A címben szereplő három autóról akár egy egész cikksorozat is születhetett volna, hiszen mindegyik megér egy misét a maga módján. Mi azonban nem a mennyiségre, hanem a minőségre helyeztük a hangsúlyt, így egy kalap alá vettük a Škoda által jelenleg kínált három csúcsmodellt, hogy rávilágítsunk a csehek büszkeségeinek képességeire. Lássunk is neki!
Figyelemfelkeltő szín- és formavilág - galériaHogy hol is kezdjük? Természetesen az előételnél. A triumvirátus tagjait ugyanis a menetpróba során úgy kóstolgattuk és emésztgettük, mintha csak egy színvonalas étteremben töltöttük volna el ebédünket. Első fogásnak egy kis érdekességet rendeltünk, konkrétabban a nem is olyan rég piacra dobott Škoda Fabia RS-t. Bár evés közben jön meg az étvágy, az autó már szimplán kinézetével is komoly benyomást tud tenni a szemlélődőkre, erre pedig nem cáfolt rá menet közben nyújtott teljesítményével sem. Motorházteteje alatt immáron egy aprócska 1,4 literes benzines egység kapott helyet (az előd 1,9 literes dízel erőforrásával szemben), melyet rendhagyó (vagy éppen a szokott - kinek mennyire újdonság) módon egy turbó és egy kompresszor is arra késztet, hogy padlógázas gyorsítás esetén a sofőr álló helyzetből 7,3 másodperc alatt érhesse el a százas tempót.
Az élményt tovább fokozza a dupla kipufogócsövek nyers hangja, melynek nem nehéz utat törnie az utastérbe, hiszen a kis méregzsákba nem sok hangszigetelés került. A próba során ez volt a legfeltűnőbb: a Fabia még akkor sem tudott csendben maradni, mikor már a járókelők is „lepisszegték” a kicsi a bors, de erős elvet valló járművet.
Tekintse meg a Fabia RS sajtófotókat a galériában!Kemény tél lévén nem volt olyan szerencsénk, hogy az autókat ideális körülmények között próbálhassuk, és képesek legyünk maradéktalanul megtapasztalni határhelyzetben mutatott kanyarstabilitásukat-viselkedésüket vagy gyorsulási, illetve lassulási képességeiket, ám így is szép számban akadnak tapasztalatok, melyek egy esetleges vásárlási döntés kapcsán fontosnak bizonyulhatnak. A kis Škoda 180 lóerős teljesítménye még gyakorlottabb pilóták arcára is képes mosolyt csalni, hiszen tudását olyan határozottsággal adja elő, hogy már-már azon törjük a fejünket: „Most tulajdonképpen ő irányít, vagy én?”. Aki inkább a teljes önkontrollt szereti és a "varázslat" helyett a közvetlen őszinteséget kedveli, inkább a végtelenbe pörgethető Clio RS mellett döntsön. A hétfokozatú, duplakuplungos automataváltó (is) szépen teszi a dolgát, melyet sok mindenre megtaníthatunk - de a nyugodt, "városnézős" habitusra aligha.
A Fabia RS-sel a Škoda célja egyértelmű: a Volkswagen Polo GTI-hez hasonló mérges kisautót megalkotni, csak annál kedvezőbb áron. Ez nagyjából sikerült is, hiszen a két, ugyanazzal a hajtáslánccal rendelkező modell között van kb. 200 ezer forintnyi különbség (plusz a magasabb alapfelszereltségből további differencia adódik a cseh versenyző javára).
Persze a Fabia sem olcsó, hiszen a listaár szerint legkevesebb 5.653.500 forint ellenében lehet a miénk, ám mégsem tűnik rossz ajánlatnak, főleg annak tükrében, hogy ezért az összegért sok más finomság mellett alapáron kapjuk a sportüléseket előre (melyek fűthetőek), valamint a multifunkciós bőrkormányt, a tempomatot, a 17 colos alukerekeket és a B-oszloptól sötétített üvegezést egyaránt - hogy a fentebb említett DSG automataváltóról ne is beszéljünk.
Nos, kellő étvágyra kapva túlvagyunk az előételen, úgyhogy ugorjunk is neki az étkezés legnépszerűbb tételének. Az Octavia RS már egészen más tészta, mint kisebb rokona. Hallott már a szofisztikáltságról, a belülről áradó tekintélyről, de azért még nem egy igazi 'gentleman'. Hangja és viselkedése sokkal kiegyensúlyozottabb kisöccsénél; motorterében a 200 lóerős, turbóval lélegeztetett kétliteres benzines TSI erőforrás teljesít szolgálatot, ami egy tizedmásoSportos, kifinomult és nem utolsó sorban méretes - galériadperccel kedvezőbb (nulla-százas) gyorsulási adatot tesz lehetővé a könnyebb Fabiánál. Az Octavia ereje is az első kerekeken jelentkezik, akárcsak az előbb jellemzett kisebb Škoda esetében, a méretes szedán azonban még a régebbi fejlesztésű, hatsebességes duplakuplungos automatával van felvértezve - utóbbi különben egy drágább, strapabíróbb, jóval nagyobb nyomatékot átvinni képes darab szárazkuplungos testvérénél. A régebbi DSG működését azért komótosnak így sem mondhatjuk, hiszen a tesztalany "D" üzemmódban is olyan agresszívan viselkedett, mintha "Sport"-ban közlekedtünk volna vele. Ezen természetesen lehet még változtatni, hiszen sok minden múlik a váltó helyes tanításán.
