Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Egészen pontosan két hete jelent meg az Autó Pulton a vadonatúj Volkswagen Passat tesztje, melyben részletesen beszámoltunk a wolfsburgiak büszkeségéről. Nem győztük dicsérni az autót, objektíven nézve annyira beleköthetetlenre sikeredett, pedig akkor még azt sem tudtuk, hogy rá egy hétre a COTY megválasztja a 2015-ös Év Autójának - hozzátesszük, ezúttal tényleg joggal.

A prémiumok és a nem-prémiumok legjobbjaiTalán még emlékeznek rá, hogy a Passat tesztben mit ígértünk Önöknek: említettük, hogy rövidesen egy érdekes meccs érkezik az Autó Pulton, az óriási puttonyosnak ugyanis a prémium középkategória koronázatlan királya, vagyis a 3-as BMW ellen kell bebizonyítania, hogy nem csak ára, de kvalitásai is prémiumszintűek. Mivel a Passat 2-literes 150 lóerős dízelmotorja, kombi felépítése és DSG váltója adott volt, ezért igyekeztünk hozzá passzoló ellenlábast találni, amit sikerült is beszereznünk egy elegáns konfigurációjú, Luxury Line felszereltségű BMW 318d Touring személyében, ami ugyanúgy automataváltóval érkezett hozzánk.

Karosszéria; utas- és csomagtér

Kiváló minőségű, átgondolt belső a PassatbanHiába a sok hasonlóság, a két autó filozófiája eltér egymástól, s ennek megfelelően a megcélzott vásárlóközönség is más. Bár például mindkettő középkategóriás, méretben szinte egy teljes szegmens választja el őket. Megszokhattuk, hogy a D-szegmensben versenyző prémium kombik inkább a kompakt, nem pedig a középkategóriás nem-prémium puttonyosokkal egyeznek meg méretben, s ez ezúttal is így van: az alig 4,6 méter hosszú 3-as BMW inkább egy Golf kombi dimenzióinak felel meg. Azonban nem a prémiumok mentek össze az idők folyamán: a legtöbb gyártónak a középkategóriás modellek a zászlóshajói, ezért ők egyben pótlékszerepet is betölteni hivatottak a korábbi csúcsmodellek helyére, míg a prémiummárkáknak több nagyobb sorozatuk is akad, így érthető mindkét oldalról a helyzet. Apropó még egy fontos különbség: a VW első-, míg a 3-as hátsókerekes.

A BMW csak jól extrázva lesz igazán prémiumUtóbbi felépítésbeli különbség nem csupán a menettulajdonságokat, de a helykihasználást is befolyásolja, a hátsókerékhajtás ugyanis meglehetősen helyrabló. Gondoljanak csak bele, a helytakarékos, keresztben beépített erőforrások helyett eleve hosszirányban kell beépíteni a motorokat, ráadásul a BMW-nél tovább nehezíti a dolgot, hogy el kell férniük a sorhatosoknak – és akkor nem beszéltünk a szintén hosszirányban beépített váltókról, például a nyolcfokozatú automata rendkívül hosszú jószág. Mindezeken felül a kardánalagút szintén nem kívánatos elem az utastérben, jelentősen leszűkíti a hátsó-középső utas mozgásterét, s a kihajtás illetve a differenciálmű szintén értékes köbcentiket vesz el a padlólemez alatt. Így történhet hát meg az, hogy bár a Passat csak 15 cm-rel hosszabb, utas- és csomagtere ennél sokkal többel méretesebb. Érdekes egyébként, hogy tengelytávban épp fordított a helyzet: a BMW tengelytávolsága 2 centiméterrel nagyobb.

A BMW 495 litere sem kevés, de a Passat puttonya óriási - költözésre is jó...

A BMW külön nyitható szélvédője szuper dologA különbséget a cikk galériájában fellelhető, hátsó térkínálatot demonstráló képek mellett a csomagtér térfogata jelzi legjobban: a BMW alapesetben 495 litert kínál, a Passat 650 literével szemben – sebaj, a BMW a csomagtérnél elszenvedett hátrányát igényesebb kárpitozással, okosabb rolóval, szűkre sikeredett parkolások során (is) aranyat érő külön nyitható hátsó szélvédővel és szériában elektromos csomagtérajtóval ellenpontozza, jelezvén, nem feltétlenül a méret a lényeg. A 40:20:40 arányban dönthető hátsó háttámla mindkét modellnél jó szolgálatot tesz. Összességében tény, hogy költöztető autónak a VW jobban helytáll, de egyébként a mindennapok során nagyobb öröm a BMW minden szempontból átgondolt csomagterét használni. Különben szintén hihetetlen, hogy a 650 liternyi űr alatt egy pótkerék is elfért a Passatban, míg a BMW szokás szerint drága, de biztonságos defektmentes papucsokra esküszik.

A Passat sajnos nem tud magyarul - ez baj!Visszatérve, a Passat belül szélességben is tágasabb, s a legnagyobb különbség az, hogy míg a bajor kombiban öt személy kimondottan kényelmetlenül tud csak utazni, a Passat így is komfortos. A fejtér itt is, ott is rendben van, s mindkét helyen örülünk az elöl-hátul jó helyre tett kartámaszoknak és a hátsó középső légbeömlőknek. Persze mindezt el is várjuk ezen az árszinten. Az anyagminőség és az összeszerelés tekintetében döntetlent hirdethetünk, ami nagy szó a VW-re nézve, hisz nem prémium. Az extrakínálat terén is épp ez a helyzet, hihetetlen, hogy mennyire kibővült a wolfsburgiak extralistája, gyakorlatilag mindent lehet rendelni, amit csak el tudunk képzelni – a BMW egyedül személyre szabási lehetőségből kínál többet, ott viszont jóval. Minket a kezelhetőséggel kapcsolatban egyetlen dolog zavart: a 3-as a Passattal ellentétben tud magyarul, ami nagy előnyt jelent. A kilátás és az üléskomfort mindkét helyen remek, a fordulókörök kicsik, de ergonómiában a BMW felülkerekedik a Passaton.

Hátul akkora a különbség, mint a csomagtartók között - de a 3-as is kényelmes

Mindent egybevetve nem kérdés, hogy az utas- és csomagterek esetében egyértelmű győzelem jár Wolfsburgnak, bár ez is csak felhasználó kérdése: objektíven teljesen igaz, amit állítottunk, azonban minden a használati szokásoktól függ, hiszen ha elég egy családnak a BMW puttonya és egyébként korrekt hátsó helykínálata, talán semmivel nem lesz boldogabb a tánctérnyi helyet kínáló ellenféllel, néha pedig különösen jól jön, hogy kisebb helyre be lehet varázsolni az autót.

Vezetés: menettulajdonságok és hajtásláncok

Menet közben vajon fordul a kocka? - GalériaA külső-belső centiméterek kivesézése után ideje útnak indulni. Bizonyára sokan gondolják, hogy most fog fordulni a kocka – és igazuk is van, de csak részben. Az első meglepetéssel a motorok beindítását követően találkozunk, mégpedig nem a BMW javára: a bajorok négyhengeres dízele szokás szerint kemény, és a kellemesnél hangosabb járással hívja fel magára a figyelmet. Melegen jobb a helyzet, de 18d erőforrás soha nem éri el a 2.0 TDI kulturáltságát – utóbbinál is láttunk már finomabb négyhengeres dízelt, de a tervezők tisztességesen leszigetelték a gázolajost. Érdemes megjegyezni, hogy a 3-as sorozat frissítése hónapokon belül érkezik, és az új fejlesztésű 4-hengeres motorcsalád állítólag kicsit kulturáltabb, nem utolsósorban pedig erősebb, tisztább és gyorsabb lesz. Például 143 lóerőről 150 lóerőre erősödik, amivel épp eléri a Passat szintjét.

Nem gondoltuk, de a Volkswagen jobban megyAzonban vélhetően nem az a 7 lóerő hiányzik ahhoz, hogy a 3-as utolérje a Passatot, ami bár sokkal nagyobb, semmivel nem nehezebb a bajornál. A gyorsulásméréseket követően mi is tátott szájjal néztünk, a VW ugyanis 0-100 km/h között egy egész, 0-120 km/h között pedig 1,5 másodpercet adott társának – papíron néhány tizeden belül teljesít a két autó, de míg a Passat a gyári sprintidőnél 0,5 másodperccel gyorsabb volt, a BMW ugyanennyivel elmaradt a katalógusértékektől. A rajt mindkét delikvensnél hasonlóan kiválóra sikeredett, s a váltások is ugyanolyan gyorsak, vagyis egyszerűen izmosabb a 2.0 TDI, ami papíron +20 Nm-t és +7 lóerőt vonultat fel. A BMW jó kis kétliteres dízele valójában 20d típusjelzéssel brillírozik igazán, a 18d-nél érezhető a fojtás.

A BMW 8-sebességes automatája fantasztikusAzonban a mindennapi közlekedés nem a tizedmásodpercekről szól, a BMW pedig az erőt leszámítva minden fronton felülkerekedik egy kicsit vetélytársán. Például szólhatunk a váltókról: a 6-fokozatú DSG korrektül pakolgatja a fokozatokat, gyors és időben kapcsolgat, de a BMW selymes 8-sebességes ZF-féle bolygóműveséhez képest egyszerűen nem harmonikus. Utóbbi ugyanolyan gyorsan vált, de közben sokkal finomabban viszi át az erőt, hamarabb megtalálja a gyorsításhoz szükséges fokozatot, és mivel 6 helyett 8 sebességből gazdálkodik, egyszerűen jobb a fokozatkiosztása. A remek vitorlázó funkció már csak hab a tortán EcoPro üzemmódban, miközben Sport állásban hátba vágó kapcsolásra képes. Egyszerűen zseniális darab. És ha hozzátesszük, hogy 715 ezer forintos árával nem hogy drágább, de egyenesen olcsóbb (20 ezer forinttal) a DSG-nél, akkor nem is értjük, hogy a VW hogy lehet képes ennyit elkérni egy szerényebb váltóért. Itt kicsit átverve érezzük magunkat.

Fogyasztásban szintén Münchennél van a pont: bár mindkét kétliteres dízel takarékos, a BMW a gyakorlatban vegyes használat során mintegy fél literrel étvágytalanabb – szabályos autópálya-tempónál például 5,5-6 helyett 5-5,5 litert kér, városban pedig szintén megmarad a különbség (odafigyelve 6,5 illetve 6 liter körüli értékek érhetőek el). Országúton már kiegyensúlyozottabb a helyzet, ott 2-3 decis differenciáról és 4 liter körüli értékekről számolhatunk be.

A 18d motor átlagos, de a vezethetőség kiválóA vezethetőségre visszatérve, a BMW kormányzása közvetlenebb egy hajszállal, ha pedig kérjük a sport kormányművet, mindössze 2,1-et fordul koppanástól-koppanásig, szuper élményt adva például körforgalmakban. A bajor kombiban a fék nyomáspontja és a pedálrend is egyszerűen tökéletes – a Passatnál sincs gond, de a fék és a gáz között lehetne kisebb a magasságkülönbség, a fék pedig nagyon hirtelen harap, igaz, utóbbi csak megszokás és hangolás kérdése. A futóművek mindkét helyen szuperek, de a kanyarvadászat sokkal nagyobb mosollyal jár a BMW volánja mögött, és ezt most korántsem kliséképp írom: az autó direktebb, kisebb késlekedéssel reagál a terhelésváltásokra, mindvégig él a sofőr körül – pedig nyoma sincs sport futóműnek, M csomagnak, de még peresebb kerekeknek sem. Így a vezetést szerető sofőrök számára nem kérdés, hogy továbbra is a bajor kínál nagyobb élményt. Nem gyorsabb, de jó vele gyorsan menni.

Csendkirály: síri csend honol pályán (is) a PassatbanA futóművek mindkét helyen példásak. Egyrészt szigetelésük szuper, az úthibákat jól elszigeteli a csillapítások során, felütéseket nem tapasztaltunk. Mindkettő kiegyensúlyozott, biztonságos, ráadásul komfortban is azonos szintet képviselnek – viszont a BMW futómű tervezőinek egy hajszálnyival nagyobb elismerés jár, ugyanis azonos méretű gumikkal úgy képes a 3-as a Passat szintjét hozni, hogy defektmentes kerekeken jár, amelyek köztudottan kemények. Ha a BMW tervezőit megdicsértük a szuper futómű miatt, akkor a Volkswagen tervezői előtt a kategóriában páratlan zajszigetelés miatt hajtjuk meg a fejünket – méréseink szerint annyira csendes autópályán a Passat, hogy egy 5-ös BMW-t is képes ezen a téren maga mögé utasítani. A kényelmes ülésekkel így kiváló autópálya-autóról beszélhetünk esetében, amiben igazán pihentető a hosszú távok leküzdése.

