Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Mit ér az összkerékhajtás, ha számos helyzetben nem tudjuk kihasználni előnyeit? Az örök kérdésre a Subaru már 15 éve egy huszárvágással megadta a választ. Fogták az egyébként is jól teljesítő Legacyt, néhány centiméterrel magasabbra emelték, és kész is a csomag: mehet telekre, földútra és erdőbe a tulajdonos, melegebb helyzetekben kamatoztatva járműve képességeit.

Magasabban messzebbre jutunk - galériaA végeredmény pedig magáért beszél. A legújabb típus esetében a 22 centiméteres szabad hasmagasság pont elég arra, hogy ne kelljen félnünk egy-egy bukkanó láttán, sőt, ezen a téren az Outback néhány divatterepjárónak is fityiszt mutat. Viszont mindeközben szerencsére nem kell aggódnunk a magasabb karosszériát feszesebb rugózással megtartó futóművön – az Outback ugyanis a Legacy-hoz hasonló nyugodtsággal simítja ki az úthibákat, és akkor sem kerülünk veszélybe, ha váratlan kerülőmanőverre, hivatalos nevén terhelésváltásra kerül sor.

Úttalan utak nyomában

Jó érzés, ha fel vagyunk készülve mindenre, még ha nem is kell átélnünk kedvenc akciófilmjeink jeleneteit szürke hétköznapjaink során. A megállíthatatlanság magabiztosságot kölcsönző bizonyossága a négykerekűek világában is teJó érzés, ha bárhova eljuthatunk - galériarmészetesen felütötte már évtizedekkel korábban a fejét. Az emberek pedig sorra dőlnek be neki, mint minden érzelemmel előadott kampánynak. Elég csak azt megnézni, hogy hány Hummer talált gazdára az évek során és mekkora rajongótábora van a becsődölt márkának. Pedig a gyártó összes modellje megtöri kivétel nélkül a legkeményebb férfilelket is, ha városi parkolásról, vagy akár közlekedésről van szó; de sírógörcs gyötörte sokszor a kalandra éhes arcokat a megbízhatóság, a belső tér kialakítása, az úttartás vagy éppen a fogyasztás miatt is.

Az Outback és kategóriatársai viszont talán a legkevesebb kompromisszumot követelik a telekre/terepre tévedőtől. Ugyanis gólyalábakon álló kombi felépítésük következtében közel sincs olyan magasan a súlypontjuk, mint bármelyik SUV/crossover vetélytársuknak, vagyis esetükben ügyesen (igényes) futóművet hangolni nem olyan nagy kihívás: nem zavar be némi burkolt feszesség a kényelmes beállításba, vagy éppen valóban tudunk dinamikusan kanyarodni keményebb hangolásnál.

A szimmetrikus összkerékhajtás a Subaru esszencia része

Az Outback szinte mindent ugyanúgy is csinál, ahogy korábbi tesztünkben már szereplő alacsonyabb testvére, ennek megfelelően az ott elhangzott állítások igazak ide is: a hatalmas belső tér, a kényelmes kialakítás, a könnyű és közvetlen vezethetőség ugyanúgy mellette szólnak, mint a többi négyhengeressel összevetve egyedibb hangú és erős boxerdízel, amely itt is a gyári adatnál jó néhány tizedmásodperccel dinamikusabban gyorsította az autót álló helyzetből 100 km/h-ra – köszönhetően a remekül dolgozó összkerékhajtásnak (is). Sőt, a motor bizonyos tekintetben még jobb is volt, mint szürke társáé: ezúttal az alapjárati hangszín-, és hangerő-változás elmaradt, így dízelhez mérten kifejezetten halk 43,8 decibeles alapjárat a jutalmunk.

"Tenyeres-talpas" felépítésű karosszéria és csak mérsékelten jó légellenállási együttható ide vagy oda, a csendesség szerencsére nagyobb tempónál is megmarad, ami a kellően hosszú váltóáttétellel karöltve remek utazóautóvá teszi az Outback-et, amivel gond nélkül teljesíthetőek 7 liter alatti fogyasztással a hosszabb etapok.

A beltér megosztó: szeretjük a közvetlen őszinteségét...

Persze a kritika is ugyanazon pontok köré összpontosul: a hatfokozatú váltó bár feszesen jár, működése lehetne olajozottabb, illetve a beltérre már ráférne egy alaposabb modernizálás. És ezt csak részben értem a fellelhető kütyük arzenáljára, a bonyolult elektronikai kiegészítők ugyanis sokakban visszatetsz...de high-tech felszereléseket hiába keresünkést kelthetnek, és nem feltétlenül járulnak hozzá a modellt övező legendás megbízhatósághoz. Ennek ellenére többek között egy automatikusan sötétedő belső visszapillantó tükör, egy USB-csatlakozó, vagy egy parkolóradar azért még beleférhetett volna a kínálatba, mint ahogy szívesen láttunk volna csillapítást a kapaszkodóknál - igen-igen, ugyan ezeket hoztuk fel korábbi Legacy szedán tesztünkben is. Ahol pedig gondoskodó kívánt lenni a Subaru, ott is kicsit melléfogott: a manuális pillanatnyi fogyasztásmérő jó dolog, viszont itt csak a gázpedálállás függvényében kilendülő mutatót találunk, skálázás, ezáltal pedig információérték nélkül.