A csehek középosztálybeli büszkesége egyébként jól vizsgázott, hozta a tőle elvárhatót, és még a rideg körülmények között is képes volt dinamikus viselkedésről tanúbizonyságot tenni. Csomagtartója 560 literről egészen 1420 literesre bővíthető, így a virgonc négykerekű nyugodtan ajánlható olyan középkorú családapáknak, akik még mindig nem nyugodtak le teljesen, vagy éppen egy igazán jól motorizált családi autóra vágynak.
Az Octavia mellesleg semmiképp sem nevezhető városi autónak, hiszen a gyár 10,4 literre megadott (városi) fogyasztási értékét bizony komolyan kell venni. A nagyobbik RS-modell inkább a főutakat és az autópályákat kedveli, ahol már elég lehet neki mindössze 8 liter körüli üzemanyag-mennyiség is egy száz kilométeres etapot tekintve.
Belül kellemes hangulat, kifinomultság és összetéveszthetetlen stílusjegyek fogadják az ide tévedőket. Van itt alumíniumpedál, RS logó mindenfelé, de a 8.162.500 forintos alapárért (DSG-vTekinse meg az Octavia RS sajtófotókat a galériában!el együtt) cserébe olyan ínyencségeket is magunkénak mondhatunk, mint a xenon fényszórók, a sportülések, a sport futómű, valamint a rendkívül esztétikus első és hátsó légterelő elemek. A dupla, krómozott kipufogóvégek zárják a sort, mi pedig csak gyönyörködünk a végeredményben. Igaz, a Fabia esetében a tesztautón is látható "Versenykék metál" névre keresztelt fényezés ingyenes extra, a formás, 17 colos fehér felnikért pedig mindössze 25.000 forintot kérnek el a szalonban (sem az antracit, sem a fekete árnyalatban pompázó kerekek nem kerülnek többe, a "sima" 17-esek pedig ugye ingyen járnak hozzá), egy Octavia vásárlásánál már 121.250 forintnak megfelelő összeget kell az asztalra tennünk ugyanezért a színért, könnyűfém keréktárcsából pedig csak egyfélét, a 18 colosat választhatjuk 95.000 darab hazai egységnyi fizetőeszköz ellenében. A 'kényelmesebb' 17-esek persze itt is alapáron járnak.
Ha idáig eljutottunk, akkor már alsóhangon is 8.378.750 forintos vételárról beszélünk, amire az ésszerűség keretein belül maradva rápakolhatjuk a 12 hangszórós hangrendszert (108.750), és hozzá a navigáció nélküli „Bolero” rádiót (86.250), a bőr multifunkciós kormányt (5.000), melyhez illik a Bluetooth-os telefon-előkészítés (76.250) is, de vannak még itt a kényelmet és biztonságot szolgáló berendezések szép számban, melyek kipipálása után a vételár jobb esetben is 9,2 millió forint környékére kúszik fel. Különben aki kézzel szeretne gangolni, 630 ezer forintot spórolhat - a 170 lóerős, jóval alacsonyabb fogyasztású, ám kevésbé hangulatos, dízelmotoros Octavia RS pedig további 120 ezer forinttal kerül kevesebbe.
A fenti összeg első hallásra soknak tűnhet, de kérem, mondjanak még egy olyan autót ma a piacon, amely ekkora helykínálattal, ilyen kellemesen sportos hangolással, jó felszereltséggel és ekkora teljesítménnyel jellemezhető… Nos, némileg magam alatt vágom a fát, ugyanis ha le tudunk mondani a szedán kialakításról és megelégszünk a szűkösebb utas-, illetve csomagtérrel, a Mazda3 MPS jobb felszereltséggel (igaz, kézi váltóval) 260 lóerőt kínál közel másfél millióval olcsóbban - hasonló, kevésbé radikálisan sportos hangolás mellett.
Éhesek ugyan már nem vagyunk, de valami még hiányzik. Hát persze, egy finom desszert! Menetpróbánk kétharmadánál már kimondottan izgatta fantáziámat, hogy vajon milyen is lehet a Škoda zászlóshajójának legizmosabb változatát terelgetni. Közelebbi ismerettség híján a "papíron" olvasható információk mellett csak annyit tudtam róla, hogy a szaAkár ilyen is lehetne a modernkori herceg fehér lova...kmabeliek szuper, szinte hibátlan (luxus)autónak titulálták több külföldi próba során is. A forma ízlés kérdése: van, akinek tetszik, van, akinek csak az eleje vagy csak a hátsó része, annyi azonban mindenképpen igaz, hogy a 'mamut-testű' négykerekű szinte mindenkiből határozott érzelmeket vált ki. Én türelmetlen kíváncsisággal és objektív szemmel tekintettem a Superb legújabb generációjának 3.6 FSI V6 névvel illetett típusára, melynek motorházteteje alatt egy 3580 köbcentis szívó V6-os egység dolgozik. Az erőforrás 260 lóerős teljesítménye vélhetően csak papíron ennyi (érzésre inkább több), melyen nem is szabad csodálkozni, hiszen az egység a vezérlőelektronikán kívül teljesen megegyezik a VW Passat R36-ból, vagy Passat CC-ből ismerős 300 lóerős motorral. Ha röviden kéne jellemeznem a V6-os Superbet, csak annyit mondanék: sokat látott úriember. Mindig, minden helyzetben tisztában van saját határaival és tulajdonságaival, így csodálatosan képes a különböző szituációkhoz alkalmazkodni (melyben az összkerékhajtás is segítségére van), természetesen a józan ész határain belül.
A volán mögé beülve egy pillanat alatt magunkénak érezzük a formákat, egyből rátalálunk a kényelmes vezetési pozícióra, és valahogy meg sem fordul a fejünkben, hogy ebből valamikor is ki fogunk/kéne szállni. Az erőforrást elindítva kellemes gurgulázás fogad minket, mely roppant komolyságra enged következtetni. Menet közben aztán nincs megállás. És ezt kérem, értsék szó szerint. Az autóval felváltva szeretnénk padlógázon 6,5 másodperces százas sprintértékeket tapasztalni, melyek abszolválása után egy kis kényelmes és hangtalan 90 km/h-s tempóval kivitelezett suhanásra vágyunk. Nem találni rajta fogást, minden megvan benne! Persze nem csak ezzel a motorral. A tesztautóban dolgozó 3,6 literes FSI legkevesebb 10.539.500 forintért lehet a miénk (összkerékhajtással és a hatsebességes DSG automataváltóval együtt), melyhez ha nem az alap Comfort csomagot választjuk, akkor az alapár egészen huszonhétezer forinttal csúszhat a 12 milliós határ fölé.
Nézegesse a Škoda Superb sajtófotóit a galériában!Erre természetesen még jócskán pakolhatunk extrákat, mint például a 153.750 forintos metálfényt, az Alcantara üléshuzatot 435.000-ért vagy a szebb, 18 colos könnyűfém kereket, de utóbbiakat is 'csak' 103.750 forint ellenében. Ám a nyújtott szolgáltatások tükrében a Superbek csúcsa gyakorlatilag páratlan ajánlat, sőt, még hiánytalan felszereltség esetén is könnyedén beférnénk 10 millió alá, ha az óriási erőforrás miatt nem sújtaná a modellt hazánkban a 3,2 millió forint regisztrációs adó. Mindenesetre, ha a presztízs nem fontos, és kedvező áron szeretnénk megízlelni a felső-középkategória világát, a Superb személyében máris "otthonra" lelhetünk.
Pontosan ez a modell áll a Škoda evolúció csúcsán.Vonjuk bőrbe a kormányt és a kéziféket, legyen meleg álló helyzetben is, kerüljön bele a legolcsóbb navigáció, kérjünk asszisztálást a parkoláshoz, szóljon a zene 10 hangszóróból, adjunk hozzá egy csipetnyi sportosságot, és kezdjünk el barátkozni a 13,6 millió forintos listaárral. A helyzet azonban nem ennyire tragikus, hiszen ezért az árért már inkább társat kapunk, mint autót. Ha viszont meg tudunk békélni mondjuk a remek 200 lóerős kétliteres TSI motorral (mely az Octavia RS-ben is szolgál), de azért felvérteznénk kedvencünket az előbbi kényelmi és biztonsági extrákkal, akkor már egyből szívmelengetőbb a helyzet, hiszen még a 11 millió forintot sem érjük el. Azt már csak halkan jegyezzük meg, hogy a korábban említett listaárak a mosonmagyaróvári szalon munkatársának elmondása szerint csak tájékoztató jellegűek, magyarul: egy ügyes ügyfél jóval barátibb áron juthat hozzá kiszemelt Škodájához...
Összességében elmondhatjuk, hogy a menetpróba során három különböző személyiséggel, három merőben eltérő karakterrel találkoztunk. Mindegyik járműnek más a célközönsége, ezért teljesen más tulajdonságokkal bírnak. Míg a Fabia RS inkább a sportos fiatalság jelképe, addig az Octavia RS a tekintélyes és elegáns családi mindenes megteremtője. A Superb pedig elhozza nekünk mindazt, amire két említett rokona után vágynánk: a hamisítatlan kényelem luxusát.
A tesztautókat a mosonmagyaróvári Leier Autó Kft. bocsátotta rendelkezésünkre. Köszönjük a lehetőséget!