Az Amarok biturbós motorja a hiányzó csúcsteljesítmény ellenére is finom darab.
A kategóriában persze nem a csúcsteljesítmény a legfontosabb, a rugalmassági adatok pedig hűen tükrözik, hogy autópályatempó alatt senki sem fogja kifogásolni a kézi váltós Amarokok csúcsának teljesítményét.
Csak éppen a Navara túlmotorizált hangulata marad el, ezúttal nem feltétlenül negatív kritikát eredményezve. Főleg, mert ezt az egészséges erőkifejtést a motor kulturáltan teszi, alig némi dízeles nyersséggel fűszerezve az utazást, miközben még 130 km/h-nál is bőven elfogadható marad az utastérben mért zajszint – egyedül a szélzaj lehet tolakodó.
Bármelyik borospincéig gond nélkül elérünk vele.
Mindezek fényében kijelenthető, hogy az Amarok a kategória jelenleg leginkább kifinomultabb, legérettebb képviselője, amely ha a személyautók kényelmét nem is hozza, menetbiztonság terén is óriási lépést tesz előre, remek kompromisszummá téve önmagát a potenciális vásárlói réteg számára.
Már csak azért is, mert a terepképességekkel sincs gond: bár a száraz körülményeknek köszönhetően a szőlőhegy ill. más szemszögből nézve domb nem támasztott nagy kihívást tesztautónk elé. Ebben a viszonylag jó terepszögeknek (28 fok elöl, 23,6 fok hátul, 23 fokos rámpaszög) és a kb. 650 ezer forintot képviselő kapcsolható összkerékhajtásnak is szerepe volt, amelyek szavatolják, hogy közepes tereppel ne gyűljön meg a bajunk, de mint mindig, egy célszerszám (mint például egy rövid Land Rover Defender) sokkal többre képes – ő persze meg az Amarok szállítási képességeit nélkülözi.
A kategóriához képest remek képességekkel - és ezáltal jó ár/érték aránnyal.
De hiába jó egy modell a kategóriájában, ha az ára nem az igazi. A Volkswagen modellek esetében már megszokhattuk, hogy sokszor a konkurenseknél magasabb árakkal számolhatunk, de nem így az Amaroknál! A legszükségesebb extrákat tartalmazó normafelszereltséggel az erősebbikRácáfol a testvérekre - galéria kézi váltós, összkerekes dízel (mert időközben megjelent a 180 lóerős, hatfokozatú automatával szerelt kivitel is a kínálatban) 8,26 millióért elérhető, amely épp a konkurensek átlagárszintjére teszi a modellt.
A jelenleg piacvezető Nissan Navara nagyobb teljesítményt kínál, szerényebb személyautós- és terepképességekkel, listaáron 8,77 milliós, de már egy darab esetén is adható flottakedvezménnyel - 1,3 millióval olcsóbban. A Mitsubishi L200 hasonló áron kínálja magát, a Toyota Hilux 8,125, míg az Isuzu D-Max 7,623 millió forint hasonló teljesítménnyel és felszereltséggel. Erős konkurensnek a hozzánk is hamarosan megérkező, s törésteszten a napokban ötcsillagosra vizsgázott Ford Ranger ígérkezik, ám rá még 2012 elejéig várni kell.
A tesztünkben szereplő Amarok megvásárolható Budapesten a Porsche M5-nél, ahol tesztautónkra most 782.000 forint kedvezmény jár - a szalonban ügyfélbarát tanácsadással állnak rendelkezésükre.
Néhány szóban
A Volkswagen Amarok mindent összevetve jelenleg a kategória legjobb képviselője: terhelhetősége és terepképességei jók, miközben a konkurensek közül ő nyújtja a legkulturáltabb működést. Sajnos ettől még a futómű, a váltó és a kialakítás is érezteti velünk, hogy személyfuvarozásra is alkalmas haszongépjárműben, nem pedig személyautóban ülünk, így aki nem használja ki egyéb képességeit, a nagy autóhoz társított érzettel együtt is egy olcsóbb Volkswagen Golffal (akár kombival) sokkal jobban jár. Akinek viszont tényleg szüksége van egy pick up többcélúságára, annak apróbb hibái ellenére sem szabad kihagynia a mérlegelésből az Amarokot.
Előnyök: Jó összeszerelési minőség; Kategóriához mérten tágas utas- és csomagtér; Viszonylag jó terepképességek; Cél szerint variálható kialakítás; Kifinomult működés; A menetteljesítményeket leszámítva jó motor; Relatíve jó fékek
Hátrányok: Egyszerű, kemény anyagok; Hosszú távon kényelmetlen ülések; Vízhőfokmérő hiánya; Pattogós, kemény futómű; A megadottnál jóval szerényebb menetteljesítmények