Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Van gyengébb dízel is, de a beszálló benzines 340 lóerővel érkezik

A Porsche várva-várt középkategóriás SUV-ja, a Macan a Los Angeles-i Autószalonon ma reggel ünnepelhette világpremierjét, mi pedig délelőtt már minden fontos információt megírtunk az első ízben három típusváltozatban debütáló sportos terepessel kapcsolatban – a részletes összefoglalót ide kattintva érhetik el. Ám nem csak a világpremierre került sor a mai nap folyamán: a Macan rögtön hazai pályán is bemutatkozott, ismert az árazása, és már az előrendelések is megindultak.

Van gyengébb dízel is, de a beszálló benzines 340 lóerővel érkezik

A Porsche várva-várt középkategóriás SUV-ja, a Macan a Los Angeles-i Autószalonon ma reggel ünnepelhette világpremierjét, mi pedig délelőtt már minden fontos információt megírtunk az első ízben három típusváltozatban debütáló sportos terepessel kapcsolatban – a részletes összefoglalót ide kattintva érhetik el. Ám nem csak a világpremierre került sor a mai nap folyamán: a Macan rögtön hazai pályán is bemutatkozott, ismert az árazása, és már az előrendelések is megindultak.

A legdinamikusabb SUV? - galérián a MacanA friss Los Angeles-i premierre való tekintettel menetpróbáról szó sem eshetett, sőt, egyelőre még statikusan is csupán a kivetített sajtófotókon láthattuk az autót, ám a magyarországi leleplező ceremónia ennek ellenére különleges volt: a márka illetékesei a Fővárosi Állat- és Növénykertet választották a sajtótájékoztató helyszínéül, ami nem véletlen, ugyanis megtudtuk, hogy a vadonatúj Porsche neve az indonéz eredetű Macan szóból származik, ami tigrist jelent. És amikor Aradi Géza, a Porsche márkaigazgatója megtudta, hogy a fővárosi állatkertben augusztusban két bengáli tigris született, elhatározta, hogy az egyiket a Porsche Centrum Budapest az új modell tiszteletére örökbe fogadja, és a kis ragadozó, valamint az állatkert a márka támogatását élvezheti. A tigriskölyök keresztelője is rögtön megtörtént - ki nem találják, de a kistigris a Macan nevet kapta.

Macan, a bengáli tigris kölyök - a Fővárosi Állat- és Növénykert, és a Porsche büszkesége

Szerencsére azért ennyiben nem merült ki a sajtótájékoztató apropója, így hiába a sok-sok reggeli adat a modellel kapcsolatban, számos hasznos kiegészítő információ birtokába juthattunk. Kezdjük talán az árakkal: megtudtuk, hogy az egyelőre belépőmodellként aposztrofálható, háromliteres V6-os motorokkal repített Macan S-ek benzines és gázolajos kivitelben (előbbi 340, utóbbi 258 lóerős) ugyanannyiba, nettó 14,3 millió forintba kerülnek, ami hazai forgalomba helyezéssel mintegy bruttó 18,5 millió forintot jelent.

Egyelőre bruttó 18,5 millió forinttól - galériaEz rengeteg pénz egy alig 4,7 méter hosszú közepes méretű szabadidőautóért, ám az igazsághoz hozzátartozik, hogy például a menetteljesítmények tekintetében a benzines Macan S még a sportos, 420 lóerős Cayenne GTS nagytestvérnek is fityiszt képes mutatni, továbbá ne feledjük, hogy egy Porschéről beszélünk, a márka pedig sohasem kedvező árazásairól volt híres. Halkan megjegyezzük különben, hogy a dízel S-kivitel közel 3-literes fogyasztáselőnye hívogató ugyan a benzines S-sel összehasonlítva, ám utóbbi nem Audi, hanem valódi Porsche motort kapott, s a 258 dízel lóerő bizony nem 340 benzines paripa, amiről leginkább talán a 230 km/h-s végsebességgel ellentétben a 254 km/h-s érték tesz tanúbizonyságot.

Az arányokat tekintve inkább crossover, mint SUV

A kategória legkívánatosabb modellje - galéria

Az indulóárak korrekt alapfelszereltséget takarnak (az összkerékhajtás, a PDK automataváltó és az alcantara-bőr kárpitozás például szériában jár), ám a Porschétől megszokott módon számos ’minimumnak’ tekinthető tétel hiányzik a listáról, így külön kell fizetni többek között a xenonlámpákért, a tolatóradarokért, a finom menetdinamikai rendszerekért (légrugózás, önzáró differenciálmű, állítható futómű stb.), de még a tempomatért is. Az extralista szokás szerint végtelen, így valóban minden földi jó elérhető a Macanhoz. Egy Porschéhez méltó módon felszerelt ’S’ kivitel ára különben bruttó 21-23 millió forint között mozog, ami azonos szinten és hasonló motorizáltsággal nézve körülbelül 2-3 millió forinttal többet jelent egy Audi Q5-nél (ami az alapokat biztosítja), és nagyjából ugyanennyivel olcsóbb egy Porsche Cayenne-nél, ami méretesebb és praktikusabb ugyan, stílusban és menetdinamikailag viszont az újdonságnak a közelébe sem ér.

Újdonságként a dízel is PDK-t kap - galériaA 400 lóerős 3,6 literes V6-os benzinmotor által repített Macan Turbo jóval többet kóstál testvéreinél: alapára hazai forgalomba helyezés esetén több mint 25 millió forint (nettó 19,7 millió), cserébe viszont menetdinamikai szempontból szinte egy teljes kategóriával magasabb szinten ’játszik’, menetteljesítményei pedig a komolyabb sportautókéval vetekszenek – a 0-100 km/h-s sprintideje például a rajtautomatikát is tartalmazó Sport Chrono csomaggal mindössze 4,6 szekundum. A hétmilliós plusz azért nem ’csak’ ennyi többletet takar: a Macan Turbo rengeteg extrát kap alapáron, amelyek összességében körülbelül 3,5 millió forintot érnek, vagyis a különbség felét képezik.

Belül a kormánykerék nagy jelent újdonságot

A piac szempontjából legalább ennyire érdekesek az év végén bejelentésre váró négyhengeres benzines és dízel ’alap’ Macan-modellek. Ezeket rengetegen alig várják, és bár hiába nem lesznek annyira beléjük kódolva a Porsche-gének, mint az izmos testvérekbe, a racionalitás mellettük szól, és segítségükkel a Porsche akár meg is duplázhatja eladásait.

A 4-hengeres Macan-ok is rövidesen érkeznek

A hazai sajtótájékoztatón pedig megtudtunk néhány nagyon is fontos információt velük kapcsolatban, amikről még az amerikai premieren sem volt szó: a leghívogatóbb, hogy nettó 11 (bruttó 14) millió forintos alapárról szól a fáma, ami azt jelenti, hogy a kínálat legolcsóbb Porsche-modelljeit lesz szerencsénk tisztelni személyükben. És ha minden igaz, az Auditól kölcsönzött, s némileg átdolgozott kétliteres négyhengeres erőforrások még a dízelmodell esetében is átlépik a 200 lóerőt, a benzines kivitel pedig kicsivel több, mint 230 lóerő leadására lesz majd képes. Hívogató adatok ezek, és megérheti várni rájuk, ám ha már Porschéről van szó, mi biztosan a két izmos V6-os benzines között vacillálnánk...

Kasszasiker lesz - csak győzzék gyártani...Az első Macan-ok várhatóan 2014 áprilisában érkeznek meg Magyarországra, ám aki a Porsche új modelljének megvásárlásán töri a fejét, nem árt sietnie a rendeléssel, az autó hazai kvótája ugyanis a komoly érdeklődés ismeretében hamar kifogyhat, ami akár a kellemesnél hosszabb várakozási időket jelenthet. Egy pedig biztos: már látatlanban is borítékolható a Macan sikere, s az is garantálható, hogy nem lehet vele melléfogni. A Porsche büszkeségét megvásárolva persze nem a kategória legpraktikusabb és legtágasabb képviselőjét kapjuk meg, ám stílusban és dinamikában az újdonságnak nem lesz párja a szegmensben. Az autó megérkezéséig a Macan németországi konfigurátorával tölthetnek el kedves perceket.