Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A körkilátás lehetne jobb - galériaA szériában járó hétsebességes PDK duplakuplungos automataváltót D-be húzva útra keltünk, és alig néhány kilométer után megállapíthattuk, hogy milyen természetes érzés terelgetni a Macant – mintha csak évek óta együtt élnénk. Nyoma sincs kulturálatlanságnak, felesleges erőfitogtatásnak, az autó pontosan úgy gyorsul, ahogy szeretnénk, könnyű vele finoman közlekedni, nem ’ugrik’ akaratlanul, csak készségesen fogadja parancsainkat. A városi forgalomban viszont zavaró a rossz körkilátás: az izmos domborítások, a széles oszlopok, a magas övvonal, valamint a kis üvegfelületek jelentősen bekorlátozzák a kilátást, így szűk helyeken történő manőverezéskor a megszokottnál jobban kell koncentrálni. A fogyasztás a dugómentes városi etapon finom gázpedál-kezelés mellett 11-12 liter között alakult, ami a két tonnás tömeg, az automataváltó, az összkerékhajtás és a teljesítmény függvényében abszolút rendben van. A futómű komfort állásban szépen vasalta ki a nagy hibákat, egyedül a kisebb egyenetlenségek hozták néha zavarba, azonban biztosak vagyunk benne, hogy kisebb kerekekkel jelentősen jobb komfortnak örvendhetünk – de így is példás a rugózás.

Két arca van - egy nyugodt és egy nagyon gonoszA városból kiérve a motorban rejlő potenciál kiaknázása helyett először a fogyasztást teszteltük tovább: országúton akár 8 liter körül, autópályán, szabályos tempóval pedig valamivel 10 liter alatt járhatunk el, azonban itt is érvényes, hogy a sokkal kisebb gördülési ellenállású széria kerekekkel akár fél litert is spórolhatunk - továbbá az autó bejáratós volt. Mindezek tudatában könnyen lehet, hogy 130 km/h-nál akár 9 literre is lecsökkenhet az étvágy, és így a 75 literes tankkal 800 kilométert is autópályázhatunk. A városból kiérve a futómű jó beállítása és igényes konstrukciója még inkább kidomborodott: a 21 colos úthengerekkel a Macan nagyjából hozta egy átlagos középkategóriás típus 18 colosokon produkált rugózási kényelmét, ami kiemelkedő eredmény. Az alacsony zajszint szintén azt bizonyítja, hogy a kis Porsche SUV mennyire jó és kompromisszummentes utazóautó; bátran ajánljuk még a leghosszabb távok leküzdésére is, egyáltalán nem fárasztó benne a vezetés és az utazás.

A nyugodt autópályázás közben azon morfondíroztam, hogy ha ennyire szépen használható a Macan a mindennapok során, űzve a Cayenne-hez hasonlóan bizonyosan nem fogja tudni a Porsche-érzést, ugyanis csodák általában nincsenek.

Örömmel jelentem, nagyot tévedtem, ugyanis a Macan Turbóban néhány gombnyomás elég volt ahhoz, hogy a kiegyensúlyozott családi autóból egy fújtató bestiát varázsoljunk, amely mind egyenesekben, mind pedig szerpentineken sportautónak csúfolt ’lapos’ vasakat képes faképnél hagyni, ha pedig épp úgy gondoljuk és elegendően ügyesek vagyunk hozzá, akkor akár kilinccsel előre is kiérkezhetünk kedvenc kanyarunkból. Amint átkapcsoljuk a vezérlést ’Sport’ módba (vagy Sport Chrono csomaggal akár ’Sport Plus'-ba), a kihegyezett gázreakciók mellett sokkal sportosabb, agresszívebb váltókarakterisztikát kapunk, amikor is minden a gyorsaságot és az élményt szolgálja.

Itt debütált az új 3.6 Turbo - szuper motor lettA habot a tortán a kipufogó áthangolása jelenti: Sport Plus üzemmódban gázelvételre vészjósló visszadurrogások jelzik, hogy egy vérbeli Porschével van dolgunk, igaz, a szép V6-os muzsikát terhelés alatt kissé elnyomja a turbófeltöltő porszívójellegű hangja, továbbá kívülről hiába szól nagyot a Macan, az utastérbe a meglévőnél többet kívánnánk a szép orgánumból. Cserébe viszont megy. Rettenetesen megy. Padlógázra könyörtelen elánnal gyorsít a sofőrrel együtt két tonnát súroló Macan, a remek PDK váltó pedig a bivalyerős erőforrásból az utolsó lóerőt és Nm-t is kisajtolja. Ha úgy akarjuk, közel 7000/percig forgatja a turbólyuktól gyakorlatilag mentes, és a fordulatszám emelkedésével egyre csak erősödő, és lelankadni még a fordulatszámskála legtetején sem akaró 3,6 literes kétturbós V6-ost.

A menetteljesítményeket nem szükséges ragozni: a százas sprintet mérésünk szerint alig négy és fél másodperc alatt abszolválta a Macan, ráadásul mivel ügyes összkerékhajtás és soha nem hibázó automataváltó gondoskodik a sikerről, ezt az értéket kis túlzással minden körülmények között hozza az autó, így a helyzetek többségében még a legkeményebb sportautókat is keményen megizzasztja a kis Porsche. A rajtprogrammal az autó túlzások nélkül térgörbítéssel veselkedik neki, olyannyira, hogy ha nem vigyázunk, utasaink durván megfejelhetik a fejtámlát, vagy éppenséggel hátfájással szállhatnak ki az autóból. A száguldás, valamint a 400 lóerő illetve 550 Nm hatása nem csupán 100 km/h-ig tart: gyakorlatilag minden tartományban mellbevágóan gyorsul a Macan.

Van itt hely: a csomagtartó 500 literes - galériaÉlményhajhászás közben a futómű talán még a motornál is jobban lehengerelt minket. A PASM nevű, 3 fokozatban állítható lengéscsillapítás legsportosabb állásában az autó szinte oldaldőlés nélkül reagál a terhelésváltásokra, a pontos, ügyesen áttételezett, és a kategóriában eddig még nem látott minőségű visszajelzéseket adó kormányművel pedig minden egyes pillanat élményszámba megy. Ha kanyarokban a bemeneti sebesség tekintetében nem lövünk nagyon túl a célon, az autó az alulkormányozottság jelét még hírből sem ismeri, és már-már könnyfakasztóan szépen követi utasításainkat. Ívmenetben agresszív gázadásra bármikor táncba vihető a far, az ellenkormányzások közepette pedig minduntalan csak arra tudunk gondolni, hogy bárcsak mehetnénk még egy kört! Tesztautónkból hiányzott a feláras önzáró differenciálmű a hátsó tengelynél, de a vezetés szerelmeseinek ezt melegen ajánljuk, hiszen ezzel vélhetően még nagyobb örömökben lehet részük.

Mindemellett a ha már lúd, legyen kövér elvet követve szerintünk érdemes beikszelni a légrugós felfüggesztést is, ami a hobbiterepesek között ebben a méretkategóriában egyrészt különlegességszámba megy, továbbá az acélrugós, rögzített 20 centiméteres hasmagasságot 19-23 centi között változtathatjuk, így az aszfaltútról letévedve kisebb eséllyel eshet bántódása a technikának, mi pedig nagyobb eséllyel érhetünk gondtalanul célba. A hajtáslánc „offroad” állása az egyébként inkább hátsókerék-orientált hajtást állítja kiegyenlítettebbé, és igaz ugyan, hogy a Macan így sem lesz vérbeli terepjáró, azonban kisebb akadályok biztosan nem okoznak neki gondot. Persze az óriási sportgumiknak megvannak a maguk korlátai (azon kívül, hogy sérülékenyek), így ezért is érdemes megelégedni az alap papucsokkal és a drága kerekek árát inkább más extrákta, például a légrugókra költeni.

Tigris ül a fűben - galériaA menettulajdonságok alapján bátran ki merem jelenteni, hogy a Macan a fizika határait súrolja, és az autósvilág még nem látott ennyire élvezetesen vezethető szériagyártású hobbiterepest. Főleg olyat nem, amely mindeközben tökéletesen megállja helyét családi autóként, és igazából semmilyen fronton nem igényel kellemetlen kompromisszumot. Akinek nincs szüksége az óriási méretekre, nyugodtan felejtse el a Cayenne-t (főleg, ha szeret vezetni), a Macannal egészen biztosan jobban jár, mi több, nem tudunk még egy autót mondani a kategóriában, amely ennyire kívánatos, izgalmas és menő lenne. És hogy végül mennyi Q5-öt is tartalmaz? Érzésre garantáljuk, hogy semmit: a menetdinamika és az élmény tekintetében egy teljes világ választja el a két modellt, miközben használhatóságban és komfortban alig ad többet az Audi, s akkor még nem beszéltünk a Macan sokkal dögösebb megjelenéséről. Szó mi szó, a Porsche mérnökei ismét kiválóan végezték el munkájukat.

Mindezek tudatában nem meglepő, hogy a Porsche nem adja ingyen újdonságát. A magyarországi helyzetet tovább nehezíti, hogy más márkákkal ellentétben a Porsche itthon is a németországiakkal megegyező nettó árakkal dolgozik (a többi gyártó jelentős kedvezményeket ad a gyenge magyar piac számára), így a 27 százalékos ÁFA és a regisztrációs adó még tovább fokozza drágaságát. Lényeg a lényeg, egy új Macan Turbóba nem igazán tudunk beülni 26,5 millió forint alatt, amely összeg néhány kívánatos extra bepipálásával könnyen átlépheti a 30 milliós küszöböt. Hogy megér-e ennyit? Ha nincs rá pénzünk, bizonyára nem, ellenkező esetben viszont abszolút, ezt pedig a Macan eladásai is hűen bizonyítják: a hazai kvóta erősen fogyóban van.

A központi rendszer is fejlődött - jó vele élniAz egyszerűbb S-modellekbe egyébként ’már’ mintegy 19 milliótól be lehet ülni, és garantáljuk, hogy így sem járnak rosszul a kedves vásárlók – a dízel elsősorban alacsony fogyasztásával és nagy hatótávolságával csábít, ám a Macan stílusához sokkal jobban illik az egyszerre finom és vad 340 lóerős benzinmotor, a pluszfogyasztás pedig egy ilyen értékű autónál egyébként is eltörpül az értékvesztés mellett. Különben meg ha már Porsche, engedjük meg azt a luxust, hogy kedvencünk benzint égessen. A spórolósabb, esetleg vékonyabb pénztárcával rendelkező vásárlóknak rövidesen érkeznek a négyhengeres motorok, ám ez az autó garantáltan a V6-osokkal az igazi...

Néhány szóban

A Macan jött, látott és győzött. Az új kis Porsche hobbiterepes nagyon jól sikeredett, és ha valaki egy próba után netalántán negatív szájízzel azt állítaná, hogy érzi benne az Audi Q5-öt, az - már bocsánat, de - valószínűleg hazudik. A zuffenhauseni modell menetdinamikailag és vezetési élményben fényévekre van bármely másik szériagyártású SUV-tól, és tényleg akkora mosolyt képes sofőrjének arcára csalni, amelyhez hasonlót eddig csak sportmodellek volánja mögött tapasztalhattunk. A Turbo csúcsváltozat 400 lóerős erőforrása már-már feleslegesen erős, óriási fölénnyel ruházza fel a 4,7 méter hosszú, dögös megjelenésű típust. A 340 lóerős benzines S-kivitel szerintünk bőven megteszi, bár méltó felszereltséggel ez esetben is jó 25 millió forintos vételárral számolhatunk. Hogy megéri? Ha megtehetik, akkor mindenképp.

Előnyök: A hobbiterepesek között eddig nem látott menetdinamika és élmény; Két, teljesen eltérő karakter; Megfelelő kerekekkel szuper futómű; Jó utazási komfort; Okos központi rendszer; Stílus; Brutális motor és tökéletes váltó; Ügyes összkerékhajtás; Valóban vérbeli Porsche

Hátrányok: Kissé korlátozot körkilátás; Hátul kissé szűk fejtér; Szériában nincs hátul légbeömlő; Szűrődhetne be több motorhang az utastérbe; Könnyen elszálló ár

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek