Néha olyan érzésünk van, hogy a Volkswagen az utóbbi időben némileg elrontotta a Škoda pozícionálását. Eleinte a németek az újjáélesztett cseh márka termékeit elsősorban azoknak szánták, illetve szánnák manapság is, akik különösen racionálisan gondolkodnak, fontosnak tartják a helykínálatot és az okos részleteket egy autóban, viszont a formatervezés vagy a minőség terén a Volkswageneknél egy hajszállal alacsonyabban is beérik. A valóság viszont azt mutatja, hogy a Škodánál a jó ötletek sora és a remek technika valóban megmaradtak, ráadásul a formák és a minőség terén sem szükséges kompromisszumot kötni.
Az új Superb formája kétségtelenül telitalálatNézzük csak meg a csehek vadonatúj zászlóshajóját, az új éra immár harmadik generációs Superbjét: gyors közvélemény-kutatásunk során arra jutottunk, hogy az emberek többségének jobban tetszik az alapokat biztosító, szintén vadonatúj Passatnál. És ebben valóban van valami, hiszen szerintünk is van stílusa az újdonságnak – minden irányból remekül fest, ráadásul még kombiként is igencsak formás. A praktikumot pedig nem kell ecsetelni: a karosszéria eleve hosszabb, mint a Passaté, a tengelytáv 5 cm-rel nagyobb, az ötajtós kialakítás révén pedig még tágasabb, ráadásul jobban variálható a csomagtér. Mindemellett pedig a technika ugye köztudottan változtatás nélkül érkezik. Kell ennél több? Alig vártuk, hogy kipróbálhassuk a márka friss büszkeségét, ami néhány német tesztben verte a német prémium modelleket. Jól hallják: bár középkategóriásnak számít, a Superb (főleg belső) méretei révén bőven megállja helyét a prémium felső-középben, ahol ugye még kiemelkedőbb ár/érték aránnyal kecsegtet. A Porsche M5 márkakereskedés jóvoltából máris kipróbálhattuk az autót.
Nyúlánk, de arányos az új Superb - galériaA külsőt nem taglalnánk hosszasan; a lényeg, hogy a 4,86 méteres karosszéria arányos és kecses, mégis tekintélyt parancsoló, s minden szögből találunk rajta érdekes formai megoldásokat. Tekintélyes hossza ellenére különben nem lóg ki az egyre nagyobb autóból álló D-szegmensből. A tesztautó feláras, 18 colos kerekei remekül mutatnak a méretes kerékjáratokban, azonban mi inkább kihagynánk őket, hiszen (a szélesebb, 215 helyett 235 mm széles abroncsoknak is köszönhetően) egyértelműen rontanak a rugózási kényelmen és a futómű zajszigetelésén, amivel nem voltunk teljesen kibékülve – a Passat egyszerűen halkabban, finomabban fut. Az ötajtós kialakítás átka az átláthatóság, ami hagy kívánnivalót maga után, így a parkolóradarok nélkülözhetetlenek szerintünk. A tolatókamera szintén remek és hasznos dolog, azonban a tesztautó kamerájának képe borzalmas minőségű volt, egyszerűen rosszul fókuszált. Reméljük, hogy csak egyedi hibáról van szó.
Óriási a lábtér - igazából feleslegesen nagyAz autóban helyet foglalva még az eddigieknél is nagyobb szabású helykínálat fogad minket, amely egyértelműen a magasabb kategóriákat ostromolja. Mindez nem csak az utastérben mutatkozik meg, hiszen a csomagtérajtó alatt is 30 literrel nagyobb űrt találunk, mely így már nem kevesebb, mint 625 literre dagadt, mégpedig alaphelyzetben. A Superb minden irányban nőtt belül, így a válltér, a lábtér és a fejtér is tovább gyarapodott. A hátsó lábtér a modell filozófiájának megfelelően a kategória etalonja, és bár tényleg hangulatos az óriási hely, igazából akár feleslegesnek mondható. Végtére is nem fontos, hogy térdünk előtt 10 vagy 35 centi hely van, ha a tér ahhoz kicsi, hogy teljesen kinyújtsuk a lábunkat. Lényeg a lényeg, ritkán látni ilyen nagy lábteret, viszont sokan valószínűleg jobban örülnének hosszabb ülőlapnak, vagy magasabbra helyezett hátsó üléspadnak, igaz, úgy a fejtérrel lennének gondok, hiszen 190 centi felett így is nagyon közel van a plafon. Lényeg a lényeg, a kosárcsapat-szállítók vegyenek inkább kombit, aminek csomagtere már egy költöztetésre is jó lehet – persze már így is zavarba ejtően nagy.
Nem csak nagyon nagy, de praktikus is a csomagtérA formákkal kapcsolatban nem számíthatunk meglepetésre, a márka formajegyei és a konszern kapcsolói, megoldásai köszönnek vissza. A hangulat mértéktartó, a berendezés elegáns, a belső forma pedig ízlés kérdése: sokaknak az új, jó néhány embernek viszont az előd enteriőrje jön jobban be. Az viszont kétségtelen, hogy a szolgáltatások terén a mostani modellnél van a pont, a szélesebb válltér pedig nagyon jót tett az autónak, tényleg minden irányban óriási a helykínálat. Az ergonómia jó, az ülések kényelmesek és elég nagyok, az anyag- és összeszerelési minőség pedig kiváló. A tesztautó fekete belseje kissé komor képet festett, azonban a márka kínál bézs vagy barna kombinációt is. A körben krómozott, és a műszerfal síkjából kiemelt érintőképernyős multimédiás rendszer szintén igényesen fest, ráadásul végre magyar menüt kapott a gyors rendszer, aminek kissé pixeles megjelenítése nem a kategória etalonja, cserébe viszont szuperül működik. Sok pénzért azért akad egy okosabb, nagyobb rendszer is - aki kényes erre, ne spórolja meg felárát.
Telis-tele van okos részletekkel - szeretjük!A Škodánál hatalmas hangsúlyt fektettek arra, hogy ismét bebizonyítsák, nem véletlenül választották a márka mottójának a „Simply Clever” (egyszerűen okos) fordulatot: például Rolls-Royce-okéhoz hasonló, első ajtókba rejtett esernyőket, tanksapkában található jégkaparót, rengeteg tárolórekeszt, USB aljzatot, 230 Voltos csatlakozót, sőt, opcionálisan tablet tartót is kapott az új Superb. Ha mindez még nem lenne elég, mind a négy ajtó képes befogadni egy 1,5 literes palackot, de a csomagtér egyszerű növelése érdekében egyetlen gomb megnyomásával ledönthetjük a hátsó üléseket is, és akár kivehető, ledes zseblámpát kapunk (ez sötétben sok esetben szuperül jöhet), mely szintén a csomagtartóban kapott helyet. Szintén filléres, de remek ötlet a váltókar mögötti italtartóban helyet kapott ’egykezes palacknyitó’, ami annyit tesz, hogy néhány kiálló gumi púp igyekszik rögzíteni a palackot, miközben letekerjük a kupakját. Apróság, de működik – minden autóba kérünk ilyet! Jókora pluszpont, hogy az óriási csomagtér ellenére van pótkerék, vagyis nem szívatja meg gazdáját az autó defekt esetén sem.
Végre tud magyarul a központi rendszer!Természetesen a technológiai újítások sem maradhattak el: kapott az autó adaptív dinamikus futómű állítást (DCC), távolságtartó tempomatot, sávtartó asszisztenst, ütközésre felkészítő rendszert, vezetési mód választót, háromzónás klímát, elektromos csomagtérajtót, elektromosan működő nyitható és billenthető panorámatetőt. Szintén újdonság, hogy a multimédiás rendszer opcionálisan vezeték nélküli internet szórására is képes WiFi hotspottal rendelkezik. Ami némileg meglepő lehet, hogy az új Superb nem kapott ledes fényszórókat, csupán a halogén és a bi-xenon megoldások közül választhatnak a megrendelők – értjük mi, hogy tartják a távolságot a gyáriak a Passat-tól, de egyrészt emiatt senki nem fog elfordulni a Škodától, másrészt pedig már egy Seat Leon is megkapta a LED-es főfényszórókat. Sebaj, higgyék el, a bi-xenon lámpák is szuperül világítanak.
