Kétség sem fér hozzá, hogy jóformán egyetlen Olvasónknak, sőt, az utca emberének sem kell bemutatni a hazai utak egyik – és méltán – legnépszerűbb új autóját. Bizony, a Vitaráról van szó. A Suzuki kis crossovere még mindig a vásárlók egyik kedvence, amely immáron 6 éves is elmúlt, ám a gyártó folyamatos frissítéssel próbálja fitten tartani a modellt. Ezúttal tehát a legfrissebb Vitarát vettük nagyító alá, amely már csupán az 1,4-es turbómotorral kapható.

Ráncfelvarráson ugyan már jó ideje átesett a modell, így lényegi újdonságot nem érdemes keresgélnünk rajta. A Vitara célja továbbra is egyértelmű, azaz nem titkoltan a Suzuki elérhető árú, korrekt családi modellt kíván nyújtani a vevőknek. Ennek megfelelően a felhasznált anyagok minősége és az általános összeszerelési minőség/funkciók is inkább az elérhető árkategóriát tükrözik. Ebben a szegmensben egyértelműen jól szerepel az autó, és továbbra is szimpatikus csomagot kapunk személyében, ám korát egyre nehezebben leplezi az aktuális generáció.

Modern formája ellenére nem tudja titkolni, hogy a modellciklus lassan a végéhez ér

A korábbi frissítések alkalmával a Suzuki szakemberei érthető módon nem vitték túlzásba a Vitara átrajzolását, hiszen már alapesetben is vagány SUV-val állhattunk szemben, amit szeretnek a vásárlók. A kötelező módosítások azért nem maradhattak el az idők során: apróbb formai változtatások mellett a már említett első lámpatestek teszik felismerhetővé a legújabb Vitara szériát, emellett pedig technikai fronton történt némi frissítés.

A 4x4-es, a gyáriak olvasatában AllGrip fantázianéven ismert hajtásrendszer ugyan szerepelt a repertoárban, azonban a célközönség aligha viszi majd terepre a modellt, leginkább az olyan helyen élők számára lehet fontos az opció, ahol télen problémás a tapadás vagy ritkább az út takarítása. Mindemellett a Suzuki palettájáról nem hiányozhatnak az asszisztensek: a japánok sávtartó segédet, távolságtartó tempomatot, ráfutásgátlót és keresztirányú forgalomfigyelést adnak a csomagban. Noha ezek az extrák alkalmazása ebben a szegmensben abszolút dicséretes, érdemes megjegyezni, hogy tudásuk nagyjából a konkurensek egy generációval korábbi kompetenciájának felel meg.

Fehérben is jól mutat, de színesen még vidámabb a Vitara

A Vitara egyik erőssége minden kétséget kizáróan a külleme. Az éles kontúrok, a szögletes formák 'mokány' jelleget kölcsönöznek az autónak, az összhatás divatos, határozott, amire a látványosan kitolt, függőlegesen futó menetfények csak rátesznek egy lapáttal, az új fényszóróban helyet érdemlő LED csík pedig ugyancsak fokozza a vizuális élményt és frissességet, ahogy az ugyancsak diódás tompított és távolsági fények.

A lendület kicsit elfogyott, amikor a tervezők az autó hátuljáig elértek, épp ezért a far már kissé fantáziátlanra jött össze. Szigorú tekintet, klasszikus osztású karosszéria és a két árnyalatból összetevődő színkombinációknak köszönhetően még feltűnőbb megjelenés – ezt tudja a Vitara. Illetve nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy a hasmagasság és az első-hátsó terepszögek már látványra is sejtetik, hogy bizonyos mértékig tényleg képes terepezni az autó, azonban a sérülékeny műanyag elemek miatt vad erdőjárásra már nem merészkednénk vele.

Ergonomikus, de érezhetően nem mai a műszerfal

A jellegzetes sarkos forma a menő stílus mellett másra is jó: tágasságát tekintve a Vitara külső méreteihez képest meglepő, az első-hátsó lábtér kifejezetten tisztességes, a magasan húzódó tető miatt pedig a nagyra nőtt utasoknak sincs izgulnivalójuk, s még széltében sem szűk az autó. A csomagtér mérete a kategóriát tekintve átlagos, de összességében jól kihasználható teret kapunk. Ha tágasabb hátsó kell, arra ott van házon belül hasonló ár-érték aránnyal az SX4, igaz, formailag ő más úton jár.

Az ülések kárpitozásának mintája szép, ráadásul kényelmesek is, a puha matériából pedig még az ajtókárpitra is jutott. A korábbi frissítés során a műszerfal felső része is kapott puha burkolatot, de a vékony ajtók például azért szemléltetik, hogy a szegmens kedvezőbb árú autójával van dolgunk.

Az összkerékhajtásért tényleg csak indokolt esetben adjunk ki plusz összeget

Maga a műszerfal egyébként ergonomikus, és mind használatára, mind pedig kialakítására az egyszerűség a jellemző. A baloldali nyomógombok ezt az érzetet sugározzák, ahogy az egyzónás klíma vezérlője és maga a műszercsoport is. Az érintőképernyős fedélzeti rendszerbe szintén aligha köthetünk bele, néhol többet gondolkozik ugyan, de logikusan épül fel és praktikus, ráadásképp magyarul 'beszél', és dicsérendő módon az Android Auto, illetve Apple CarPlay támogatás sem maradhatott ki. Mindezek ellenére azonban megérződik, hogy a Vitara már jó pár éve a piacon van, korosságát a belseje tekintetében nem tudják leplezni a szakemberek.

A hibrid technika tekintetében a Suzuki Vitara és az SX4 kapta a komolyabb 48 V-os rendszert, a kisebb modellek számára pedig marad az eddig ISG/SHVS néven elérhető 12 V-os egység. Mivel ezeket a rendszereket egyszerűbb volt a már létező csomaghoz integrálni, általuk a Suzuki mérsékelni tudja az EU-s büntetéseket. Nem titok tehát, hogy emiatt hamarosan mindenhol fel fognak tűnni a hasonló technikák.

Méretéhez viszonylagos tágasság és jó ár/érték arány jár

A lemezek alatt egy indítómotor-generátor lapul, aminek jelenléte a teljesítményt tekintve csekély, a 129 lóerőre fogyott ménest 10 elektromos kW egészíti ki, amely megerősített szíjon keresztül kapcsolódik a főtengelyhez. A 10 kW mellé egyébként 53 Nm társul, az elektromos plusz hatását azonban jóindulatúan is alig érezhetőnek lehet nevezni. Ez persze a turbófeltöltéssel ellátott erőforrás dicsérete is, amely a legutóbbi frissítéskor nyomatékosabb lett: 235 Nm-re emelkedett a rugalmasságot meghatározó érték, ráadásul a hivatalos adatok szerint a csúcsérték kettő- és háromezres fordulat között folyamatosan jelen van.

Az elektromos rendszer jelentősége ezúttal nem hoz valódi hibrid életérzést, ez a „hercehurca” leginkább az áramfelhasználás benzinmotorra háruló terhelésének minimalizálását célozza meg: a fékezéskor eltárolt elektromos energiát menet közben esetenként a hajtásba való besegítésre, valamint a fedélzeti fogyasztók táplálására fordítja a rendszer, így nem kell külön energiát fordítani a generátor áramtermelésére. Még egy helyen jelent spórolást a hibridség: visszatápláláskor erősebb motorféket kapunk. Tehát némi előrelátással érezhetően megnyújthatjuk a fékbetétek élettartamát.

Kellemes kompromisszum a Vitara, ehhez kétség sem fér

A Suzuki hibrid rendszere abban is több egy egyszerű start-stop funkciónál, hogy képes leállítani a még guruló autó motorját: kicsivel 20 km/h-s sebesség alatt kezdődik a spórolás, ha a sofőr hajlandó levetkőzni az autósiskolában tanultakat, és az utolsó métereket üresbe tett váltóval és felengedett kuplunggal teszi meg. A kormányszervó és a fékrásegítés folyamatosan elérhető marad – amennyiben a fék felkeményedne (például lejtőn araszoláskor), a motor rögtön újraindul.

A váltási segédlet óvatos menetben kicsivel 1500-as fordulat fölé érve jelzi a következő fokozat esedékességét. Kissé optimista, de legalább a visszakapcsolásra is figyelmeztető rendszert kapunk a Suzukinál: a domborzati viszonyokat nem veszi figyelembe, így hegyen-völgyön haladva érdemes a fülünkre hallgatva felülbírálni a műszerfalon megjelenő utasításokat.

A Suzuki saját erőből továbbra is csak mildhibrid rendszert gyárt

A kellemesen morgós hangú, pontos és jól kapcsolható hatos kézi váltóval szerelt, és egyébiránt a gyári gyorsulási adatoknál dinamikusabbnak érződő, minden körülmények között potens 1,4-es nagyjából átlagos fogyasztást tud felmutatni, ami persze a magas építésmód számlájára írható. Autópályán szó nélkül nyel le legalább 7-7,2 litert, míg városban odafigyelve 6,5-6,7 literrel járhatunk el, a házakat magunk mögött hagyva 5-5,2 literrel kalkulálhatunk – az ígéretek 5.9 literes vegyes étvágyról szóltak, ezt egészen jól közelíti meg a valóságban az összkerekes Vitara.

Igazán kellemes futóművet tett az autó alá a Suzuki, a Vitara ugyanis a viszonylagos magassága ellenére is jól, stabilan kanyarodik, miközben a szériában járó nagy kerekek ellenére a komfortról sem kell lemondanunk. A kellemes középutat választó modell ráadásul az összkerékhajtás miatt, főleg sport módban kanyarodik jól, a hátsó hajtást is munkára fogva a szokásosnál mérsékeltebb orrtolás jellemzi. Mindemellé a típusra jellemző, kissé érzéketlen kormányzás jár.

Magas ára nem egyedi, a teljes piacot jellemzi az emelkedő tendencia

Extrák terén jól állunk, amit ebben a szegmensben elvárhatunk, az szerepel a listán, az összkerékhajtás felára pedig a korábbiakkal (0.6 mFt) szemben 740.000 Ft-ra emelkedett. Összességében tehát érdekes szituációval állunk szemben: a Vitara méretével, tágasságával, praktikumával hódít, ahogy erejével is, azonban ezzel szemben kidolgozása mindinkább középszerű és korossága is egyre szembetűnőbb.

A Suzuki a tesztelt csomagért, azaz a panorámatetőtől eltekintve fullos, összkerekes Vitaráért 8,58 milliót kér, amit meghirdetett kedvezmény mérsékel 7,5 millió forintra. Persze ha a konkurencia háza táján is körülnézünk, már közel sem tűnik olyan magasnak a Suzuki SUV ellenértéke. Ilyen teljesítményű benzines, remekül extrázott összkerekes hobbiterepest ugyanis jobbára csak drágábban kapunk másutt. Mi több, a normaszintnek megfelelő GL+ felszereltséggel további 600 ezer forintot faraghatunk a vételárból.

Szép lassan eljár felette az idő, hamarosan itt a modellváltás

A jóval kisebb és csupán elsőkerekes Mazda CX-3 és a méret tekintetében a kínálat másik végét jelképező Honda HR-V a Vitaránál magasabb szintet képviselnek, ennek megfelelően náluk a ceruza jóval is vastagabban fog, mi több, az ugyancsak elsőkerekes Hyundai Kona is hasonló cipőben jár, ráadásul a Suzuki az árkedvezményekkel valóban csábító ajánlat lehet. A Dacia Duster is jó választásnak tűnik, újabb modell, azonban összkerékhajtás esetén csak dízelmotorral elérhető. Konkurencia lehet még házon belül az SX4 S-Cross, amely kicsit többért még tágasabb utasteret nyújt.

Néhány szóban

A Suzuki továbbra is jó ár/érték aránnyal teszi vonzóvá a Vitarát, amely itthon még mindig népszerű a vásárlók körében. Ezúttal a combos, erejéből a legutóbbi frissítéskor cseppet vesztett és a palettán már egyedülálló 1,4-es turbómotorral járt nálunk, ami a hibrid segítségnek köszönhetően barátságosabb étvággyal kecsegtet. Noha vannak az öregségét leplezni nem tudó részletei, összességében mégis tágas, praktikus és a mindennapokban jól használható autónak bizonyul a Vitara, továbbra is persze. Egyébként a meghirdetett kedvezményekkel mindenféle túlzás nélkül vonzó ajánlatot ad a Suzuki, korrekt minőséggel.

Előnyök: Továbbra is kiváló ár-érték arány; Mutatós külső változások; GL+ esetén is bőséges extralista; Jó minőség; Dinamikus turbómotor, Tágas utastér

Hátrányok: A futómű átviszi a karosszériára a vibrációkat; Dráguló összkerékhajtás és felszereltségek; A nagyobb SX4 S-Cross ár-érték arányban még jobb

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek