Telnek-múlnak az évek, változnak az idők. Nem könnyű az erős piaci szereplés, de most a Suzuki hazánkban újra stabil népszerűségnek örvend, miközben márkán belül az erőviszonyok jelentősen átalakultak a Vitara érkezésével. Történt ugyanis, hogy az új, küllemét tekintve az elődhöz nagyon hasonló Swift már nem olyan kelendő, mint annak idején, a divatos SUV kategóriában viszont tarolhatnak, és tarolnak is a japánok.
Megejelenésével is sikeres - galériaAz új Vitarával kategóriát, és egyben szemléletet váltott a Suzuki, hiszen az előd sokkal inkább a terepezési képességekre fókuszált és hagyományos terepjárós megoldásokkal rendelkezett. Mára azonban egyrészt divattá vált a hobbiterepjárók, SUV-k szegmense, másrészt a terepjárási képességek iránti igény jelentősen csökkent, teljesen érthető, logikus módon. Ezt az igényt a gyártók remekül vették észre, hiszen ma már szinte mindenki kínál kis és kompakt méretben is SUV-t, sőt, már a középkategóriás hobbiterepesek piaca is szépen gyarapszik.
Ráadásul a Suzuki kiváltképp rájött, mi kell a népnek, hiszen az új Vitara – ahogy az az utakon megjelenő példányok számából is látható – kasszasiker lett. A portfólió meglehetősen széles, hiszen a japánok gyártanak elsőkerekes, illetve 4x4-es verziókat, van egyszerű benzines és takarékos dízel variáns, miközben az egyszerű és olcsó felszereltségi szinttől egészen az alaposan extrázott példányig a vevő megtalálhatja benne a választását.
Továbbá nem mehetünk el szó nélkül a Vitarában debütált, és a Suzuki szempontjából mindenképpen mérföldkőnek tekinthető újdonságok mellett sem. Ha már az extrákról van szó, akkor a távolságtartó tempomatot és a ráfutásgátlót mindenképpen meg kell említenünk, de a szívó 1,6-os benzines mellé érkező 140 lovas, 1,4-es turbómotor ugyancsak nagy durranás, ahogy a dízelhez kapható duplakuplungos, illetve a tesztünkben szereplő benzineshez kapható bolygóműves automataváltó szintén kellemes meglepetés. Mindezek együttesen azt jelzik, hogy a Suzuki semmiképpen sem kíván lemaradni a többiektől, s még így, az elérhető árú kategóriában is lépést tart a rohamosan fejlődő technikával.
Tetszetős részletek is akadnak - galériaA Vitara sikerének egyik kulcsa minden kétséget kizáróan a külleme: már több ízben, számos korábbi Vitara tesztünk alkalmával is megjegyeztük, hogy a japánok dögös formákat álmodtak az adott műszaki csomag köré. Leginkább talán a 'mokány' jelző érvényes tesztalanyunkra; a szögletesre faragott, határozott vonalak markáns küllemet kölcsönöznek neki, miközben a részletek a modern hatásért felelősek. Sokat dob az összképen egyébként a kéttónusú fényezés, ami számtalan lehetőséget biztosít az egyedi megjelenéshez.
Ugyanígy az utastér is abszolút jó dizájnt kapott, még az egyszerű műszercsoport ellenére is. A választható színű betétek az unalmas szürkeséget törik meg, a légbeömlőknél felbukkanó óra pedig stílusosan helyettesíti a kötelező japán kvarcot. Az ergonómiával egyébként nincs baj, minden kézre áll, s a funkciók is az elvárásoknak megfelelően működnek, de alapvetően az egyszerűség dominál. A klíma „csak” egyzónás, a távtartó tempomat három állást ismer, míg a ráfutásra figyelmeztető segéd nyomógombbal, kétféle érzékenységi szintet tud.
Üde színfolt azonban az érintőképernyős központi rendszer, amely korrekt felbontású kijelzőn fut, s meglehetősen nagy tudással bír – a szokásos multimédiás feladatokon túl navigál és a telefonnal is képes MirrorLink vagy Apple CarPlay kapcsolatot létesíteni. Kezelhetősége túlmutat az elvártnál, így semmiképp sem érdemes kihagyni. Mindennek tetejében tud magyarul és gyors.
Az érintős rendszer kiemelkedő - galériaA jellegzetes dobozforma a menő stílus mellett másra is jó: tágasságát tekintve a Vitara külső méreteihez képest szinte páratlan, az első-hátsó lábtér kifejezetten tisztességes, a magasan húzódó tető miatt pedig a nagyra nőtt utasoknak sincs izgulnivalójuk, s még széltében sem szűk az autó. A csomagtér mérete átlagos, egy jófajta 'csempészrekesz' is helyet kapott a padló alatt, azonban a poggyászok számára elszeparált hely méretét jelentősen befolyásolja, hogy összkerekes modellel van dolgunk.