Ülésfűtés és 230 Volt hátul is - igazi utazóautóA gyáriak elmondása szerint a Volkswagen Passat alapjaira épülő autó átlagosan 75 kilogrammot fogyott elődjéhez képest, és az új erőforrásoknak köszönhetően akár 30%-kal kevesebb üzemanyaggal is beéri. A motorpaletta az Octaviából is ismerős lehet: benzinfronton 1,4, 1,8 és 2-literes turbósokkal találkozhatunk, melyek teljesítménye 125 és 280 lóerő között mozog. Aki dízelmotorra vágyik, a ’jó öreg’ 1.6 és 2.0 TDI-kkel számolhat. Előbbi 120 lóerőt, utóbbi pedig 150-et vagy 190-et produkálhat, vagyis a Superb kínálatában nem kapott helyet (még?) a Passat kétturbós, 240 lovas 2.0 TDI szíve. A 150 lovas (250 Nm) 1.4 TSI ACT verzió különösen érdekes, részterhelésnél 2 hengert le tud kapcsolni, és úgy takarékoskodik ügyesen, hogy közben remekül megy. A Superb egyes motorokhoz összkerékhajtást is kínál, a duplakuplungos DSG automata pedig szintén megtalálható, a motorváltozat függvényében 6 vagy 7 fokozattal.
A 150 lóerős 2.0 TDI motor ideális választásA vásárlói szokásokat ismerve nem nehéz megjósolni, hogy a legnépszerűbb modell a 150 lóerős 2.0 TDI lesz, ami kiváló menetteljesítményekkel és remek fogyasztással kecsegtet. Nem véletlen, hogy tesztautónkban is a jól ismert motor szolgált. Bár a Volkswagen-féle 2.0 TDI a kulturáltabbak közül való, a dízelhang halkan városi tempóig végig jelen van, nem kérdés, hogy egy prémiumautóhoz jobban illene a benzines surrogás. A 150 lóerő mellé 340 Nm csúcsnyomaték társul, amit ezúttal nem az alapot jelentő hatfokozatú kézi váltó, hanem a népszerű hatgangos duplakuplungos DSG váltó továbbított az első kerekekhez. A DSG-t a Škodánál 620 ezer forint ellenében mérik, vagyis ugyanaz a szerkezet 110 ezerrel olcsóbb, mint a Passat esetében, és bár jól szolgál, ennél többet nem ér meg. A 6-fokozatú szerkezet ügyesen használja a TDI motor alacsonyan érkező nyomatékát, gyorsan kapcsol, viszont nem annyira finom, mint egy bolygóműves automata. Nekünk egy emelkedőn manőverezve sikerült lefulladnunk vele.
Nincs túlcsicsázva, de igényes a beltérAz előddel összehasonlítva az áttételezésen javítottak a mérnökök: míg a korábbi modell DSG-jének hatodik fokozata kissé rövid volt, most 130 km/h-nál 2100-at forog percenként a főtengely, ami teljesen rendben van. Azért érződik, hogy plusz egy fokozat jól jönne, például a 2-3. fokozat között az ideálisnál nagyobb az áttételi lépcső. Szerencsére a nyomatékos dízelnek nem jelent problémát, hogy közel 1000 fordulatot ejt a váltó másodikból harmadikba, ráadásul korán is kapcsol – a TDI 1000/percről is vibrációk nélkül tűri a gázadást, nyomatéka korán megérkezik. A 150 lóerő abszolút elég az autóba, amiről gyorsulási méréseink is tanúbizonyságot tettek: az autó a jó rajtot követően mindössze 8,6 másodperc alatt érte el álló helyzetből a 100 km/h-s tempót, így 0,3 szekundummal a gyári értéknek is alákínált, a 218 km/h-s végsebesség pedig a mai világban így is feleslegesen sok. Gyakorlatilag nincs olyan épeszű menethelyzet és terheltségi állapot, amiben a 150 gázolajos lóerő ne lenne bőségesen elegendő. Sportautós menetteljesítményeket persze hiába várunk, de érezhetően gyorsabb a Superb, mint az előző 140 lóerős változat – ebben egyrészt a kicsit erősebb motor, másrészt pedig a súlycsökkentés is szerepet játszik.
Vegyesben 6 liter körül van a reális fogyasztásA fogyasztás szintén rendben van, de a gyári adatoktól a valóság messze áll. A katalógusban a DSG-nél a vegyes átlagfogyasztás 4,5 l/100 km, mi pedig normakörünkön mintegy 10 százalékkal mértünk többet. Szabályos autópálya-tempónál egy hajszállal 6 liter alatti az étvágy, ami korrekt, de nem megy csodaszámba, míg országúton 4 liter körül el lehet járni. Városban, odafigyelve körülbelül 6 literrel számolhatunk. Kézi váltóval különben a gyártó ígérete szerint 0,4 literrel takarékosabb a Superb, ami ha igaz, 200 ezer kilométerre levetítve jelentős megtakarítás. Ha pedig ehhez hozzávesszük a 620 ezer forinttal kedvezőbb árat, kiderül, hogy hiába kényelmes a DSG és hiába szeretjük ebben a kategóriában az automatát, racionális oldalról nézve a kézi váltó is jó választás.
