50 év bizony hosszú idő, a mára igazi ikonná érett Ford Mustang debütálásának szép kerek jubileumát így szerte a világban rajongók milliói ünneplik ezen a napon. Hazánkban is méltóképp emlékeztek meg a jeles eseményről az amerikai vasakat terelgető fanatikusok. A főként Mustang, illetve amerikai Ford, Mercury, Lincoln valamint Shelby tulajokat csapattá kovácsoló, közel félezer taggal büszkélkedő magyar Ford Cruising közösség szervezésében idén nyolcadik alkalommal került megrendezésre a szép hagyományokkal bíró Mustang Születésnapi Találkozó és Túra.
Vasárnap délelőtt az Ötvenhatosok terén gyülekeztek az autók, onnan pedig a Kakucs Ring felé vették az irányt, ahol a tiszteletkör után a pilóták összemérték gépeik erejét a versenypálya aszfaltján is.
A jó hangulatot garantálták a tekintélyes hangorkánt varázsoló V8-asok, és az amerikai autókra jellemző lenyűgöző formák, a jó sztorik, beszélgetések, no meg egymás járgányainak mustrája. A felhozatal igen színesre sikerült, közel hatvan autó látogatott ki a két helyszínre – volt közöttük egész fiatal 420 lóerős GT kivitel, és a sokak által legszebb évjáratnak tartott 67-es Fastback is.
Sok-sok Mustang a galériában - kattintson a képre a megnyitáshoz
A fotózáshoz évjárat szerint szépen sorban egymás mellé állt mind az öt jelenleg elérhető generáció, a 24 Mustangból a legidősebb születésnapos a modell debütálásának kezdetén, 1965-ben látta meg a napvilágot, míg a legfiatalabb 2012-ben gördült le a gyártósorról, közöttük pedig a sok első generációs járgány mellett szépen megfértek a 73-as olajválság idején piacra dobott második széria képviselői, mondjuk a Mach 1-es, vagy például a Fox platform modelljei.
Ennek a modellvariánsnak külön érdekessége volt, hogy a csúcsot jelentő ötliteres V8-as, elektronikus benzinbefecskendezéssel spékelt szívómotor mellett elérhető volt hozzá 2,3 literes, négyhengeres, turbós, töltőlevegő visszahűtővel és szintén befecskendezővel cizellált erőforrás is, mely közel olyan menetteljesítményekkel bírt, mint az ötliteres szívó erőmű.
A sort végignézve igen látványos időutazáson vehetett részt az ember, ahogy olykor finoman, olykor határozottabb léptekkel fejlődött, formálódott a kor technikai színvonalának megfelelően minden pony car atyja, a Mustang. Természetesen nincs ünnepség vendégsereg nélkül. Idén az ünnepeltek köszöntését jó pár Thunderbird és régi Ford mellett mára inkább baráttá, mint konkurenssé szelídült amerikai autók népes tábora szolgáltatta.
A Lincolnok, Mercury-k, Buickok mellett például a legnagyobb vetélytárs, a GM 1966-ban debütált Camaro típusából is érkeztek fiatalabbak és öregebbek, így lehetőség nyílt élőben látni, vajon melyik évjárat hogy mozog a pályán a kék oválosok gyűrűjében.
Egy legenda élete - a Mustang történetének mérföldkövei
Idén ünnepli 50. születésnapját a Ford legendás modellje, a Mustang, mely megjelenésével legalább akkorát robbantott az autórajongók világában, mint anno az utakon a híres T-modell. Debütálásakor a ’kék oválosok’ olyan autót mutattak a világnak, mely stílusával, formavilágával, vezethetőségével és árpolitikájával pillanatok alatt meghódította Amerikát, mára pedig igazi ikonná érett szerte a világban, hisz a típust tartják a klasszikus értelembe vett pony car-ok első úttörőjének. Sikerét jól jellemzi, hogy az elmúlt fél évszázadban több mint 9,2 millió példány talált gazdára a számtalan változatban, felszereltséggel, és motorral gyártott, gazdasági- és olajválságot, egyre szigorúbb környezetvédelmi, no meg biztonsági regulákat túlélő Mustang szériákból, melyekben a közös pont, a minél szélesebb rétegek megszólítása sosem kopott az idők során.
Ugye, hogy mennyire más volt az 1962-es koncepció formája?
Az sikersztori a kétüléses Mustang 1 koncepció 1962-es bemutatásával kezdődött, melynek még középmotorja volt, de már sok, azóta kötelezővé vált stíluselemet magán viselt, majd két évvel később, 1964. április 17-én New Yorkban lehullt a lepel a nagyközönség előtt Lido Anthony „Lee” Iacocca, valamint Donald N. Frey főmérnök és a tervekért felelős Joe Oros üdvöskéjéről, az első generációs modellről, melynek nevét a második világháborúban legendává vált P51-es Mustang nagy hatótávolságú kísérő vadászgép ihlette.
Első generáció - 1964
A gyártás első évében soros hathengeres 120 lóerős, illetve különböző teljesítményű V8-as motorokat választhattak a négysebesség manuális, no meg a háromgangos automatikus váltóhoz a tulajdonosok, és három karosszériaváltozat volt elérhető – a kupé, a csapott hátú fastback, valamint a kabrió. A négytorkú karburátorral vértezett legerősebb motor 271 lóerőt tudott előcsalogatni magából, a kényelmi berendezések listája pedig olyan csemegéket kínált, mint a légkondicionáló, az elektromos tető-ablak-tükör hármasa, négy hangszórós rádió, vagy a szervóval illetve elöl tárcsákkal spékelt fék és a szintén rásegítéssel működő kormánymű.
Az eladások száma dinamikus ütemben nőtt, 1966-ban már több mint 1 millió Mustang tulajdonos rótta az utakat, míg egy évvel később debütált a GT500-as verzió, melynek V8-as motorja nem kevesebb, mint 355 lóerőt teljesített. Az évek alatt rengeteg kisebb-nagyobb változtatást hajtottak végre az első generáció, 1968-ban a biztonság növelése végett bekerült a kocsiba a biztonsági öv is.
Ford Mustang Mach1 (1970) - katt a tesztre!
1969-ben az eltérő vásárlói igények maradéktalan kielégítése végett 11 különböző hajtásláncból, számtalan színből és extra felszerelésből válogathattak a leendő tulajdonosok, a teljesítményfüggők a Boss és Mach feliratot keresték, míg a luxusra vágyóknak ott volt a Grade változat.
Mustang Hardtop - 1971
Az 1971-es modellen - a Falcon-platform és a kabrió kivitel búcsúját megelőző évben - jelentős módosítást hajtottak végre a külsőn, hogy az autó lendületesebb külsővel ejtse rabul a vásárlókat – ezek a módosítások azóta is megosztják a fanatikusok véleményét.
1974-ben érkezett a teljesen áttervezett új, második generációs modell, a Mustang II, mely majd fél méterrel rövidebb, és negyed tonnával könnyebb lett elődjéhez képest. A motorpalettáról a 73-as olajválság hatására eltűntek a V8-as motorok.
Az 1975-ös év a bizakodás jegyében telt el, melynek ékes bizonyítéka, hogy a kis ötliteres ’small-block’-kal újra elérhetővé vált a V8-as ménes, míg két évvel később a fastback tető leszedhető üvegtetőt kapott, de a kabrió még jó pár évet váratott magára.
Mustang II Cobra - 1977
1979-ben a második szériát nyugdíjazta a sokkal arányosabb, az akkori szögletesebb dizájnt követő új „Fox” platform, mely nem csak hosszabb és magasabb, de jóval könnyebb lett elődjénél, a Mustag II-nél. A harmadik generációnál a legkisebb a motort a 2,3 literes négyhengeres jelentette, míg a V8-as életérzést a 4,9 literes „Windsor” small-block biztosította.
Teljesen átalakult a 3. generáció formavilága - itt a 4 lámpás GT
1983-ban - egy évvel azután hogy ismét elérhetővé vált a Mustang GT – újra gyártásba került a kabrió kivitel, melynek üvegablakos tetejét villanymotorok mozgatták.
Íme, egy 3. generációs kabrió, a ráncfelvarrás után
Jelentős műszaki újításként 1986-ban a V8-as motorok megszabadultak karburátoraiktól és immáron hengerenkénti üzemanyagbefecskendező-rendszer táplálta az erőforrásokat, míg egy évvel később a külső is jócskán felfrissült, hiszen az addigi „négylámpásnak” becézett külsőt az „aero” dizájn váltotta. 1990-ben debütált alapfelszereléként a fontos biztonsági segéd, a légzsák, míg 1993-ban, a Fox Body utolsó évében a Special Vehicle Team (SVT) bemutatta a kisszériás Mustang Cobrát és a mindössze 107 darabos Cobra R-t.
Ismét sokat fejlődött (kerekedett) a forma - így nézett ki a 4. generáció
A harmincadik évfordulót már a negyedik generáció megjelenésével ünnepelte a Ford, a Mustang 1850 darabjából 1330 átdolgozásra került. Az alapváltozat 3,8 literes V6-os erőforrással várta a vásárlókat, míg az ötliteres V8-as motort 1996-ban váltotta az új 4,6 literes V8-as erőforrás, majd 1999-ben a ’New Edge’ jegyében újra felfrissült a modell kinézete.
Agresszív formákkal kecsegtet az SVT Cobra R
2000-ben a rajongók nagy örömére újra elérhetővé vált az SVT Mustang Cobra R, melynek 5,4 literes dupla vezérműtengelyes V8-as motorja 385 lóerejét továbbított a 6 sebességes manuális váltó felé, ezzel pedig igazi fenevaddá varázsolt a pónit. Három évvel később egy újabb legendás változat, a Mustang March 1 is újra feltűnt a piacon egy 305 lóerős V8-as motorral.
A formák 10 éve visszatértek a gyökerekhez
A 2004-es év az ötödik generáció bemutatása mellett a költözés jegyében telt a legendás típus háza táján, ugyanis a dearborni összeszerelő üzemből a gyártás átkerült Flat Rockba, majd négy évvel később, 2008-ban gazdára talált a 9 milliomodik Mustang, melynek boldog tulajdonosa egy iowai farmer lett.
A Boss 302 kivitel rendkívül kívánatos darab
A dögös külsőt, amivel négy százalékkal csökkent a kocsi légellenállása 2010-ben újította be a Ford, míg két évvel később színre lépett az akkoriban minden idők legjobban kezelhető verziójának tartott 450 lóerős Boss 302, majd 2013-ban debütált a világ legerősebb V8-asa, a Shelby GT500 662 lóerőre izmosított feltöltött 5,8 literes motorjával.
Így néz ki a legfrissebb generáció - visszatért a gyökerekhez
És hogy mi jött ezután? A Ford természetesen nem tehette meg, hogy a legenda születésnapját ne ünnepelje meg méltó módon, így a márka idén lábra állította a teljesen új, hatodik generációt. Az autó formája még dögösebb és még inkább múltidéző lett, gyakorlatilag minden irányból a csodaszép ősmodell formái köszönnek vissza. A nagy bejelentés keretében végre megértük azt, amire már hosszú évtizedek óta olyannyira vártunk: az új Mustang végre globális modell, s rövidesen hazánkban is megvásárolható lesz. A kínálatban szerencsére megmaradt a V8-as szívómotor (GT változat), ám a károsanyag-kibocsátási normák a Ford sportautóját is elérték, így mostantól rendelhető egy 2,3 literes, négyhengeres turbómotor is, 309 lóerős csúcsteljesítménnyel. Szó mi szó, ezúttal is rendkívül kívánatos lett a Mustang, amiről részletesebben ide kattintva, korábbi cikkünkből olvashatnak.
Kívül-belül rengeteget fejlődött az új Mustang
Apropó, új Mustang: a Ford nem mellesleg a napokban jelentett be egy rendkívül kívánatos jubileumi szériát, ami természetesen a legfrissebb modellen alapul, de formajegyei fokozottan idézik az első, 1964-es modellt. A „Mustang 50 Year Limited Edition” sorozat nem meglepő, és egyben örvendetes módon kizárólag V8-as motorral rendelhető, Kona kék és Wimbledon fehér színben (utóbbi színben pompázott különben az első, 0001-es sorozatszámú Mustang), és minden jóval fel van szerelve, ami csak elérhető a Mustang kínálatában. Az ötliteres V8-as 426 lóereje és 527 Nm nyomatéka persze mindig gondoskodik a tökéletes hangulatról, akár kézi váltón, akár automatán keresztül jusson el az erő a hátsó kerekekhez. Slusszpoénként pedig a különleges, limitált széria természetesen mondanunk sem kell, pontosan 1964 tagot számlál...
1964 darab készül az új jubileumi szériából - szép megemlékezés
A meghívást köszönjük a Ford Cruising csapatának, a képekért és videóért külön köszönet jár a készítőknek, Robnak és Studio Rednek. Érdemes megnézni a galériát is!




