A Volkswagen filozófiáját senkinek sem kell bemutatni, még a laikusok számára is szinte magától értetődően a wolfsburgi márka jelenti a konzervativizmus csúcsát. Noha tényleg a letisztult és mértéktartó stílus érvényesül a gyártó palettájának elejétől a végéig, mindez nem jelenti azt, hogy csak unalmas modellekből állna a kínálat. Nem csupán a GTI-k fűszerezik a Volkswagen portfólióját, immáron a Polo BlueGT is büszkén hirdeti a sportos igét.
Apró emblémákkal is jelzi BlueGT mivoltát - galériaA kompromisszumkötés árnyoldalairól már számtalan alkalommal olvashattak hasábjainkon, azonban mégis azt mondom, hogy igenis léteznek jó és megköthető kompromisszumok. Manapság szinte minden gyártó próbálkozik olyan modelleket építeni, amely maradandó élményt ígér, mellette pedig állítólag a mindennapi használhatóság sem szenved csorbát.
Az ilyesfajta elképzelésekből szoktak aztán a sportoláshoz halovány, mindennapokra kissé kemény végeredmények születni, de tiszteletet érdemelnek a kivételek. A VW kínálatában a vérpezsdítő szót a GTI-k és R modellek sajátították ki maguknak, ám nem szabad szemellenzővel böngészni a wolfsburgi palettát, a hagyományos sportverziók mellett immáron a könnyedebb falatok között is találunk ízletes példányokat. Ilyen példának okáért a Scirocco is, amely még a szerényebb teljesítményű motorokkal sem lohasztó, s ugyanígy a Polo kínálatában is felbukkan egy izgalmasnak ígérkező darab: a BlueGT.
A németek a könnyű platformok bevezetésével elérték, hogy ne kelljen a lóerőversenyben kakaskodniuk, miközben a kisebb teljesítmény ellenére is a leggyorsabbak közé tartoznak. Így történhetett meg, hogy a pehelysúlyú MQB platformra épülő Golf GTI 220 lóerővel is a 280 lovas Opel Astra OPC sarkában lohol. Emiatt bizakodva vártam a „mindösszesen” 150 lóerőt hadrendbe állító kisautót, ami már önmagában is kínálja a kompromisszumok feletti ítélkezést.
Dupla csövön kiabál - galériaMaga a Polo már bizonyította rátermettségét szerkesztőségünknél, azonban ezúttal kicsit izgalmasabb formában, 1,4 literes turbómotorral és a sportos, dinamikus körítést biztosító futóművel, illetve külső-belső kiegészítőkkel tettük próbára a németek büszkeségét. Az alapok ígéretesek, hiszen mind látvány, mind technikai szempontból különlegességgel van dolgunk.
Kívülről a visszafogott kiegészítők, így a toldatok, a hátsó szárny és a sportos miliőhöz remekül passzoló sokkülős könnyűfém felnik különböztetik meg a tetszetős kék színben pompázó tesztalanyunk a póriasabb verzióktól, s természetszerűleg a dupla kipufogóvégződés sem maradt el, mintegy jelezvén a dinamikus közlekedésre lehetőséget nyújtó teljesítmény meglétét.
Az utastérben folytatódik a harmónia, kék betétek, ízléses és jó minőségű anyagok egyvelege, finom díszítések fokozzák a hangulatot. A kormány függőleges küllőjének aljában megbúvó, szolid, kék GT embléma igényes részletként jelzi odabenn is, hogy a paprikásabbik Polo van alattunk, ahogy a sportos kialakítású ülések oldaltartása is sejteti az izgalmakat.
A beltérbe is nehéz belekötni - galériaAz anyagok egyébként jó minőségűek, ahol tapintani szokás, ott puha, másutt kemény, kicsit nem csorbítván a minőségérzetet. Ugyanígy az összeépítés is magas szintű, zörgés, nyiszogás még a keményebb felfüggesztés ellenére sem tapasztalható. A helykínálat és a kényelem korrekt, kifejezetten komfortos a Poloval utazni, az ergonomikus kezelőszervek és az egyszerű formákkal operáló, katonás rendbe rajzolt műszerfal pedig csak fokozza a pozitív megítélést, noha izgalmi túlcsordulásra már csak a márka filozófiájából következően sem kell számítanunk. Tesztalanyunk felszereltsége emellett makulátlan volt, napfénytető, navigáció, ülésfűtés és minden finomság adott, ahogy az állítható futómű is része a repertoárnak, ahogy a vezetéstámogató rendszerek sem hiányozhatnak.
Kisautóhoz mérten tényleg fényűző extrázás varázsolja a Polo BlueGT-t igazán komoly versenyzővé. A lemezek alatt megbúvó technikai igényesség és színvonal pedig ugyancsak a kategória átlagán felüli: hengerlekapcsolásra is képes, 1.4 TSI, mellé hétgangos duplakuplungos automata, állítható lengéscsillapítás révén növi túl a Polo a kategóriában fellelhető vetélytársait.
Az 1.4 TSI ezúttal is bizonyított - galériaAkármennyire is sportos stílusról beszélünk, a motor beindítását síri csend követi, az 1,4-es turbómotor ugyanis roppant halkan jár. Szerencsére terhelve már megjön a hangja, de igazán csak kívülről izgalmas a harsonája. Az utastérbe csak morgós hangszínével csal némi izgalmat a négyhengeres erőforrás, azonban kívülről érces, hangerőben is komolyabb szólamok jelennek meg. Érzésre közel sem olyan gyors a BlueGT, mint amilyen sebes valójában: az utastér elszigeteltsége és a DSG váltó rángatásmentes kapcsolása maszkolja a 7,8 szekundumos 0-100-as sprintet, holott ezzel a produkcióval még a 150 lóerős teljesítmény (250 Nm csúcsnyomatékú) ellenére csupán 1 másodperccel lassabb az ugyanúgy automataváltós, ám 200 lovas Clio R.S.-nél.
Az erő leginkább akkor bukik ki, amikor padlógázon gyorsítva, még harmadik sebességi fokozatban is elforognak az első kerekek. Persze egyértelműen kézi váltóval volna igazán kívánatos a Volkswagen felmérgesített kisautója, a kormányra helyezett váltófüleknek hála kézzel is kapcsolható duplakuplungos DSG-vel sem túl ingerszegény, ráadásul a hatékony automataváltó jobban kiautózhatóvá teszi a teljesítményt, miközben fokozatkiosztásával a takarékosságra ugyanígy fókuszál.
120 km/h-s tempónál mindösszesen 2350-et forog a TSI, így nem csoda, hogy a szerkesztőségünknél az Audi A3 szedánban már bizonyítottan csekély étvágyú motor ezúttal sem gurít le sokat a torkán. A gyári 4,7 literes vegyes fogyasztás a motor képességeinek ismeretében abszolút nem túlzó adat, de tény, hogy forszírozott, a teljesítmény kiaknázására irányuló autózással 12 literes átlagot is elő lehet csalogatni belőle. Az állítható futómű ugyancsak párját ritkítja a szegmensben, ráadásul tényleg kétarcúvá varázsolja a kék Polót: kemény állásban igazán gyors a kis és nagy fordulókban egyaránt stabil kisautó, miközben a komfort fokozatra kapcsolva a mindennapokban is jól használható családbaráttá szelídül tesztalanyunk.
Nem olcsó, cserébe mindent tud - galériaNehéz belekötni a Polo BlueGT-be, roppant nehéz, ugyanis a remek motor mellé kiváló futóművet, igényes és jól felszerelt belsőt kapunk, kompromisszum tekintetében pedig ugyancsak jól vizsgázik a dinamizmusra született modell. A hétköznapokban kifogástalanul helytáll, de szükség esetén elővéve másik énjét sebes sportolóként képes maga mögött hagyni a kanyarokat. Szőrös szívvel talán a kissé steril vezetési élményt róhatjuk fel neki, azonban a Volkswagen filozófiájába ennél sokkal vérpezsdítőbb végeredmény amúgy sem fért volna bele, elvégre az olaszoktól is hiába várnánk rideg, letisztult formákat. Természetesen az árcédulák tekintetében sincs meglepetés, 5,4 millió forintos belépőjével a BlueGT már a kompaktok árkategóriájába esik, nem beszélve a DSG verzió 5,8 milliós értékéről. Cserébe alapvetően is gazdag felszereltséget kapunk, azonban a panoráma napfénytetővel, állítható futóművel és ledes lámpákkal ékesített tesztautónk 7,6 milliós listaára már cseppet riasztóan hat.
Hiszen ennyiért már a radikálisabb, de minőségét és hatékonyságát tekintve elmaradó Renault Clio R.S. is kapható, ahogy az 5,6 millióért vesztegetett 210 lovas Opel Corsa OPC ugyancsak csábító az ár/érték arányával. Azonban egyik forró kisautó sem tud annyira sokoldalú lenni, mint a Polo BlueGT, amely ezzel a képességével magasan kiemelkedik a mezőnyből.
Néhány szóban
A Volkswagen egy könnyed, sportos, jó kompromisszumot nyújtó autót hozott össze a Polo BlueGT megalkotásával. Az állítható futóművet megrendelve, de az automataváltót kihagyva igazán korrekt, sport, de mégis sokoldalú kisautót kapunk, a márkától megszokott áron. Ám ezért az árért tényleg igazi kétarcú viselkedés jár, ráadásul takarékos fogyasztással karöltve.
Előnyök: Jó minőségű beltér; Nyomatékos, erős turbómotor; Korrekt étvágy; Gyors futómű; Technikai színvonal; Komoly opciós tételek
Hátrányok: Borsos ár; A sportos hangulathoz képes kissé steril