Azt úgyis mindenki tudja, hogy ha nehezebb lábbal tapossuk a gázt, akkor többet kortyol az autó, úgyhogy teljesen felesleges a "kütyü" - ellenben egy vízhőfokmérővel, amelyről viszont sajnos le kell mondanunk. A „beskálázás” után már csak az ajtó műanyagjainak minőségét javítanánk – utóbbi egyáltalán nem vészes hiányosság, de ne feledjük, hogy itt már a 10 millió forint feletti kategóriában járunk, ahol az ember elvárja a magasabb szintű kényeztetést.

Csak a dízelhez jár az orrnyílás - okkalAz Outback költségeit egyébként nehéz objektíven, minden tényezőt egybefoglalva számszerűsíteni. Ugyanis a Subaru rendre vezeti a legtöbb mérvadó megbízhatósági felmérést, az öröklét érzése pedig itt is elfogott minket. Ez pedig nagy kincs, ha az ember nem négy évre és mondjuk 100.000 km-re vásárol autót. Ha pedig így nézzük, akkor a már említett megvonások kivételével remekül felszerelt tesztautó 10,29 millió forintos ára bőven elfogadhatónak tűnik, elvégre ezért egy dinamikus, összkerékhajtású, óriási "mindenes" kombit kapunk. A teljes kényelemhez egy automataváltót nagyon el tudnánk viselni, viszont ez hiányzik a dízel kínálatából - egyelőre. Így az igazi komforthoz marad a körülbelül 850 ezer forintos felárat képviselő 2,5 literes benzines boxermotor és a remek CVT váltó kombinációja, viszont a nagyjából kétliteres pluszfogyasztás és a mérsékeltebb dinamizmus miatt nehéz érvelni a harmonikus hajtáslánc mellett, melyet már tesztünkben bemutattunk.

A kínálatnak van egy igazi ínyenctagja is. A 3,6 literes, hathengeres boxermotor 260 lóerőt állít hadrendbe, melyhez ötfokozatú automatát kínál a Subaru. A jóval nagyobb dinamizmus és a gyönyörű hangaláfestés viszont a pénztárcánkat is sokkal gyorsabban apasztja: a magas fogyasztás mellett a csúcsfelszereltségű dízelhez képest 3,85 millióval kövérebb ár (amiből 2,5 millió a két motor közötti regisztrációs-adó különbségből adódik...) sem indokolja a racionális döntést, és az is sovány vigasz, hogy ezért megkapjuk az SI-DRIVE névre hallgató üzemmód-választót.

Méltatlanul mellőzött, igaz megkérik az árátKonkurensek is akadnak azért egészen szép számban. A még nagyobb teret és jobb anyagokat kínáló Skoda Superb kombi extralistáján ugyanis találunk megemelt futóművet is, amit a 170 lóerős dízellel és a japánokéhoz mérten kevésbé igényes összkerékhajtással kombinálhatunk. A végeredmény azonos felszereltség mellett 10,6 millió lesz. Innen már "csupán" másfél millióra van a prémiumok világa: a kissé öregecske Volvo XC70-et (vagy akár a fiatal XC60-at) a 163 lóerős, öthengeres D3 dízelmotorral, összkerékhajtással és a többiekkel megegyező felszereltséggel elvihetjük 12,1 millió körüli összegért. Igazán kemény csatára akkor számíthatunk, ha a kompakt SUV-okat is belekeverjük a harcba. Olcsóbb megoldást ugyanis így már találunk a feladatra, de hasonlóan kényelmesen rugózó és jó összkerekest nem...

Néhány szóban

Az Outback megadja mindazt, amiről jelenleg a Subaru szól. Összkerékhajtás jó használhatósággal, és megbízhatóság. Sajnos ehhez tartozik az is, hogy kevés modernkori technikai csemegével utazhatunk együtt, a teljes kényelemhez pedig szívesen lecserélnénk a kissé kelletlen kézi váltót egy automatára.

Előnyök: Csendes, jól megépített és hatalmas utastér; Kényelmes futómű; Erős és takarékos boxerdízel; Igényes hajtáslánc; Közvetlen vezethetőség és kezelhetőség

Hátrányok: Néhol méltatlan anyagok és megoldások a beltérben; Kelletlen váltó

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek