Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

 

Egyvalamit azért érdemes tisztáznunk: a Tesla Roadster nem luxusautó, nem nagy utazó, hanem egy különleges koncepciójú sportkocsi, s mint ilyen, sokkal jobban örülünk a kivételes menettulajdonságoknak, mint amennyire bánkódunk a nehézkes beszállás, a kissé hanyag (amolyan angol manufaktúrás) összeszerelés illetve a zajkomfort hiánya miatt. Apropó, a kabriózás élménye teljesen hiánytalan: a meredek A technokrata vérvonal sem hiányzik belőleszélvédő miatt minden pillanatban érezzük a természet közelségét, míg a rendkívül lapos építésmód miatt szinte az úttesttel egy magasságban ülünk, ami igazán jó érzés. A vászontető is ügyes: elég kipattintani két könnyű tartót, s máris felcsavarhatjuk a tetőt, pillanatok alatt elvarázsolva azt az aprócska csomagtartóból.

A hangsúlyozottan sportos, nem túl komfortos viselkedéssel azért kontrasztot is találunk, az utastér ugyanis a már leírt hiányosságokon kívül a luxus hangulatában fogant – látszik, hogy a gyártó törekedett a prémium kialakításra. Az igényes bőrborítású, hátul nem éppen szépen kidolgozott karbon vázas sportülések akár 190 cm-es magasságig kényelmesek, s ekkora méretig a helykínálat is elegendő. Az ülésfűtés, a tempomat valamint a klíma szériában jár, míg a jövőt idéző koncepcióról az érintőképernyős állapotkijelzők árulkodnak. Felárért még tovább nyújtózkodhatunk: a valódi karbon-berakások, a bőrborítású műszerfal vagy érintőképernyős, kihangosítós, tolatókamerával is kiegészített navigációs rendszer meglétének csak a vásárló ízlése, illetve pénztárcájának vastagsága szabhat határt.

A hatékonyságról még nem szóltunk, bár a pontos hatótávot sajnos nem volt alkalmunk kipróbálni; mindenesetre, számításaink szerint a gyárilag közel 400 km-es hatótávolság finoman, kevés fogyasztót használva reálisnak tűnhet, és 300 km-t még néhány izgalmas pillanatot Mély nyomot hagy az általa nyújtott élménykihasználva, normális körülmények között is tud az autó, ami egyelőre egyedülálló, és egyben tiszteletre méltó teljesítmény az elektromos járgányok körében.

A speciális, 6831 különálló cellából álló, saját fűtő-/hűtőrendszerrel is büszkélkedő lítium-ionos akkumulátorcsomag teljes feltöltéséhez egyébként otthoni hálózatról több mint 10 órára van szükség, de gyorstöltővel 1-2 óra után is útra kellhetünk. Mellesleg az autó energiaigénye az akár 88 százalékos hatékonysággal bíró hajtásrendszernek köszönhetően átszámolva átlagosan 2 liternyi benzinnek felelne meg, ami nem is lenne rossz egy 300 lóerős autótól, azonban szűklátókörűségről tennénk tanúbizonyságot, ha megfeledkeznénk az elektromos áram termelési, szállítási, tárolási veszteségeiről.

A jónak, s a különlegességeknek persze ára van: 30 millió forint alatt még az alacsony, 190 ezer forintos regisztrációs adó ellenére (bár erre jön még vagy 400 ezer forintos „akkuadó”) sem lehet Tesla Roadsterhez jutni, s ez még csak az alapkivitel. Egy, a tesztautónkhoz hasonló verzió már nagyjából 40 millió forintot kóstál. Hogy megéri-e? Nézet kérdése. Annak, aki „csak” egy jó sportautót akar, biztosan nem, hiszen feleennyiből kaphat egy összességében jobb Porsche Boxster S-t. De akinek fontos a környezet védelme, egy valódi különlegességre vágyik, s mindezt anyagilag megteheti, örülni fog neki. Mi pedig már nagyon várjuk az új négyajtós luxus-Teslát, a Model S-t…

Néhány szóban

A Tesla Roadster csúcsmodellje egyedülálló jelenség, ami semmi máshoz nem hasonlítható élményt nyújt sofőrjének, s tulajdonosa egy igazi különlegességet birtokolhat, ami nem csupán szélvészgyors, de elektromos hajtáslánca miatt szimpatikus sportautó is. 120 km/óráig a gyorsulás fenomenális, az autó menettulajdonságai pedig önmagukért beszélnek. A Lotus Elise jó alapnak bizonyult a villanymotoros roadsterhez, ám szomorúak voltunk a hanyag összeszerelés miatt. Emellett számolni kell azzal, hogy a kis Tesla használata kompromisszummal jár, azonban viszonzásul egy érdekes és izgalmas sportautót kapunk.

Előnyök: Dögös forma; Érdekes karakterű, bivalyerős motor, Zéró emisszió; Remek menettulajdonságok/menetteljesítmények; Kényelmes sportülések; Koncepció

Hátrányok: Gyatra minőség itt-ott az utastérben; Nagy(obb) sebességnél zajos; Nehézkes beszállás; „Fent” igencsak alábbhagy a gyorsulás; Magas ár

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek