Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Több mint három éve már annak, hogy az általunk is sokszor emlegetett Concours d’Elegance rendezvényen Ralph Lauren rendkívül különleges Bugattija hódította el a legjobbnak járó díjat – és ezzel együtt a közönségdíjat is. Az 1938-as csoda azóta sem hagy nyugodni, és bár szívem mindig is inkább a modern négykerekűekért dobogott igazán, a Type 57SC Atlantic vonalai olyan mély benyomást tettek rám, hogy azóta is példaként él a fejemben – ha közel 80 évvel ezelőtt tudtak ilyet alkotni, akkor nincs mentség a mai formatervezők számára. Éppen ezért szeretném, ha kedves Olvasóink is kicsit közelebbről megismerkednének vele.

Lenyűgöző részletek - galériaMielőtt rátérnénk a Type 57-es modellek izgalmas történetére, maga a márka sztorija is megér pár mondatot. Már az is kifejezetten érdekes, hogy pontosan milyen nemzetiségű a gyártó, hiszen bár az alapító, Ettore Bugatti olasz volt, a cégét 1909-ben az akkor Németországhoz tartozó Molsheimben alapította, és bár az I. világháború alatt fel kellett hagynia az autógyártással – akkoriban repülőgépmotorokat tervezett, és ezzel a későbbiekben sem hagyott fel –, 1920-ban visszatért Molsheimbe, ám akkor az már francia fennhatóság alatt volt. Így tulajdonképpen a Bugatti egy igazi nemzetközi márka, melynek olasz, német és francia gyökerei egyaránt vannak.

Bár a céget 1909-ben alapította Bugatti, a felívelés csak 1920 után indult, és sajnos az sem tartott túl sokáig: a fordulópontot Ettore fiának halála okozta – érdekesség, hogy Jean Bugatti éppen egy Type 57-es versenyautó tesztelése közben veszítette életét 1939 nyarán. Ezután nem ment jól a márka sora, amin a II. világháború sem segített, és bár egy ideig még próbálkoztak, az alapító 1947-es halála után kisebbik fia, Roland már nem tudta ismét felfuttatni az üzletet, így 1952-ben végleg felhagytak az autógyártással – de a repülőgép-alkatrészek előállítását folytatták.

Már látni is kiváltság - galériaSzerencsére azonban nem merült végleg feledésbe a mára legendás márkanév, ugyanis egy olasz üzletember 1987-ben megvásárolta a Bugatti védjegyét – a repülőgépgyártás folytatódott, de addigra már teljesen más tulajdonosok kezében volt, és teljesen elvált az autózás világától –, és gyárat alapított Olaszországban. Híres formatervezők és mérnökök segítségével megalkották az EB110 GT-t, mely az egyik legmodernebb autó volt akkoriban, és néhány gazdag befektetőnek hála 1990-es években eladásra is kínálták az EB110-et és az EB112-őt. Később, 1998-ban vásárolta meg a gyártót a Volkswagen konszern, azóta pedig mindenki számára ismert a történet – jött a Veyron, majd idén a Chiron.

Ugorjunk azonban vissza az 1930-as évekbe, hiszen a cikkünk főszereplőjének alapjaként szolgáló első Type 57 ekkor került gyártásba – pontosabban 1934-ben. Ez a modellcsalád egyébként rendkívül fontos szerepet tölt be a márka életében, hiszen amellett, hogy ez volt a legsikeresebb szériája a Bugattinak, kis túlzással ez is okozta a vesztét. Jean Bugatti egyébként nem csak tesztelőként, hanem alkotóként is részt vett a Type 57 életre hívásában, és mint nélkülözhetetlen alakja a márkának, sajnos nem tudta kiheverni a cég a halálát, amit éppen az egyik prototípus okozott.

A Type 57-es széria egyébként 1940-ig volt gyártásban, ami éppen egy mai modell életciklusának felel meg – persze akkoriban jóval hosszabb ideig készült egy-egy típus. A Bugatti gyönyörű kupéja rengeteg változatban látta meg a napvilágot, de mindet összeszámolva is mindössze 710 darabot gyártottak le belőle. Az azonban kétségtelen, hogy a legritkább és egyben talán legszebb az a Type 57SC Atlantic volt. Ebben a típusnévben pedig minden betűnek van jelentősége: maga a Type 57 jelezte a szériát, az S betű jelentése „Surbaissé”, azaz alacsony, míg a C a kompresszor jelenlétét takarja. Erre jön még az Atlantic, mely egy olyan különleges kiadás sajátja, melyből mindösszesen négy darab készült.

Magából a Type 57S-ből is csupán 43 darab látott napvilágot, míg az SC-ből csupán két példány gurult ki eredetileg a gyárból. Az persze más kérdés, hogy a legtöbb tulajdonos azzal a kéréssel fordult a Bugattihoz, hogy a kompresszort utólagosan szereljék be a normál S verziókba, és a gyáriak ezt természetesen nem tagadták meg. Ezeknek a modelleknek kevesebb, mint 3 méter a tengelytávjuk (ezzel több mint 30 centivel rövidebbek az átlagos Type 57-eseknél), míg súlyuk jóval 1 tonna alatt van, így már a kompresszor nélküli, körülbelül 175 lóerőt teljesítő 3,3 literes soros nyolchengeres erőforrással is korukhoz képest kiváló menettulajdonságokkal rendelkeztek.

Az Aérolithe koncepció volt az alap - galéria

Hátulról hasonlít igazán az Atlanticra - galéria

Mindez persze hatványozottan igaz a „felturbózott” verzióra, ami már nagyjából 200 tagú ménest tudhat magáénak, és végsebessége 200 km/h körül alakult – pontos adatok akkoriban még nem igazán álltak rendelkezésre. Így a 0-100-as gyorsulási adatot is csak tippelni lehet, ami a jelentős (akkoriban megszokott) hajtáslánci veszteségek miatt 10 másodperc körül alakul.

Az igazi csoda azonban az Atlantic változat, mely motorikusan ugyan nem változott – a kompresszoros erőforrást kapta meg –, de formáit tekintve még az alapból is lenyűgöző Type 57-nél is jóval látványosabbra sikerült. A hosszú motorháztető, a hátratolt kabin és az elegánsan lefelé ívelő hátsó ellenállhatatlanná varázsolja a közel 80 éves autót.

Az Atlanticot egyébként az Aérolithe koncepció ihlette, melyet 1935-ben mutatott be a Bugatti. A Type 57 SC alapjaira épülő, ám új formai megoldásokkal dolgozó tanulmány különleges anyagokból készült: elektronfémet és dúralumíniumot használt – mindkét anyag a repülőgépgyártásban használatos leginkább. Az Atlantic esetében végül sima alumíniumot használtak a mérnökök, de megtartották az autó tetejének és hátának közepén végigfutó látványos élt, melyet egyébként a vadonatúj Chiron esetében is felfedezhetünk, kívül és belül egyaránt.

Az Atlanticnak minden porcikájából sugárzik az elegancia és a sportosság, így nem csoda, hogy mind a mai napig lenyűgöző képet fest – az értékéről nem is beszélve. Ahogyan már említettem, mindössze négy példány készült belőle összesen, és abból három maradt fent mind a mai napig, noha némelyiküknek igencsak hányatott sorsa volt.

Az 57374-es alvázszámú volt az első, mely 1936 szeptemberében készült el, és a világhíres Rothschild család tulajdonába került, majd később Dr. Peter Williamson garázsában pihent sokáig, hogy aztán teljesen felújítsák. Ennek meg is lett az eredménye, ugyanis 2003-ban a Pebble Beach-i Concours d’Elegance rendezvényen elnyerte a legszebb autó díját – nem Ralph Lauren Atlantic-ja volt tehát az egyetlen. Ugyanez a példány később a híres autógyűjtő, Peter Mullin kollekciójába került Los Angeles közelébe, egyes hírek szerint több mint 8,3 milliárd forintért, ami akkoriban rekordnak számított – erről azonban nincsen pontos információ.

Nem véletlenül büszke Ralph Lauren - galériaA másodikként elkészült, 57453-as alvázszámú példány története szépen indult, de sajnos igen korán véget ért. Az 1936 októberében elkészült négykerekűt egy ideig marketing célokra használta a Bugatti, majd később maga Jean Bugatti járt vele. Csak ezek után került eladósorba a második Atlantic, amit William Grover-Williams vett meg Franciaországban, ám a II. Vlágháború kitörésekor visszamentek Angliába, és az autó a feledésbe merült. Az utolsó feljegyzés róla, hogy 1941-ben Bordeux-ba küldték – ez az egyetlen példány, amelynek máig semmi nyoma.

Habár a második Atlantic sosem lett meg, mégis talán a harmadiknak van a legszomorúbb története – igaz, boldog befejezéssel. Az 57473-as alvázszámú példányt már újkorában többször átalakította első tulajdonosa, Joseph Figoni, de később rosszra fordult a sorsa: a II. Világháború után versenyautóként szolgált, majd René Chatard kezébe került. Az úriember azonban nem vigyázott eléggé, és autóstul elütötte őt egy vonat. A férfi és hölgy utasa sajnos életét vesztette, de az Atlantic legtöbb alkatrésze – ha darabokban is – megmaradt. 1965-ben egy gyűjtő megvette, és elkezdte helyreállítatni az autót, mi végül 1977-ben lett kész. Ezek után rengeteg tulajdonosa volt, de végül 2006-ban átesett egy teljes restauráláson, köszönhetően a Paul Russell and Co. vállaltnak, ami a Figoni által elvégzett átalakításokat megőrizte. Így lett 2010-ben is a Pebble Beach Concours d’Elegance legszebb modellje egy Atlantic.

Nyilván már kitalálták, hogy Ralph Lauren gyűjteményében az utolsó, 57591-es alvázszámú példány található meg, mely eredetileg egy brit autórajongó tulajdonában volt. Érdekesség, hogy a divatguru is a fent említett, Paul Russell and Co. nevű céggel restauráltatta az Atlanticot, amit folyamatosan javítgattak és csiszoltak az évek során. Valóban nem az egyetlen darab, ami a Concours d’Elegance történetében egyedül nyerte el a legszebb autónak járó díjat, de mégis ez az első, ugyanis a Pebble Beach-i rendezvényen már 1990-ben diadalmaskodni tudott – majd később, 2013-ban a Villa d'Este bajnoka lett, amely ugyanannak a rendezvénysorozatnak a tagja.

Azt hiszem tehát, hogy kétségtelenül a valaha gyártott egyik legérdekesebb és egyben legszebb autó a Bugatti Type 57SC Atlantic, mely jó eséllyel pályázhatna a világ legdrágább autója címre, ezzel megszakítva a Ferrarik régóta tartó uralmát – persze, ha lenne egy olyan tulajdonos, aki hajlandó megválni tőle. Ezt azonban mi sem lépnénk meg, noha nem tudhatjuk, hogy milyen összegek mozognak a nyilvánosság mögött, így könnyen lehet, hogy amit mi rekordnak hiszünk, azt már rég túlszárnyalták egy-egy titkos megállapodással. Annyi azonban bizonyos, hogy miden autórajongó számára egy álom lehet az, hogy egyáltalán élőben lássa az egyiket a három létező példány közül.