Szépek a 18 colos kerekek, de a kevesebb néha többA vezethetőség terén szintén nem vall szégyent a Superb, de ezen a fronton némi elmaradást érzünk a Passattal összehasonlítva, véleményünk szerint a testvérmodell hangolására egyszerűen több időt és pénzt fordítottak a mérnökök. Persze óriási különbségek nem adódhatnak (és nincsenek is), hiszen az alapok változatlanok: ugyanazon az MQB platformon, pontosabban fogalmazva annak 5 cm-rel megnyújtott változatán nyugszik a nagy Škoda, mint féltestvére, azonban a ’rendszer’ kissé kevésbé harmonikus. Az autó hangosabban fut, egy picit darabosabban rugózik, a futómű felől pedig kevésbé szigetelten szűrődnek át az úthibák. Mindemellett viszont az elődnél egyértelműen jobb, harmonikusabb, egyszerre gyorsabb és komfortosabb a futómű. Amint azt fentebb is írtuk, egy kisebb, keskenyebb gumiszett minden bizonnyal javítana a helyzeten, érdemes kerülni a szép 18-asokat – vagy ha ragaszkodunk hozzájuk, ne sajnáljunk 300 ezer forintot az adaptív csillapításra.
Nem prémium, de a kategória egyik legjobbjaA magas kvalitások ismeretében nem meglepő, hogy a cseh zászlóshajó ára nem éppen kedvező (kategóriaátlag feletti), cserébe viszont mindenképp értékarányos. A tesztautó bő 12 milliós listaára kissé ijesztő, de jobban megnézve egy minden igényt kielégítő felszereltségű autóról beszélhetünk. A Superb a listaárak alapján alig olcsóbb a Passatnál (azonos felszereltséggel és hajtáslánccal 2-300 ezer forint van közöttük), de semmi nem indokolja azt, hogy ennél nagyobb legyen a különbség, hiszen komoly presztízse van, jól néz ki, tágasabb, technikája ugyanaz, egyedül futóműve kevésbé harmonikus és belül sivárabb kissé. Igen ám, azonban a Škoda bevezető akciója egyértelműen a Superb felé billenti a mérleg nyelvét, hiszen most minden modellre 900 ezer forintos kedvezmény jár, így pedig a különbség 1 millió fölé rúg. Persze tudjuk jól, hogy a valóság nem feltétlenül ezt mutatja, az igazságot az ajánlatok határozzák meg. Viszont érdemes a benzinmotorokra is vetni egy pillantást...
Köszönjük a budapesti Porsche M5 Škoda márkakereskedésnek, hogy jóvoltukból ilyen korán eljuthatott szerkesztőségünkhöz a vadonatúj Superb. Az általunk bemutatott tesztautó a kereskedésben kedvezményes áron megvásárolható, a részletes információkat ide kattintva tudják elérni.
Néhány szóban
A csehek nagyautója minden változatában remekül sikeredett, a mérnökök ezúttal is jó munkát végeztek. A Superb megtartotta korábbi erényeit, miközben minden fronton sokat fejlődött. Helykínálata óriási, technikája modern, kinézete tetszetős, ráadásul telis-tele van praktikus részletekkel. Ára persze elég magas, de nincs miért olcsónak lennie. Hogy veszélyes-e a prémiumokra? Helykínálatban biztosan, viszont egyébként érződik rajta, hogy nem nemesnek született: bár nincs említésre méltó hibája, az utastérből hiányzik a valódi prémium hangulat s futóműve kicsit butább a közép-felső szegmens elitjénél. De nincs is ezzel baj: a Superb nem oda tartozik, hanem a D-szegmensbe, ott pedig a kategória egyik legerősebb képviselője.
Előnyök: Modern, korántsem unalmas formaterv; Óriási utas- és csomagtér; Ötajtós kialakítás; Okos, praktikus részletek; Jó ergonómia; Minden téren fejlett technika; Korrekt ár/érték arány, épeszű extraárak
Hátrányok: A motor lehetne egy fokkal csendesebb menet közben; A DSG nem olyan finom, mint egy bolygóműves automata; A futómű kevésbé harmonikus és csendes, mint a Passaté