Ahogy múlt az idő, úgy változott formailag a Suzuki SX4 valódi crossoverből egyre inkább a SUV kategória tagjává, hogy az aktuális megújulás után immár csak S-CROSS néven, magasra húzott fronttal és farral biztosítson igazán határozott kiállást. Megnéztük, hogy ez a fokozott önbizalom mire elég, ha túllépünk a határokon: rendhagyó tesztünkben ezúttal az összkerékhajtású csúcsmodellt vizsgáztattuk hóban és sárban.

Mielőtt azonban rátérnénk a szélsőséges időjárásra, valamint az S-CROSS és az AllGrip összkerékhajtás menetdinamikai képességeire, pár mondat erejéig érdemes szóba hoznunk tesztautónkat is. Az erőteljesen megújult modell jelenleg egyféle motorral ugyan, de egészen széles variációs lehetőségekkel vihető haza. A hatfokozatú kézi váltó mellé kapcsolt elsőkerékhajtást 740 ezer forint ellenében cserélhetjük összkerékhajtásra vagy kérhetjük helyette a hatfokozatú bolygóműves automata váltót is 600 ezer forintért. A kettőt együtt is kérhetjük, és ezzel el is érkeztünk a fekete S-CROSS-hoz, amely a panorámatetőt leszámítva csúcsfelszereltséggel ért el hozzánk.

Hiába járunk az emelt autók szegmensében, összkerékhajtást kevesen kínálnak, főleg automatával együtt

A GLX az arany középutat jelképező, közepes GL+ szinthez képest 850 ezer forintos felárat képvisel. Ezért a hét helyett kilenc colos a központi rendszer, amely gyári navigációval, DAB rádióval és egy kiegészítő hangszóróval is rendelkezik, a szövet helyett műbőrből vannak az ajtóbetétek, félbőr kárpitot kapnak az ülések, illetve kapunk egy 360 fokos kamerarendszert is, amely indításnál madártávlatból körberepüli az autót, hogy jobb képet kapjunk a környező tárgyakról. Mindez kétségtelenül fejlettebb érzést kelt bennünk, a kamerák pedig nem csak parkolásnál tehetnek jó szolgálatot, hanem terepen is.

Nagyobb képernyő, fejlett szolgáltatásokkal

Persze nincsenek illúzióink arról, hogy hányan viszik majd terepre az S-CROSS-t – éppen ezért örültünk a teszthét során lehulló hónak, melynek köszönhetően belekóstoltunk abba, hogy milyen járulékos pluszt hoz az összkerékhajtás. Az AllGrip (Select) fejlettebb műszaki megoldást takar, mint az Ingis vagy a Swift alatt található, kompakt viszkókuplungos rendszer.

Itt az első kerekek túlpörgése esetén egy elektromágneses rendszer zár össze, és a nyomaték felét a hátsó kerekekhez továbbítja. Mindez lehetővé teszi a hatékony működést, amikor éppen nincs szükség a kiegészítő tapadásra, ugyanakkor szélsőségesebb körülmények között is tartósan kiegyensúlyozott teljesítményt és jó reakcióidőt biztosít.

Alapból csak szükség esetén hajtja a hátsó kerekeket, de zárhatjuk a rendszert

Az S-CROSS rendszere egészen gyorsan reagál, ha például kanyarban, havon gázt adunk, akkor elsőkerékhajtásnál a kerekek elpörgését és alulkormányzott viselkedést tapasztalnánk, azaz az orrát tolná kifelé a kanyarból az autó. Az AllGrip (Select) még automatikus üzemmódban is gyorsan kapcsol és egészen ügyesen semlegesíti a tendenciát – nem lesz tőle túlkormányzott az autó, de ha rásegítünk, akár még táncba is vihetjük az S-CROSS-t a havon.

Lazán megbirkózott a nehezített körülményekkel

A Sport, a Snow és a Lock mód nagyjából ugyanarról szól: különböző mértékben hangolja a rendszer működését és a menetstabilizálót a megváltozott tapadási viszonyokhoz, több nyomatékot téve a hátsó kerekekhez – de alapvetően automatikus üzemmódban is egészen szépen teljesít a rendszer. Ennek persze leginkább téli körülmények között van előnye normál felhasználás esetén, de egy-egy kikanyarodásnál is jól jöhet a plusz tapadás akár esőben is.

Az összkerékhajtási rendszer egyébként 70 kilogramm plusz tömeget jelent, fogyasztásban pedig 4-5 deciliteres plusszal számolhatunk. Sokszor előfordul, hogy az összkerékhajtás opció helyett alapvetésként jelenik meg a követelmények között, például, ha lakóhelyünk olyan helyen található (akár hegyen), amit a nedvesebb téli napokon nehezen közelítenénk meg máshogy.

Határozottabb kiállásával is jobban igazodik a feladathoz

Ebben az esetben pedig egészen jól járhatunk a Suzukinál, hiszen a márka hét modelljéből hat elérhető összkerékhajtással. Emellett a motorra, váltóra, turbóra és hibrid rendszerre vonatkozó  3+7éves garancia is a márka mellett szól – de csupán 96 ezres felárért a teljes körű jótállás is öt évre bővíthető. A Suzuki hűségprogramja kedvezményes kiegészítőkkel és kedvező szervizárakkal igyekszik magához kötni a vásárlókat.

A kibővített funkciókhoz és lehetőségekhez jól jön az AllGrip által előrevetített, gondtalanabb téli autózás eszményképe

Az S-CROSS egészen széles, jól variálható hajtáslánci palettával rendelkezik, amelyhez egy még felnőttesebb, a mai korszellembe jobban illeszkedő, SUV jellegű megjelenés társul. A modell használhatósága a kibővült funkciók és a szerteágazóbb multimédiás lehetőségek dacára is éppen olyan egyszerű, mint az elődöké, ez pedig vonatkozik az AllGrip (Select) összkerékhajtási rendszerre is, amelynek üzemmódváltójához jóformán nem is kell nyúlnunk ahhoz, hogy optimális teljesítményt kapjunk. A hó, a havas sár és a havas homok sem jelentett komolyabb akadályt a rendszernek – lennének persze ennél extrémebb megpróbáltatások is a tarsolyunkban, de a tulajdonosok olyan körülmények közé már igazi terepjárókat sem igazán visznek.