A központi rendszer fűszerezi meg az ingerszegény utasteret. A műszerfal rekesze csak magas felszereltség mellett zárható.
Pedig innen nem is akármit terelgethetünk, hiszen motorháztetőnk alatt a Renault polcairól leemelt 1,5 literes dízelmotor négyezres fordulaton 107 lóerős teljesítményt leadni képes változata teljesít szolgálatot, melynek 240 Nm-es csúcsnyomatéka már 1750-es főtengelyfordulat mellett rendelkezésre áll. Noha a Lodgy hangszigetelése érthető módon nem összehasonlítható egy Scénic hasonló jellemzőjével, a viszonylag szerény, 1262 kg-os menetkész tömeg ügyesen palástolja az erőforrás alsó fordulatszám-tartományban felmutatott Itt kissé hangos, ám takarékos az 1.5 dCikulturálatlanságát, erőtlenségét. Azt persze nem állíthatom, hogy a turbómotor kiteljesedése tökéletesen egyenletes lenne, de különösebb tüdőgyengeségre utaló jeleket induláskor sem vélünk felfedezni, s a kétezres határ környezetében megélénkülő kedv mellett autózhatunk.
Az álló helyzetből 11,6 másodperc alatt 100 km/órás sebességre sprintelő, és 175 km/órás végsebességre képes autó gyorsítások közben tanúsított furgonos kerregése fordulaton kisimul, s ilyenkor teljes nyugalomban utazhatunk igen messzi célunk felé, a Lodgy hatótávolsága ugyanis a végtelenhez konvergál. Noha a gyáriak 4,4 literes vegyes üzemre vonatkozó fogyasztási értékét ezúttal nem sikerült reprodukálnunk, de ötliteres normakörünk, illetve 5,4 literes tesztelési átlagunk sokat elárul az autó jelentőségteljes erényéről.
Kívülről robusztus, vezetve esetlen
Az ESC egyes verziókban felárasA takarékoskodásban persze nagy szerepe van az igen hosszú végáttétellel bíró hatfokozatú manuális váltónak is, melynek karja ugyan nem határozottan, de könnyedén és pontosan jár kulisszájában, így aztán ügyesen tolerálja a gyors kapcsolásokat is, amik urbánus környezetben akár élményfaktorrá is avanzsálhatnak. Örömünket legfeljebb az árnyékolhatja be, hogy a kormányzástól a pedálokig a legfontosabb kezelőszervek tökéletesen mentesek mindenféle tartástól és ellenállástól, csökkentve ezzel a minőségérzetet. A kuplung például már a lábfejünk súlya alatt is a padlóba zuhanhat, de tempomat hiányában a gázpedálon is csak az erővel visszatartott lábunk miatt nem adunk folyamatos „kick down” parancsot.
A kormányzás gyenge láncszemNoha a fékpedál sugallta érzetre ugyanez mondható el, kitapasztalva az adagolhatóságot, illetve a fékerőt nem érheti panasz, s miközben a blokkolásgátló a szériafelszereltség részét képezi, alsóbb szinteken az elektronikus menetstabilizáló 85.000 forintot kóstál, ám a mentőöv megrendelése családi felhasználás mellett hangsúlyosan és kiemelten javallott, már csak azért is, hogy a két első-, illetve oldalsó légzsáknak soha ne legyen alkalma működésbe lépni.
Igaz ugyan, hogy a futómű ügyesen rugózza ki az úthibákat, viszonylagos puhasága mégis intenzívebb oldaldőlési hajlamhoz vezet, ráadásul terheletlenül tisztán érezhető, hogy a hátsó felfüggesztés a kompromisszumos utat keresve keményebb az elsőknél, így ilyenkor a kanyar ívére való borulás furcsán háromnegyedes. Noha a határokat kitolva az elpattogásra kevéssé hajlamos autó alulkormányozottá válik, a józan ész határain belül mindenkor semleges marad, s a figyelmeztető billenés okozta egészséges veszélyérzet nem is sarkall kanyarvadászatra.
Nagy erénye, hogy könnyen manőverezhető
A felül szépen kinyíló motorban persze alapesetben még meg is lenne az élvezetes autózáshoz szükséges potenciál, amit még a könnyedén járó váltó is támogatna, a tökéletesen érzéketlen és bizonytalan hidraulikus szervokormány mindezt egyetlen radírozó mozdulattal tünteti el. A Lodgy nagy erénye azonban a karosszéria és a környezet jó átláthatósága, így aztán a méretes test ellenére a nagyvárosok zsúfoltságában való manőverezés uAlapvetően kellemes utazóautógyanúgy gyerekjáték, mint a parkolás, s ilyenkor a rendkívül könnyen járó kormánykerék ellen sem emelhetünk nagyobb kifogást.
Mindezek összessége pedig ahhoz vezet, hogy az egyterű Dacia a második sor kényelmetlen háttámlájától eltekintve kellemes utazóautóvá válik, miközben a hatékony dízelmotor úgy birkózik meg a nagyobb terheléssel is, hogy bizalmunkat takarékoskodással hálálja meg. A Lodgy azonban nem csak családi minőségében képes helytállni, de könnyű kezelhetőségének köszönhetően városi futárként is remekelhet, taxisok és személyszállítással foglalkozó társaságok, vagy éppen több alkalmazottat megmozgató vállalkozások számára pedig könnyű fenntarthatósággal társuló költséghatékonysága, valamint praktikuma ismeretében lehet ideális választás.
Nem kompromisszummentes, de jó választás
A sokak fantáziáját megmozgató újdonság persze több tekintetben kompromisszumkészséget kíván, ám döntésünket az árlisták alaposabb böngészése könnyítheti meg. A kínálat belépő modellje 82 lóerős, 1,6 literes szívómotorral és ötfokozatú váltóval rendelkezik, melyekkel már 2,79 millió forint ellenében igába hajtaná a fejét a Lodgy, ami ekkor még valóban csak egy munkagép, hiszen kényelmi berendezésekkel alig rendelkezik, s ezen a szinten még a 185.000 forintba kerülő manuális klímát, és a további két ülést sem rendelhetjük meg hozzá.
Elkél hozzá az erősebb dízelA dízelmotor továbbra is ötfokozatú váltóval társított 90 lóerős teljesítményű változata legkevesebb 3,69 millió forintba kerül, ám aki a hét üléssel, és az ezzel társuló nagyobb terheléssel járó előnyöket a 107 tagú ménes társaságában valóban ki szeretné használni, annak már 4,34 milliót kell szánnia a vásárlásra, miközben tesztautónk már 4,76 millió forintot kóstál. Majd’ ötmillió forint persze nem kevés pénz, ám alaposabban körültekintve gyorsan világossá válik, hogy a Lodgy tulajdonképpen semmivel sem összehasonlítható, s egyúttal helyettesítő terméke minden típusnak, melyek ugyan kivétel nélkül kifinomultabbak, ám az igényesség például egy azonosan felszerelt, s egyúttal kevésbé praktikus Chevrolet Orlando kapcsán alsó hangon további 1,5 millió forinttal könnyítené meg a pénztárcánkat.
Áldozatokat persze senki sem hoz szívesen, azonban egy hétjegyű összeg már igen beszédes, a nagyhangú kutyák pedig ugathatnak nyugodtan, mert a kereslet akkor is diktál, ha csábítóan üres reklámszlogenek visszhangzanak a fülünkben.
A minőségre és a maradéktalan kényelemre való törekvés persze dicséretes, a megváltozott körülményekhez való alkalmazkodás azonban a túlélés kulcsa, ezt a hullámot pedig ügyesen lovagolja meg a Dacia, aminek mostantól van egy terméke, ami a vállalkozásokon túl sokcélúságával alternatívát nyújt azoknak a baráti társaságoknak, akiknek mostantól kevésbé kell meggondolniuk, hogy a hétvégén a Balatonon fürdőznek-e, családoknak, akik többé nem lesznek az otthonukhoz láncolva, aktív életet élő fiataloknak, akik sporteszközeikkel, táborozási kellékeikkel roskadásig pakolhatják a Lodgyt, vagy éppen középkorúaknak, akik kedvükre láthatnak világot.
Ügyesen kell megtölteni élettel, s a Lodgy lesz a világ közepe
Rossz autó ugyanis nem létezik, hiszen minden tárgy pályafutásának sikere azon múlik, hogy miként is töltjük meg élettel. Családokat összekapcsolni és barátoknak térbeli szabadságot adni pedig olyan küldetés, amit még akkor is csak támogatni lehetne, ha ehhez magával az ördöggel kényszerülnénk lepaktálni. Mindezek fényében pedig a meghatottságtól üveges tekintettel magunk is magabiztosan jelentjük ki: a Dacia Lodgy bizony szép.
Néhány szóban
Dacia Lodgy - galériaA Dacia Lodgy a piac egy ígéretesen új szereplője, hiszen sokoldalúságával és megfizethetőbb árcédulájával nem csak családosok, de üzleti vállalkozások számára is ideális alternatívát nyújthat. A költséghatékonyság persze sokhelyütt megmosolyogtatóan egyszerű megoldásokhoz vezet, de ezek fölött a tágas utas- és csomagtér nyújtotta praktikummal szembesülve könnyedén szemet hunyhatunk. A vaskosabb hangszigetelés hiányában időnként tolakodó hangon felszólaló motor takarékossággal kompenzál, s az erőforrás kvalitásai illenek a leterhelve súlyossá váló autóhoz. Megbarátkoznunk elsősorban a minden ponton esetlen kezelőszervekkel, és a második sor üléseinek kényelmetlen háttámláival kell, ám amennyiben az autót ügyesen töltjük meg élettel, a Lodgy egyszerűségében hosszútávon minden áldozatért kárpótolni fog.
Előnyök: Tágas utas- és csomagtér (kihasználható harmadik sor); Szerény fogyasztás; Könnyű kezelhetőség, manőverezhetőség; Sokoldalúság, funkcionalitás, praktikum; Viszonylag olcsó
Hátrányok: Időnként tolakodó dízelmotor; Esetlen, erőtlen kezelőszervek; Bizonytalan, érzéketlen kormányzás; A második sor háttámláinak kényelmetlen dőlésszöge; Sokhelyütt elnagyolt megoldások, szerényebb anyagminőség