A bőr hatású kárpittal bevont ülések nem csak szépek, de kényelmesek is, a puha matériából pedig még az ajtókárpitra is jutott. Ellenben a műszerfal – amolyan furcsa kontrasztként – emlékeztet a modell valódia piaci pozíciójára, hiszen meglehetősen kemény, rideg műanyagból készült. Becsületére szóljon, hogy textúrája miatt nem hat olcsónak, különben meg nem szükséges tapogatni és kész.
Számos hajtáslánccal fogtuk már vallatóra a Suzuki új büszkeségét, s ezúttal is a motor-váltó párosa áll az érdeklődés középpontjában. Az 1,6 literes szívó benzines 120 lóerőt és 156 Nm-t tud leadni, igazából szürke eminenciásként semmi különöset nem nyújt, azonban egy megbízható, stabil jószág, ami nem bánja, ha pörgetik. Ellenben kissé nyomatékszegénynek tűnik, emelkedőn nagyobb tempóval haladva már a magasabb fordulatszám-tartományban érzi jobban magát. A gyorsulással nincs gond, hiszen a gyárilag megadott 13 szekundumos 0-100-as sprintet a 10,74-re mért mutatványával tesztalanyunk alaposan felülmúlta.
Városban főnyeremény az automata - galériaA hangsúly a 400.000 forintért mért új, hatfokozatú bolygóműves automataváltón van, amely korrekt darab, s leginkább városban szerethető áldásos tevékenysége. Ekkor finoman vált, ráadásul nyugodt körülmények között már 1600-1700-nál elváltogat. Egyedül autópályatempónál tűnik kelletlennek, amikor visszakapcsol hatodikból negyedikbe is, ha kell, de ez leginkább a motor miatt van, nem a váltó hibája. Étvágy tekintetében teljesen átlagos értékekről beszélhetünk, hiszen városban 6,5 liter alá is befér, ahogyan lakott területen kívül is, de autópályán már 7-7,5 literes fogyasztással kell számolni a nagy homlokfelület miatt. Összességében a váltóra semmi panaszunk nem lehet, és még start/stop rendszerrel is felvértezték a japánok.
Ugyanígy a futómű-kormányzás tengelyen sem mutat különösebb hiányosságot a Vitara – kényelmes, de kellően feszes a stabil kanyarvételhez is. Szerencsére maradt némi terepszög, illetve az összkerékhajtás is okos, ennek köszönhetően visszafogottabb tereptől sem jön zavarba a Suzuki új SUV-ja.
Összességében a modellváltozattól, a felszereltségtől és a hajtáslánctól függetlenül tejesen korrekt autó a Vitara, amely így, automataváltóval és az 1,6-os szívó benzinessel azok számára lehet kifejezetten ajánlható megoldás, akik unják már a gangolást, vagy leginkább városban közlekednek. A drága összkerékhajtás opciója a legtöbb vásárló számára kihagyható, így pedig még virgoncabb és takarékosabb ez a kényelmes és megbízhatónak ígérkező, de nem túl nyomatékos hajtáslánc.
Megfontolandó ajánlat - galériaKizárólag azt sajnáljuk, hogy a bolygóműves szerkezetet csak a GLX nevű csúcsfelszereltséghez lehet választani, tehát az ár ennek megfelelően borsos; metál- vagy kéttónusú fényezéssel majdnem 7 milliót kell letenni az asztalra egy összkerekes változatért, míg a panorámatetős tesztpéldány már túllépte valamivel ezt a határt. Mindez nagyon magas árnak tűnik egy elérhetőnek szánt autó esetében, azonban a kapott értékkel arányos, ráadásul a konkurenseket hasonló szintre szerelve rendszerint magasabb árszintre jutunk. Az összkerékhajtáson különben mintegy 600.000 forintot spórolhatunk, ha pedig ehhez hozzávesszük a folyamatos és jelentős Vitara akciókat (mindenképp érdeklődjenek a kereskedésekben), egy szuperül felszerelt elsőkerekes, automatás 1.6 GLX változatot akár 5,4 millió forint körül hazavihetünk, ennyi pénzért pedig nagyon jó az ajánlat. Azonban tényleg kár, hogy nincs az eggyel egyszerűbb szinthez az automata, amivel bőven 5 millió alá is beférhetne a végső ajánlati ár...
Néhány szóban
Az új Vitara már számos alkalommal bizonyította rátermettségét szerkesztőségünknél, s ezúttal az automataváltós benzines verzió sem tette ezt másképp. Korrekt, tágas és praktikus autót alkotott a Suzuki, ami az automatával városban kiemelkedően jól és egészen takarékosan használható, azonban autópályán már sok esetben csak magas fordulaton boldogul. Értékarányos ára feledteti apróbb hiányosságait.
Előnyök: Kellően tágas belső és csomagtér; Robosztus kialakítás; Könnyű kezelhetőség; Városban remek automataváltó; Ügyes összkerékhajtás; Vezetői asszisztensek kínálata
Hátrányok: Középszerű fogyasztás; Pontatlan kormányzás; Kissé nyomatékszegény szívómotor; A pozicionáláshoz mérten borsos (lista)ár