezető.
Már az is kisebbfajta csoda, hogy a világháború nem sodorta el a Peugeot 402 Pourtout Cabriolet egyetlen példányát, az pedig egyenesen hihetetlen, hogy az utána következő évtizedeket is viszonylagos épségben átvészelte a típus. A nyolcvanas években egy tehetős észak-amerikai gyűjtő kollekciójába került, majd következő tulajdonosa 2007-ben teljes körű helyreállításba fogott.
Több, mint 110 millió forintnak megfelelő dollárért cserélt gazdát a francia csoda – galéria
A képeken látható állapotát három év megfeszített munka után nyerte el az ismeretlen legenda. Azóta számos veteránautós szépségversenyen aratott diadalt a 797280 alvázszámú, kétszemélyes cabriolet, amely utoljára tavaly tűnt fel: ekkor 389 ezer dollárért, azaz átszámítva bő 110 millió forintért cserélt gazdát az autó.
Egy ilyen ritka automobil története elképzelhetetlen kételyek és ellentmondások nélkül. Vannak, akik szerint nem a Carrosserie Pourtout, hanem a szintén Párizsban tevékenykedő Ateliers de Carrosserie de Becon (A.C.B.) alkotása a remekbe szabott karosszéria. Az autó élettörténetében számos gyűjtő neve felbukkant és egyes források szerint nem a nyolcvanas években, hanem korábban utazott át a tengerentúlra az autó. De a lényeg, hogy bár restaurálása óta alig futott a kabrió, a legutóbbi, 2016-os beszámolók szerint nem csak esztétikailag, hanem műszakilag is kiváló állapotban volt. Sajnálhatjuk, hogy csak egyetlen példányban látott napvilágot...
Íme, az 1937-es Peugeot 402 Pourtout Cabriolet – galéria