Költségek és verdikt

Meglepő, hogy az alapárak megegyeznek - galériaA tulajdonságok értékelésén, összevetésén ezennel túl is vagyunk, úgyhogy nincs más hátra, mint az árak gyors kielemzése. Biztosak vagyunk benne, hogy szinte mindenkinek fogadása lenne arra, hogy a BMW jóval drágább, hiszen mégiscsak egy BMW. Azonban még mi is meglepődtünk, hogy mennyire elenyésző az árkülönbség. Alapáron például semmi: kombi karosszériával és automataváltóval mind a Passat 2.0 TDI, mint pedig a 318d Touring 9,8 millió forintot kóstál. Igen, ez szerintünk is elég ijesztő, de mivel a Volkswagen alapáron több extrát kínál (például alufelniket, elöl-hátul parkoló radart, elsötétedős belső tükröt, esőérzékelőt stb.), ezért Autó Pult normaszintre hozva az árakat már kicsit helyreáll a kép.

A BMW a finom extrákkal lesz az igazi - jó drágánNormaszinten a 3-as 11,137, míg a Passat 10,543 millió forintot kóstál a listaárak szerint, s mivel a bajorok drágábban mérik az extrákat, ezért minél magasabbak az igényeink, annál nagyobbra nyílik az olló az árkülönbségek tekintetében. Azonban az Autó Pult normaár egy teljesen épeszű felszereltséget takar a kategóriában, az 5 százalékos árkülönbség pedig jóval kevesebb, mint amennyire számítottunk. Ráadásul a BMW most óriási akciókkal kecsegtet (ingyenes extracsomag és összkerékhajtás stb.), de köztudott, hogy általában az ellenfélnél sem éppen a listaárak érvényesek vásárlás során, így az extra árkedvezményektől ezúttal eltekintünk – ahány vásárló, annyi ajánlat...

De akkor mi is a konklúzió?

A döntés ízlés kérdéseKét teljesen eltérő koncepciót követő, de egyaránt fantasztikusan jó, és szinte hibátlan autót hasonlíthattunk össze, amelyek egészen más gondolkozású vásárlókat igyekeznek meghódítani – a Passat az objektív értékekre és az észérvekre, a BMW pedig az apró prémium megoldásokra, a kiforrottságra és az érzelmekre helyezi a hangsúlyt. Tény, hogy 4-5 személy számára soha nem lesz olyan kényelmes és tágas egy 3-as Touring mint egy Passat Variant, mint ahogy az is valószínűsíthető, hogy egy Passat vezetése nem fog akkora élményt jelenteni, mint egy 3-as terelgetése. Viszont innentől kezdve kár is a körtét az almával hasonlítani, csakis az egyéni preferencia és az ízlés dönthet. Maradjunk abban, hogy egyikkel sem lehet rossz lóra tenni.

Az ész összecsapása az érzelmekkelS hogy mi miként döntenénk? Üzleti autónak az objektíven kikezdhetetlen Passatot vinnénk, de mivel a vezetés szerelmesei vagyunk, nem kérdés, hogy a BMW-vel töltenénk szívesebben mindennapjainkat, a nagy ’cuccolások’ alkalmával pedig felkerülne egy jókora tetődoboz – azonban mindez legfeljebb négytagú család esetén érvényes, mert ha gyakran utazunk ötödmagunkkal, kizárólag az Év Autója jöhet szóba. Végül még egy rövid gondolat: míg a Passatot bármilyen felszereltséggel és hajtáslánccal ajánljuk, a BMW-nél érdemes kicsit tovább nyújtózkodni: ne fukarkodjunk a finom extrákkal, motorban pedig ne adjuk alább 180 lóerőnél; ha már prémium, legyen valóban prémium – de vigyázat, így nehéz lesz megállni listaáron 15 millió alatt!

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek