Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A kabriózásnak alapvetően két válfaja van. Egy sportautóban, például kőkemény roadsterben a nyitottság azt szolgálja, hogy a vezetés élménye szűretlenül tóduljon az arcunkba. A másik véglet, amikor egy kabrióban vonulunk, magunkba szippantva a külvilágot, élvezve az arcunkat simogató napsugarakat, megfigyelve olyan részleteket, amelyek mellett elsuhantunk volna szokásos zárkózottságunkban. Ebbe nyújt beszállót az Opel Cascada.

A leginkább elérhető klasszikus kabrió2013-as premierje óta a Cascada eddig három változatban járt nálunk, bizonyítva, hogy a klasszikus kabriózásba is van lemondások nélküli új beszálló 10 millió forint alatt. Korábbi tesztjeinkből a 170 lóerős verzió a kakukktojás. A hazai gyártású 1,6 literes, négyhengeres turbómotort ugyanis már nem lehet kézi váltóval kérni ezen a teljesítményszinten – helyette itt van tesztautónk, a klasszikus hatfokozatú bolygóműves automatával.

170 lóerővel ideális - galériaA sportosabb vásárlók 150 ezer forinttal kevesebbért választhatják a 200 lóerős kiadást, a garasoskodóknak pedig a kétliteres dízelmotor új verziója áll rendelkezésre – a 170 lóerős egységet ezúttal viszont 610 ezres felára és a nyitott autózáshoz nem illő orgánuma miatt sem ajánljuk. Mellette 1,4 literes turbómotort is találunk beszállónak 120 és 140 lóerővel, ám ennek teljesítménye a nehéz, 1,7 tonna feletti önsúlyhoz kevés. Így hiába szimpatikus a 7 millió forinttól meghirdetett beszálló a négyszemélyes kabriók világába – már papíron is az automatás hajtáslánc tűnik ideálisnak.

Nem kiemelkedő, de működik és olcsó az automataA Cascada vonulós karakteréhez ugyanis a váltásmentes gondtalanság még jobban passzol, a hatfokozatú bolygóműves váltó pedig ezt örömmel megvalósítja nekünk. Átadva magunkat a nyitott autózás élményének, fel sem fog tűnni, hogy a régimódi egység hajlamos a kelleténél többet forgatni a négyhengerest és néha a váltások sem túl puhák. A rugalmassággal ugyanis nincs gond: a gázpedál mozgására gyorsan reagál az egység, ráadásul a gyári papírformához képest méréseink alapján nem is kíván annyi negatívumot.

Jó az 1,6T, csak a szó szoros értelmében nehéz dolga vanA 10,1 másodperces 0-100-as gyorsulási érték például jobb, mint amelyet korábban a kézi váltós verziónál mértünk (10,3), ráadásul a fogyasztás is megegyezik az egykori kézi váltóséval. A normakörünkön elért 7,5 literes egyenlőség a hosszabb áttétel eredménye: autópályán a 300 ezer forintos automataváltó esetén kevesebbet forog a turbómotor, így a 8 literes étvágy elérése sem lehetetlen. Ezzel szemben városban hajlamos megugrani az étvágy: ha fokozottan alámerülünk a sűrűjébe, akkor 10-11 literrel is számolhatunk. Összességében viszont 9 literből eljárhatunk, amely mai szemmel nézve már nem túl jó eredmény, de azért ki sem veri a biztosítékot.

Klasszikusan szép tud lenni - galériaAnnyi baj legyen, ennyi szépség még a legszürkébb napokat is képes bearanyozni, hiszen a négyüléses kabrió sziluettjénél ritkán lehet arányosabbat látni. Legyen a tető lent vagy fent, a far számos felmenővel és konkurenssel ellentétben egyáltalán nem hat súlyosnak, s a motorcsónakokra oly jellemző letisztultság az ék alak benyomásának tompításával egyértelműen tetten érhető. Mindebben talán szerepe van az oldalvonal éles árnyékoló domborításának is, ami lendületesen torkollik a radikálisan átformált hátsó lámpaburákba. Noha a típus új elnevezést is kapott, a korábbi Astrával való rokonság még számtalan helyen érezteti a hatását, jóllehet, a Cascada ettől függetlenül is önálló egyéniség, s ezt bizony a járókelők elismerést tükröző pillantásai is alátámasztják.

Még a korábbi Opelekre emlékeztet - mert az isAz Opel 4,7 méter hosszú kabriója továbbra is prémiumba hajló kvalitásokkal büszkélkedhet, amit mi sem bizonyít jobban, mint az átgondolt megoldások sorozata, a jó minőségű utastér, amelyet meglepő változatossággal konfigurálhatunk, a kellemes anyagminőség, vagy a rendkívül csendes, szigetelt és szépen kiálló vászontető, amelyet ráadásul akár 50 km/h-s tempóig nyithatunk-zárhatunk. A vászontetőnek köszönhetően a műfaj korlátain belül a csomagtartó meglepően tágas még lenyitott kupolával is. Ehhez nem csak elöl, de a második sorban is korrekt helyviszonyok társulnak, vagyis a kissé kusza gombrengeteget, az okos és gyors, ám néha körülményesen kezelhető központi rendszer és a rendkívül korlátozott körkilátást leszámítva egy igazán remek kabrióval van dolgunk.

Bőven használható méretű csomagtérrelAz Opel azonban szerencsére csak a minőség tekintetében vette prémiumra a figurát, az árak terén pedig reális számokkal találkozhatunk. Egy ilyen kvalitásokkal rendelkező kabrió esetében persze ne várjuk azt, hogy aprópénzért utánunk dobják, ám a 1,6 literes szentgotthárdi turbómotorral 8,1 millió forinttól indul a Cascada kínálata. Ezért a 200 lóerős, kézi váltós egység jár, a 170-es automatás további 150 ezer forintot kóstál. Viszont az izmosabb motortól sem válik sportautó a Cascadából, ráadásul a fokozott menetteljesítmények kihasználását a kissé akadós váltó sem segíti. Így mi az ügyes, dinamikus futómű és a pontos kormányzás ellenére is a tesztünkben szereplő verzióra szavazunk.

A jól felszerelt Cascada mellett csak a kisebb MINI Cabrio a 10 millió forint alatti szegmensbe, a legközelebbi konkurenseket további milliókkal feljebb, az Audi A3 vagy a BMW 2-es kupé nyitott verziójának képében találunk. Ha megtehetjük, érdemes lehet értük így is kifizetni a pluszt, viszont a legfontosabb, hogy a villámos modell sem jelent nagy megvonást, sőt, az élményt és az esztétikumot is hozza, nagy adag praktikummal fűszerezve.

Néhány szóban

Soha rosszabb beszállót az új kabriók világába. A néhány éve még élénken burjánzó alsó-középkategóriás kabrió szegmensében a Cascada szinte egyedüliként maradt – a jelenléte pedig abszolút indokolt. Miközben megjelenésben és használat során abszolút hozza a kabriózás hangulatát, ehhez mérten árban is kedvező tud lenni. A prémium konkurenciához képest csak olyan területeken tapasztalható visszalépés, amely annyira nem is fájó. Ilyen például a régi vágású hatfokozatú, bolygóműves automataváltó – az egység ront a gyorsuláson és a fogyasztáson, és nem is dolgozik tökéletesen selymesen, de a hétköznapokban abszolút ellátja a feladatát. Ennek köszönhetően a legfontosabbra figyelhetünk: magunkra és környezetünkre, az élmények begyűjtésére, a szerelemre hangolódásra. És mivel a kissé nehéz karosszéria úgysem vérbeli sportmodellt rejt, ez a fajta gondtalanság kimondottan jól passzol a Cascada karakteréhez.

Előnyök: Megnyerő külcsín; Tágasnak tekinthető helykínálat, praktikum; Egészen fejlett opciók; Jó futómű és kormányzás; Kellemesen sportos erőforrás; Jó ár-érték arány

Hátrányok: Lehetne könnyebb és hatékonyabb; Nagyon korlátozott körkilátás (vastag, nagyon belógó A-oszlopok, borzasztó átlós kilátás hátrafelé); Régimódi automataváltó

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek