A Suzuki palettája idén két modellel, jelentős fejlődést elkönyvelve teljesedett ki: a lágy hibrid modellekkel kitömött kínálat az Acrossnak köszönhetően elektromos hálózatról tölthető hibrid modellel bővült, a Swace személyében pedig immáron teljes értékű Suzuki hibrid modell is elérhető – ezúttal utóbbi vendégeskedett szerkesztőségünk garázsában.
A Suzukit is érzékenyen érintette az újabb európai szabályozás. Hiába takarékosak az autói, a flottaátlaguknak jót tesz egy hibrid típus bevezetése. A Swace kínálata majdhogynem olyan szűkös, mint a hasonló tőről fakadó, összesen egy felszereltségi szinttel elérhető Across választéka: kizárólag kombi karosszériával, de már két felszereltséggel (GL+ és GLX) készül, így végeredményben két legyet ütöttek egy csapásra a Suzukinál. A 99 g/km-os széndioxid-kibocsátás mellett praktikus, puttonyos autót is tudnak kínálni vevőiknek.
A Swace a márka első teljes hibrid modellje
Nem szabad elhamarkodottan legyintenünk a Swace láttán, noha a fekete tesztautó színe miatt kicsit elvesznek a fémszobrászok munkájának jól látható megoldásai. Divatos lett az újdonság mindenképpen vagánynak nevezhető formája révén. Persze, a formaterv minden esetben ízlés kérdése, de jelenleg nem sok hasonlóan merész (és mégsem túljátszott, hanem pont eltalált) formatervvel találkozhatunk a kompakt szegmensben, elismeréssel beszélhetünk tehát a tervezők munkájáról – és ez nem csak a külsőre, de a beltérre is vonatkozik.
A trendiség ráadásul nem csupán a formák jellemzője, hanem a környezetbarátnak tekinthető hajtásláncé is: a Suzuki által is forgalmazott hibrid rendszer sok-sok éves fejlődésen ment már át az aktuális állapotáig, és mindenféle elfogultság nélkül állítható, hogy a kategória csúcsát képviseli a japánok megoldása. De erről majd később értekezünk, előbb lássuk, mennyire tud praktikus és jól használható lenni a mindennapokban a Suzuki újdonsága!
Formás, vagány a Suzuki kombi, a fekete szín azonban elrejti a látványos vonalak egy részét
A látványos formaterv kompromisszumot követelt a helykihasználás tekintetében, ez sajnos nem megy másképpen. A hátsó helykínálat, akár a fej- akár a lábteret tekintve átlagosnak mondható és az íves tetővonal miatt a csomagtér használhatósága is csorbát szenved, bár ezt leginkább akkor érezhetjük hátránynak, ha plafonig pakolnánk a puttonyt.
Összességében elmondható, hogy hiába nem maradéktalanul kényelmes 185-190 cm magas felnőtteknek a második sor, azért egy családi autóban általában inkább a kisebbek jutnak hátra, a gyerekeknek pedig így is bőven elég a hely: egy négytagú család számára tökéletesen elég a Swace helykínálata.
Ergonomikus műszerfal, jó anyagokkal és jó összeszerelési minőséggel
Emellett a beltér tetszetős, letisztult és ergonomikus, az anyagok korrektek, az összeszerelés példás. Egy-egy eldugott helyet leszámítva mindenhol finom, puha anyagokat találunk, a formákat pedig a letisztultság jellemzi, még ha a jó öreg billenős ülésfűtés kapcsolók kicsit múltidézőnek is hatnak. Tárolórekeszből ugyan nincs túl sok, de azért így is megtalálhatjuk mindennek a helyét, így egyedül az ajtózsebek viszonylag kis mérete lehet zavaró.
A központi rendszer érezhetőn, és a piac többi szereplőjének rendszerét tekintve is inkább átlagosnak értékelhető: noha adott az Android Auto és Apple CarPlay okostelefon-tükrözés funkció, a felbontás és a grafikai elemek megjelenítése terén már láttunk szebbet a kategóriában. A modern időket egyébként a személyre szabható digitális műszercsoport (is) jelzi.
Az üzemmódváltóval akár kérhetjük is az elektromos módot
Asszisztensek terén ugyancsak jól állunk: alapesetben csak a holttérfigyelő és a parkolóradar marad ki (tolatókamera széria), az ütközésmegelőző asszisztenst, automata távfényt, táblafelismerőt, adaptív tempomatot és sávtartó segédet tömörítő Safety Sense rendszer minden modellhez jár. Mindez dicséretes, ahogy az is, hogy alapáron jár az érintőképernyős, telefontükrözést tudó multimédiás rendszer, a LED-fényszórók, az ülésfűtés és a kétzónás automata klíma is, hogy csak a fontosabbakat emeljük ki. A magasabb szint vezetékmentes telefontöltőt, még több asszisztenst, több felületen alkalmazott műbőrt és néhány egyéb apróságot tesz hozzá az előzőekhez.
A lényeg azonban, főleg a Suzuki aktuális helyzetét tekintve a motorháztető alatt bújik meg: a hibrid hajtáslánc egy 98 lóerős (142 Nm) 1,8 literes Atkinson-ciklusú szívó benzinmotorból és egy 50 lovas (163 Nm) villamos egységből áll, 3,6 Ah-s, 207 V-os akkuja pedig 56 modult számlál. A modellhez aktuálisan ez az egyetlen erőforrás érhető el, ám gyakorlatilag minden igényt kielégít, ami a mindennapi közlekedés során felmerülhet.
A forgalmazó vaskos meghirdetett kedvezménnyel igyekszik vonzóbbá tenni a vételárat
A 0-100 km/h-s sprintidő papíron 11,1 másodperc, a végsebesség pedig 180 km/h. Utóbbi igazából szinte teljesen irreleváns a mai közlekedési viszonyok között, a 11 szekundumot picivel meghaladó gyorsulási idő pedig már jóformán szokatlanul magas 2021-ben, de ez egyben nem jelenti azt, hogy komótos lenne az autó.
A villanymotor magas indítónyomatéka miatt jól autózható a hibrid: igencsak szerethető tulajdonsága, hogy jó a gázreakciója és szépen el lehet indulni vele, továbbá városban is jól jön, hogy a hirtelen gázadást gyors reakció követi. Félgázig tehát szerethető a hajtáslánc, egyedül akkor várnánk többet, amikor valamilyen okból kifolyólag, például előzésnél padlóig nyomjuk a gázpedált. Ilyenkor bizony nyugodt marad a helyzet – függetlenül attól, hogy az üzemmód kapcsoló takarékos, normál vagy sportos állásban van.
Elöl maradéktalan a helykínálat, hátul már inkább csak átlagos a rendelkezésre álló tér
Ráadásul mélyre nyomott gázpedálnál a motorhangból is többet kapunk a kívántnál, az e-CVT fokozatmentes automata pedig nem segít a helyzeten: ha elfojtottan is, de autópályán egy-egy gyorsításnál vagy nagyobb emelkedőn bizony jelen van a pörgetős hibrid effektus. Higgyék el, normális közlekedéshez összességében bőven elég ez a hajtáslánc, ennyi kompromisszumot pedig igazán ki lehet bírni, főleg az 5 liter körüli átlagfogyasztás tükrében.
Merthogy taposva is művészet 6 liter fölé vinni a fogyasztást, némi odafigyeléssel pedig akár 5 liter körüli átlagokkal lehet autózni, míg városban aranyat ér az öntöltő funkció. Lakott területen könnyedén hozható 3,8-4 literes étvágy is, ami már az ultratakarékos kategória. Ami a menettulajdonságokat és a vezethetőséget illeti, a Swace futóműve igenis jól teljesít. Az úthibákat egészen finoman simítja ki a Suzuki miközben a mérsékelten sportos stílust is támogatja.
Szúrós tekintet és LED-es fények már alapáron
Nem csoda a jó teljesítmény: hátul alapáron jár a kettős keresztlengőkaros felfüggesztés, ami manapság már kiemelkedőnek számít a kategórián belül, hiszen még az élmenők közül is sokan csak az erősebb hajtásláncokhoz vagy felárért kínálják ezt – már ha egyáltalán elérhető. A kormányzás szintén jó: nem egy sportautó a Swace, de kellően pontos és közvetlen a volán.
Mindezek tükrében nem is meglepő, hogy ajánlott értékelést kaphat a Swace, hiszen napjainkban ténylegesen nagy takarékosnak számító, szerethető és jól használható kombiként érkezett a Suzuki kínálatába. Természetesen pici kompromisszumot kötnünk kell vele, hiszen a kellemes hibrid erőforrás határhelyzetben kissé hangos és tompa érzést kelt, valamint a látványos forma is követel egy kisebb áldozatot, azonban cserébe sok-sok értéket kaphatunk.
A hibrid hajtáslánchoz bőséges felszereltség jár
A Suzuki ráadásul a hibrid rendszerrel rendelkező modellekre kedvező garanciális feltételeket is kínál. A HybridPro+ csomag a motorra, turbóra, váltóra és a hibrid rendszerre nyújt az alapvető teljeskörű 3 év szavatosság után +7 év garanciát (maximum 200.000 km futásig). Ráadásul már a márkánál is elérhető a kedvező konstrukciójú lízing rendszer. A Preferencia Program a vásárlók számára lehetőséget ad egy adott összegű önerő befizetését követően 3-5 éves ciklusban jól kalkulálható lízing díj mellett rugalmas járműcserét biztosítani.
A Suzuki jelenleg két szinten adja a Swace-t: listaáron 9.340.000 Ft-tól indul a történet a GL+ felszereltséggel, miközben a fullosnak tekinthető GLX mellett 10.690.000 Ft áll. A forgalmazó mindkét esetben 900.000 Ft meghirdetett kedvezménnyel teszi barátibbá az árat, így metálfénnyel akár már 8,7 millióért korrekt felszereltségű, jól használható családi modellt vihetünk haza, míg a gyöngyház fényezésű csúcsért 10.040.000 Ft-ot kell letenni az asztalra.
Praktikus családi autó a Swace, príma fogyasztással
A teljes birtoklási költség (ún. TCO) továbbra is a hibrid modell mellett szól, hiszen értéktartása garantáltan kiváló lesz, fogyasztása alacsony, fenntartási és karbantartási költsége pedig kedvező és jól kalkulálható, így az esetleges magasabb alapárat garantáltan vissza fogja hozni eladáskor.
Néhány szóban
A Swace megjelenése legalább olyan fontos pont a Suzuki életében, mint az elektromos hálózatról tölthető Across megszületése. A vállalat a Swace esetében először kínál teljes értékű hibrid modellt, ráadásul praktikus kombi formába öntve. Manapság még mindig alig találunk olyan hibridet másutt, ami a rendszer szinergiájából következően ennyire hatékony lenne. Emellett a Suzukinál nagyon is bőséges alapfelszereltséget, és a konkurenciához mérve jó árat társít. A Swace egy jó értéktartású, takarékosan üzemeltethető és praktikus családi modellként hívogatja a vásárlókat.
Előnyök: Kompakt külső, jól használható belső; Hatékony és kulturált hibrid rendszer; Bőséges alapfelszereltség, asszisztensek; Várhatóan jó értéktartás
Hátrányok: Apró belső spórolások; Átlagos hátsó helykínálat és csomagtér; Padlógázon hangos motor

